G4Media.ro

EXCLUSIV România ia în calcul mutarea cu ajutorul feromonilor a speciei de…

EXCLUSIV România ia în calcul mutarea cu ajutorul feromonilor a speciei de gândac amenințată de autostrada Sibiu – Pitești / Ministrul Fondurilor Europene propune o companie separată care să gestioneze autostrada Iași – Târgu Mureș

România ia in calcul soluția mutării de pe traseul viitoarei autostrăzi Sibiu – Pitești a speciei de gândac Morimus Funereus, periclitat de lucrările de construcții, a declarat pentru G4Media.ro ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș.

Autostrada Sibiu – Pitești

Mutarea exemplarelor de insectă potențial afectate se poate face cu ajutorul unor tehnologii bazate pe utilizarea feromonilor (substanțe chimice produse de insecte și animale, similare hormonilor), tehnologii utilizate și de Germania în situații similare, potrivit lui Boloș.

Impactul autostrăzii Sibiu Pitești asupra unor specii de insecte și animale din siturile Natura 2000 a fost sesizat de Comisia Europeană într-o scrisoare oficială transmisă în decembrie 2019. Boloș a mai declarat că România va răspunde observațiilor Comisiei până la termenul-limită din 2 februarie, o delegație din Ministerul Fondurilor Europene fiind chiar în aceste zile la Bruxelles pentru discuții pe această temă.

Autostrada Unirii (Târgu Mureș – Iași – Ungheni)

Ministrul Fondurilor Europene a declarat în interviul pentru G4Media.ro că soluția pe care o propune pentru realizarea autostrăzii Taârgu Mureș – Iași – Ungheni este crearea unei companii de proiect, o companie nouă cu sediul la Iași în care acționari să fie, pe lângă autoritățile centrale, și autoritățile locale din județele traversate de autostradă.

În ceea ce privește finanțarea Autostrăzii Unirii, Marcel Boloș a declarat că aceasta poate fi mixtă: tronsonul Tg Mureș – Tg Neamț pe fonduri europene, iar tronsonul Tg Neamț – Iași – Ungheni printr-un împrumut cu instituțiile financiare internaționale.

Autostrada Comarnic – Brașov

Întrebat despre o eventuală finanțare din fonduri europene a autostrăzii Comarnic – Brașov, Marcel Boloș a spus că privește proiectul drept unul de tip ”centură de siguranță”, ceea ce înseamnă că poate fi finanțat din bugetul de stat, dar decontat ulterior din fonduri europene.

Fragmentele relevante din interviul cu Marcel Boloș:

Rep: Autostrada Unirii, Târgu Mureș – Iași – Ungheni. Care este planul de finanțare din fonduri europene?
Marcel Boloș: Nu cred că are altă alternativă de finanțare. E un tronson de autostradă de 223 km, foarte complex din perspectiva traversării munților și a structurii solului – 47 km de rocă fragilă pe traseu care va presupune soluții specifice. Mai adăugăm și siturile Natura 2000 prin care trece.

Dacă nu se va gândi un mecanism instituțional sperat, poate fi în discuție și o companie de proiect special dedicată. Aș face-o împreună cu autoritățile locale, să fie acționari, cu sediul la Iași și aș crea perspectiva de implicare a autorităților locale. Dar este o decizie la nivel de guvern.

Rep: Ați discutat în guvern această idee?
Marcel Boloș: Nu, nu e discutată, e atributul guvernului și al premierului. Aceasta este opinia mea. În ce privește finanțarea, cred că trebuie să fie mixtă. O parte de autostrada Tg Mureș – Tg Neamț pe fonduri UE, iar tronsonul Tg Neam – Iași – Ungheni să fie realizată fie printr-un împrumut cu instituțiile finacnciare internaționale, fie prin PPP. Nu știu dacă încercările noastre de PPP de până acum sunt viabile. Luați ca exemplu Comarnic – Brașov, se discută de zeci de ani, nu știu cât de pregătiți suntem.

Rep: E fezabil să vedem Autostrada Unirii terminată până la finalul viitorului exercițiu financiar (2027)?
Marcel Boloș: Greu de spus. Trebuie terminată documentația tehnic-economică, care face un pas înainte, doi înapoi, or mersul trebuie să fie într-un singur sens. Apoi mai e hopul procedurii de achiziție publică – avem exemple nefericite ale tronsoanelor de cale ferată la care a durat 3 ani licitația. Deci dacă luăm în calcul 1-2 ani pentru licitație, apoi implementarea, ne pun într-o situație delicată față de asumarea unui dead-line.

Dar cred că această concentrare de eforturi special pentru această autostradă într-o companie de proiect e o soluție viabilă pe termen lung ca să protejăm proiectul de instabilitatea politică și schimbările de miniștri, schimbările de conduceri de companii.
Eu cred că o astfel de idee nu e de neluat în seamă. Sunt țări cu astfel de modele, Germania practică frecvent acest tip de companii de proiect. Costul ei de funcționare nu se compară cu efectele și impactul asupra dezvoltării României, vorbim de un proiect cu valori estimate între 7 și 9 miliarde de lei.

Rep: Comarnic – Brașov poate intra pe finanțare europene?
Marcel Boloș: L-am informat și pe dl premier despre alternativa pe care o avem vizavi de fondurile europene, proiectul e pe rețeaua de transport TNT Comprehensive. Chiar dacă decizia va fi de finanțare din bugetul de stat, noi îl primivim ca pe un proiect de tip centură de siguranță pe care îl putem econta ulterior din fonduri UE. Eu cred că finanțarea lui din buget, din împrumuturi e o metodă credibilă, de luat în seamă, dar să nu uităm că trebuie actualizate documentațiile tehnico – economice, valorile trebuie revizuite și pierderea de timp prin ideea de PPP face ca proiectul să se tărăgăneze fără sfârșit. E chiar amuzant, s-a făcut o documentare, proiectul se tot discută din 1968, deci o jumătate de secol.

Rep: Autostrada Sibiu – Pitești: cum rezolvați problema impactului asupra mediului?
Marcel Boloș: Era imposibil ca în cele 11 situri natura 2000 să nu fie vreuna care să stârnească curiozitatea Comisiei. Vestea bună e că noi am întocmit un draft de răspuns. Avem termen 23 februarie pentru clarificarea răspunsurilor. Colegii mei chiar acum sunt la comisie pentru o primă formă de analiză și dezbatre asupra răspunsului prezentat în draft. Cred că în curând să putem spune că problema e închisă și procesul de evaluare a finanțîării continuă.

Era imposibil pentru un astfel de proiect să nu avem astfel de situații. Să nu uităm că tot un gândac comparabil cu cel de pe Sibiu – Pitești au avut și nemții și au trebuit să mute Gara din Stuttgart ca să protejeze acea specie. Deci nu sunt probleme specifice doar României, ci sunt întâlnite pentru toate statele membre UE. Forma cea mai simplă pentru astfel de situații – gândacii sunt mutați cu ajutorul feromonilor și le asiguri protecția.

Rep: Poate fi luată în calcul soluția aceasta în România?
Marcel Boloș: Sigur că da. Nu suntem singura țară cu asemenea probleme, Germania a avut probleme cu specii de gândaci și de rozătoare, și a fost pusă în dificultate cu o șeosea de centură și cu locația gării din Stutugart. A trebuit să ia decizii care să țină cont de aceste specii periclitate.

Rep: Autostrada Comarnic – Brașov: există vreo șansă să fie realizată din fonduri europene?
Marcel Boloș: L-am informat și pe dl premier despre alternativa pe care o avem vizavi de fondurile europene, proiectul e pe rețeaua de transport TNT Comprehensive. Chiar dacă decizia va fi de finanțare din bugetul de stat, noi îl privim ca pe un proiect de tip centură de siguranță pe care îl putem deconta ulterior din fonduri UE. Eu cred că finanțarea lui din buget, din împrumuturi e o metodă credibilă, de luat în seamă, dar să nu uităm că trebuie actualizate documentațiile tehnico – economice, valorile trebuie revizuite și pierderea de timp prin ideea de PPP face ca proiectul să se tărăgăneze fără sfârșit. E chiar amuzant, s-a făcut o documentare, proiectul se tot discută din 1968, deci o jumătate de secol.

Foto: Gândacul Morimus Funereus (Sursa: Wikipedia)

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

35 comentarii

  1. desperate times require desperate measures ?

    • Asta vrea vestu sa nu creasca concurenta pe trasporturi asa cum si plateste diferit in trasporturi vestul se dezvolta si fraieri sa astepte ce le scapa lor firimituri

    • # kondensatorilor, vedeti ca moare si microbul X CRUCIS. Ce ne facem ?

      Gandacul asta e endemic (adica DOAR im ROMANIA exista) ???

      Ce rol are gandacul im lantul trofic ?

  2. Mama lui de gândac…..cum.nu se pot face autostrăzi în Romania din cauza gândacilor…..nu se pot transporta marfuri din cauza……ce vrea macron. Romania e mana 7. Iohan doarme că de obicei

    • Autostrada 3 din germania de la Passau la Aachen făcută pe vremea lui Hitler sigur nu a avut niciun gândac pe traseu…………

    • Autostrazile din Vest au fost facute dupa razboi cand protectia mediului era o gluma. Acum, noi trebuie sa ne tinem dupa standarde pe care nimeni din Vest nu le-au avut cand si-au tras strazile. Dar noi, evident, trebuie. M**E UE

    • Legile privind protecţia speciilor periclitate sunt valabile şi se aplică în toată unuinea europeană, cel mai puţin în România.

      Da, Hitler nu i-a cruţat pe gândaci. Şi nici pe evrei.
      Dar pe atunci încă nu erau extincte sau în pericol jumătate din speciile planetei.

    • Doar sobolanii rosii au scapat iata-i cum ne sfideaza.
      Au gasit un mijloc sa mai smulga niste bani de la UE, nu conteaza ce se pierde pentru ceilalti. Las sa-si ia ei salarii pe plimbat hartii.

  3. Va dati seama in ce hal am ajuns de indeplinim doleantele unor functionari socialisti de la Bruxelles? Aceasta UE se comporta de parca teritoriul romanesc este al ei si are control asupra lui. Aici nici macar nu este vorba de distrugeri de paduri sau alte daune mediului; este vorba de un gandac care , eventual, ar putea fi stresat de romanii care incearca si ei sa construiasca o autostrada si sa intre in randul tarilor civilizate. Asta inseamna sa controlezi politicile statelor membre de la Bruxelles si sa pui bete-n roate. De la socialism la comunism nu mai e decat un pas. De gandacii bulgari sau unguri nu-i mai pasa nimanui sau de soselele care streseaza gandaci, insa daca nu imbratisezi doctrina socialista si nu ai relatii bune cu Putin, n-ai nici autostrazi. Ia sa fi frecat si noi presul de la usa Kremlinului, sa vedeti ca nimanui nu-i mai pasa de plosnite si cai verzi pe pereti.

    • Este vorba de o specie de gândaci, pe cale de dispariţie. Dar ce contează, nu? Oricum, omul a eliminat deja o treime dintre speciile planetei.

    • @jimmy: am intrat in clubul asta, jucam dupa reguli. „Prin noi insine” am tot incercat, da’ n-am prea reusit sa ne ridicam din şanţ… Unele reguli nu ne convin, dar nu e ca si cand, daca ne-am stradui putin, n-am putea face autostrada. Doar ca noi, pana acum, am stat prin şanţ, bând banii sau furandu-ne unii pe ceilalti.
      Da, stiu: vom fi ce-am fost si mai mult decat atât … doar sa ne lase strainii, in şanțul nostru, să ne vedem de ale noastre! 💡

      @Nortbert: cate specii dispareau anual, acum un secol? Dar acum 1000 de ani? Ca sa facem o comparatie si sa ne alarmăm sau nu! 💡
      Asta nu inseamna sa distrugem specii daca putem sa le ocrotim fara sacrificii prea mari (kantianism pentru oameni, utilitarism pentru animale – dupa cum si tu esti de acord, presupun).

    • @Sanitarul… te faci ca nu intelegi. Romania a calcat pe bataturile doamnei Merkel, iar acum este un pic trasa de urechi pe nedrept. Aici este politica, nu are legatura cu gandacii.

    • @Jimmy, chiar daca ar fi asa cum crezi tu, te bat regulamentar la fund, cu legea in mana. Faci ce e de facut si termini smiorcaiala.

  4. Ce s-a-ntimplat pe timpul romanilor ( nu rominilor ) cu vietuitoarele protejate acum ? fiindca ei faceau soselele in linie dreapta. Sa se explice pt persoanele neinstruite , importanta vietuitoarelor protejate. AVEREA le * intuneca * mintile , oamenilor ; nu ar trebui sa se acorde prioritate cailor ferate ? ? Olteanu Danut din Comanesti , fan CFR din 1956.

  5. E de tot râsul cum la articolele despre știință, majoritatea comentariilor sunt de la unii care de-abia au trecut clasa la materiile respective.

    S-o fi terminat fotbalul? Nu s-a calificat echipa națională?

    • hop, avem și fani ai gândacului printre noi

    • Animalele, insectele, plantele au fiecare un rol în natură. Dispare ceva, urmează reacții în lanț. Insectele se hrănesc cu plante, păsările se hrănesc cu insecte, mamiferele ierbivore cu plate, carnivorele cu ierbivore sau păsări, etc. E chiar atât de greu de priceput?

    • Alina maidraga!
      De dragul dialogului.
      Povesteste-ne ce catastrofa ecologica urmeaza sa se intample dupa ce omori un tantar.
      Dar dupa ce NU-L omori si te inteapa facandu-ti cadou un virus…
      Ati ajuns la absurd: un om nu este egal cu un gandac, chiar daca te simti asa, pastreaza impresia pentru tine.

  6. Nu e vorba de UN gândac, ci de ultimile exemplare unei SPECII de gândaci.

  7. „Să nu uităm că tot un gândac comparabil cu cel de pe Sibiu – Pitești au avut și nemții și au trebuit să mute Gara din Stuttgart ca să protejeze acea specie. ”

    Aiurea. Nu au mutat nici o gară. Au tăiat ilegal „din greşeală” copacii, câteva ore după ce tribunalul a interzis acest lucru, făcându-se că nu ştiu de această decizie a tribunalului. Alţi copaci au fost mutaţi, ori gândacii au fost mutaţi, ori gândacii nu au fost găsiţi, toate 3 lucrurile făcându-s necorespunzător.

    Aici protestele din ziua tăierii. Tăierea nu avea voie să înceapă în timpul perioadei de vegetaţie, deci a început pe 1 octomprie ora zero, practic chiar mai devreme.

    Un protest paşnic al elevilor a fost înnăbuşit ilegal, cu sute de răniţi. S-a numit „joia neagră”, 30 semptembrie 2010. Sâmbăta următoare au ieşit în stradă 100 000 – 200 000 de oameni, era aproape o revoluţie. La alegerile următoare creştin-democraţii au ajuns la putere în oraş şi în land. Dar nu s-au ţinut de cuvânt să facă totul ca să oprească proiectul. Un proiect nerentabil pentru societate, dar profitabil pentru firmele implicate – şi anumiţi politicieni cu anumite legături.

  8. Am o idee.. sa le facem si lor autostradă… Cum adică cui? gândacilor;,::;))

  9. Banii pentru salvarea ultimilor exemplare ale acelei specii de gândaci oricum vin de la UE, şi vor beneficia muncitori şi funcţionari români de ei, şi tot românii se plâng.

    • Ai dreptate, noroc cu gandacul ca murea economia, asa au oamenii locuri de munca

    • Fantastic, adica d-aia s-a trezit unu cu minte de gandac sa bage pe lista de vietuitoare protejate cat mai multe!
      Ma refer la unu’ din Romania, ca n-a venit UE sa ne numere gandacii – atunci ar fi vazut ca nu-s chiar asa de „pe cale de disparitie” si mai opreau finantarile alea despre care ziceti.
      Ala, mare erou tata, salvatorul gandacilor! O sa treaca sa salveze si paduchii probabil.
      Si, iata, dupa cum reiese din gadirea dvs, si salvator al locurilor de munca pentru alti cativa taietori de frunza la caini, care vor rumega ceva timp din banii astia alocati de UE. Or fi mai multi decat pierdem pentru toate intarzierile astea penibile, domnu’ Norbert?
      Dar cati romani raman fara locuri de munca dupa aceasta actiune de activism tembela, ai numarat?

    • Sa le sugi chilotii birocratilor de la Bruxelles bai apărătorul plosnitei. Dar locurile de munca ce s-ar putea crea in urma construcției autostrăzii? Dar viețile salvate? Bai dr dolittle, ceea ce se întâmpla e disprețul maxim al birocratilor fata de o țara și de un popor întreg. Își bat joc de voi și voi ca prostii încă ii susțineți.

    • Sa le sugi chilotii birocratilor de la Bruxelles bai apărătorul plosnitei. Dar locurile de munca ce s-ar putea crea in urma construcției autostrăzii? Dar viețile salvate? Bai dr dolittle, ceea ce se întâmpla e disprețul maxim al birocratilor fata de o țara și de un popor întreg. Își bat joc de voi și voi ca prostii încă ii susțineți.

  10. Ar fi foarte bine daca s-ar crea aceasta companie care sa administreze autostrada Iasi – TG Mures, e o idee buna., mai ales daca dl Orban va incredinta conducerea companiei lui Stefan Mandachi, cunoscutul activist impotriva marginalizarii si stagnarii Moldovei.
    Ar fi si un exemplu de „Cand e buna credinta, inteligenta si harnicie, se poate!”. Si cand nu se fura. Desi, daca e buna credinta asta s-ar intelege, dar la noi trebuie o mentiune speciala…
    Cat despre gandaci, e ridicol cum va impiedicati de ei. Cred ca ei deja au aflat si isi schimba siguri habitatul, prostilor! Sa le spuneti asta si papagalilor care v-au cerut asta.

  11. Familiile de gandaci primesc despagubiri pt. relocare ? Cine ridica acele despagubiri si la cat ajung ca valoare ? Hai ca m-am ras.. da’nu mult ca poate ma relocheaza, fiind RAS.. .

    • N-ai idee (retoric vorbind) cati sunt conectati la despagubirile pe care le primeste familia de gandaci.
      Sute si mii de birocrati primesc salarii grase din taxele platite de cei care chiar vor sa faca ceva, numai punandu-le frana…
      Toti astia, nu dau socoteala nimanui, daca pot sa opreasca pe cineva dintr-o actiune.
      Vedea-i-as napaditi de paduchi si cu mainile legate ca sa nu se scarpine sa nu deranjeze ecosistemul.

    • Esti finutz cu paduchii, la moda e ploshnitza (unu in Australia si-a dat foc la casa acum 2 ani din disperare).

  12. Dar ce facem cu tintarul de Siret, sau libelula de Ozana?Anticipat, trebuie sa importam feromoni pentru speciile care vietuiesc de_a lungul A 8.

  13. V ați gandit un moment ca toată această tevatură despre gândaci este fake news ?
    Un deștept aruncă o astfel de știre pe net si zeci de oameni inteligenți dezbat nimic.
    O falsă problemă, o falsă dezbatere
    Până acum nu s a știut de gandaci.
    De ce nu s au construit autostrazi ?
    De lene ,comoditate, dorinta de a delapida vat mai mult ?
    La fel cu autostrada Lugoj Deva. S a tot dezbătut despre tunelurile pt urși pana a venit cineva si a realizat ca in zona nu au mai fost văzuți urși de 40 ani
    Despre ce discutam?

  14. Incredibil! Constructia autostrazii sa se impiedice de un gandac! Mare tampenie! Trebuie tinut cont ca este o insecta daunatoare, care este omorata cu insecticide, cand se fac tratamente pentru protectia padurii.

  15. Timpenie mai mare nu am auzit!
    Cum pot fi obligați gândacii la domiciliu forțat.
    Se întorc anul următor.
    Morimus funereus e o specie destul de comună în țară.
    Totul e bătaie de joc!