G4Media.ro

Industria auto germană se află într-un moment de cotitură. Automobilul convențional nemțesc…

Industria auto germană se află într-un moment de cotitură. Automobilul convențional nemțesc pierde cursa cu Tesla și companiile din China

Constructorii auto germani pierd teren. Producția de mașini cu motoare convenționale devine, ușor dar sigur, istorie. Sunt companiile în măsură să facă față noilor provocări? O analiză Deutsche Welle.

În spoturile publicitare, mașini silențioase și „curate”, care nu eliberează emisii nocive în atmosferă, traversează drumuri aproape goale prin natura virgină ori duc „pasageri” relaxați la birou sau la cumpărături. Toate acestea, desigur, în orașe curate și fără ambuteiaje.

În realitate, ambuteiajele, zgomotul și mirosurile de eșapament sunt aproape omniprezente. În Germania, potrivit Autorității Federale pentru Transporturi Auto (KBA), cota de piață a mașinilor electrice a înregistrat o creștere semnificativă, dar ea nu este încă satisfăcătoare. Dacă în urmă cu zece ani autovehiculele electrice reprezentau numai 0,02% din numărul total de mașini, astăzi procentul este de 2,08%. Concret, fiecare al 50-lea automobil are propulsie pur electrică.

Fie că salutăm sau nu această tendință, fie că regretăm faptul că aproape 98% dintre mașini sunt încă propulsate de motoare cu combustie ori că preferăm să conducem în continuare o „mașină adevărată”, este puțin probabil ca această evoluție să se schimbe prea curând. Se pune însă întrebarea dacă industria auto germană – un pilon puternic al industriei locale și, cel puțin pentru moment, un angajator important – este pregătită pentru noile vremuri.

„Cursa s-a încheiat”

Este limpede că, în clipa de față, dezvoltarea electromobilității nu este chiar efervescentă în Germania. „Prin reducerea continuă a bonusului de mediu, ministrul economiei, Robert Habeck, a pus mașina electrică în marșarier”, acuză Ferdinand Dudenhöffer, profesor de economie la Universitatea din Duisburg-Essen până la pensionare și acum consultant independent.

Potrivit estimărilor sale, cota de piață a mașinilor electrice în Germania va scădea anul viitor. Însă nici la nivel internațional, spune el pentru DW, perspectivele nu sunt „euforice”. „Numai China va continua la viteză maximă iar acest lucru va răsplăti cu vârf și îndesat industria auto chineză”.

Nici Stefan Bratzel, șeful CAM (Center of Automotive Management) din Bergisch-Gladbach, lângă Köln, nu este mai încrezător. În opinia sa, „cursa pentru electromobilitate în Germania, Europa și China este deja încheiată.” Acum, continuă el, trebuie făcute progrese rapide pentru creșterea pieței. Cu toate acestea, obiectivele „stabilite de guvernul german sunt prea ambițioase și nu pot fi atinse”, afirmă expertul, în condițiile în care guvernul federal dorește ca până în 2030 pe șoselele germane să circule aproximativ 15 milioane de mașini electrice.

„Un sentiment de deznădejde în Germania”

Pentru directorul CAM, motivele acestei situații rezidă în deciziile luate în ultimii ani. Producătorii germani de automobile „au abordat prea târziu electromobilitatea în comparație cu jucători precum Tesla sau unii producători chinezi”. Deși există eforturi indiscutabile în special în tehnologia bateriilor, Germania trebuie mai întâi să recupereze timpul pierdut în fața chinezilor și a companiei Tesla”.

Ferdinand Dudenhöffer atrage arenția asupra unui avantaj clar pentru China. „Noi suntem împotmoliți. Investițiile importante merg în China. Problemele bugetare, respectiv lipsa unui buget federal, agravează problema. Aș spune că Germania este blocată. Iar lucrurile vor deveni cu adevărat dificile după 2025, când chinezii vor domina piața mondială a mașinilor electrice”. Potrivit expertului în domeniul auto, marii jucători se vor afla în China „iar Germania va fi fără speranță”.

Dependența de China

La 30 noiembrie, producătorii auto BMW și Mercedes-Benz și-au anunțat intenția de a înființa o rețea comună de stații de încărcare rapidă pentru mașini electrice în China. Pentru Dudenhöffer, acest pas este absolut logic: „Germania nu este țara în care astfel de investiții să merite. În China, însă, mașinile electrice au acum o cotă de piață de aproape 40%. Acolo merită”.

Stefan Bratzel admite pericolul dependenței de Beijing, dar spune că nici China nu se poate lipsi în totalitate de Germania: indiscutabil este faptul că, în domeniul electromobilității, „Germania este mai dependentă de China decât viceversa iar situația nu se va schimbq în următorii câțiva ani, mai ales în ceea ce privește celulele de baterii”.

Dudenhöffer împărtășește evaluarea. „Ne extindem mai încet, cu o producție care se îndreaptă către Europa de Est, unde energia este mai ieftină. Însă China este deja inima bateriilor și importanța ei va continua să crească”.

Scăderea producției

Cererea dezamăgitoare de mașini electrice în Germania se face simțită în rândul producătorilor. La 6 decembrie, Rheiderland-Zeitung a relatat că, la uzina VW din Emden, producția de automobile electrice „s-a blocat la începutul verii, schimbul doi de lucru a fost desființat, iar producția a suferit numeroase întreruperi. Pauza de Crăciun în producție a început mai devreme și a fost prelungită până la 15 ianuarie. Producția de automobile electrice la Emden este complet suspendată timp de cinci săptămâni”.

De remarcat că producția de automobile electrice necesită mai puține etape de lucru și mai puțini angajați. Nu numai la producătorii de automobile, ci și la furnizorii acestora. De pildă, la furnizorul Bosch vor dispărea până la 1.500 de locuri de muncă, după cum a anunțat compania la 10 decembrie. O purtătoare de cuvânt a companiei a declarat că aceasta va trebui „să se adapteze la situația comenzilor în anumite domenii”.

Progresul e în altă parte

În general, perspectivele electromobilității nu sunt atât de rele din punctul de vedere al clienților, spune Ferdinand Dudenhöffer. În ceea ce privește autonomia unei încărcări a bateriei, „1000 km sunt deja realizați în China”. Autonomia nu va mai fi o problemă după 2027 sau 2028. „Iar prețurile vor scădea odată cu bateria solidă, mai ales în China, care înclină balanța”.

Autoritatea Federală de Transport Auto transmite că până la 1 ianuarie 2030 în Germania vor fi înmatriculate aproximativ zece milioane de vehicule electrice, ceea ce ar corespunde unei cote de vehicule electrice de 20 până la 25 %. Cu toate acestea, statisticienii nu prezic câte dintre aceste vehicule electrice vor fi produse în Germania.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

3 comentarii

  1. Romanii inca mai cumoara benzna si diesel ptr ca nu au unde sa incarce. Dar pietele din Asia, Africa sunt inundate de masin BYD si alte chinezesti. Inundate pt cine intelege. I Industria auto conventionala este moarta. Fara comenzi, fara piata de desfacere.

  2. Automobilele convenționale încă sunt o investiție mai sigură decât Tesla sau cele chinez ști. Cursa nu s-a încheiat. Mașinile electrice trebuie sa se maturizeze întâi. Sunt probleme la Tesla.

  3. E clar pentru oricine ca masinile elctrice vor castiga competitia datorita avantajelor tehnologice Acum pretul e handicapul lor major si pe planul doi autonomia Dar lucrurile evolueaza si pana si in Romania densitatea statiilor de incarcare e la un nivel decent. Insa sa nu cantam prea devreme prohodul industriei Germane de automobile. O masina nu e numai motor. Experienta si calitatea fabricatiei in Germania sunt pe primul loc mondial Din interior stiu ca industria Germana are deja pregatite modele avansate de masini electrice de la Rols Royce (parte a grupului BMW) si pana la modele mici de la VW Net superioare electric si mecanic invechietei Tesla sa incropelilor chinezesti. E adevarat ca politica de subventii a statului German nu a favorizat introducerea pe piata a modelelor elctrice dar piata va dicta traiectoria optima a fiecarui fabricant Pe moment Audi/VW/ Mercedes au probleme si vor schimba rapid gama iar BMW desi are profit record a pregatit modele BMW/ Mini/ RR cu tehnologie si performante de varf mult peste gadgeturile elctronice de la alti producatori