
Gala Premiilor UNITER a început la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova / Dragoş Buhagiar: „Deşi trăim timpuri potrivnice, în proximitatea unui război, în continuare avem acest privilegiu, de a ne exprima prin teatru, de a fi prin cultură”
A 33-a ediţie a Galei Premiilor UNITER a început la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova. Evenimentul este transmis în direct pe uniter.ro, TVR 1, TVR Cultural, TVR Craiova, tvr.ro şi pe undele Radio România Cultural, transmite News.ro.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
UPDATE – Dragoş Buhagiar, preşedintele UNITER, a rostit primul discurs al serii: „A trecut un timp divin în care s-au întâmplat vieţi, în care s-au întâmplat spectacole, iubiri, despărţiri, au plecat unii colegi dintre noi, dezamăgiri, trădări, adică viaţă cu alte cuvinte, şi în tot acest timp am înţeles că dacă vrem să mergem repede, mergem singuri, dar dacă vrem să mergem departe, mergem împreună (…). Nu ştiu dacă teatrul inventează viaţa, sau dacă viaţa inventează teatrul, dar ştiu cu singuranţă că ambele sunt mai frumoase împreună. Deşi trăim timpuri potrivnice, în proximitatea unui război, în continuare avem acest privilegiu, de a ne exprima prin teatru, de a fi prin cultură (…). Să lăsăm teatrul să vorbească lucid, echilibrat, poate, empatic”.
„Să ne bucurăm pentru noi şi pentru colegii noştri, toţi suntem câştigători în seara asta”, a spus preşedintele UNITER deschizând gala cu numărul 33.
Regizorul Bobi Pricop şi scenograful Cosmin Florea semnează conceptul artistic al spectacolului Galei. Anul acesta, sursa de inspiraţie pentru crearea spaţiului scenografic este impresionismul lui Claude Monet. Trofeul UNITER este opera artistului plastic Ion Bitzan.
Palmaresul Galei Premiilor UNITER 2025 constă în: 16 categorii, 5 premii de întreaga activitate, 1 premiu de excelenţă, 5 premii speciale, Premiul preşedintelui şi Premiul British Council.
Juriul Galei UNITER 2025 care va decide câştigătorii este format din: Oltiţa Cîntec (critic de teatru), Andrei Măjeri (regizor), Ana Bianca Popescu (actriţă), Iuliana Vîlsan (scenografă), Irina Wolf (critic de teatru).
Gala este prezentată în voice-over de Vlad Craioveanu, iar premiile sunt înmânate de artişti consacraţi împreună cu partenerii instituţionali şi financiari ai UNITER.
Nominalizările
Cel mai bun spectacol: „Casa Bernardei Alba’ de Federico García Lorca, regia Diana Mititelu, Teatrul de Stat Constanţa; „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, Teatrul Naţional ‘I.L. Caragiale’ din Bucureşti; „Neînţelegerea” de Albert Camus, adaptarea scenică şi regia Mihai Măniuţiu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj; „Regina nopţii”, textul şi regia Leta Popescu, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi; „Richard al III-lea” de William Shakespeare, adaptare după Vecsei H. Miklós, regia István Albu, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa „Harag György”.
Cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie”): István Albu pentru regia spectacolului „Richard al III-lea” de William Shakespeare, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa „Harag György”; Vlad Cristache pentru regia spectacolului „Zbor deasupra unui cuib de cuci” de Dale Wasserman, după romanul omonim al lui Ken Kesey, Teatrul Nottara Bucureşti; Alexandru Mâzgăreanu pentru regia spectacolului „Vânătoarea”, după filmul de Thomas Vinterberg şi Tobias Lindholm, Teatrul Bulandra Bucureşti; Diana Mititelu pentru regia spectacolului „Casa Bernardei Alba” de Federico García Lorca, Teatrul de Stat Constanţa; Andrei Şerban pentru regia spectacolului „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti.
Cea mai bună actriţă în rol principal: Raluca Aprodu pentru rolul Elisabeth I din spectacolul „Mary Stuart”, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti; Oana Mogoş pentru rolul Valeria (mamaia, fiica lui Grigore) din spectacolul „Regina nopţii”, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi; Corina Moise pentru rolul Tessa din spectacolul „Prima facie” de Suzie Miller, Centrul Cultural Lumina Bucureşti; Roxana Sabău pentru rolul Katie Carney din spectacolul „Luntraşul”, Teatrul Clasic ‘Ioan Slavici’ Arad; Mihaela Velicu pentru rolul Martirio din spectacolul „Casa Bernardei Alba” Teatrul de Stat Constanţa.
Cel mai bun actor în rol principal: Adrian Matioc pentru rolul Ivan Petrovici Voiniţchi (Unchiul Vanea) din spectacolul „Unchiul Vanea”, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu; Csongor Zsolt Nagy pentru rolul titular din spectacolul „Richard al III-lea” Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa „Harag György”; Tibor Pálffy pentru rolul Prospero din spectacolul „Furtuna” Teatrul ‘Tamási Áron’ Sfântu Gheorghe; Şerban Pavlu pentru rolul Dr. Danielson din spectacolul „Bazinul de nord” ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti; Vlad Udrescu pentru rolul titular din spectacolul „Hamlet”, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova.
Cea mai bună actriţă în rol secundar: Romaniţa Ionescu pentru rolul Mama din spectacolul „Trilogia memoriei” Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova; Tatiana Ionesi pentru rolul Altă mamă din spectacolul „Zi de bucurie” Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi; Silvana Negruţiu pentru rolurile Mama şi Naratoare din spectacolul „Părinţi” – Teatrul Metropolis Bucureşti; Mirela Pană pentru rolurile Nawal şi Jihane din spectacolul „Incendii” Teatrul de Stat Constanţa; Camelia Pintilie pentru rolurile Flo, Doamna Bennet şi Fitzwilliam Darcy din spectacolul „Mândrie şi prejudecată (un fel de)”, Teatrul Excelsior Bucureşti.
Cel mai bun actor în rol secundar: Florin Aioane pentru rolul Mortimer din spectacolul „Mary Stuart” Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti; Codrin Boldea pentru rolurile din spectacolul „Dragoste” realizate la unteatru şi Teatrul „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea; Ionuţ Grama pentru rolul Dale Harding din spectacolul „Zbor deasupra unui cuib de cuci”, Teatrul Nottara Bucureşti; Cosmin Maxim pentru rolul Alt eu din spectacolul „Zi de bucurie”, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi; Ştefan Mihai pentru rolul Feste din spectacolul „A douăsprezecea noapte”, Teatrul de Stat Constanţa.
Cea mai bună scenografie: Irina Chirilă pentru scenografia spectacolului „Romeo şi Julieta”, regia Cristi Avram, Teatrul „Elvira Godeanu” Târgu Jiu; Adrian Damian pentru decor şi Luiza Enescu pentru costumele spectacolului „Neînţelegerea” de Albert Camus, adaptarea scenică şi regia Mihai Măniuţiu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj; Erika Márton pentru scenografia spectacolului „Liliom” de Molnár Ferenc, regia István Albu, Teatrul Figura Studio Gheorgheni; Oana Micu pentru scenografia spectacolului „Lecţia” de Eugene Ionesco, regia Bobi Pricop, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova; Helmut Stürmer pentru decor şi Corina Grămoşteanu pentru costumele spectacolului „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti.
Cel mai bun critic de teatru (Premiul „George Banu”): Oana Borş, Iulia Popovici şi Oana Stoica.
Cel mai bun debut: Medeea Chiriac pentru rolul Oscar Carney din spectacolul „Luntraşul” de Jez Butterworth, regia Horia Suru, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad; Iustin Danalache pentru rolul Sfântul din spectacolul „Emaus”, după romanul cu acelaşi titlu de Alessandro Baricco, regia Edda Coza şi Dan Coza, Teatrul Excelsior Bucureşti; Crina Dumitraşcu pentru rolul Sonia din spectacolul „Unchiul Vanea” de A.P. Cehov, regia Neil LaBute, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu; Alex Ianăşi pentru regia spectacolului „Elif şi ploaia” de Sami Ibrahim, Teatrul „Regina Maria” Oradea; Andrei Pleşa pentru rolul Fiul din spectacolul „Trilogia memoriei” de Arne Lygre, regia Radu Afrim, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova.
Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic: „Broscoiul” de Alex Gorghe, regia Robert Kocsis, o producţie AUZIT.Teatru Radiofonic; „Nebuna din Chaillot” de Jean Giraudoux, adaptarea radiofonică şi regia artistică Cezarina Udrescu, o producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune; „Umami” de Teodora Savu, regia Ilinca Stihi, o producţie AUZIT.Teatru Radiofonic.
Cel mai bun text dramatic românesc montat în premieră absolută: „Cântece de speriat frica”, spectacol-concert de Ada Milea, Teatrul Naţional „Lucian Blaga'” Cluj-Napoca; „Lina” de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazăr, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe; „Părinţi”, dramatizare după romanul Dianei Bădica, regia Cristian Ban, Teatrul Metropolis Bucureşti; „Rătăcirea” de Doru Vatavului, regia Irisz Kovacs, Asociaţia Pro Teatru Zalău; „Regina nopţii”, textul şi regia Leta Popescu, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi.
Cel mai bun spectacol de teatru de animaţie/teatru pentru copii: „Amintiri din copilărie”, după Ion Creangă, regia şi scenariul Dan Tudor, Teatrul „Ion Creangă” Bucureşti; „Jungla”, după „Tropice tâmpe” de Florin Bican, spectacol concert de Ada Milea, Teatrul GONG Sibiu; „Majordomul”, regia Ciprian Huţanu, Compania de teatru Synchret şi Universitatea Naţională de Arte „George Enescu” Iaşi; „Matilda” de Roald Dahl, regia Emil Pantelimon, Opera Comică pentru Copii Bucureşti; „Zaharaşka şi zăpada uitată”, un spectacol cu şi de Ana Crăciun-Lambru, Lavinia Pop-Coman, Teatrul de Artă, Bucureşti.
Cea mai bună muzică originală şi sound design: Csaba Boros pentru muzica spectacolului „Regina nopţii”, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi; Mihai Dobre pentru muzica spectacolului „Dragoste”, unteatru şi Teatrul „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea; Eduard Gabia şi Călin Ţopa pentru muzica spectacolului „7 minute după miezul nopţii” (A Monster Calls), Teatrul Excelsior Bucureşti; Adrian Piciorea pentru muzica spectacolului „Prima facie” Centrul Cultural Lumina Bucureşti; Alexei Ţurcan pentru muzica spectacolului „Mary Stuart”, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti.
Cel mai bun video design: Andrei Cozlac pentru spectacolul „Mary Stuart”, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti; Ciprian Făcăeru pentru componenta VR/AR din spectacolul „Reconstituirea” Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova; Adrian Sitaru pentru regia filmărilor din spectacolul „Nunta însângerată” Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia germană.
Cel mai bun lighting design: Sándor Baumgartner pentru spectacolul „Furtuna” de William Shakespeare, regia Viktor Bodó, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe; Daniel Klinger pentru spectacolul „Vânătoarea” după filmul de Thomas Vinterberg şi Tobias Lindholm, Teatrul Bulandra Bucureşti; Cristian Niculescu pentru spectacolul „Casa Bernardei Alba”, Teatrul de Stat Constanţa.
Cea mai bună coregrafie/ mişcare scenică: Sergiu Diţă pentru spectacolul „MEMETICS”, Centrul Naţional al Dansului Bucureşti (CNDB) şi Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe; Mariana Gavriciuc pentru spectacolul „Emaus”, Teatrul Excelsior Bucureşti; Andrea Gavriliu pentru spectacolul „Moarte la Teatrul de Revistă”, Teatrul „Stela Popescu” Bucureşti; George Pop pentru spectacolul „Şantier”, regia şi dramaturgia Victor Olăhuţ,Teatrul Municipal Baia Mare; Csaba Györfi pentru spectacolul „Strigăte şi şoapte” de Ingmar Bergman, regia Csaba Györfi, Teatrul Szigligeti Oradea – Ansamblul Nagyvárad.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.