G4Media.ro

EXCLUSIV Cum a crescut presiunea pe buget după ce legea pe baza…

Sursa: Captura Google Maps

EXCLUSIV Cum a crescut presiunea pe buget după ce legea pe baza căreia se calculează despăgubirile acordate foștilor proprietari a fost modificată în Parlament. ANRP: Cu certitudine suma necesară plății despăgubirilor va fi considerabil mai mare

Legea pe baza căreia se calculează despăgubirile acordate de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților a fost modificată în luna februarie prin inițiativa a 14 parlamentari de la UDMR. Noile reguli au intrat în vigoare începând de luni, modificările fiind promulgate și publicate în Monitorul Oficial.

Astfel, calculul despăgubirilor nu se va mai baza pe grilele notariale din 2013, ci pe grilele notariale actualizate. În cele mai multe cazuri, prețurile terenurilor au crescut, deși sunt unele orașe, mai puține, în care prețurile au scăzut. Din acest motiv, ANRP susține că, deși a pregătit peste 300 de dosare de despăgubire pentru a doua ședință din luna martie, marea majoritate a acestora vor trebui amânate.

ANRP atrage atenția, într-un răspuns pentru G4Media.ro, că impactul bugetar creat prin modificarea legii nr 165/2013 nu este cunoscut la acest moment, ”dar cu certitudine suma necesară plății despăgubirilor va fi considerabil mai mare”.

  • De pildă, dacă la Craiova maximul valoric era pe grila din 2013 de 740 lei/mp pentru teren situat în zona A, pe noile grile notariale se ajunge în prezent la 3.200 lei/mp. La București, de la maximul valoric de 994 euro/mp pentru teren liber, situat în zona Floreasca, Primăverii, Aviației, se ajunge în prezent la 1.462 euro/mp. La Cluj Napoca: de la maximul valoric de 1.020 lei/mp pentru un teren având până la 500 mp, situat în centru, se ajunge în prezent la 1.700 lei/mp.

ANRP mai susține, în răspunsul către G4Media.ro, că în grilele aferente anului 2020 se modifică substanțial și valoarea de despăgubire pentru terenurile agricole.

”În București, pentru un astfel de teren, potrivit grilei din 2013, se acorda jumătate din valoarea pentru terenul „curți – construcții”, iar acum se acordă 85%. O modificare importantă a valorii de despăgubire rezidă și din atragerea în intravilan, după anul 2013, a unor suprafețe de teren la nivelul multor localități”, se arată în răspunsul ANRP.

În expunerea de motive, cei 14 deputați UDMR care au inițiat modificarea legii 165/ 2013 explică de ce evaluarea imobilelor trebuie să se facă prin aplicarea grilei notariale valabile la data emiterii deciziei de către Comisia Națională.

”Legea a intrat în vigoare la data de 16.05.2013, ca urmare, toate deciziile se emit ținând cont de grilele notariale din anul 2013, astfel cei îndreptățiți, toți cei care beneficiază de prevederile acestei legi (atât persoane fizice, cât și persoane juridice) sunt prejudiciați raportat la faptul că grila notarială este actualizată anual de către Comisia Notarială. Actual normativ a intrat în vigoare acum 6 ani, valorile de piață ale imobilelor au suferit modificări și în grilele notariale, precum și inflația anuală duce la o pierdere a valorii despăgubirilor, în majoritatea cazurilor se pot observa creșteri de cca 30%”, se arată în expunerea de motive a celor 14 parlamentari de la UDMR.

Redăm mai jos integral răspunsul ANRP, semnat de președintele instituției, George Băeșu, pentru G4Media.ro

Sursa Foto: Digi24.ro/ George Băeșu

I. La această dată, nu cunoaștem impactul bugetar creat prin modificarea Legii nr. 165/2013, dar cu certitudine suma necesară plății despăgubirilor va fi considerabil mai mare decât cea estimată la momentul când s-a optat pentru noua procedură de despăgubire și de plată prin tranșe anuale.

În plus, ceea ce ni se pare mult mai dificil, va fi nevoie de o estimare a impactului bugetar în fiecare an, din moment ce grilele notariale se schimbă anual și sunt realizate de către evaluatori independenți.
 
II.  Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților (A.N.R.P.), prin specialiștii săi, studiază în această perioadă noile grile notariale pe care trebuie să le aplice.
În marea majoritate a cazurilor, diferențele dintre 2013 și 2020 sunt pozitive, dar sunt și situații în care valorile imobilelor sunt mai mici decât în anul 2013.

Spre exemplificare:

a) La Craiova: de la maximul valoric de 740 lei/mp pentru teren situat în zona A, se ajunge în prezent la 3.200 lei/mp;
b) La Târgu Jiu: de la maximul valoric de 70 lei/mp pentru teren situat în zona A1, se ajunge în prezent la 650 lei/mp;
c) La București: de la maximul valoric de 994 euro/mp pentru teren liber, situat în zona 35-A2 (Floreasca, Primăverii, Aviației), se ajunge în prezent la 1.462 euro/mp;
d) La Cluj Napoca: de la maximul valoric de 1.020 lei/mp pentru un teren având până la 500 mp, situat în centru, se ajunge în prezent la 1.700 lei/mp;

La Constanța însă, de la o valoare maximă de 500 euro/mp pentru un teren, situat în zona A.1, se ajunge la 390 euro/mp, în timp ce la Iași, de la o valoare maximă de 360 euro/mp pentru teren situat în zona A, se ajunge la o valoare de 350 euro/mp.

III.  O problemă majoră de interpretare derivă din modul de redactare a modificărilor făcute prin Legea nr. 22/202. Așa cum reiese din expunerea de motive, inițiatorii legii au urmărit utilizarea noilor valori prevăzute în grila notarilor. În schimb, în forma aprobată, din lege a fost eliminată o prevedere esențială, respectiv raportarea despăgubirilor la categoria de folosință pe care un imobil (teren) o avea la data preluării abuzive.

Această redactare are implicații deosebite asupra despăgubirilor pentru terenuri care au servit anterior unor scopuri agricole și au fost introduse după anii 1950 în planurile urbanistice ale orașelor.

În grilele aferente anului 2020 se modifică substanțial și valoarea de despăgubire pentru terenurile agricole.

În București, pentru un astfel de teren, potrivit grilei din 2013, se acorda jumătate din valoarea pentru terenul „curți – construcții”, iar acum se acordă 85%.

O modificare importantă a valorii de despăgubire rezidă și din atragerea în intravilan, după anul 2013, a unor suprafețe de teren la nivelul multor localități.

IV.  În mod concret, vă informăm că A.N.R.P. pregătise peste 300 de dosare pentru a doua ședință din luna martie, dar marea majoritate a acestora vor trebui amânate.

Sunt multe situații în care va trebui reluată comunicarea cu autoritățile locale pentru a verifica încadrarea imobilelor conform noilor zonări fiscale din grilele notarilor și caracteristicilor tehnice ale construcțiilor.

Spre exemplificare, prezentăm câteva modificări care impun cererea de noi informații:

a)  În județele Harghita și Mureș, potrivit grilei din anul 2013, evaluarea se făcea în funcție de numărul de camere. În grila din 2020, evaluarea se face în funcție de suprafață.

b)  La București, pentru case și vile, valoarea se va stabili în funcție de numărul de etaje. Orice construcție cu mai mult de două etaje și mansardă se consideră bloc și se evaluează diferit față de cum se făcea potrivit grilei din 2013.

c)   Raportul dintre suprafața construită și suprafața utilă (SC/SU) nu va mai fi unul general, conform Codului Fiscal la nivelul anului 2013, respectiv 1,2, ci poate diferi de la caz la caz.

d)  La Constanța, aplicarea unor corecții la valoarea de bază a unui imobil se va putea face doar în baza unui raport de evaluare.

V. Așa cum ați solicitat, vă prezentăm comparativ valorile de despăgubire pentru anumite dosare pentru care existau referate în vederea aprobării:

a) dosar privind un imobil situat în Municipiul Cluj-Napoca format din 19 locuințe: de la 3,95 milioane lei la 6,88 milioane lei;
b) dosar privind un imobil format din teren și construcție (fostă fabrică), situat în Municipiul București, sector 3: de la 1,03 milioane euro la 1,73 milioane euro;
c) dosar privind un teren situat în Municipiul Cluj-Napoca: de la 338.850 lei la 621.850 lei;

d) dosar privind un teren situat în Municipiul Craiova: de la 438.746 lei la 1.007.930 lei;
e) dosar privind un teren agricol la preluare, situat în Municipiul Constanța: de la 8,5 milioane euro, la 23,9 milioane euro (ca teren agricol) sau 41 milioane de euro (ca teren „curți – construcții”);
f) dosar privind un teren agricol la preluare, situat în comuna Cerchezu, Constanța: de la 7.856 euro, la 82.882 euro;
g) dosar privind un teren forestier la preluare, situat în comuna Miroslava, Iași: de la 137.500 euro la 550.000 euro.

VI. A.N.R.P. nu poate iniția un act normativ pentru modificarea/suspendarea prevederilor Legii nr. 22/2020 pe considerente care țin de limitările bugetare. Apreciem că o astfel de inițiativă o poate avea doar Ministerul Finanțelor Publice.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

27 comentarii

  1. mafia mafia!!!
    Asa se fura banii din contributiile noastre, aici sunt banii de masti si teste corona!!!

  2. Cu SIGURANTA asteptam LEGE in Parlament care sa BLOCHEZE Ani de zille aceste restituiri, Despagubiri, majoritatea DUBIOASE!
    BLOCAJ total, deocamdata!
    Altfel, parlamentarii ne spun indirect: „Ne doare undeva de Coronavirusul care afecteaza ECONOMIA, noi avem bani destui”!

  3. merita linsati… in public

    • Ati votat hoti, aveti hoti.

      Daca romanii n-ar mai fi prosti si ar incepe sa voteze cu putinii oameni cinstiti care sunt disponibili, tara s-ar repara incet-incet.

      Dar deh, natie de prosti si hoti.

    • Tu meriti linsat / linsata in public pentru ca sustii Furturile lui Ceausescu / Regimului Comunist din Avutul Particular !
      Statul Roman prin Regimul Comunist a furat si astfel Statul Roman trebuie sa dea inapoi totul 100% ! . Si nu cum a facut Ponta …… doar dupa Grila Notariala din 2013 !

    • Rahan e dus cu pluta. El crede ca nationalizarile s-au facut în vremea lui Ceausescu, si mai crede ca banii îi platesc comunistii din groapa si nu noi toti, care n-avem nici o vina.

    • Catre @ un urs
      Cei care aveau case in Bucuresti, si au fost demolati sa se faca Bulevarde si Blocuri pe timpul lui Ceausescu, li s-au demolat / furat casele si terenurile.
      Bulevardul ,,Victoria Socialismului” din Bucuresti a fost construit pe terenuri furate de Ceausescu. Multi aveau case valoroase construite in 4-5 generatii. Au fost unii care au murit de Infarct cand au intrat buldozerele peste casa lor de pe noul Bulevard ,,Victoria Socialismului” . Militienii, pana au murit, ii tineau sa nu intre inapoi in case cand intrau budozerele peste cladiri. Pentru ca multi vroiau sa moara odata cu prabusirea cladirii
      peste ei !.
      Probabili ca cei din familia ta erau dintre familiile militienilor sau a conducatorilor de buldozere pe timpurile acelea.

  4. 100% parlamentarii aveau dosare insusi. nu se mai satura lipitorile

  5. Mai puteți fura bă jegurilor???? Incredibil 30ani de furt si nu se mai satură… O NOUA REVOLUTIE trebuie oameni buni, ALOOOO pnl guvernu lu pește țara asta nu e numai coronavirus fraților

  6. Daca lumea scapa de corona-virus se redepun dosarele , dar trebuie ajutor din partea cuiva la intocmire.

    • Bani cu care ar putea infiinta un start-up Verde , pentru ca are cateva idei.

  7. Printre atâtea nedreptăți la foarte mult timp se mai adoptă şi o măsură bună! Sunt oameni cărora statul român le-a furat proprietățile cu mult timp în urmă.
    Pentru constrângerile bugetare inevitabile guvernanții să se gândească să reducă pensiile speciale şi salariile nesimțite ale celor din sectorul public.

  8. cel mai mare jaf de dupa revolutie a fost ANRP

  9. Vad o groaza de comentarii isterice pe o masura foarte logica si corecta. Daca statul platea despagbiri in 2013 nu mai avea de ce sa se planga acum ca trebuie sa le plateasca pe preturi marite.Eu astept din 90. Ams fi preferat retrocedare, nu despagubiri si atunci nu mai era nicio problema. Strabunicul meu a fost ucis de comunisti fiindca a refuzat sa semneze decretul de nationalizare pentru moara si cele 50 de hectare de teren. Strabunica trimisa la munca fortata la Bicaz. Bunicii au fost pusi sub urmarire ni de zile. A depus tata cereri de retrocedare din 1990 dar nu ni s au dat pina acum, se tot tergiverseaza desi exista toate actele la dosar. nu mai e teren se spune, de parca s micsort suprafata Romaniei. Despagubirile calculate pe pretul din 2013 sunt bataie de joc, nu au nicio legatura cu valoarea terenului o suta de euro la hectar daca nu mi putin. vi dse pare corect? mi ati vinde pe pretul acesta? Da au fost abuzuri si mafii, probabil mai sunt dar de ce sa ii pedepsim tot pe cei care au fot furati de stat? Oricum statul nu plateste nimic pentru cei 50 de ani in care folosit terenul. nu mai spun ca dupa revolutie a furat utiljele din moara si a lasat o in paragina. Presedintele ANRP ar trebui sa raspunda de ce nu si a facut treaba sa calculeze si plateasca la timp despagubirile, asta e treaba ANRP a MFP e sa aloce bugetul. Hala stat

  10. toti fiii de comunisti urla pe aici. cand parintii vostri bagau oameni nevinovati in puscarie si ii deposedau de tot ce aveau, era bine, nu-i asa?

  11. ANRP e o institutie cu un smecher in fruncte, care a a vut urmatoarele venituri DOAR DIN FUNCTIA DE PRESEDINTE:
    anul 2019, venit 214.061 lei sau 17.838,4 lei/luna (http://www.anrp.gov.ro/uploads/avere_-_pre%C8%99edinte_2019.pdf);
    anul 2018, venit 160.157 lei sau 13.346,4 lei/luna (http://www.anrp.gov.ro/uploads/avere_B%C4%83e%C8%99u.pdf)
    anul 2017, venit 125.400 lei sau 10.450 lei/luna (http://www.anrp.gov.ro/uploads/Decl_avere_Baesu_15.06.2017.pdf)
    anul 2016, venit 100.658 lei sau 8.388,1 lei/luna (http://www.anrp.gov.ro/uploads/Avere_Baesu_2016.pdf)
    anul 2015, venit 84.770 lei sau 7064,1 lei/luna (http://www.anrp.gov.ro/uploads/Avere%20Baesu%202015.pdf)
    anul 2014, venit 73.030 lei sau 6085,8 lei/luna (http://www.anrp.gov.ro/uploads/DeclAverePres2014.pdf)
    anul 2013, venit 378.312 lei 31.526 lei/luna (http://www.anrp.gov.ro/uploads/Decl.Avere.GeorgeBaesu2013.pdf)
    VENIT TOTAL 2013-2020: 1.136.388 LEI ECHIVALENT 250.000 euro.

    Asadar, numai cu banii incasati de acest domn in functia de presedinte ANRP se puteau acoperi despagubirile pentru 5-10 persoane indreptatite.
    Insa, ATENTIE, declaratiile de avere pe care le gasiti la link-urile de mai sus atesta ca acest domn a incasat venituri si de la alte entitati ale statului, ceea ce inseamna ca venitul sau anual a fost cu mult mai mare decat cel pe care l-am calculat pentru functia pe care o detine doar la ANRP.

    Imaginati-va ca la ANRP sunt inca 6 persoane cu functii de „demnitari”, carora li se aduga alti 16 functionari si personal contractual care au fost platiti din anul 2005 cand s-a inventat aceasta structura si care trebuie platiti luna de luna, an de an pana cand, probabil, cei mai multi dintre ei, vor iesi la pensie din aceasta entitate.

    Ceea ce vreau sa spun e urmatorul lucru evident: cu banii care s-au cheltuit pe fundurile celor care au activat sau continua sa activeze in aceasta entitate se puteau achita o parte insemnata din valoarea totala a despagubirilor pe care statul trebuia sa le plateasca pentru imobilele preluate abuziv de regimul comunist.
    Daca se restituiau imobilele confiscate abuziv de la bun inceput nu se mai ajungea ca dupa 30 de ani sa nu avem aceasta problema incheiata. Dar politicienii au preferat sa dea bunurile confiscate abuziv altora prin Legea nr. 112/1995, iar cand problema a devenit serioasa a emis legea 10/2001 prin care a incercat sa amageasca pe cei indreptatiti si sa-i puna in situatia de a spera ca isi vor primi bunurile sau despagubirea cuvenita, iar apoi, ca sa isi ia povara de pe umeri, politicienii au inventat aceasta structura consumatoare de fonduri bugetare imense pentru plata personalului cu misiunea ferma si evidenta pentru oricine a avut de-a face cu aceasta structura, de a-si bate joc la nesfarsit de niste cetateni care alerga de 30 de ani pentru drepturile lor.

    Asadar, daca vreti cu adevarat ca situatia sa se calmeze, desfiintati ANRP si lasati justitia sa faca ce insepuse sa faca intre 1990-1995, dar care a fost impiedicata sa faca pentru ca un presedinte a spus ca „proprietatea e un moft”.
    Ce ar insemna ca, acum, in aceste vremuri de mare cumpana, proprietatile vostre sa fie un „moft”, iar guvernantii sa decida sa va confiste proprietatile, sa va scoata din ele impreuna cu familiile voastre si apoi sa va incepeti viata de la zero, asa cum s-a intamplat in 1950, la 5 ani dupa razboi si cu armata rosie pe teritoriul tarii?
    Poate ca nu e potrivit exemplul, dar lucrurile sunt similare.

  12. Dle Tapalaga, va apreciez pentru efortul pe care il depuneti pentru a expune publicului coruptia si mizeria din structurile statului. Astept din partea dvs un articol referitor la costul total pe care statul roman l-a suportat din 2005 si pana azi doar cu functionarea ANRP: cu personalul, cu utilitatile (apa, canal, gaz, electricitate, cablu tv, internet, telefoane etc), cu protocolul, cu parcul auto samd.
    Abia astept sa ne spuneti ca s-ar fi putut face cu banii arunctati pe o structura inventata de niste politicieni cu scopul de a-si pensiona rubedeniile si prietenii de acolo si de a face matrapazlacuri nesfarsite cu care au sufocat DNA-ul.

  13. Si, desigur, astept sa postati si comentariul anterior, ca un gest de onestitate din partea dvs.

  14. ce doreste udmr romaniei ?

  15. Astia nu se mai opresc din furat. Acum se dau cele tunuri dupa tunuri!
    Credeti ca astia au vreo preocupare privind cetatenii care nu sunt din tagma lor ?

  16. @ Ăsta de la ANRP zice că la parlament au încălcat legea 24 din 2000 republicată , legea 500 din 2002 republicată, legea 69 din 2010 republicată, etc. ?

  17. ANRP iar pregătește tunurile.
    Sa ne intelegem: nu am nimic impotriva moștenitorilor sau proprietarilor de drept.
    Ce am, am cu cei care cumpără sau au cumpărat drepturi litigioase, cu mafia din ANRP și cu legislativul romanesc.

    • Si cu magistratii, care, dupa ce comunistii „cumpara” drepturile litigioase, aproape instantaneu, rezolva ce era de nerezolvat de 20-30 de ani.

      Comunistii sunt cei mai mari hoti si cei mai mari criminali din istorie!

  18. @ Opinați că acei contribuabili care nu au beneficiat și nu beneficiază de proprietățile confiscate ar tebui să depună o declarație prin care să beneficieze de deduceri la impozitele plătite, ?

  19. @ Deci, comentariu corectat.
    Opinați că acei contribuabili care nu au beneficiat și nu beneficiază de proprietățile confiscate ar trebui să depună o declarație prin care să beneficieze de deduceri la impozitele plătite, ?

  20. Restitutio in integrum a fost si este cea mai mare jaf de resurse din Ro , am fost singura tara fosta comunista care am aplicat acest principiu si a fost o unanimitate ideologica in jurul lui deaceea nu avem spitale drumuri etc
    ( ungaria a plafonat la 21.000 dolari despagubirile la noi e nelimitat, polonia nu a dat nimic)
    s-au imprumutat pana acum cu dobanzi 40 miliarde dolari si inca nu s au terminat asta dreneaza statul de resurse.
    6 mil ha padure *6000 ha 36 mld euro
    fondul proprietatea 5 mld euro
    legea 165 1,5 mld pana acum de acum incolo inca 10 mld
    restituiri in natura de terenuri si cladiri in orase alte 10 mld euro
    curtea europeana a drepturilor omului in cauza atansiu a zis ca trebuie puse in balanta interesele fostilor proprietari si interesele generale ale societatii si prin urmare nu se incalca conventia daca se plafoneaza despagubirile acordate dar noi prin legea 165/2013 am preferat sa platim integral retrocedari cu bani imprumutati cu dobanzi pe care i vor plati generatiile viitoare .
    deci 40 de mld la o dobanda de 5 la suta sunt 2 mld dolari pe an doar dobanzi anual se puteau face din banii astia 10 spitale sau 200 km de autostrada doar din dobanzi fara sa mai pui la socoteala principalul de 40 mld dolari.

    deiaia cand vad initiative cu spitalul privat construit sau cea cu 1 m de autostrada ma ia disperarea cat de departe e preocuparea publica de adevaratele realitati.

    retrocedarile sunt ascunse sistematic de mass media si se dau tot felul de nimicuri ca lumea sa le rumege si ne intrebam de ce suntem unde suntem.