G4Media.ro

Înalta Curte extinde plaja în care dosarele se prescriu mai repede și…

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

9 comentarii

  1. Nu s-a hotarat prin referendum ca guvernul numai poate dat Oug uri pe justiție? S-au p…at pe el de referendum. Iesiti la vot daca nu vreti sa ajungeți sclavi in țara asta.
    Practic se legifereaza ca daca protestezi contra hoților , vei fi bătut legal iar autorii vor scapa prin prescripție si tergiversare.

  2. Am o amendă de parcare de 50 de lei din 2012. Nu mi s-a prescris. Bănuiesc că dacă era de 60 de milioane de euro, se rezolva

  3. votati PSDNLUDMR pentru si mai mult INFRACTORI LIBERI !!!

  4. Vine imediat andreimatei sa ne zica ca e vina usr si a trotinetei. Suedeza pt toti din psd, pnl, udmr, aur!

  5. Se sfidează încă o dată în mod flagrant deciziile CJUE din iulie 2023 și 09.01.2024,pe același raționament cu cel anterior al ICCJ dat prin decizia 67/2022.Deciziile CCR 297/2018 și 357/2022 nu pun probleme de tangență legală cu aplicarea principiului legii mai favorabile, această materie fiind adusă în discuție în mod artificial și nelegal prin deciziile aduse în discuție date de ICCj în dezlegarea unor chestiuni de drept și respectiv în materie de recurs în interesul legii.Art.5 al.2 din CP interzice expres aplicarea principiului legii mai favorabile în cazul unor în cazul unei prevederi declarate neconstituționale, care pe timpul cât s-a aflat în vigoare a conținut dispoziții mai nefavorabile suspectului sau inculpatului,cum este și textul art.155 al.1 CP în vigoare la data de 01.02.2014.Deci clar prin lege se interzice în situația dată aplicarea principiului legii mai favorabile, nu pentru că nu se dorește operarea cu el,ci pentru că prin natura prevederii declarate neconstituționale el nu este incident prin natura lui.Pentru a justifica încălcarea textului art.5 al.2 CP instanța supremă aduce în discuție o așa zisă ,,lege mai favorabilă stabilită în mod global,,- înțeleasă prin sintagma nereală prin redare parțială sau omisiunea redării integrale de ,,cod penal care nu mai prevede întreruperea cursului prescripției,,.Dar un asemenea cod nu a existat niciodată ,nici măcar după deciziile CCR 297/2018 și 357/2022,fiind în ființă doar ,,un cod penal care nu mai prevede întreruperea cursului prescripției răspunderii penale,dar păstrează în vigoare prescripția specială a răspunderii penale,, ,cea din urmă aserțiune fiind eludată și neadusă în discuție de ICCJ.Un asemenea cod conduce la aplicarea principiului activității legii penale în timp cu împlinirea termenului de prescripție după fiecare caz în parte,în raport de situația concretă ,potrivit dispozițiilor legale în vigoare,ci nicidecum a principiului legii mai favorabile,pentru că nu există în cadrul legal dat o lege mai favorabilă și alta mai puțin favorabilă,ca efect al deciziilor CCR 297/2018 și 358/2022.Aceasta pentru că instituția prescripției speciale a răspunderii penale nu a fost abrogată niciodată nici expres , nici tacit și nici declarată neconstituțională,textul care o reglementează producând după decizia CCR 297/2018 efectele unei norme juridice tranzitorii și temporale pentru toate situațiile care o vizează,respectiv actele de procedura anterioare datei de 25 iunie 2018,când au intrat în vigoare efectele deciziei CCR 297/2018.Atunci când stabilești global o lege prin prisma principiului legii mai favorabile a acesteia ai în vedere determinarea ei exactă ,corectă,completă, prin prisma instituției prescripției ,,in integrum,,, care vizează atât termenele generale de prescripției răspunderii penale ,cât și prescripția specială a răspunderii penale.Nu selectezi,nu alegi numai ce-ți convine pentru a forță incidența și aplicarea principiului legii mai favorabile,adică nu operezi cu conceptul nereal de,, cod penal care nu mai prevede întreruperea cursului prescripției,, în locul celui real factual de ,,cod penal care nu mai prevede întreruperea cursului prescripției,dar menține în vigoare prescripția specială a răspunderii penale,,.Prin interpretarea dată ICCJ își arogă puteri pe care Constituția României și legea de organizare și funcționare nu i le conferă, acelea de a abroga sau a considera abrogat o prevedere legală cum este cea a prescripției speciale a răspunderii penale,prin aplicarea nelegală a principiului legii penale mai favorabile atribuție pe care numai Parlamentul României o are,ca autoritate legiuitoare.Totodată prin interpretările date de ICCJ prin deciziile referite în articol,ca efect al aplicării nelegale a principiului legii mai favorabile se încalcă fățiș Constituția României, făcând să retroactiveze deciziile CCR 297/2018 și 358/2022,deși în art.147 din Constituție se prevede imperativ că deciziile CCR sunt obligatorii și au efecte numai pentru viitor,nu și pentru trecut așa cum interpretează ICCJ.Mai mult chiar,prin ultima decizie a ICCJ referită , prin aceleași argumente legate de aplicarea nelegală a principiului legii mai favorabile ca cele redate mai sus, prin utilizarea sintagmei nereale prin redare parțială sau reproducere prin omisiune de,, cod penal în vigoare la data de 30.05.2022,care întrerupe cursul prescripției,, ,în locul celei reale,complete de ,,cod penal în vigoare la data de 30.05.2022 care întrerupe cursul prescripției și mennține ca și anterior în vigoare prescripția specială a răspunderii penale se produc aceleași efecte nelegale în raport cu OUG 71/2022,încălcându-se deciziile CJUE din iulie 2023 și 09.01.2024.

  6. Și totuși pct.2 al deciziei din 16.09.2024 a ICCJ este legal,căci pentru faptele comise în perioada 25 iunie 2018 -30 mai 2022 este legală aplicarea principiului legii penale mai favorabile în conformitate cu art 5 al.1 CP,căci între codul penal care nu mai prevede intreruperea cursului prescripției ,dar mentine prescripția speciala aflat in vigoare anterior datei de 30.05.2022 si codul penal care prevede intreruperea prescriptiei și mentine in vigoare prescriptia specială,aflat în vigoare începând cu 30.05.2022, mai favorabil este cel dintâi, pentru că deși menține în vigoare prescripția specială,pentru faptele comise în perioada referită aceasta este inoperabilă ca efect al deciziilor CCR 297/2018 și 358/2022.

  7. Deciziile CJUE vizează numai extinderea prescripției anterior datei de 25 iunie 2018,nu și faptele comise în perioada 25 iunie 2018-30 mai 2022,pentru care este aplicabil principiul legii penale mai favorabile.

  8. Concluzionând pct.2 al deciziei ICCJ din 16.09.2024,exprimă o poziție legală,corectă în acord cu deciziile CJUE din iulie 2023 și 09.01.2024 și cu deciziile CCR 297/2018 și 358/2022 și vizează faptele comise în perioada 25 iunie 2018-30 mai 2022, pentru care este aplicabil principiul legii penale mai favorabile în conformitate cu art.5 al.1 CP,această lege fiind codul penal de dinainte de 30 mai 2022(când a fost modificat prin OUG 71/2022).Punctul1 al deciziei ICCJ din 16.09.2024 ,reiterează decizia ICCJ nr 67/octombrie 2022 și exprimă o poziție nelegală,căci contravine art.147 al.final din Constituția României și deciziilor CJUE din iulie 2023 și 09.01.2024, aplicând principiul legii penale mai favorabile într-un domeniu netangibil legal cu această materie și fâcănd să retroactiveze deciziile CCR 297/2018 și 358/2022 contrar prevederilor Constituției României, pentru actele de procedură anterior datei de 25 iunie 2018,când prima dintre deciziile CCR referite a fost publicată în M.OF.