
Kering pariază pe un specialist în criză: Luca de Meo, noul CEO ales să revigoreze imperiul Gucci
Grupul francez de lux Kering, afectat de scăderea vânzărilor și de o datorie în creștere, își pune speranțele într-un nou lider cu experiență în gestionarea crizelor: Luca de Meo, actualul CEO al Renault. Decizia lui François-Henri Pinault de a-l numi pe de Meo în funcția de director general al grupului marchează o schimbare curajoasă, dar necesară, potrivit analiștilor și investitorilor din industrie, scrie Reuters.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
Cu un parcurs notabil la conducerea Renault, unde a reușit să stabilizeze compania într-un moment critic, de Meo are în față o provocare pe măsură: să redreseze Kering, în special brandul-vedetă Gucci, care a pierdut din strălucire în ultimii ani. De altfel, valoarea de piață a grupului a scăzut cu 75% din vara lui 2021 până în prezent.
„Este o mișcare îndrăzneață… Avem acum un CEO care este un adevărat profesionist”, a declarat Ariane Hayate, manager de fonduri de acțiuni europene la Edmond de Rothschild. Reacția pieței nu a întârziat: acțiunile Kering au crescut cu aproape 12%, marcând cea mai bună zi de tranzacționare din 2008 încoace.
Pinault – care rămâne președinte al consiliului de administrație – a confirmat că va fi implicat în orientarea strategică a grupului, dar că nu va interveni în deciziile operaționale ale noului CEO. „Nu voi bruia prioritățile și deciziile-cheie ale noului director general”, a precizat el.
Surse din industrie sugerează că aducerea lui de Meo indică faptul că dificultățile Kering sunt mai grave decât s-a crezut – și nu se limitează doar la Gucci. Cu o datorie netă de peste 10 miliarde de euro, compania are nevoie de o restructurare profundă, care va include probabil închideri de magazine, vânzări de active și reduceri de personal.
Totodată, de Meo va trebui să gestioneze o posibilă achiziție completă a brandului Valentino, după ce Kering a cumpărat 30% din acțiuni în 2023, cu opțiunea de a achiziționa restul de 70% cel târziu în 2028. Cu toate acestea, unele clauze contractuale ar putea accelera acest termen până în mai 2025, ceea ce ar putea duce la o plată parțială în acțiuni Kering.
Cea mai presantă misiune a lui Luca de Meo este să resusciteze Gucci, care nu a reușit să își recapete succesul de pe vremea fostului director creativ Alessandro Michele, plecat în 2022. Ultima mutare, numirea lui Demna, creativul Balenciaga, nu a convins investitorii, iar brandul pare în derivă.
Venind din industria auto, de Meo ar putea adopta inițial o abordare pragmatică, concentrată pe eficiență și reducerea costurilor. Totuși, având în vedere natura creativă a modei de lux, există semne de întrebare cu privire la capacitatea sa de a evalua și conduce o viziune artistică.
Noul CEO nu este singurul lider care a făcut tranziția între sectoare. Exemple precum Robert Polet, care a revigorat Gucci după ce a părăsit Unilever în 2004, Leena Nair, care a crescut vânzările Chanel după o carieră în FMCG, sau Benedetto Vigna, care a transformat Ferrari după ce a venit din industria semiconductorilor, oferă speranță că și de Meo poate reuși. Iar moștenirea lăsată de Sergio Marchionne, fost mentor al lui de Meo și arhitect al fuziunii Fiat-Chrysler, rămâne o sursă de inspirație.
Luca de Meo va prelua oficial conducerea Kering în septembrie 2025, într-un moment de cumpănă pentru unul dintre cele mai mari conglomerate de lux din lume. În ciuda lipsei de experiență în modă, expertiza sa în restructurare, leadership și negociere este văzută ca un atu valoros.
„Curba de învățare va fi abruptă, dar la masa negocierilor s-ar putea descurca foarte bine”, a declarat o sursă apropiată dosarului Valentino.
Într-o industrie unde creativitatea și profitabilitatea trebuie să coexiste, pariul Kering pe un outsider precum de Meo ar putea marca începutul unei noi ere, una în care strategia și disciplina financiară devin la fel de importante ca inovația și estetica.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.