G4Media.ro

Directivă Uniunea Europeană: Minim 18% din mașinile achiziționate de autoritățile publice din…

Directivă Uniunea Europeană: Minim 18% din mașinile achiziționate de autoritățile publice din România până în 2025 trebuie să fie automobile electrice/ Proiect de lege inițiat concomitent de Tăriceanu: Cota stabilită de președintele Senatului este de minim 10%

Într-o directivă inițiată de Comisia Europeană și aprobată de Parlamentul European, dar care încă nu este  în vigoare, privind reducerea emisiilor de dioxid de carbon, Uniunea Europeană stabilește o serie de cote minime pentru statele membre în vederea înlocuirii automobilelor actuale deținute de autoritățile publice cu automobile electrice. Aceste cote variază în funcție de țară, statul român având ca țintă ca până în 2025, minim 18% din mașinile achiziționate să fie autoturisme electrice.

În același timp, Călin Popescu Tăriceanu, președintele Senatului României, a depus un proiect de lege prin care propune introducerea obligației pentru ministere și pentru administrația publică locală ca cel puțin 10% din totalul autoturismelor achiziționate în fiecare an să fie autoturisme electrice. Cota propusă de Tăriceanu este mult mai mică decât cota propusă de Uniunea Europeană prin directiva 33/2009, modificată în 2019.

Inițiativa legislativă a lui Tăriceanu propune modificarea OUG 80/2000 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice.

În proiectul de lege inițiat de președintele ALDE, se arată: „La data intrării în vigoare a prezentei legi se introduce obligativitatea pentru toate entitățile prevăzute în prezenta ordonanță, care achiziționează mai mult de 10 autoturisme anual, ca un procent de minimum 10% din totalul acestora să fie autoturisme electrice, al căror preț unitar nu poate depăși suma de 35.000 euro, inclusiv TVA”.

În expunerea de motive care însoțește proiectul de lege inițiat de președintele Senatului se precizează: „Completările pe care această inițiativă le avansează la Ordonanța Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice, aprobată prin Legea nr. 242 din 2002 publice au ca scop stimularea ministerelor, a celorlalte organe de specialitate ale administrațiilor publice centrale și a instituțiilor publice din subordinea acestora, precum și a consiliilor locale și județene de a folosi și autoturisme acționate electric”.

Directiva  Comisiei Europene a fost emisă în 2009 și modificată la începutul acestui an, fiind parte a strategiei Uniunii Europene pentru protecția mediului. Deja mai multe state occidentale, printre care Germania sau Suedia, au investit masiv în ultimii ani în industria de producătoare de mașini electrice și au făcut pași importanți în direcția înlocuirii mașinilor care folosesc carburanți tradiționali cu autoturismele electrice.

Noile cote negociate de Comisie cu Parlamentul European încă nu au intrat în vigoare. Cotele stabilite de Uniunea Europeană variază în funcție de țară. Cele mai mari cote sunt alocate principalelor state occidentale, printre care Luxemburg, Suedia, Finlanda, Germania, Olanda, Austria și Italia. Cotele lor sunt de 38,5 până în 2025. La polul opus se află România și Bulgaria ale căror cote sunt de 18,7% și, respectiv, 17,6%.

Sursă foto: Pexels.com

NOTĂ Robert Ciobanu este bursier al Fundației Konrad Adenauer în parteneriat cu G4Media.ro

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

9 comentarii

  1. CE o sa dea directiva ca minim 20% din carnea consumată de cetățenii europeni sa fie de soia… cum poți sa ceri așa ceva? Cum o sa reacționeze pompierii, poliția, salvarea? Nu mergem la intervenție, avem mașina la încărcat…E ca si aberația cu mașinile care nu pot depăși viteza legală…

  2. Achizitionam 18% masini electrice iar energia electrica pentru ele o producem cu hidrocarburi si carbune.

  3. Nu dam doi bani gauriti pe presedintele senatului

  4. Cum era cu economia planificata? Credeam ca am scapat de ea. Eh, uite ca nu. EUSSR nu e un slogan chiar gol de continut.

    • E buna informatia cu mentiunea ca e o poza instantanee. Ar fi interesanta situatia pe tot anul 2018.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.