
Designul cubului Rubik nu poate fi înregistrat ca marcă comercială, spune Curtea Europeană de Justiție / O companie din Marea Britanie solicita drepturi exclusive
Poate că nu există un cod secret pentru rezolvarea cubului Rubik, dar o companie din Marea Britanie a încercat să găsească unul – nu cu algoritmi complecși, ci cu argumente juridice.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
Ce au făcut? Au încercat să înregistreze ca marcă comercială designul clasicului puzzle inventat în 1974 de arhitectul maghiar Ernő Rubik și să obțină astfel unele drepturi exclusive – și poate câteva milioane de euro, scrie Euronews.
Însă Tribunalul Uniunii Europene nu a fost de acord.
Într-o decizie pronunțată miercuri, tribunalul a declarat că designul inconfundabil al puzzle-ului, cu cubul său colorat ca un curcubeu și cu rotiri și răsuciri, nu poate fi înregistrat ca marcă comercială.
Motivul este mai simplu decât rezolvarea puzzle-ului în sine: deoarece fiecare aspect al acestuia, inclusiv forma cubului, structura grilei și diferențierea culorilor, servește scopului general al jocului.
Povestea a început când Verdes Innovations SA a contestat mărcile înregistrate de proprietarul de atunci al cubului Rubik (acum Spin Master Toys UK) între 2008 și 2012.
Verdes a susținut că designul nu era doar o imagine-simbol, ci și funcțional.
Oficiul pentru Proprietate Intelectuală al Uniunii Europene (EUIPO) a fost de acord, hotărând în 2017 că însușirile esențiale ale cubului, precum forma și culorile, erau toate necesare pentru joc.
Conform legislației UE privind mărcile comerciale, companiile nu pot înregistra o marcă comercială pentru un design dacă însușirile specifice ale acestuia servesc exclusiv funcționalității produsului.
Și exact aceasta a fost concluzia instanței în acest caz: caracteristicile cubului au o funcție prea importantă pentru a fi considerate decorative sau distinctive.
Spin Master a încercat să-și apere revendicarea, susținând că faimosul cub are un stil non-funcțional, dar judecătorii nu au fost convinși.
Într-o hotărâre definitivă, judecătorii UE din Luxemburg au confirmat că schema de șase culori și forma cubului nu sunt doar imagini-simbol, ci sunt esențiale pentru joc, confirmând astfel decizia EUIPO de a anula mai multe mărci comerciale ale UE legate de jucăria puzzle.
Curtea a concluzionat că toate elementele esențiale ale designului contribuie la funcția produsului, ceea ce îl descalifică de la protecția mărcii comerciale în conformitate cu legislația UE.
Astfel, cubul Rubik rămâne o comoară publică care pune la încercare mintea: fără marcă comercială și încă neîmblânzit de experții în proprietate intelectuală.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank