G4Media.ro

Discursul anual tradiţional privind Starea Naţiunii rostit de Vladimir Putin, care a…

epa08129649 Russian President Vladimir Putin (C) presents his annual address to the Federal Assembly at the Manezh Central Exhibition Hall in Moscow, Russia, 15 January 2020. About 1,300 people including lawmakers of Russian two-chamber parliament, Government members, heads of the Constitutional and Supreme courts, and regional governors, were invited to attend the event. About 900 Russian and foreign journalists were accredited to cover the event. EPA/YURI KOCHETKOV

Discursul anual tradiţional privind Starea Naţiunii rostit de Vladimir Putin, care a dus la demisia guvernului de la Moscova

În discursul anual tradiţional privind Starea Naţiunii rostit de preşedintele rus, Vladimir Putin, în faţa Adunării Federale, liderul de la Kremlin a trasat practic direcţiile prioritare ale dezvoltării statului rus şi noile obiective şi măsuri pentru Guvernul Rusiei şi Parlamentul de la Moscova.

În urma acestui discurs, guvernul condus de Dmitri Medvedev a demisionat din funcție.

Cele mai importante fragmente din alocuțiunea lui Vladimir Putin (sursa: www.kremlin.ru, via Rador).

„Stimaţi membri ai Consiliului Federaţiei şi deputaţi ai Dumei de Stat a Rusiei ! Stimaţi cetățeni ai Rusiei!

Este pentru prima dată când discursul anual tradiţional privind Starea Naţiunii este rostit chiar la început de an. Va trebui să rezolvăm rapid, fără întârziere, problemele de mare amploare de natură socială, economică, tehnologică, cu care se confruntă țara. Conținutul și orientările lor este reflectat şi se regăseşte în proiecte naționale, ale căror implementare necesită o nouă abordare calitativă din partea actualei guvernări, în activitatea Guvernului, la absolut toate nivelurile de guvernare, în dialogul direct cu cetățenii.

Astăzi, în societatea noastră, a fost identificată în mod clar cererea de schimbare. Cetăţenii tind către dezvoltare și se străduiesc să înregistreze progrese în domeniile în care îşi desfăşoară activitatea, să acumuleze cunoștințe, să prospere, fiind dispuşi să își asume responsabilitatea pentru fapte concrete. În mod cert, ei cunosc cel mai bine ce anume şi de ce, şi modul în care trebuie efectuate schimbările acolo unde ei îşi desfăşoară activitatea, acolo unde locuiesc: în oraşe, raioane, localităţi, din întreaga ţară.

Ritmul de producere a schimbărilor ar trebui să crească în fiecare an, să înregistreze rezultate concrete pentru cetățeni în ceea ce priveşte atingerea unui nivel de trai decent şi, repet, toate acestea ar trebui să aibă loc cu participarea lor activă”.

„Destinul Rusiei, perspectiva sa istorică depind de cât de mulţi vom fi (ţin neapărat ca cea mai consistentă parte a discursului meu să o încep cu subiectul demografie), depinde mult de faptul câţi copii se vor naşte în familiile din Rusia peste un an, peste cinci ani, peste zece ani, cum vor creşte aceştia, ce fel de cetăţeni vor deveni şi cum vor contribui la dezvoltarea ţării şi după ce valori se vor ghida în viaţă.

Astăzi suntem în jur de 147 de milioane de cetăţeni, dar am intrat într-o perioadă demografică dificilă şi o perioadă dificilă, în general. Trăsăturile caracteristice, specifice acestei perioade ar fi că, graţie măsurilor pe care le întreprindem, începând de pe la mijlocul anului 2000, am reuşit să înregistrăm rezultate pozitive în ceea ce priveşte sporul demografic şi chiar să înregistrăm un spor natural al populaţiei, de aceea a crescut şi numărul elevilor.

Familiile din anii ’90 formează astăzi generații reduse numeric. Numărul nașterilor este din nou în scădere, creând tensiune asupra perioadei demografice pe care o va traversa Rusia.

Un indicator cheie cum este coeficientul sumar al natalităţii, mai exact numărul de naşteri înregistrate care revin unei femei, în 2019, era, potrivit unor informaţii preliminare, o femeie năştea în medie 1,5 copii. Este mult sau puţin ? Pentru ţara noastră este puţin. Da, este aproximativ la fel ca şi pentru majoritatea statelor din Europa.

Pentru ţara noastră este foarte puţin. Pentru a compara: o femeie năştea în medie 1,3 copii în anul 1943, în perioada celui de-al Doilea Război Mondial. Este adevărat că mult mai prost au stat lucrurile în anul 1990. În 1999, de exemplu o femeie năştea în medie 1,16, mult mai prost faţă de perioada celui de-al Doilea Război Mondial. Familiile cu doi copii erau pe atunci o raritate sau chiar cetăţenii amânau în mod deliberat naşterea primului lor copil.

Repet: prognozele negative existente astăzi nu pot să nu ne îngrijoreze. Angajamentul nostru faţă de istorie este să răspundem acestei provocări. Nu este suficient să ieşim sau să ne debarasăm de această capcană demografică, dar, pe la mijlocul următorilor zece ani, ar trebui să asigurăm o creştere durabilă a sporului natural al populaţiei ţării.

În anul 2024, coeficientul natalităţii ar trebui să fie de 1,7 (o femeie să nască în medie 1,7 copii).

Demografia este un domeniu în care nu se poate lua o decizie general valabilă, cu atât mai mult una redusă la nivel instituţional. În primul rând, este necesar să evaluăm fiecare pas, fiecare etapă, noul cadru legislativ, programul de stat, din punctul de vedere al celei mai mari priorități naționale – menţinerea și creșterea populaţiei Rusiei.

Concepând politici de susţinere ale familiei, pe un termen lung, ar trebui să plecăm de la situații concrete din viața de zi cu zi, pentru a înțelege cu ce dificultăți se confruntă o familie tânără, numeroasă sau monoparentală.

„O chestiune extrem de sensibilă este posibilitatea de a înscrie copilul la creşă. Am alocat fonduri de la bugetul federal pentru a ajuta regiunile să creeze 255 de mii de locuri noi în creşe, până la sfârșitul anului 2021. Cu toate acestea, în 2018-2019, în loc de nouăzeci de mii de astfel de locuri, au fost create doar 78 de mii de locuri, dintre care doar 37,5 de mii de locuri pot fi oferite de fapt în mod real copiilor. Restul nu au primit încă o licența de funcţionare. Deci, aceste creșe nu sunt pregătite să primească copii. Aşadar, stimaţi şefi ai subiecţilor Federaţiei, stimaţi colegi, astfel nu se poate munci. Ei bine, ce faceţi? Ar înseamna că am creat 77,7 mii de locuri și nici acestea nu sunt la o capacitate totală, însemnând că jumătate dintre ele nu pot funcționa, iar până în 2021 este necesar să creăm 177,3 de locuri. Vă rog să faceți absolut totul, chiar dacă este deja extrem de dificil, cu toate acestea trebuie făcut, trebuie să compensăm acest decalaj. Repet, trebuie să lucrăm în toate domeniile de susţinere a familiei.

Există însă o problemă acută, care reprezintă o amenințare directă la adresa viitorului nostru demografic, acesta este venitul redus al unei părți semnificative dintre cetățenii noștri şi a unor familii. De altfel, potrivit diverselor estimări, aproximativ 70-80 la sută dintre familiile cu venituri mici sunt familii cu mulţi copii, numeroase, cunoaşteţi acest fapt. De cele mai multe ori chiar și atunci când nu unul, ci ambii părinți muncesc venitul unei astfel de familii este unul foarte modest.

Ce decizii am luat? Din luna ianuarie a anului trecut, familiile, al căror venituri nu depășesc două salarii minime de persoană, vor primi plăți lunare pentru primul și al doilea copil şi nu doar până la vârsta de un an și jumătate, aşa cum era înainte, ci până la vârsta de trei ani. Suma de plată pentru un copil va depinde de salariul minim din regiunea de unde provine copilul.

Media națională este de peste unsprezece mii de ruble pentru un copil, lunar. Ţin să spun din nou, în general, totul depinde de regiune.

În plus, cu sprijinul bugetului federal, au început plățile pentru cel de-al treilea sau a restul de copii, în 75 de subiecți ai Federației, incluzând acum toate regiunile din Ural, Siberia și Orientul Îndepărtat.

Toate acestea reprezintă un sprijin substanțial, dar aici m-am gândit la o soluţie și sper că veţi înțelege și Dvs. acest fapt: atunci când copilul va împlini vârsta de trei ani, se încetează să se mai facă alocaţiile respective și, prin urmare, familia poate ajunge imediat într-o situație dificilă la capitolul venituri. De fapt, acest lucru se şi întâmplă, fapt care nu este admisibil. Înțeleg cu atât mai bine faptul că, până în momentul în care copiii nu merg la școală, este, de cele mai multe ori, dificil pentru o mamă să îmbine serviciul cu îngrijirea copilului.

Suntem conștienți de aceste fapte, pe care le cunoaştem de la copiii noștri, de la nepoții noștri. Copiii la această vârstă, cum se spune, se familiarizează cu virușii, adesea se îmbolnăvesc. Mama nu merge la serviciu. În acest sens, propun să oferim plăți lunare pentru copiii, cu vârste între trei și șapte ani, inclusiv, şi să se facă deja aceste plăţi de la 1 ianuarie 2020, anul acesta”.

„Piața muncii astăzi se modifică, în mod dinamic, apar în permanenţă noi meserii pe piaţă, iar criteriile de evaluare şi cerințele stabilite pentru cele deja existente sunt din ce în ce mai mari, iar învățământul superior trebuie să răspundă flexibil și în mod rapid la toate aceste solicitări.

Consider că ar trebui ca, după al doilea an de studii, să li se ofere studenților posibilitatea de a alege o nouă direcție sau un program de formare, inclusiv profesii conexe. Nu este deloc ușor de remediat acest aspect, dar trebuie să o facem. Pentru ca oamenii talentați și capabili să aibă un rol semnificativ în dezvoltarea națională, am lansat proiectul „Rusia este țara oportunităților”. Peste 3,5 milioane de persoane au participat deja la concursurile și olimpiadele din cadrul acestui proiect şi acest sistem se va dezvolta în mod constant, şi pe viitor.

Stimaţi colegi! Anul trecut, pentru prima dată în istorie, speranța de viață în Rusia a depășit 73 de ani, cu opt ani mai mult, faţă de anul 2000. Acesta este rezultatul schimbărilor sociale și economice din țară, dezvoltarea sporturilor de masă, promovarea valorilor unui stil de viață sănătos. În mod evident o contribuție semnificativă aici îi revine întregului sistem de sănătate, în special programelor specializate, inclusiv îngrijirii cu ajutorul aparaturii şi a înaltei tehnologii, precum și protecției maternității și a copilăriei, a sănătății mamei și a copilului.

Rata mortalității infantile în Rusia a atins un nivel istoric. Acest indicator este mai bun la noi, comparativ cu o serie de state europene. Sunt bine informat de faptul că societatea din multe state dezvoltate evaluează într-un mod extrem de critic starea sistemelor lor naționale de sănătate, fapt pe care îl cunoașteţi bine şi Dvs.

În general, în aproape fiecare țară, nu chiar, dar, în aproape fiecare țară, cetățenii critică sistemul naţional de sănătate. Indiferent cum arată el de la ei, de la noi, acesta arată însă bine conceput.

Cu toate acestea, ceea ce am reușit să facem în domeniul sănătății denotă faptul că, dacă stabilim anumite obiective, atunci suntem capabili să obținem şi rezultate. Cu toate acestea, repet, din nou, că cetăţenii analizează asistența medicală, evident, nu după cifre, ci după indicatori. Atunci când o persoană este obligată să meargă zeci de kilometri pentru a ajunge la o clinică, să piardă o întreaga zi, așteptând la cozi sau să aștepte săptămâni întregi pentru a fi înscris la o consultaţie, prea puţin îi interesează cu cât a crescut speranța medie de viață în țară. Fiecare se gândește la viața lui şi este de înțeles acest lucru, la sănătatea sa, la cum să obțină îngrijiri medicale de înaltă calitate la timp şi fără obstacole. Prin urmare, acum trebuie să ne concentrăm asupra sectorului asistenței medicale primare, cu care intră în contact fiecare persoană, fiecare familie. Aici există cele mai complexe, cele mai sensibile probleme pentru cetăţeni.

În acest an, ar trebui să finalizăm în totalitate, așa cum şi este prevăzut în proiectul naţional de profil național, desfășurarea unei rețele de centre pentru moaşe din maternităţi. Dar acest lucru nu înseamnă că toate problemele s-ar rezolva. Vreau să subliniez că scopul muncii lor nu este de a elibera certificate, ci de a duce imediat oamenii în centrele raionale. Specialiștii locali ar trebui să poată oferi asistență reală medicală cetăţenilor, să utilizeze echipamente moderne și internet de mare viteză. Cer Frontului Popular Rus să preia controlul asupra echipamentelor, construcției și reparațiilor acestor centre. De asemenea, începând cu 1 iulie, va fi lansat un program pentru modernizarea asistenței medicale primare. Este necesar să reparați și să echipați policlinicile, spitalele regionale, centrele de ambulanță din toate regiunile țării cu echipamente noi. Pentru a rezolva aceste probleme, am alocat în plus 550 de miliarde de ruble, peste 90% sunt din resursele federale.

La rândul său, cer celor din subiecţii Federației (Federația Rusă este compusă din 83 subiecţi federali, conform repartizării teritorial-administrative – n.r.) să găsească rezerve și să se ocupe îndeaproape de soluționarea problemelor locuințelor medicilor și paramedicilor, în special pentru cei din orașe, orașe mai mici, localităţi, să utilizeze toate mecanismele, inclusiv locuințe de serviciu și sprijin pentru construcția de locuințe individuale.”

„Stimaţi colegi! În ultimii ani, ne-am concentrat eforturile pe consolidarea sustenabilității macroeconomice, fapt care l-am menționat mai devreme. Bugetul federal a devenit din nou unul excedentar. Rezervele noastre guvernamentale acoperă considerabil datoria externă. Nu fac referire la niște indicatori abstracţi, imaginari, ci la unii concreţi, ţin să subliniez acest lucru, ei sunt conectaţi direct cu viața fiecărei persoane în parte din țara noastră, cu îndeplinirea obligațiilor sociale față de oameni. Vedem cu ce probleme, chiar seisme, se confruntă cetățenii acelor state, acolo unde nu există un astfel de „airbag”, unde o astfel de fundație s-a dovedit a fi instabilă.

Rezultatul muncii consecvente a Guvernului și Băncii Centrale a Rusiei a fost stabilizarea prețurilor. Anul trecut, inflația s-a ridicat la 3%, ceea ce este sub valoarea de referință stabilită de 4%. Da, între-adevăr, prețurile pentru anumite bunuri și servicii au crescut, puțin mai mult, dar, în general, repet, inflația este la un nivel previzibil scăzut. Situația este fundamental diferită faţă de cea înregistrată în urmă cu cinci sau zece ani, când inflația reprezenta, de fapt, o povară pentru toți cetățenii țării, deosebit de dificilă pentru cei care au primit venituri fixe – pensionari, angajați din sectorul public.

Acum, bazându-mă pe o bază macroeconomică stabilă, este necesar să se creeze condiții pentru o creștere substanțială a veniturilor reale ale cetățenilor. Subliniez din nou că aceasta este cea mai importantă sarcină a Guvernului și a Băncii Centrale. Pentru rezolvarea acesteia, sunt necesare schimbări structurale în economia națională și o creștere a eficacității acesteia.

În 2021, ratele de creștere a PIB-ului Rusiei ar trebui să fie mai mari, faţă de cele mondiale.

Pentru a obține această dinamică, trebuie să demaraţi un nou ciclu de investiții, să majoraţi serios investițiile în crearea și actualizarea locurilor de muncă, a infrastructurii, în dezvoltarea industriei, a agriculturii și a sectorului de servicii, utilităţi. Începând din acest an, creșterea anuală a investițiilor ar trebui să fie de cel puțin 5%, ponderea acestora în PIB-ul țării ar trebui să crească de la actualele 21% la 25%, în 2024.

Ce anume ar trebui întreprins pentru stimularea investițiilor?

În primul rând, am convenit să nu schimbăm, timp de șase ani, condițiile fiscale pentru mediul de afaceri, oferind astfel un orizont mai larg pentru planificarea investițiilor. Fac apel la deputați, la Guvern: este necesar să se accelereze adoptarea unui pachet de facturi privind protecția și promovarea investițiilor. Permiteți-mi să vă reamintesc că condițiile fiscale pentru proiectele importante ar trebui să fie neschimbate, pentru următorii 20 de ani, iar cerințele și standardele pentru construcția de echipamente de producție ar trebui stabilite pentru cel puţin trei ani. Aceste garanții pentru investitori ar trebui să devină o normă legislativă.

Evident că ar trebui sprijinite nu doar proiectele mari, ci și inițiativele de afaceri ale întreprinderilor mici și mijlocii. Astăzi, subiecții federali au dreptul să ofere așa-numita deducere a impozitului pe investiții, o scutire de impozit pe trei ani pentru impozitele pe venit, dar folosesc foarte rar această oportunitate. Este clar de ce, pentru că bugetele regionale pierd de pe urma încasărilor la buget. În acest sens, propun, ca din contul fondurilor federale să se compenseze regiunilor două treimi din deficitul lor de venituri din aplicarea deducerii impozitului pe investiții.

În al doilea rând, în 2020, este necesar să se finalizeze reforma activităților de control și de supraveghere, facilitând astfel activitatea mediului de afaceri, făcând-o mult mai convenabilă și facilă.

În al treilea rând, am depus-o deja în cadrul Dumei și vă rog să susțineți aceste amendamente, care înlătură normele vagi ale legii penale cu privire la așa-numitele structuri economice. Astfel, antreprenorii au atras, în mod repetat, atenția asupra Articolului 210 din Codul Penal, potrivit căruia orice companie ai cărei lideri încălcau legea ar putea fi calificată ca o comunitate infracţională organizată, ceea ce înseamnă că aproape toți angajații făceau obiectul acestui articol.

Au fost stabilite măsuri mult mai stricte de reținere și pedeapsă, de acum încolo, agențiile de aplicare a legii vor fi obligate să demonstreze că organizația, compania a fost inițial creată în mod deliberat în scopuri.

Stimaţi colegi! Vreau să subliniez, Rusia este gata să sprijine cercetările comune atât pe plan naţional, cât şi pe plan internaţional, privind ecologia, schimbările climatice şi poluarea mediului şi a Oceanului Mondial. Acestea sunt provocări ale dezvoltării globale pentru toţi.

Astăzi, viteza schimbărilor tehnologice din lume a crescut de mai multe ori, iar noi trebuie să creăm propriile tehnologii și standarde pe acele direcţii care determină viitorul. Este vorba, în principal, de inteligența artificială, genetică, materiale inovative, surse de energie, tehnologii digitale. Sunt convins că suntem capabili să atingem un progres, similar ca cel obţinut în sfera de apărare.

Pentru rezolvarea problemelor tehnologice complexe, vom continua să dezvoltăm infrastructura de cercetare, inclusiv obiectele din clasa „mega-science”. Sunt sigur de capacitatea de a lucra cu echipamente unice, de a ne asuma cele mai ambițioase sarcini, acest lucru fiind un stimul pentru tinerii talentați să intre în domeniul științei. Acest lucru se întâmplă deja, dragi colegi. Se estimează că, până la jumătatea deceniului, fiecare al doilea om de știință rus va fi un tânăr sub 40 de ani.

Cercetătorilor, inginerilor, antreprenorilor trebuie să le asigurăm libertatea de muncă, de descoperire științifică, de inovare. Cer Guvernului și deputaților Dumei de Stat să accelereze analizarea așa-numitului pachet legislativ tehnologic. În acest an, trebuie să lansăm un mecanism flexibil de regimuri juridice experimentale pentru dezvoltarea și implementarea de noi tehnologii în Rusia şi să facem o reglementare actuală a schimbului „big data”.

Mai departe: pe baza celor mai bune standarde mondiale, ar trebui să construim mecanisme de sprijin de stat pentru instrumente de finanțare directă și de risc. Un antreprenor în domeniul tehnologiei ar trebui să aibă dreptul la risc, astfel încât o implementare nereușită a unei idei să nu însemne automat utilizarea necorespunzătoare a fondurilor, care să ducă la o eventuală urmărire penală. Într-un cuvânt, este necesară crearea unor astfel de condiții financiare, legale, astfel încât tot mai multe startup-uri şi echipe inovatoare să poată deveni companii puternice, de succes.

Trebuie să susținem exportul de înaltă tehnologie și, desigur, să extindem cererea de inovare în interiorul țării. În acest sens, cred că este corect să accelerăm transformarea digitală a sectorului real al economiei. În același timp, trebuie să stabilim cerințe pentru ca proiectele naționale să fie puse în aplicare, în principal, pe baza produselor software de producţie naţională.

Am creat deja cea mai mare infrastructură, ca de exemplu, televiziunea digitală, conform parametrilor tehnici proprii – aceasta fiind una dintre cele mai moderne din lume. În prezent, acoperirea TV digitală în Rusia este, de exemplu, mai mare decât în Franța, Austria sau Elveția.

Şi Internetul a devenit astăzi o necesitate zilnică pentru oameni. De altfel, Rusia este una dintre puținele țări din lume, care are propriile sale rețele sociale, programe messenger, emailuri, motoare de căutare și alte resurse naționale.

Dragi colegi! Accesibilitatea ridicată a internetului ar trebui să devină un avantaj competitiv pentru Rusia și cetățenii noștri, să creeze un spațiu larg pentru educație și creativitate, pentru comunicare şi pentru implementarea proiectelor sociale și culturale. Și, desigur, acestea constituie noi oportunități de participare a oamenilor la viața țării. Pentru noi este importantă fiecare inițiativă constructivă a cetățenilor, a asociațiilor publice, a organizațiilor non-profit, dorința lor de a contribui la rezolvarea problemelor de dezvoltare naţională.

Anul acesta vom sărbători 75 de ani de la victoria în Marele Război de Apărare a Patriei. Pentru Rusia, ziua de 9 mai este cea mai mare și cea mai sfântă sărbătoare. Suntem mândri de generația de învingători, marcăm realizările lor, iar memoria noastră nu este doar un tribut imens adus trecutului eroic – ci servește şi viitorului nostru, ne inspiră şi consolidează unitatea noastră.

Suntem obligați să apărăm adevărul despre Victorie, altfel ce le vom spune copiilor noștri dacă minciuna, ca un virus, se va răspândi în întreaga lume? Trebuie să combatem minciuni insolente, încercările de a rescrie istoria. În Rusia, va fi creat cel mai mare și complet sistem de documente de arhivă, de filme și materiale foto din cel de-al Doilea Război Mondial, care vor fi accesibile atât pentru cetățenii noștri, cât și pentru restul lumii. Un astfel de lucru este datoria noastră ca țară învingătoare și responsabilitatea noastră față de generațiile viitoare.

Dragi colegi! Vedem cât de imprevizibilă şi de necontrolată este evoluţia evenimentelor din lume, ce se întâmplă în Orientul Mijlociu, Africa de Nord, dar şi cum pot lua amploare conflictele regionale şi cum se pot transforma în amenințări pentru întreaga comunitate internațională.

Sunt convins că a sosit momentul un dialog serios şi direct despre principiile de bază ale unei ordini mondiale stabile, despre cele mai acute probleme cu care se confruntă umanitatea. Este necesar să manifestăm voință politică, înțelepciune, curaj. A sosit timpul pentru conștientizarea responsabilității noastre comune și a acțiunilor reale.

Un exemplu ar trebui să-l dea ţările fondatoare ale Organizaţiei Națiunilor Unite. Cele cinci puteri nucleare au o responsabilitate specială pentru menţinerea și dezvoltarea durabilă a omenirii. Cele cinci națiuni ar trebui, în primul rând, să înceapă cu măsuri pentru înlăturarea premiselor pentru un război global, să dezvolte abordări actualizate pentru asigurarea stabilității pe planetă, care să țină cont pe deplin de aspectele politice, economice, militare ale relațiilor internaționale moderne.

Rusia este deschisă pentru consolidarea cooperării cu toți partenerii interesați, noi nu amenințăm pe nimeni și nici nu căutăm să ne impunem voința. În același timp, pot da asigurări tuturor: pașii noștri pentru consolidarea securității naționale au fost făcuți în timp util și în măsură suficientă. Pentru prima dată, şi vreau să subliniez acest lucru, pentru prima dată în istoria existenței armelor şi rachetelor nucleare, inclusiv perioada sovietică și vremurile moderne, noi nu căutăm să întrecem pe nimeni, dimpotrivă, alte state avansate ale lumii caută să creeze arme pe care Rusia le deține deja.

Capacitatea de apărare a țării a fost asigurată pentru zeci de ani înainte, dar chiar şi aşa noi nu trebuie să ne culcăm pe lauri și să ne relaxăm, ci trebuie să mergem înainte, să observăm cu atenție și să analizăm ceea se întâmplă în această sferă din lume, să dezvoltăm sisteme și complexe de luptă pentru generațiile viitoare. Astăzi asta şi facem. O securitate solidă creează baza pentru o dezvoltare progresivă și pașnică a Rusiei, ne permite să facem mult mai mult pentru a rezolva problemele interne cele mai presante, pentru a ne concentra pe creșterea economică și socială a tuturor regiunilor noastre în interesul oamenilor, deoarece măreția Rusiei este inseparabilă de viața decentă a fiecărui cetățean. În această armonie a unei puternice puteri și în bunăstarea oamenilor văd fundamentul viitorului nostru.

Avansarea spre acest obiectiv, dragi colegi, este posibilă numai cu participarea activă a societății, a cetățenilor noștri și, desigur, cu o activitate productivă intensă a tuturor ramurilor și nivelurilor de guvernare, potențialul cărora necesită o dezvoltare viitoare.

În acest sens, aș vrea să mă opresc la problemele de structură a statului și a de politică internă, care sunt determinate de legea fundamentală a țării noastre – Constituția Federației Ruse. Mi se adresează constant întrebări în acest sens, inclusiv la ultima conferință de presă anuală.

Desigur, nu putem să nu fim de acord cu cei care spun că această Constituție a fost adoptată în urmă cu mai bine de un sfert de secol, în condiţiile unei grele crize politice interne, iar de atunci situația s-a schimbat radical. Slavă Domnului că acum nu avem nicio confruntare armată în capitală, niciun focar al terorismului internațional în Caucazul de Nord.

În ciuda mai multor probleme nerezolvate, destul de acute, despre care am mai vorbit astăzi, situația în economie și în sfera socială s-a stabilizat. Iar astăzi, o serie de structuri socio-politice ridică problema adoptării unei noi Constituții.

Vreau să răspund imediat: cred că nu există o astfel de necesitate. Potențialul Constituției din 1993 este departe de a fi epuizat, iar bazele fundamentale ale sistemului constituțional, drepturile și libertățile omului, sper că vor rămâne, în multe decenii, o bază solidă pentru societatea rusă.

Cu toate acestea, declarații privind modificările constituționale au fost deja făcute. Și cred că este posibil să ne evidențiem poziția noastră aici, să supunem dezbaterii o serie de amendamente constituționale, pe care le consider perfect întemeiate și importante pentru dezvoltarea viitoare a Rusiei, ca stat social juridic în care libertățile și drepturile cetățenilor, demnitatea umană și bunăstarea umană constituie cea mai mare valoare.

În primul rând: Rusia poate să fie și să rămână Rusia doar ca stat suveran. Suveranitatea poporului nostru trebuie să fie necondiționată. Am făcut multe pentru acest lucru: am restabilit unitatea țării, am pus capăt situației când unele funcții ale puterii de stat au fost uzurpate de clanuri oligarhice, iar Rusia a revenit în politica internațională ca țară a cărei opinie nu poate fi ignorată.

Am creat rezerve puternice, care sporesc stabilitatea statului nostru, capacitatea sa de apărare a drepturilor sociale ale cetățenilor, iar economia națională – de orice încercări de presiune externă.

Într-adevăr, cred că a venit momentul să modificăm Legea fundamentală a țării care garantează direct prioritatea Constituției Ruse în spațiul nostru juridic.

Ce înseamnă asta? Aceasta înseamnă literalmente următoarele: cerințele dreptului internaţional și ale tratatelor internaționale, precum și deciziile organismelor internaționale, pot acționa pe teritoriul Rusiei numai în măsura în care acestea nu implică restricții asupra drepturilor și libertăților omului și ale cetățenilor și nu contravin Constituției noastre.

În al doilea rând: propun ca la nivel constituțional să se stabilească cerințele obligatorii pentru persoanele care dețin funcții de importanţă critică pentru asigurarea securității și a suveranității țării. Şi anume: șefii subiecților Federației, membrii Consiliului Federației, deputații Dumei de Stat, președintele Guvernului, adjuncții acestuia, miniștrii federali, șefii unor sau ai altor organe federale, precum și judecătorii nu pot avea cetățenie străină, un permis de ședere sau un alt document care le permite să locuiască permanent pe teritoriul altui stat.

Semnificația, misiunea serviciului public se află tocmai în servire, iar o persoană care alege această cale trebuie să hotărască în primul rând pentru sine că își conectează viața cu Rusia, cu poporul nostru, nu altfel.

Cerințe și mai stricte ar trebui impuse persoanelor care aspiră la postul de președinte al Federației Ruse. Propun aici fixarea cerinței de ședere permanentă în Rusia timp de cel puțin 25 de ani, precum și absența cetățeniei străine sau a permisului de ședere într-un alt stat și nu numai în momentul participării la alegeri, ci și înainte.

Știu, de asemenea, că în societatea noastră se discută prevederea constituțională conform căreia aceeași persoană nu ar trebui să dețină funcția de președinte al Federației Ruse mai mult de două mandate consecutive. Nu cred că această problemă este fundamentală, dar sunt de acord cu aceasta.

Am spus deja, sarcina noastră este să asigurăm standarde înalte de viață, oportunități egale pentru fiecare persoană și pe întreg teritoriul ţării. Proiectele naționale, toate planurile noastre de dezvoltare, vizează tocmai atingerea unui astfel de obiectiv.

Consider necesară fixarea în Constituție a principiilor unui sistem unic de autoritate publică, construirea efectivă a unei cooperări între organele de stat și cele municipale. În același timp, puterile și posibilitățile reale ale autonomiei locale – nivelul de putere cel mai apropiat de oameni – pot și ar trebui extinse și consolidate.

Și, desigur, în orice caz, în orice situație și pe întreg teritoriul țării, obligațiile sociale de stat trebuie îndeplinite. De aceea, consider că este necesară stabilirea direct în Constituție a normei că salariul minim în Rusia nu poate fi mai mic decât valoarea coșului minim lunar pentru un trai decent al populației cu capacitate de muncă, acest lucru există în lege, dar trebuie să îl fixăm în Constituție și să stabilim în legea fundamentală și principiile asigurării unei pensii decente, mă refer aici la indexarea periodică a pensiilor.

Rusia este o țară imensă și fiecare subiect al Federației are propriile sale caracteristici, probleme, propria experiență. Toate acestea, desigur, trebuie luate în considerare. Consider necesară creșterea radicală a rolului guvernanților în elaborarea și adoptarea deciziilor la nivel federal. Știți, în 2000, din inițiativa mea, Consiliul de Stat a renăscut, la activitatea acestuia participă acum șefii tuturor regiunilor. În ultimul timp, Consiliul de Stat și-a arătat eficiența ridicată, grupurile sale de lucru oferă o analiză profesională, cuprinzătoare și de înaltă calitate a celor mai semnificative probleme pentru cetățeni și țară. Consider oportun să fixăm în Constituţie statutul și rolul corespunzător al Consiliului de Stat.

Apoi, societatea rusă devine din ce în ce mai matură, responsabilă, solicitantă. Principalele forțe politice ale țării, în ciuda tuturor diferențelor de abordare în soluționarea sarcinilor cu care ne confruntăm, vin cu poziții patriotice și exprimă interesele susținătorilor și ale alegătorilor lor.

Mai mult, aproape toate fracțiunile reprezentate în Duma de Stat – și știți, ne întâlnim în mod regulat cu liderii lor – consideră că Adunarea Federală este gata să își asume o mai mare responsabilitate pentru formarea Guvernului. (Aplauze în sală.) Acestea sunt aplauze aşteptate, dar acum cred că veți avea ocazia să aplaudați din nou, aşa că ascultați ce vreau să vă spun.

Dacă ar fi să vă asumați mai multă responsabilitate pentru formarea Guvernului, asta înseamnă să vă asumați mai multă responsabilitate pentru politicile pe care acest guvern le urmează. Sunt de acord cu această abordare a problemei, sunt complet de acord.

Care e situația acum? În conformitate cu articolele 111 și 112 din Constituția Federației Ruse, președintele primește doar acordul Dumei de Stat pentru numirea președintelui Guvernului Rusiei, iar apoi el numește șeful cabinetului, adjuncții săi și toți miniștrii. Propun modificarea acestei reguli și încredințarea Dumei de Stat nu doar a acordului, ci și a aprobării candidaturii președintelui Guvernului Federației Ruse, iar apoi, la propunerea acestuia – la propunerea președintelui Guvernului – aprobarea tuturor vicepremierilor și miniștrilor federali. În felul acesta, președintele va fi obligat să îi numească în funcție, adică nu va avea dreptul să respingă candidaturile oficialilor competenți, aprobate de Parlament. (Aplauze în sală).

Toate acestea reprezintă în sine o schimbare foarte serioasă a sistemului politic. Dar, o să repet că, ținând cont de maturitatea principalelor noastre structuri politice, de partid și de autoritatea societății civile, consider că aceste propuneri sunt justificate. Acest lucru va crește rolul și importanţa Parlamentului ţării, rolul și semnificația Dumei de Stat, a partidelor parlamentare, independența și responsabilitatea președintelui Guvernului și a tuturor membrilor cabinetului și va face cooperarea dintre reprezentanții și ramurile executive ale guvernului mult mai eficientă și mai semnificativă.

În același timp, dragi colegi, vreau să subliniez următoarele. Sunt convins că țara noastră cu teritoriul său vast, structura național-teritorială complexă și varietatea de tradiții culturale și istorice nu se poate dezvolta normal, voi spune chiar mai mult, să aibă o existenţă stabilă în forma unei republici parlamentare. Rusia trebuie să rămână o republica prezidențială puternică. Prin urmare, președintele, desigur, trebuie să își păstreze dreptul de a determina sarcinile și prioritățile Guvernului, precum și dreptul de a destitui din funcţii președintele Guvernului, adjuncții săi și miniștrii federali în caz de îndeplinire necorespunzătoare a atribuțiilor sau în legătură cu pierderea încrederii. De asemenea, președintele ar trebui să deţină în continuare controlul direct asupra Forțelor Armate și a întregului sistem ordine. Dar și în acest caz consider că este necesar să se facă încă un pas pentru asigurarea unui echilibru mai mare între ramurile puterii.

În acest sens, propun să se prevadă că președintele poate numi șefii tuturor așa-numitelor departamente de forţă în urma consultărilor cu Consiliul Federației. Consider că această abordare va face activitatea departamentelor de forţă şi a organelor de ordine mult mai transparentă și mult mai responsabilă pentru societate.

Principiul numirii în urma consultărilor cu Consiliul Federației poate fi aplicat şi în cazul procurorilor regionali. Astăzi aceştia sunt numiți prin acord cu adunarea legislativă regională. Dragi colegi, acest lucru poate conduce în practică la anumite angajamente, inclusiv informale, față de autoritățile locale și, prin urmare, la riscuri de pierdere a obiectivității și imparțialității.

În ceea ce priveşte poziţia teritoriului privind candidatura unui procuror în cadrul subiecţilor Federaţiei, aceasta poate fi luată în considerare în timpul consultărilor în Consiliul Federației, camera superioară a Parlamentului fiind tocmai o cameră a regiunilor. Sunt convins că o independență mai mare a Parchetului față de autoritățile locale este, desigur, în interesul cetățenilor, indiferent de subiectul în care se află. Dragi colegi, hai să ne ghidăm în primul rând după interesele lor – interesele poporului nostru.

Și, în final: sistemul judiciar – Curtea Constituţională şi instanțele supreme – joacă un rol cheie în asigurarea legalității și a drepturilor cetățenilor. Subliniez că nu numai profesionalismul judecătorilor, ci și credibilitatea acestora ar trebui să fie necondiționată. Dreptatea și dreptul moral de a lua decizii, care vizează soarta oamenilor, au avut întotdeauna o importanță extrem de importantă în Rusia. Legea fundamentală ar trebui să consolideze și să apere independența judecătorilor, principiul subordonării lor doar Constituției și legislaţiei federale.

Ce altceva cred că este fundamental și ar dori să subliniez în mod special? Modificările, pe care urmează să le discutăm nu afectează bazele fundamentale ale Constituției, ceea ce înseamnă că acestea pot fi aprobate de parlament în cadrul actualei proceduri și a legii actuale prin adoptarea unor legi constituționale corespunzătoare.

Totodată, având în vedere că noutăţile propuse se referă la schimbări semnificative ale sistemului politic, la activitatea puterii executive, legislative și judiciare, consider că este necesar ca cetățenii țării să voteze asupra întregului pachet de modificări propuse la Constituția Federației Ruse. Și doar în urma alegerilor să se ia o decizie finală.

Traducere: Violeta Drăguță și Svetlana Sîrbu

Sursa foto: Agerpres / EPA / Autor: YURI KOCHETKOV

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

1 comentariu

  1. Un copil pt familie, unul pentru Fuhrer si altul pentru tara. Asa ziceau nazistii cand se pregateau de razboi. 🙂