G4Media.ro

INTERVIU Marius Olteanu, regizorul român premiat la festivalul de film de la…

INTERVIU Marius Olteanu, regizorul român premiat la festivalul de film de la Berlin 2019: „Monștri.” se rupe estetic de Noul Val și o face asumat și cu o oarecare bucurie

Monștri., filmul regizorului Marius Olteanu, a câștigat recent premiul cititorilor cinefili ai Tagesspiegel din cadrul Festivalului de Film de la Berlin. ”Sunt tot mai preocupat de a încerca să nu repet ce s-a făcut și cred că asta se vede la nivel formal și în Monștri. Estetic, Monștri. se rupe de Noul Val și o face asumat și cu o oarecare bucurie”, a declarat Marius Olteanu într-un interviu pentru G4Media.ro. De ce a ales tema și care este relația regizorului cu Noul Val din cinematografia românească?

Rep: „Monștri.”, lungmetrajul premiat în cadrul Berlinala 2019 de sâmbătă, spune povestea ultimelor 24 de ore din viața unui cuplu. De ce ați ales această temă?

MO: Monștri. este povestea unui cuplu aflat într-un moment care ar putea să însemne sfârșitul relației. Dar nu e o certitudine. Filmul nu oferă certitudini, ci vine cu întrebări legate de disponibilitatea pe care o avem de a ne apropia de celălalt, de a rămâne cu el sau cu ea, de capacitatea noastră de a înțelege. Ăsta este și motivul alegerii temei, deși nu îmi place deloc cuvântul asta “temă” – nevoia de a înțelege, într-un moment în care conectarea la celălalt este tot mai superficială și mai bruiată de tot ce avem în jur și în noi, ce ne ține aproape de celălalt, ce ne face să îl iubim.

Rep: Care este semnificația numelui filmului, „Monștri.”?

MO: Monștri cu punct la final. Adică o etichetă definitivă pusă cuiva diferit de tine. Cine e monstrul, cel ce nu e înțeles, cel diferit, incongruent cu valorile celor din jur sau cel ce nu înțelege, acceptă, tolerează? Și nu mă refer aici la o toleranță de suprafață. La asta cred că suntem ceva mai buni… Cât de tare ne separă de celălalt o etichetă, o punere a cuiva într-o categorie ? Și mai ales, cât de dispuși suntem în mod real să îl înțelegem pe celălalt? Titlul se leagă de întrebările astea și are o notă de horror, venită din frica mea de oamenii care nu ascultă, nu văd, care pleacă în fiecare zi de acasă doar cu ideile cu care se vor și întoarce.

Rep: Care sunt punctele cheie ale filmului?

MO: Întrebarea este destul de generală iar din ce am văzut și la Berlin, oamenii vibrează diferit la lucruri diferite din film. Pentru mine punctele cheie din film sunt cele în care actorii nu joacă, cele în care sunt, în care eu văd gând și emoție care nu a fost în scenariu, nu a depins de mine, care s-a întâmplat. Sunt foarte mândru de toți actorii din filmul ăsta, pentru că au reușit să fie oameni, nu personaje.

Rep: „Monștri.” spune numai o poveste sau oferă spectatorului și o perspectivă morală despre viața de cuplu?

MO: Nu îmi permit să emit perspective morale în niciunul din filmele mele. Monștri. spune o poveste cu multe paliere pe care fiecare poate alege să meargă și să descopere propria lui perspectivă. Nu îmi place ideea de film ca închisoare, în care vezi doar ce îți dau eu, regizorul, voie să vezi. Monștri. este un film care îi oferă spectatorului libertatea să judece și să se judece pe sine în funcție de ceea ce vede și simte. Vreau să cred că este un film pentru oameni deștepți și generoși, care, în schimbul a două ore de stat pe scaun cu ochii într-un ecran, vor să plece și mai deștepți și mai generoși.

Rep: Care au fost cele mai mari dificultăți în realizarea filmului?

MO: Ideile preconcepute și rutina lucrului prost făcut. Monștri au fost destui și în spatele ecranului. Norocul meu și al nostru a fost implicarea oamenilor care au simțit că e ceva în filmul ăsta, că merită să nu dormim nopți și nopți ca să spunem povestea lui Arthur și a Danei. Oameni fără de care filmul ăsta nu ar fi trecut de ecran. Și cărora le sunt foarte recunoscător.

Rep: Spuneți-ne câteva cuvinte despre seara de sâmbătă, când filmul dvs. a câștigat premiul cititorilor cinefili ai Tagesspiegel.

MO: Eu nu am fost acolo. Simt o distanță față de privirea festivalurilor de film ca pe niște concursuri și deci o distanță vis-a-vis de premii și trofee. În egală măsură simt și că responsabilitatea mea față de film se oprește la sesiunile de întrebări și răspunsuri de după proiecțiile din festival. M-am bucurat însă să aflu de la Judith State (actrița care este Dana în film) că ambele săli în care s-a proiectat filmul după festivitate au fost pline iar reacția spectatorilor a fost la fel de intensă ca și la proiecțiile anterioare. Asta ne-a făcut să simțim, direct și indirect, că premiul publicului primit de Monștri. este cumva justificat și probabil cel pe care te bucuri cel mai mult să îl primești.

Rep: Vă revendicați de la un anumit curent sau școală cinematografică? Cine au fost mentorii sau modelele dvs. și cât de mult v-au influențat?

MO: Îmi place mult realismul în jocul actorilor. Vreau să văd pe ecran oameni cu care să pot empatiza, de care să îmi fie greu să mă despart. Realismul ăsta e satisfăcut de Noul Val Românesc, curent pe care îl apreciez în special pentru readucerea omului pe ecran. Am avut șansa să lucrez cu Cristi Puiu la Sieranevada și am rămas cu cel mai serios respect pentru felul în care Cristi se consumă pentru oamenii și povestea din filmele lui, pentru cum își trăiește filmul. Știu bine câțiva din regizorii din Noul Val și, în ciuda glumelor proaste cu faianță și ciorbă, cred că trăim, cel puțin la nivel artistic, un moment bun, cu oameni care sunt preocupați în mod autentic de ce și cum spun. La nivel de mediu, de limite ale filmului, simt că sunt tot mai preocupat de a încerca să nu repet ce s-a făcut și cred că asta se vede la nivel formal și în Monștri. Estetic, Monștri. se rupe de Noul Val și o face asumat și cu o oarecare bucurie.

Sursă foto: contul de facebook al lui Marius Olteanu

Marius Olteanu este absolvent al Universităţii de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L Caragiale” (2004) şi National Film and Television School, Marea Britanie (2008). Cele mai recente filme ale sale sunt „Scor alb” (2015) – de la care a pornit ideea filmului „Monştri.” şi „No Man’s Land”. Filmele sale au fost selectate la peste 30 de festivaluri, printre care: Busan International Film Festival, Tallinn Black Nights Film Festival, Festival International du Film Francophone de Namur, TIFF.

NOTĂ Robert Ciobanu este bursier al Fundației Konrad Adenauer în parteneriat cu G4Media.ro

Sursa Foto: Captura Youtube







Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează