G4Media.ro

Dezgheț major în relațiile dintre Bulgaria și România, cu proiecte de transport…

Sursa foto: www.europarl.europa.eu

Dezgheț major în relațiile dintre Bulgaria și România, cu proiecte de transport și energetice – presa de la Sofia

Pentru prima dată, România și Bulgaria par hotărâte să lucreze împreună pentru a construi infrastructura-cheie de transport, pentru cooperarea energetică și intrarea în Schengen, arată o analiză a publicației bulgare Kapital, preluată de Rador.

După vizita de o zi a prim-ministrului bulgar Kiril Petkov și a altor reprezentanți ai guvernului bulgar la București, urmează ca chiar de săptămâna viitoare să fie înființat un grup de lucru cu experți din cele două state pentru a lucra la proiecte concrete. Cel de-al doilea pod Ruse-Giurgiu este deja în procedură de aprobare pentru finanțare de la Comisia Europeană, urmează deschiderea unei legături de feribot între cele două orașe, iar în septembrie sunt așteptați pași clari și pentru îmbunătățirea în ansamblu a transportului fluvial.

Potrivit informațiilor ziarului Kapital, în pofida intenției anunțate a Bulgariei de a ajuta Ucraina cu privire la exportul de cereale prin portul Varna și pașii concreți pe care România i-a întreprins deja în această direcție, nu există în prezent rezultate din discuții pentru îmbunătățirea legăturilor feroviare dintre cele două țări. Nu au fost anunțate nici angajamente concrete de către România pentru furnizarea de gaze naturale către Bulgaria, după ce, anterior, presa de la București a anunțat că România va avea un excedent din producția proprie.

Pe lângă premierul Petkov, din delegația bulgară a mai făcut parte și vicepremierul și ministru al finanțelor, Asen Vasilev, ministrul energiei, Alexander Nikolov, ministrul mediului și apelor, Borislav Sandov, ministrul apărării, Dragomir Zakov, și ministrul adjunct al transporturilor și comunicațiilor, Vladimir Vârbanov. „Astăzi, guvernul nostru, venind la București, a venit din trei locuri – Kiev, Bruxelles și Baku. Aceasta arată munca susținută pe care o avem cu toții de făcut legat de provocările crizei gazelor, războiul din Ucraina și eforturile europene de depășire a crizei alimentare. Iată de ce este important ca Bulgaria și România să fie nu numai buni vecini, ci și parteneri”, a spus Kiril Petkov în cadrul unui briefing după întâlnirile cu omologul român, Nicolae Ciucă, comisarul UE pentru transporturi, Adina Vălean, și reprezentanți ai executivului de la București. A avut loc și o întâlnire între premierul Bulgariei și președintele României, Klaus Iohannis.

Construirea infrastructurii critice de transport

„În centrul discuției de astăzi s-a aflat Dunărea, care, alături de Rin, este coloana vertebrală a navigației europene, dar nu își folosește nici pe departe potențialul”, a declarat comisarul UE pentru transporturi, Adina Vălean. Din acest briefing a reieșit că săptămâna viitoare va fi înființat un grup de lucru cu specialiști din cele două ministere ale transporturilor, care vor lucra pentru începerea lucrărilor la proiecte cheie, iar primele rezultate sunt așteptate la întâlnirea interguvernamentală programată în septembrie. „Prioritate pentru noi în Adunarea Generală au fost programele de transport, am avut două obiective principale în baza memorandumului comun, privind realizarea unui al doilea pod între Giurgiu și Ruse cu fonduri europene și dragarea fluviului Dunărea pentru ca acesta să fie navigabil pe tot parcursul anului”, a declarat premierul român Nicolae Ciucă. „Un nou pod între Ruse și Giurgiu este în curs de finalizare pentru aprobare de către CE”, a adăugat comisarul pentru transporturi Vălean.

În curând vor începe lucrări de reparație pe partea bulgară la podul de peste Dunăre. Pentru a se compensa întârzierile de trafic, care în prezent este îngreunat de cozi de camioane de kilometri pe ambele părți, urmează deschiderea frontierei bulgaro-române la punctul de frontieră Ruse – Giurgiu – feribot.

Delegația bulgară a propus din nou construcția a încă patru poduri peste Dunăre, iar ideile vor fi discutate în grupurile de lucru, săptămâna aceasta. Potrivit datelor ziarului Kapital, în pofida intenției anunțate a Bulgariei de a ajuta Ucraina cu export de cereale prin portul Varna și pașii concreti pe care România i-a întreprins deja în această direcție, nu există rezultate din discuții privind îmbunătățirea legăturilor feroviare dintre cele două țări.

În același timp, Bulgaria are un termen foarte scurt pentru a îndeplini cerințele UE pentru rețeaua TEN-T, și anume pentru a finaliza sau moderniza rețeaua principală extinsă până în 2040, conform noilor standarde (inclusiv o viteză minimă a liniei de 160 km/h pentru transportul feroviar de pasageri).

Energie

„Mă bucur că ne dăm seama că împreună putem face față riscurilor”, a spus premierul Kiril Petkov. El a adăugat că interconectorul cu Grecia va fi gata din punct de vedere tehnic până pe 30 iunie. „Capacitatea rezervată în acest moment este de circa 1,5 miliarde de metri cubi. Este important atât datorită cantității, cât și datorită capacității de a asigura traficul de gaze de la sud la nord și de la nord la sud”, a spus premierul român Nicolae Ciucă. Cu toate acestea, nu au fost anunțate angajamente concrete privind importuri de gaze din România către Bulgaria.

O întâlnire a miniștrilor europeni ai energiei este programată pentru data 5 mai, la Sofia, ca parte a noii platforme a UE pentru achiziții comune de gaze, în cadrul căreia Bulgaria trebuie să devină un centru regional de coordonare. Grupul de lucru se va concentra pe anul viitor și va oferi expertiză regională concretă și know-how pentru a elabora și implementa planul de acțiune REPowerEU al UE pentru a reduce dependența de combustibilii fosili din Rusia, pentru a reumple instalațiile de depozitare pentru iarna viitoare și pentru a accelera în continuare decarbonizarea în sectorul energetic.

Diplomaţie

De asemenea, din briefing a reieșit clar că Bulgaria și România vor folosi „absolut toate instrumentele disponibile” pentru a revizui Mecanismul de Cooperare și Verificare și pentru ridicarea în totalitate a acestuia, pentru a atinge râvnitul obiectiv de aderare la Schengen. „Aderarea la Schengen este o prioritate uriașă pentru noi și este o prioritate să ne mișcăm împreună”, a spus Kiril Petkov.

Celălalt subiect de discuție din cadrul întâlnirii a fost Moldova, iar cele două state au convenit să ofere ajutorul necesar și să susțină pe calea europeană atât Ucraina, cât și Moldova și Georgia.

Traducerea Rador: Mirela Petrescu / Foto: Podul Pieteniei Ruse Giurgiu (Parlamentul European)

Citește și...

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

11 comentarii

  1. BLA, BLA, BLA !

    SINGURUL PROIECT PENTRU romania EXECUTAT CU MAXIMA DETERMINARE, PRECIZIE SI UNIUNE ESTE: „SCAPAM TOTI, RAMANEM CU TOT CE AM FURAT SI NE DAM LEGI SA NU MAI PUTEM FI PEDEPSITI”

    • Hahaha, nu puteam să o spun mai bine. Mafia PSDNL, poate să troneze liniștită. Oh, wait, am uitat, avem opoziție… dar ce să vezi, opoziția noastră e mai mult interesată de cucu și păsă.

  2. Romania si-a atins toate obiectivele, cel mai important fiind sa ma mentina pe mine in functie chiar daca sunt doar un plagiator de rand

  3. Sunt un general analfabet cu diplomă trasă la xerox. Eu știe maxim 100 de cuvinte românește, dar cel mai iubit cuvânt rămâne

    SECURITATE

  4. România și-a atins obiectivele pe care nici nu le-a formulat.
    V-ați dus și v-ați întors rezolvați sau mai bine zis ați fost rezolvați după ce v-ați întors.

  5. ciocu mic, ca acum eu sunt la putere, si pun tancurile pe voi

  6. Care tine strategice, ca v-ati milogit la NATO? E bine si aia, e mai bine decat nimic. Romania nimicului bine facut!

  7. Desi are o comunicare mai greoaie Ciuca cred ca e mai istet decat multi. El a zis o chestie desteapta pe care multi ziaristi nici macar nu au priceput-o si anume omu a zis ca reducerea de 50 de bani / litru desi adoptata prin oug nu poate fi impusa companiilor. Deci cu alte cuvinte oamenii se vor supara mai mult pe companiile care nu adera la oug pt reducere si o idee mai putin pe Guvern si deci deconteaza politic mai putin decat daca nu adopta oug-ul. Asa liberal cum e el le-a dat una la gioale finut companiilior care nu vor tine cont de ordonanta facandu-i sa para personajul negativ din poveste

  8. Repede și ieftin ne-ai vandut… Chiar pe același povești de 20 de ani? Viza de state și Schengen. Doar povești. Acum când chiar este cu ce se negocia.

  9. Brravo, Ciuca!!
    „Vom urmari cu atentie”, cum se exprima prezidentul Haos Werner Iohannis!!!
    Adica, vorbe goale!!!!

  10. maCiuca ar fi putut sa-si ia angajamentul ca junta sa nu mai fure benzina si altele de la americani.