G4Media.ro

Mașina rusească Lada intră pe piața etiopiană/ Constructorul auto din Rusia vrea…

Sursa foto: Dreamstime

Mașina rusească Lada intră pe piața etiopiană/ Constructorul auto din Rusia vrea să producă 5.000 de mașini anual în țara africană

Constructorul auto rus Lada a devenit se adaugă listei tot mai mare de producători auto internaționali ce se pregătesc să intre pe piața auto tânără din Etiopia, țară cu una dintre cele mai scăzute rate de proprietate auto din lume, scrie Semafor.

În cadrul unui parteneriat cu partenerul local Bazra Motors, noua uzină ar urma să producă 5.000 de vehicule anual într-o fabrică de asamblare care va fi înființată în orașul Kombolcha, potrivit ambasadorului etiopian în Rusia, Cham Ugala Uriat. El a precizat că noua uzină Lada va exporta în țările vecine, inclusiv în Kenya, Somalia, Sudan și Sudanul de Sud.

În ultimii ani, guvernul etiopian a introdus o serie de stimulente fiscale favorabile pentru a încuraja producătorii auto să deschidă operațiuni locale. Companii precum KIA, Lifan și Chery produc deja mașini. În luna mai, partenerii locali ai producătorului auto japonez Nissan au anunțat că intenționează să înființeze o fabrică de asamblare în țară.

Etiopia – a doua cea mai populată națiune din Africa, cu aproximativ 120 de milioane de locuitori – avea în jur de 1,3 milioane de mașini pe șosele în 2022, potrivit Ministerului Transporturilor. Acest lucru se traduce prin una dintre cele mai scăzute rate de proprietate auto din lume, de aproximativ 2 mașini la 1.000 de persoane. Piața sa auto este dominată de mașini la mâna a doua, dintre care multe sunt mărci japoneze precum Toyota. Localnicii se plâng de faptul că taxele vamale ridicate de import impuse de guvern, care totalizează peste 200%, mențin prețul mașinilor second-hand foarte ridicat și sunt inaccesibile pentru majoritatea etiopienilor obișnuiți.

Mașinile Lada au o istorie îndelungată pe drumurile etiopiene, datând din anii 1970, din epoca socialistă a președintelui etiopian Mengistu Hailemariam. Marca și-a câștigat o reputație pentru durabilitate și accesibilitate, ceea ce a făcut-o o alegere preferată pentru mulți șoferi. Modelele Lada din anii 1970 încă mai împânzesc străzile din Addis Abeba, folosite ca taxiuri. În cadrul acordului, noile Lada fabricate în Etiopia vor include modele sedan și SUV precum Grana, Xray, Vesta și Niva.

Relația dintre Rusia și Etiopia a fost relansată în ultimii ani, mai ales de la conflictul de doi ani din Tigray, în nordul Etiopiei. Aceasta a apărat Etiopia împotriva solicitărilor de sancțiuni din partea Consiliului de Securitate al ONU, exercitându-și dreptul de veto.

Etiopia a fost, de asemenea, un aliat important pentru Rusia, care încearcă să construiască relații în toată Africa din motive geopolitice și economice. Națiunea din Cornul Africii a fost un participant cheie la summiturile Rusia-Africa organizate anul acesta și în 2022, iar oficialii au evocat chiar posibilitatea de a le găzdui în Etiopia. Este de înțeles că guvernul etiopian ar fi dornic să ia parte. La primul summit din 2022, Etiopia a obținut o anulare de 162 de milioane de dolari a datoriei față de Rusia.

Deschiderea pe noi piețe de creștere va fi utilă pentru Lada, a cărei piață autohtonă din Rusia a scăzut cu aproximativ 60% în 2022, după ce constructorii auto străini s-au retras odată cu sancțiunile internaționale impuse în urma invaziei Rusiei în Ucraina. Deși vânzările de mașini în Rusia și-au revenit puternic în 2023, aceasta s-a datorat în principal intrării mărcilor chinezești, mai degrabă decât liderului obișnuit al pieței, Lada.

Odată cu recenta intrare a Etiopiei în blocul de economii emergente BRICS luna trecută, se așteaptă ca investițiile din Rusia să crească.

Zemedeneh Negatu, un consultant de investiții cu sediul în Addis Abeba, consideră că anunțul producătorului auto rus face parte din strategia Etiopiei de a fabrica mașini la nivel local în loc să importe din străinătate, deoarece națiunea se află în mijlocul unei penurii cronice de valută străină. „Există o cerere mare pentru vehicule accesibile, produse la nivel local în Etiopia și în regiunea învecinată din Africa de Est, unde practic toate vehiculele din Etiopia și din multe țări din regiune sunt importate din străinătate, ceea ce necesită valută forte”, a declarat Negatu pentru Semafor Africa.

„Există un risc semnificativ ca Rusia să nu poată reuși acest lucru din cauza sancțiunilor, care creează probleme legate de capital și de furnizarea de piese”, a declarat Michael Shurkin, director la 14 North Strategies. Shurkin a declarat că are îndoieli în ceea ce privește investițiile pe termen lung ale Rusiei în Etiopia. „Rusia este în mod clar dornică să folosească Africa ca o modalitate de a submina sancțiunile și de a genera numerar, de care are nevoie ca un câștig pe termen scurt, mai degrabă decât ca o investiție pe termen lung, spre deosebire de cea a Chinei, care este foarte răbdătoare.”

Bazra Motors a ajuns la un acord cu un alt jucător rus, UAZ, pentru a înființa o fabrică de asamblare a automobilelor UAZ în Etiopia. Bazra Motors lucrează, de asemenea, la acorduri pentru a asambla în viitorul apropiat microbuze GAZ și autobuze și camioane Kamaz.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

4 comentarii

  1. Cotete sa-si tina pasarile. Si daca le pune si roti poate sa le mute de acolo -incolo.

  2. Sa fie distruse cu drone.

  3. Să le dea bice.