G4Media.ro

Medicul Virgil Musta de la Spitalul de Boli Infectioase Timişoara: Consider că…

sursa foto: banatulmeu.ro

Medicul Virgil Musta de la Spitalul de Boli Infectioase Timişoara: Consider că e bine ca elevii să revină la şcoală, dar va trebui să ne concentrăm pe prevenirea formelor grave de COVID-19 la copii şi în familiile lor / Ce măsuri propune

Medicul Virgil Musta, de la Spitalul de Boli Infecţioase ”Victor Babeş” din Timişoara, care a vindecat aproape 700 de pacienţi cu COVID – 19, este de părere că ar fi bine ca elevii să revină la şcoală, însă recomandă precauţie şi concentrare pe prevenirea formelor grave de boală atât la copii, cât şi la familiile acestora. El spune că părinţii au un rol în triajul epidemiologic zilnic şi propune cursuri online pentru copiii vulnerabili, dar şi pentru cei care au contact în familie cu persoane vulnerabile, cărora le-ar putea transmite virusul, relatează News.ro.

Într-o postare pe Facebook, medicul Virgil Musta se referă la începutul anului şcolar, afirmând că infecţiile cu virusul SARS CoV – 2 sunt destul de rare la copii.

”Într-un studiu efectuat pe 70.000 cazuri de persoane infectate cu SARS CoV-2, s-a observat că doar 1,3% dintre acestea au fost copii iar dintre ei, doar 30% au necesitat internare (0,4%,din totalul cazurilor), majoritatea fiind forme asimptomatice şi uşoare. Dintre copiii pozitivi, doar 1,7% au necesitat internare în secţia de ATI. Conform studiilor, cât şi observaţiilor noastre de până acum, numărul copiilor depistaţi pozitiv cu SARS CoV-2 a fost într-adevăr mult mai mic comparativ cu cel al adulţilor, foarte puţini dintre ei făcând forme mai grave, în special cei care aveau deja alte probleme de sănătate precum malformaţii congenitale, diabet zaharat, obezitate etc. Marea majoritate a formelor la copii sunt asimptomatice sau minim simptomatice, ceea ce face foarte dificil depistarea copiilor pozitivi. În acelaşi timp, copiii care au contactat virusul îl pot transmite mai departe, în familie sau la alte persoane cu care intră în contact, iar dacă aceste persoane sunt mai vulnerabile, pot dezvolta forme grave”, scrie Musta.

Potrivit medicului, din perspectiva educaţiei este bine ca elevii să meargă la şcoală, din 14 septembrie.

”Din perspectiva educaţiei, sunt evidente beneficiile prezenţei la şcoală, atât pentru legătura umană şi profesională dintre profesori şi elevi, pentru socializarea dintre copii, pentru copiii care nu au facilităţi pentru şcoala online, pentru părinţii care nu au cu cine să-i lase acasă şi aşa mai departe”, a mai scris Musta.

Medicul spune că personal consideră că elevii ar trebui să fie prezenţi la cursuri, din septembrie.

Concret, eu consider că este bine ca elevii să revină la şcoală (evident cu condiţia să nu avem o explozie a pandemiei până atunci sau ulterior), dar pentru că va fi foarte dificil să ţinem sub control contaminarea, va trebui să ne concentrăm pe prevenirea formelor grave de boală, atât la copii, cât şi la familiile acestora”, a mai scris Musta.

Doctorul Virgil Musta a venit şi cu un set de propuneri pentru debutul anului şcolar:

– Părinţii trebuie să aibă un rol esential în triajul epidemiologic zilnic. Ei sunt cei care ar trebui să cunoască eventualele manifestări ale copilului şi să decidă netrimiterea acestuia la şcoală. Bineînţeles că e nevoie de un ghid clar de instrucţiuni transmis tuturor părinţilor în acest sens (plus consultarea medicului de familie), pentru că este esenţial ca, în primul rând, copiii care au deja simptome posibile de covid-19 să nu ajungă la şcoală, cât nici cei despre care părinţii ştiu că au intrat în contact cu persoane dovedite pozitiv covid-19.

– Copiii care sunt mai vulnerabili şi mai predispuşi la a face eventuale forme grave, mă refer aici la copiii care au deja alte probleme de sănătate precum malformaţii congenitale, diabet zaharat, obezitate etc ar trebui să facă cursuri online.

Aceleaşi măsuri pentru cursuri online ar trebui luate şi în cazul copiilor care au contact direct în familie cu persoane adulte vulnerabile, cărora le-ar putea transmite virusul, iar aceştia ar putea dezvolta forme grave (bătrâni, diabetici, cardiaci etc). Sau dacă îi trimit la şcoală, să reducă acasă contactul copiilor cu aceste categorii de persoane.

– Educarea de către părinţi şi profesori a copiilor, pe limbajul lor, specific fiecărei vârste (la fel, pe baza unui ghid recomandat) pentru a înţelege si accepta singuri măsurile de bază pentru prevenţie, dar şi pentru eventuala recunoaştere a unor posibile simptome.

– Urmărirea de către părinţi a respectării măsurilor de protejare a copiilor şi când nu sunt la şcoală (evitarea locurilor aglomerate, purtarea măştilor şi igiena permanentă a mâinilor) pentru a nu se contamina în comunitate.

– Unităţile şcolare trebuie să se organizeze astfel încât să evite activităţile cu risc epidemiologic crescut (aici trebuie analizată pur şi simplu fiecare activitate în funcţie de potenţialele riscuri şi luate măsuri specifice punctuale, ex. ore de sport care nu trebuie ţinute în săli de sport mici şi neaerisite etc).

În unităţile şcolare trebuie evitată supra-aglomerarea claselor, o parte dintre elevi pot rămâne acasă pentru a urmări online cursurile, prin rotaţie (poate cu prioritate pentru online pentru cei cu risc sau care au în familie persoane vulnerabile). Dar aici, foarte important este ca grupele formate să se menţină în aceeaşi structură, astfel încât dacă se depistează un caz pozitiv, să nu fie afectată pentru izolare decât grupa acelui copil, iar cealaltă să poată veni la şcoală (de exemplu, dacă o clasă de 30 de elevi se împarte în două grupe de câte 15 elevi, grupele să-şi păstreze exact aceeaşi structură şi să vină pe rând la şcoală, câte 2 săptămâni fiecare grupă, iar dacă există un caz pozitiv într-o grupă, va fi izolată doar acea grupă).

Unităţile şcolare trebuie să asigure o dezinfectare zilnică a claselor, cât şi posibilitatea spălării pe mâini a copiilor.

– În pauze, clasele trebuie aerisite, iar ideal ar fi ca grupele de copii care sunt la şcoală să păstreze distanţa între ele, chiar dacă vor ieşi în curtea şcolii (ştiu că acest lucru este greu de realizat, dar nu imposibil dacă se stabileşte un anumit flux şi eventual orar pe clase), sau cel puţin masca să fie obligatorie atunci când se întâlnesc clase diferite de copii (pentru că în interiorul unei grupe de copii prezente la şcoală este practic imposibil să se păstreze permanent distanţa fizică între copii este important ca măcar grupele diferite să nu se apropie).

– Cadrele didactice trebuie să cunoască foarte bine posibilele simptome pentru covid 19 şi să nu vină la şcoală dacă constată astfel de manifestări.

Cadrele didactice trebuie să păstreze distanţa fizică de 2 m în clase faţă de elevi şi să poarte obligatoriu mască în timpul orelor, cât şi în interiorul şcolii, în general.

– Să existe în fiecare şcoală un regulament de ordine interioară dedicat măsurilor covid-19, semnat şi respectat de profesori şi elevi, precum şi un regulament asumat şi de părinţi.

– Să existe o comunicare permanentă, deschisă şi constructivă între profesori, părinţi şi elevi pentru informare, consultare si decizii.

Virgil Musta mai spune că este important ca specialiştii să editeze diverse materiale care să ajute şcolile, profesorii, părinţii şi elevii, astfel încât să se evite viitoare focare, iar activitatea şcolară să decurgă cât mai apropiat de normal.

”Cuvintele cheie în demersul de a oferi copiilor noştri o educaţie de calitate în condiţii de siguranţă sunt: RESPONSABILITATE şi SOLIDARITATE!”, încheie Musta.

Sursa foto: banatulmeu.ro

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

6 comentarii

  1. Lacheii Bruxelles-ului. Oameni ca Rafila sau Arafat suna zilnic la Bruxelles pentru a primi ordine privind inceperea scolii, iar Romania trebuie sa se alinieze acelor ordine. Este aceeasi abordare fata de inceprea scolilor in fiecare tara UE. Observ ca masurile elementare de prevenire, precum masca si pastrarea distantei lipsesc si vor lipsi din scoli, iar copiii si parintii vor fi cobaii autoritatilor. Dupa marele lock down din Iunie, copiii au revenit in scoli in anumite state vestice, insa pericolul transmiterii era foarte scazut deoarece au stat in izolare 3 luni. Astazi, dupa ce peste tot lumea a inceput sa circule, in scoli vor fi focare de COVID icepand din septembrie. Se ia in calcul eliminarea mastii si distantarii, argumentandu-se ca elevii nu trasmit virusul, cand de fapt exista studii clare si oficiale care afirma ca acestia transmit virusul la fel ca un adult. Poate ca ei nu se infecteaza, insa cum ramane cu parintii care pana acum s-au protejat, iar din toamna ar putea lua virusul si ar putea intra in spitale. Ce reprezinta aceasta abordare care aminteste de Belarus?

    • Și unde ar trebui să ”sune zilnic lacheii”, cum e acest trol putinist pe nume jay, deghizat pe dreapta în castravete conservat în saramură? La Moscova, acolo e bine ”sa se alinieze acelor ordine”? Aceiași postaci sputnikari puși să facă propagandă contra măsurilor de combatere a covid vor să pară îngrijorați că se poate ”lua virusul” despre care tot ei spun că nu există. Dacă autoritățile zic să se poarte mască, trolii țipă că se încalcă drepturile, suntem vite, ordine de la UE, etc, Dacă nu, că de ce ”lipsesc masurile elementare”, invoca ”studii”, ”abordare care aminteste de Belarus”, din vite cu botniță am devenit ”cobai” fără mască. Două poziții diametral opuse în aceeași frază, totul cu scopul prevăzut de punctajul lor de troli de tip Sputnik: să semene neîncredere, teamă, suspiciune.

    • Tu, lacheu al moscovei, ce instructiuni ai primit de la stapanii tai?

    • ” copiii au revenit in scoli in anumite state vestice, insa pericolul transmiterii era foarte scazut deoarece au stat in izolare 3 luni”
      ce izolare visezi dorele? la ei s-a terminat de multe luni. tu n-ai internet acasa?

      „cum ramane cu parintii care pana acum s-au protejat, iar din toamna ar putea lua virusul si ar putea intra in spitale”
      :)))) suna-l pe Sacarin, te scapa el de puradei imediat. sau fa-i marinari

    • Lacheii Bruxelles-ului sunt cea mai urata specie de roman, de cateva ori mai toxici ca trolii putinisti pentru Romania. Trolii putinisti nu cred in nimic din ce scriu, lacheii Bruxelles-ului cred sincer in ineptiile lor, se cred superiori nespalatilor de romani mediu statistic si si-ar da si viata pentru costumatii parfumati de la Bruxelles!

  2. Tot respectul pentru dl. dr. Musta ! In domeniul medical este un om in care am incredere, daca m-as imbolnavi si as putea alege, as dori sa ma trateze dansul. Din pacate, vorbeste despre circumstante ideale care ar exista in sistemul de invatamant, fara sa stie care este realitatea aflata ff departe de imaginea asta. Unde sa se spele copiii ? La cele cateva chiuvete (in cel mai bun caz) care sunt pe un etaj al unei scoli de mii de elevi ? Triaj facut de parinti ??!! V-ati certat vreodata cu parintii copiilor de 6-7 ani, care nu vor sa-si ia acasa copiii cu temperatura ? Sau care au pojar (sunt vizibil plini de bubite), argumentand ca „si ei tot de la scoala au luat!” ?? Cum face exact un invatator, concret, sa-i convinga pe parinti sa-si ia copiii acasa ? Cum ii tine distantati, cum ii convinge sa poarte masca ? etc. etc. Scoala face-to-face se va transforma intr-un dezastru, nici macar nu ne putem compara cu alte tari, sa fim seriosi – ei au alte scoli, alt sistem de sanatate (a se vedea diferenta de mortalitate). Ne indreptam spre o catastrofa, in fanfara bunelor intentii nesustinute de niciun pic de realism