G4Media.ro

De ce Barbershop-urile au devenit extrem de populare în Germania: moda masculină…

De ce Barbershop-urile au devenit extrem de populare în Germania: moda masculină și migranții

Tot mai mulți bărbați caută serviciile bărbierilor. Nu-i, deci, de mirare că numărul frizeriilor care nu servesc decât clienți de sex masculin continuă să crească. Marco Muller oferă câteva explicații despre acest fenomen pe Deutsche Welle.

O dată la două săptămâni, când merge la bărbier, Willi Klöcker are literalmente briciul la gât. Este client fidel al unei frizerii din Siegburg, oraș cu 40.000 de locuitori, nu departe de metropola Köln. Salonul poartă un nume sugestiv: ”Der Barber”. Clientela se constituie exclusiv din bărbați, la fel ca în oricare alt ”barbershop”.

”Dorința mea este ca barba să aibă permanent o anumită lungime. Altfel, după o bucată de vreme, începe să arate neîngrijită”, spune Willi, în timp ce îndemânaticul bărbier Dominic Geurts îl ferchezuiește. Vizita la frizeria pentru bărbați nu este tocmai ieftină: 50 de euro. Ceea ce, în cazul lui Willi, înseamnă 100 de euro pe lună. În această sumă intră tunsul și bărbieritul. ”Două săptămâni am liniște”, povestește clientul. Frumusețea, dar și calitatea, costă!

”Barbershop”-urile se înmulțesc

Este greu de spus câte astfel de frizerii pentru bărbați există în Germania. Certă este numai popularitatea lor crescândă.

Micha Birkhöfer, comerciant specializat în produse pentru saloanele de tip ”barber” și organizator al ”German” și ”European Barber Awards”, estimează numărul acestora la aproximativ 1200. La prima vedere, cifra nu este impresionantă. Este însă de remarcat că, în urmă cu cinci ani, în Germania existau numai 250 de frizerii destinate clientelei masculine.

”Apar ca ciupercile după ploaie”, afirmă Tarik Ari, patronul ”Der Barber”. ”Se întâmplă ca unii să închidă taraba. Pe piață rămân cei mai buni”, adaugă el.

Ari, care și-a deschis frizeria în 2016, își practică meseria de mai bine de 13 ani. A început cu un stagiu clasic de ucenicie, urmat de examenul ce i-a atestat priceperea. Patru ani a lucrat ca angajat, iar ulterior a devenit independent.

Întrebat în legătură cu motivul care determină creșterea constantă a numărului de frizerii pentru bărbați, Ari este convins că ”oricine poate mânui o foarfecă vrea să se lanseze în afaceri”.

De ce însă ca bărbier? Joachim Weckel, consilier juridic al Asociației Centrale a Comerțului German de Coafură, precizează mai multe motive. Este vorba pe de-o parte de un fenomen foarte la modă. Tunsorile bărbătești și bărbile îngrijite ce subliniază trăsăturile masculine sunt în prezent foarte populare.

Pe de altă parte, Weckel amintește și de ”factorul migraționist”. Saloanele de bărbierit au rădăcini predominant turcești sau arabe, explică expertul. Prin urmare, separarea între saloane de coafură pentru femei și frizerii pentru bărbați, obișnuită în unele țări, este pur și simplu continuată.

”De asemenea, migranții aduc nu numai propria cotă de piață, ci și o anumită cultură a comunicării. Aceste saloane sunt puncte de întâlnire, unde oamenii așteaptă împreună și fac schimb de idei”. Saloanele de bărbierit sunt mai mult decât spații în care te tunzi și îți aranjezi barba. Ele sunt spații de comunicare. Nu digitale, ca pe internet. Ci tradiționale, în spațiul analog”.

În vreme ce patronii provin dintr-o anumită zonă culturală, nu același lucru se poate afirma despre clienți. ”Barbershop-urile nu se limitează doar la propriii lor conaționali”, spune Weckel, confirmând experiența lui Tarik Ari, el însuși cu rădăcini turcești: ”Avem în mare parte clienți germani”, spune el. Și aproape toți sunt clienți fideli.

De pildă, în fiecare miercuri dimineață, la 10, doi avocați vin să se radă. ”Vin doar pentru că se simt bine la noi”, spune Ari.

Cei doi avocați și bărbierul vorbesc câte-n lună și în stele, inclusiv despre cotele bursiere. Pentru frizerul de 29 de ani, contactul cu mușteriii nu se oprește odată cu închiderea magazinului. Cu unii clienți, Ari se întâlnește inclusiv seara, după program – o experiență ce nu este întâlnită în frizeriile clasice.

Motive financiare

Aspectul financiar ar putea juca, de asemenea, un rol important în boom-ul saloanelor de frezat și bărbierit pentru bărbați. Aceste frizerii sunt în mare parte rezultatul unei strategii de marketing de tip ”low cost”, spune Joachim Weckel.

Pentru a putea oferi prețuri adesea foarte mici, unii patroni încearcă să mențină nivelul salariilor foarte scăzut. În principiu, proprietarul unui salon de coafură din Germania trebuie să fi promovat examenul de atestare a meseriei.

Însă este posibil să conduci un salon de coafură sau unul destinat exclusiv bărbaților dacă angajezi un manager ce are calificare atestată oficial. Potrivit regulilor în vigoare, acesta câștigă o sumă relativ mare, motiv pentru care unii patroni de frizerie renunță la manager după scurt timp. Acest lucru nu este permis, însă controalele sunt anevoioase.

Tarik Ari, patronul ”Der Barber”, cunoaște problemele. ”Toate saloanele pentru bărbați care obișnuiau să tundă părul cu zece euro au fost pur și simplu redenumite barber. În acestea lucrează oameni care nu sunt calificați.”

Ari practică prețuri ceva mai ridicate, dar la el lucrează și doi angajați (între care o femeie) foarte pregătiți în domeniu. Doamnelor le este permis să lucreze ca frizeri. Doar să stea pe scaun și să fie servite nu este permis.

Cu puțin timp înainte de încheierea procesului de înfrumusețare la Willi Klöcker, în salonul lui Ari intră o clientă. Să fie vorba oare despre o excepție? Nicidecum.

”Eu și iubitul meu avem o aniversare și doresc să-i fac o bucurie”, explică tânăra pe nume Debbie. Ea dorește să cumpere un voucher pentru prietenul ei. Care prieten, cum altfel, este client fidel al salonului.

Foto: Pexels.com


 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

9 comentarii

  1. Nu pot decât să râd când văd un grup de prieteni, toți cu același model de barbă, haine la fel etc de parcă ar fi un cârd. Fără personalitate. Un lucru au reușit musulmanii, să aducă în Europa prostia asta de modă cu barbă.

    • Eu sper ca barbatii sa preia modelul musulman pana la capat si sa isi ia mai multe femei , eventual de nevasta. Femeile pot invata si ele de la musulmance si sa fie mai docile si sa poarte hijab

    • @Cezar: „Eu sper ca barbatii sa preia modelul musulman ..”
      A’propo de „modelul musulman” fraza aia din articol, despre Barbershop-uri (în țări din Europa) cu imigranți islamici – cam dă fiori: „cu briciul la gât”..

  2. Ca să fie clar, bărbații se rad seara, băieții dimineața iar ăia disperați își lasă barbă.

    • Mintea ta proasta asa iti spune?
      Trist.

    • Poti sa explici te rog de ce „baietii” s-ar rade dimineata iar nu seara?

    • Doar rahatul se rade, barbati se barbieresc!😉👍

  3. Ia uite ce se respecta arabogermanii. Hai baieti, trageti tare, sa-i ajungem din urma, umpleti lazile astea cu spaaranghel pana la lasarea intunericului.

  4. Moda arabeasca va cuceri vestul ( romania a fost agatata deja) : masca sau niqab- burka iar la barbati barba crescuta neglijent de 4-5 zile .
    Cine stie ce alte apucaturi exotice, specific asiatice vor mai prinde in vest.