Home » Articole » EXCLUSIV Cum i-a convins Estonia pe profesori să digitalizeze școala în anii ’90. Fostul președinte Toomas Ilves: Dacă le place copiilor, părinților le e greu să spună că e ceva rău. Mai întâi au fost profesorii de matematică, iar apoi a funcționat invidia

EXCLUSIV Cum i-a convins Estonia pe profesori să digitalizeze școala în anii ’90. Fostul președinte Toomas Ilves: Dacă le place copiilor, părinților le e greu să spună că e ceva rău. Mai întâi au fost profesorii de matematică, iar apoi a funcționat invidia

EXCLUSIV Cum i-a convins Estonia pe profesori să digitalizeze școala în anii ’90. Fostul președinte Toomas Ilves: Dacă le place copiilor, părinților le e greu să spună că e ceva rău. Mai întâi au fost profesorii de matematică, iar apoi a funcționat invidia
Toomas Ilves / Foto: Edge Institute
Ascultă articolul

Estonia nu a început digitalizarea cu administrația publică, ci cu elevii din școli, aceasta a fost strategia aplicată încă din anii ’90, care s-a dovedit decisivă. Fostul președinte al Estoniei, Toomas Hendrik Ilves, a explicat pentru Edupedu.ro, la Summitul pentru Guvernanță Digitală desfășurat la Palatul Cotroceni, cum a reușit o țară să pornească de la zero și să pună calculatoare în toate școlile în mai puțin de doi ani, într-o perioadă în care infrastructura era „prăbușită”, iar societatea era rezistentă la schimbare, după 50 de ani de ocupație nazistă și sovietică.

Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
  • Toomas Hendrik Ilves a fost președintele Estoniei între 2006 și 2016 și este considerat arhitectul modernizării digitale a țării. Născut într-o familie de estonieni refugiați în SUA, Ilves a lucrat în jurnalism, diplomație și politică înainte de a deveni șef al statului. A fost un promotor timpuriu al utilizării computerelor în educație și un susținător al programului „Tiigrihüpe”, pe care l-a sprijinit ca lider politic încă din anii ’90. De formație umanistă, dar pasionat de tehnologie, Ilves a fost printre primii lideri europeni care au înțeles potențialul internetului și al guvernanței digitale. Mandatul său de președinte a coincis cu transformarea Estoniei într-o societate digitală complet funcțională, în care serviciile publice, educația și sistemele administrative sunt integrate online.

În prezentarea oficială de pe scena evenimentului organizat de Edge Institute, Ilves a subliniat motivul strategic pentru care Estonia a început cu elevii, nu cu adulții:

„Ne-am zis, în procesul declanșat în anii ’90, că trebuie să începem cu școlile, pentru că oamenii mai în vârstă nu doresc. Hai să îi lăsăm pe copii să o facă. Iar ei au aderat imediat. Drept urmare, sindicatul profesorilor avea o publicație săptămânală și timp de un an nu a trecut niciun număr în care să nu fiu atacat pentru că doresc să distrug Estonia, să distrug cultura estonă. Eram vinovat de orice. Dar, dacă le place copiilor, e greu pentru părinți să spună că e un lucru rău,” a spus Ilves.

Deși părinții și profesorii aveau rezerve masive, elevii au fost cei care au schimbat balanța. „Dacă tinerii adoptă rapid ceva, rezistența adulților devine dificil de susținut politic”, a explicat Ilves.

 

Lasă un răspuns

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.
Vă rugăm să țineți cont că folosirea injuriilor, a limbajului instigator la ură, a apelurilor la violență sau trimiterea repetată, în mod abuziv, a aceluiași comentariu pot duce nu doar la ștergerea mesajului, ci și la suspendarea temporară a dreptului de a comenta. Site-ul nostru încurajează dezbaterile aprinse, dar civilizate. Vă mulțumim pentru înțelegere și pentru contribuția la o discuție bazată pe argumente, nu pe atacuri.

Citește și

Top Articole