G4Media.ro

Daniel David: Reforma europeană a universităților. E bună? Unde suntem noi?

Foto: ubbcluj.ro

Daniel David: Reforma europeană a universităților. E bună? Unde suntem noi?

În urmă cu patru zile, în 18 ianuarie 2022, Comisia Europeană și-a prezentat Strategia europeană pentru universități, Strategie care va greva decisiv aria europeană a educației în următorii ani.

În sinteză, conform acestei Strategii, universitățile trebuie focalizate simultan pe excelență și incluziune și sunt văzute (a) ca un mod european de viață, într-o legătură bidirecțională universitate-societate, și (b) ca cei mai potriviți actori pentru a aborda probleme societate globale, deoarece integrează trei elemente fundamentale: educație-cercetare-inovare. Comisia Europeană se angajează prin această Strategie la patru direcții majore de acțiune asupra universităților:

  1. Întărirea componentei europene prin: alianțe transnaționale (alianțele universităților europene și alte consorții similare sunt văzute ca exemple relevante); susținerea alianțelor transnaționale pentru a avea personalitate juridică; oferirea de certificare multiplă sub cupola „European Degree label”; inițiativa „European Student card”.
  2. Tratarea universităților ca instituții ale modului de viață european: calitate și competențe pentru profesiile viitorului (ex. prin inovații pedagogice; microcredențiale; învățarea pe parcursul vieții („lifelong learning”), ecosisteme sociale, angajabilitate etc.); diversitate și incluziune; valori democratice (incluzând libertatea academică/autonomia universitară).
  3. Tratarea universităților ca actori cheie în transformările digitale și verzi. În această direcție, cu impact direct pe educație, trebuie să fim atenți la recomandarea din Strategie, care vorbește despre continuarea postpandemie a sistemului hibrid în educație (pg. 12): „…During the COVID-19 pandemic, the higher education sector showed its ability to adapt to the new situation. It became evident that digital solutions cannot and should not fully replace physical activities. The future should be based on hybrid solutions representing a good balance between physical presence and digital tools.”.
  4. Tratarea universităților ca agenți ai leadershipului și competitivității europene globale (ex. promovarea ariei educaționale europene la nivel global în demersuri comune de tip „Team Europe approach”, nu doar individuale; consorții transeuropene; recunoașteri reciproce transeuropene de diplome/competențe; circulația/mobilitatea rapidă a competențelor).

Citește analiza integrală pe Edupedu.ro

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

13 comentarii

  1. David e plicticos in geerl (vedeti numarul de afisari al articolelor cu si despre el), dar de data asta s-a intrecut pe sine. Azi, in loc sa ne scrie platitudini de-ale lui, tov. Bobu ne da pe G4 doar cateva citate din opera tov. Secretar General.

    Sper ca pe viitor, diplomele de facultate sa se dea dupa 2 ani cu cate 4 cursuri, ca s-o mai suga si astia de pe sistem Bologna, care au deja un an mai putin si zeci de cursuri mai putin.

    Cu cat mai putin ani pana la diploma de lienta, cu atat mai multe rapeluri!

    • Dvs propagandistii anti liberalism și anti modernitate deghizați în antivaxeri nu trebuie sa va duceți nicăieri, că n-aveti ce termina, sunteți deja terminați. Nu-i de mirare că vă plictisește din moment ce dvs citiți numai cărțile de vise.

  2. Cine si-a gasit sa se bage in seama!?? Personajul care a numit la biologie-geologie o decanita monument de nulitate si coruptie, care a mai si venit la pachet cu sotul deficient, angajat in aceeasi facultate. La noi, cu cat sunt mai incompetenti, cu atat se vopsesc mai strident in competenti. Degeaba-i UBB prima in tara, ca tot zero este. Si un zero nu-i mai mare decat alt zero.

    • Dar dvs cine sunteți sa va băgați in seamă. Zece vieți de v-ați reîncarna și tot n-ați ajunge la degetul mic al omului ăstuia. De unde știți dvs ce e competenta, cine sunteți, nu va e rușine să ca legați de orice om de valoare și să-l desființați pentru că nu va convine ce idei are? Înapoi din vizuina din care ați ieșit.

    • Corect comentariu.

    • Asta e o acuzatie grava! Ai dovezi?
      Pe Google Scholar, decanita are un numar decent de citari (relativ la varsta).
      Si ce are daca sotul este deficient? Crezi ca el a vrut sa fie deficient? wtf? In ce secol traiesti?!

    • In UBB colcaie dinainte de David gasti de paraziti complexati, cu sforari cu grade vechi in umbra. Dar David a reusit, intentionat sau nu, sa amplifice fenomenul. Trist.

    • @ Mihai Tu chiar existi, atat de redus? Pe cine intereseaza contabilitati stupide cu citari, ma Patratel?? Acestea valoreaza exact cat doctoratele plagiate. Conteaza cu ce pregatire pleaca absolventii, atat de specialitate cat si etica (mai ales la biologie). Si Ceauseasca aduna citari in continuare …

  3. Punctul 3: Tratarea universităților ca actori cheie în transformările digitale și verzi.

    IN afara de „virtue signaling” si pseudo-reforma, David ar trebui sa inteleaga ca recomandarile sunt exact ceea ce sunt: „recomandari”. Daca au chef de Zoom, sa faca invatamant la distanta din UBB si eventual la seral, dar nu dupa 7 ca vin stirile.

    Si sincer, el care o da tot timpul cu „evidence based” de parca e toaca de biserica, nu aduce (nici nu are de unde) niste marimi de efecte serioase care sa justifice Zoom-ul asta nebun.

  4. Incluziune, digitalizare verde, parca universitatile nu mai erau de mult scolile bisericii. Revenim?

  5. Fusei vreo 30 de ani cadru didactic la Construcții, deci în interiorul sistemului.
    Am parcurs „strategia”. Câteva idei bune (dl. David n-a reușit să le traducă în română), multă limbă de lemn, și câteva stângisme la modă.
    M-am uitat la site-ul UBB; comasarea facultăților de geologie și biologie ne arată ideea creață că fuziunea unor facultăți ar aduce ceva bun. Da’ ce să facem, tovarăși, atâta ne duce capu’.

  6. Fereasca toti sfintii de universitatile astea calarite de oligofreni de extrema stanga care scot alti oligofreni indoctrinati in extrema stanga. Ar trebui interzisa politizarea.

  7. Ai perfecta dreptate cu struto-camila biologie si geologie. Facultatea scoate pe banda analfabeti functional, chiar si infractori. Din varza cu iese vertebrat, cu toata ingineria genetica din lume :))
    Buba-i veche, nu David a inventat-o, dar, daca tot se da reformator, cum se face ca nu misca un deget ca sa rezolve aceasta problema, structurala, fundamentala si cum vreti voi…