G4Media.ro

De ce 2024 ar putea fi anul „călătoriilor surpriză” / Ce îi…

Sursa foto: Pixabay / Werner Moser

De ce 2024 ar putea fi anul „călătoriilor surpriză” / Ce îi determină pe oameni să opteze pentru vacanțe misterioase

Un sondaj recent a arătat că mai mult de jumătate dintre călători și-ar face bagajele, s-ar îndrepta spre aeroport și ar zbura spre o destinație necunoscută, transmite BBC. Dar de ce?

Când Jake O’Brien și proaspăta sa soție Robin au intrat în terminalul aeroportului din Grand Rapids, Michigan, și-au fixat privirile și Jake a întrebat: „Ești gata?” Robin a aprobat din cap. Apoi a scos din geantă un plic de dimensiuni mari, l-a deschis și a citit biletul cu voce tare: „Portland, Maine”.

La început, Jake a avut un sentiment de șoc. „Portland?”, a spus el. „Serios?”

Jake și Robin urmau să-și înceapă luna de miere și, se pare, o vor face în Maine. În timp ce își plănuiau nunta, nu se puteau decide unde să meargă în tradiționala escapadă postnupțială. S-au tot gândit și s-au tot gândit. Au răsfoit publicațiile de călătorie în căutare de idei. Apoi, într-o zi, Jake a dat peste agenția de turism Pack Up + Go, specializată în „călătorii surpriză”.

Numite uneori „vacanțe misterioase”, călătoriile surpriză sunt exact așa cum sună. În loc să vă planificați singuri călătoria, unele agenții de turism se ocupă de luarea deciziilor, de rezervări și de planificare în locul dumneavoastră – și apoi vă surprind cu destinația odată ce ajungeți la aeroport.

Pentru Jake și Robin, aceasta a fost soluția perfectă pentru paralizia lor decizională: să lase pe altcineva să planifice pentru ei. Dar, în timp ce lunile de miere surpriză sunt de mult timp un lucru printre tinerii căsătoriți, 2024 ar putea fi anul în care călătoriile surpriză vor deveni o tendință generală.

Booking.com a intervievat recent 27.000 de călători din 33 de țări pentru a declara cele șapte previziuni de călătorie pentru 2024. Având în vedere că 52% dintre cei intervievați au declarat că sunt „dornici să rezerve o călătorie surpriză în care totul – inclusiv destinația – este necunoscut până la sosire”, compania prezice că 2024 va fi anul „celor care caută abandonarea”.

„A intra în 2024 cu un plan de a nu planifica contravine [rutinei noastre zilnice adesea rigide și puternic planificate]”, a declarat Ryan Pearson, manager regional pentru Marea Britanie și Irlanda al Booking.com. „Pentru mulți, spontaneitatea de a pleca spre o destinație necunoscută este destul de palpitantă și totul se rezumă la o nouă experiență și la un nou mod de a călători.”

În ultimul deceniu, au apărut din ce în ce mai multe companii de călătorii surpriză. Întotdeauna s-a părut că planificarea unei vacanțe făcea parte din entuziasmul călătoriilor, dar poate că elementul de mister îi tentează pe călători să caute un nou mod de a vedea lumea.

Iată cum funcționează în general:

În primul rând, alegeți un pachet de prețuri în funcție de distanța pe care doriți să o parcurgeți și de numărul de zile în care doriți să călătoriți. Apoi, completați un chestionar care enumeră lucruri precum călătoriile anterioare, interesele, înclinațiile de călătorie, problemele de mobilitate și restricțiile alimentare. O echipă de cercetători interni începe apoi să vă planifice călătoria.

Cu aproximativ o săptămână înainte de plecare, primiți un e-mail cu indicii enigmatice despre locul în care vă îndreptați – cum ar fi prognoza meteo – astfel încât să știți ce să împachetați și în ce zi și la ce oră ar trebui să ajungeți la aeroport.

Apoi, cu câteva zile înainte de plecare, veți primi prin poștă o scrisoare care conține două lucruri: un plic mai mic și o scrisoare în care vi se spune explicit să nu deschideți cel de-al doilea plic până când nu ajungeți la aeroport. Asta pentru că al doilea plic conține destinația surpriză, plus un itinerar care include rezervări la restaurant și sugestii pentru muzee, drumeții și alte atracții.

Lillian Rafson a început Pack Up + Go în 2016. Ea se afla în Riga, Letonia, când a realizat acest lucru: călătorise atât de departe de orașul ei natal Pittsburgh, dar nu fusese niciodată în Boston sau în alte orașe americane din apropiere. „Pittsburgh și alte orașe americane trecute cu vederea au atât de multe de oferit”, a spus ea. „Am vrut să trimit oamenii în aceste locuri și, de asemenea, să ajut la susținerea micilor afaceri din aceste orașe.”

Până acum, ea a planificat peste 20.000 de călătorii surpriză în Statele Unite, iar Rafson spune că rezervările pentru călătoriile sale surpriză au crescut cu 30% în 2023, comparativ cu anii de dinaintea pandemiei.

Operatorul de turism Black Tomato oferă o varietate de călătorii planificate pentru clienți. Dar, în 2017, au început să ofere călătorii misterioase „Get Lost”. Călătorii pot alege între deșert, junglă și munte, iar destinația lor este dezvăluită la aeroport, fără a da alte detalii. „Am vrut să creăm o excursie în care clientul să trăiască momentul în timp ce călătorește”, a declarat co-fondatorul Tom Marchant.

Fiind vorba de călătorii, uneori se pot întâmpla lucruri neașteptate. Marchant a trimis câțiva clienți într-o drumeție de mai multe zile în Munții Atlas din Maroc. Aceștia aveau coordonatele și un telefon prin satelit, iar Black Tomato le pregătise o porție generoasă de mâncare la tabăra din acea seară. Dar călătorii au dat peste un trib de beduini nomazi, cu care au ajuns să stea de vorbă timp de câteva ore și au avut parte de o experiență extraordinară. „Au crezut că am aranjat asta pentru ei, dar a fost doar lumea reală care se întâmpla”, a spus el.

Brown & Hudson, un operator turistic cu sediul în Londra, duce ideea călătoriilor surpriză chiar mai departe. „Făceam un brainstorming și ne-am gândit: poate că oamenii călătoresc nu pentru a bifa lucruri de pe o listă, ci pentru a rezolva o anumită problemă sau o problemă pe care o au”, a declarat Philip Brown, fondatorul companiei. „Dacă acea problemă este punctul central al călătoriei, trebuie să știe de fapt unde merg? Dacă este vorba de a deveni mai puțin anxios sau de a fi mai conectat cu oamenii, atunci vrem ca oamenii să se concentreze pe asta.” Potrivit lui Brown, dacă turiștii își cunosc destinația, aceasta ar putea deveni o distragere a atenției de la obiectivul călătoriei în sine.

În călătoriile surpriză ale lui Brown & Hudson, denumite „Journey With No Destination”, aceștia organizează surprize pe parcurs. Totul începe cu completarea de către turiști a unui profil de 20 de pagini ale cărui întrebări au fost create în colaborare cu un psiholog. „Surpriza cauzează foarte scurte crize cerebrale care te obligă să te hiperconcentrezi pe ceea ce se întâmplă și apoi intervine un grad de curiozitate”, a declarat Brown.

O femeie care suferea de pierderi de memorie pe termen scurt a rezervat o călătorie surpriză cu Brown & Hudson. De asemenea, ea cânta la pian. Așa că, atunci când ea și soțul ei se aflau în excursia „Călătorie fără destinație” în Islanda, Brown & Hudson au organizat un tur surpriză la Harpa, principala sală de muzică din Reykjavík, și au aranjat ca un pian să fie pe scenă. Surpriza a constat în faptul că ghidul a îndemnat-o să urce și să cânte la pian pentru soțul ei și a aranjat, de asemenea, ca cineva să filmeze acest lucru, astfel încât ea să nu uite niciodată această experiență.

Este o abordare mai chibzuită a călătoriei. „Când mă uit înapoi la călătoriile de pe vremea Grand Tour, structura de bază nu a evoluat, cu excepția tehnologiei precum Airbnb și a companiilor aeriene low-cost”, a spus Brown. „Ca industrie, putem fi mult mai creativi în a arăta cum este în alte părți ale lumii pentru a obține rezultate mai bune. Am putea merge într-un loc unde să călătorim pentru terapie. Călătoriile pot rezolva o grămadă de probleme dacă industria este dispusă să le ia în considerare.”

Dar, deși ar putea fi tentant să punem creșterea numărului de călătorii surpriză pe seama tehnologiei și a zborurilor low-cost, potrivit celor care organizează aceste călătorii, este vorba de mai mult decât atât.

O clientă i-a spus odată lui Katie Truesdell, proprietara Magical Mystery Tours, că a fost atât de copleșită de procesul de decizie în planificarea călătoriilor sale încât a decis să nu mai meargă nicăieri – până când a descoperit călătoriile surpriză. „Este un mod unic de a călători”, a spus Truesdell. „Ceea ce îl face atrăgător este faptul că oamenii sunt ocupați și stresați. Chiar și atunci când vor să evadeze, unii oameni nu au timp să planifice o vacanță.”

Emily Thomas, autoarea cărții „The Meaning of Travel: Philosophers Abroad”, este de acord că elementul surpriză este un factor important în atractivitatea acestor călătorii, dar ea îl aseamănă cu ceva mai profund. „Procesele de călătorie – fie că este vorba de avion, tren sau mașină – și destinațiile sale se simt din ce în ce mai omogenizate în zilele noastre”, a spus ea. „Este dificil să mergi într-un loc fără un McDonalds, ca să nu mai vorbim de sute de recenzii pe TripAdvisor. Cel puțin în cazul unei călătorii surpriză, este garantată o oarecare necunoscută.”

Trăim într-o epocă în care totul este imediat și disponibil”, a spus Marchant.

„Să ieși din zona de confort din viața de zi cu zi… și să mergi într-un loc în care nu știi ce se va întâmpla oferă o experiență de călătorie mult diferită. Este un antidot la viața de zi cu zi prea prescrisă pe care o ducem. Este, de asemenea, o perspectivă nostalgică. Dacă ne întoarcem cu mult în timp, călătoriile au însemnat, cu secole în urmă, să pășești în necunoscut, să vezi ceea ce nu știai că vei vedea și să explorezi lumea. Provoacă o emoție.”

Apropo, după ce soții O’Brien au aflat că destinația pentru luna de miere este Portland, au petrecut patru zile pline de distracție și de acțiune în oraș, vizitând muzee, savurând cine minunate și făcând drumeții. „Nu a fost deloc pe radarul meu”, a spus Jake.

La finalul călătoriei, Jake și-a dat seama nu numai că iubește Portland, ci și călătoriile surpriză. De atunci, el și Robin s-au mai îmbarcat în alte șase vacanțe misterioase, aproape una pe an de la călătoria lor în luna de miere, și se pare că nu se vor opri prea curând.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează