G4Media.ro

În ce condiții poate fi inclusă A8, Autostrada Unirii, în PNRR pentru…

În ce condiții poate fi inclusă A8, Autostrada Unirii, în PNRR pentru a beneficia de fonduri europene / Comisia Europeană: Programarea este importantă, punerea în aplicare a investiției trebuie finalizată până în luna august 2026

Comisarul european pentru Economie, Paolo Gentiloni, susține că orice nou proiect regional prezentat de autoritățile naționale în planurile lor de redresare și reziliență (PNRR) ar putea găsi finanțare europeană dacă este în conformitate cu obiectivele și criteriile de evaluare, de exemplu absența unei creșteri semnificative a emisiilor de gaze cu efect de seră și a altor poluanți.

De asemenea, investițiile în drumuri ar trebui să fie însoțite de „un set coerent de reforme pentru a asigura ecologizarea”, cum ar fi stimulentele pentru vehiculele nepoluante, și a atras atenția asupra calendarului strâns pentru finalizarea obiectivelor: august 2026.

Comisarul a răspuns unei întrebări adresate de europarlamentatul PSD Tudor Ciuhodaru (grupul S&D) care a dorit să afle de la Comisia Europeană ce măsuri trebuie întreprinse pentru a include Autostrada A8 din România în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNNR).

„Mecanismul de redresare și reziliență poate sprijini proiectele de infrastructură de transport ale rețelelor transeuropene (TEN-T), având în vedere importanța acestora pentru piața unică. Un nou proiect regional prezentat de autoritățile naționale în programele lor de redresare și reziliență, care poate contribui la coeziunea și creșterea regională, ar putea găsi sprijin dacă este în conformitate cu obiectivele și criteriile de evaluare. El ar trebui să abordeze provocările identificate în cursul semestrului, cum ar fi aspectele legate de mediu, de siguranță și de digitalizare. Măsurile trebuie să respecte principiul de „a nu prejudicia în mod semnificativ”, în conformitate cu obiectivele de mediu ale regulamentului privind taxonomia, relevant pentru drumuri. În cadrul regulamentului respectiv ar trebui să fie respectate criterii generale, îndeosebi absența unei creșteri semnificative a emisiilor de gaze cu efect de seră și a altor poluanți. Investițiile în drumuri ar trebui să fie însoțite de un set coerent de reforme pentru a asigura ecologizarea, cum ar fi stimulentele pentru vehiculele nepoluante și ar trebui să fie coerente cu „planul cuprinzător de transport” al politicii de coeziune”, a transmis comisarul Paolo Gentiloni în documenntul de răspuns consultat de G4Media.ro.

Comisarul european susține că un astfel de proiect regional ar trebui să abordeze aspecte legate de mediu, siguranță și digitalizare.

„Planurile de redresare și reziliență și măsurile aferente acestora sunt evaluate în raport cu criteriile stabilite în Regulamentul de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență. În programele de redresare și reziliență, alocările de cel puțin 37 % și, respectiv, 20 % ar trebui să fie direcționate către atingerea obiectivelor climatice și digitale Măsurile trebuie să se refere la cei „șase piloni” ai regulamentului, între care se numără creșterea inteligentă și durabilă și coeziunea socială/teritorială. Ele trebuie să abordeze, de asemenea, recomandările relevante specifice fiecărei țări”, mai spune Paolo Gentiloni.

Comisarul pentru Economie atrage atenția că „programarea este importantă”, ținând cont de calendarul mecanismului de redresare și reziliență. Astfel, „punerea în aplicare a investiției” trebuie finalizată până în luna august 2026.

Europarlamentarul Tudor Ciuhodaru a susținut, în întrebarea adresată Comisiei Europene, că Autostrada A8 este „un obiectiv major pentru conectarea regiunii Moldova din România la Europa și un factor major de dezvoltare regională”.

Asociația Moldova vrea autostradă a afirmat, pe 13 februarie, că studiul aferent sectorului montan (Tg. Neamţ – Tg. Mureş) al Autostrăzii A8 va fi gata la mijlocul anului, iar guvernul a introdus în buget şi ultimele plăţi în acest sens (9,7 milioane lei).

„Capetele acestui sector (circa 50 km) sunt propuse spre finanţare în PNRR de către societatea civilă, dar, în momentul de faţă, nu există certitudinea alocării fondurilor. La celălalt tronson (Iaşi – Tg. Neamţ), lucrurile sunt mai complicate: MT a prevăzut o eşalonare la plată pentru viitorul proiectant al lucrărilor (contractul se semnează în primăvară) pe parcursul a 4 ani. Alocările arată astfel: 4,8 milioane lei (2021), 23,1 milioane lei (2022), 27,5 milioane lei (2023) şi 12 milioane lei (2024)”, a scris Asociația Moldova vrea autostradă pe Facebook.

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a declarat pe 24 ianuarie, de ziua Unirii Moldovei și a Țării Românești, că infrastructra Moldovei reprezintă „o prioritate” și că dorește să obțină finanțare în PNRR pentru autostrada A8.

Anterior, în octombrie 2020, Cătălin Drulă, într-o postare pe Facebook, trecea în revistă stadiul lucrărilor la A8:

„1) Sector Tg. Mureș-Tg. Neamț (~211 km) cel care traversează Carpații Orientali: din mai 2019 este în derulare o revizuire a studiului de fezabilitate care abia a ajuns ca progres la 55% progres
2) Sectorul Tg. Neamț-Iași-Ungheni: de-abia s-a lansat pe 1 septembrie 2020, licitația pentru studiul de fezabilitate și proiectarea autostrăzii

Revenind la sectorul cel mai greu, Tg. Mureș-Tg. Neamț:
– deși stadiul fizic este 55%, stadiul financiar este doar 0,55%. Adică deși prestatorul a lucrat în valoare de aprox. 10 milioane lei(valoare totală 17 milioane) nu a fost plătit decât câteva firimituri.

De ce? Pentru că așa sunt făcute contractele CNAIR pentru studii de fezabilitate – cu o singură plată grasă la final. Ce firmă și cine poate susține ani de zile (2-3 ani) costuri de zeci de milioane de lei așteptând plata la sfârșit? Rezultatul este că prestatorii lucrează prost și taie costuri pe cât pot iar munca pe care o fac nu e de calitate.

O altă mare problemă cu acest proiect este că nu s-a lăsat în tema de proiectare libertatea de a optimiza din punct de vedere al costurilor traseul și soluțiile din studiul din 2010-2011 care poate fi considerat mai degrabă un studiu de prefezabilitate la nivelul de detaliu tehnic al soluțiilor (costul de altfel a fost de 10x mai mic, ceea ce dă o indicație asupra detaliului de investigare)”.

Sursa foto: Asociația Moldova vrea autostradă / Facebook

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

5 comentarii

  1. Reducerea consumului si a emisiilor se realizează pe autostrada prin optimizarea regimului de viteza constanta, mai ales la camioane comparativ cu acelasi traseu pe drumuri nationale.
    In rest, putem planta si panselute, pune panouri solare pe stâlpii SOS etc, …. Le mai vopsim si verzi.
    Nu stiam ca ar fi preferabil sa rămânem cu drumuri de tara si nedezvoltati doar ca fim ECO in ochii bruxellezilor! Da, ma rog, e simplu sa vorbesti din prisma unor tari care de 50 s-au umplut de autostrăzi, ca atunci vroiau dezvoltare, nu ecologie.
    Unde mai pui ca banii aia sunt mare parte un împrumut, nu cadou!

  2. ar trebuis a bage bani din PNRR asta in dezvoltarea unei retele de stati de incarcare rapida pt masini electrice pe tot cuprinsul tarii inclusiv pe viitoarea A8

    • ideea ta nu e rea ca sa inverzeasca proiectul dar, ce te faci daca ajunge dublu pe km de autostrada? Genul asta de utilitari sunt proiecte făcute de concesionari privati pe zonele de servicii de pe autostrăzi – si aia sunt in general firme mari, din vest.
      Se poate in schimb investi in infrastructura de transport energie – iar firme private.
      Deocamdată mai bine faci acei km de autostrada ca sa ai dupa aceea cererea de statii de reîncărcare. Asta dupa ce vor fi electricele la preturi decente, comparative cu echivalent clasa pe motorizări clasice, stii cum se spune – ce- i trebuie chelului tichie de margaritar!
      Sunte cu 30 de ani in urma cu infrastructura, nu putem sari cu 10 ni in viitor peste noapte!

  3. M_am saturat de manipulări ieftine. Îmi pare rău că există romani atât de naivi ca să nu zic altceva care visează ca UE sa facă autostrăzi în România și mai ales în Moldova.
    1) UE nu da bani României pt nimic, absolut nici un euro nu_l da gratis.
    2) Asa zișii banii europeni sunt doar cu scopul ca anumite tari /companii sa profite de acei bani, întra pe o parte ies pe alta.
    Polonezii și ungurii au dreptate, UE mai mult a furat decât a luat.
    3) Celor care sunteți tineri și credeți în banii europeni va gara ntez ca ieșiți și n_o s_ai mai vedeți.

  4. Urgent ar trebui facut tronsonul Iasi-Tg.Frumos,asta e cel mai aglomerat acum,in Tg se descarca pe o sosea cu o banda si jumatate traficul din Sv,Bt,Nt si Bc.