G4Media.ro

Cum reușesc campaniile de dezinformare ale Rusiei să provoace discordie în Occident

Cum reușesc campaniile de dezinformare ale Rusiei să provoace discordie în Occident

Rusia continuă să folosească dezinformarea prin canalele de media socială pentru a provocă discordie și certuri în țările occidentale, apelând în acest sens la o armată de troli pe Internet. Potrivit unei analize publicate de The Cipher Brief, o pagină apropiată serviciilor americane de informații, campaniile desfășurate de trolii ruși vizează aproape toate subiectele ce preocupă societățile occidentale, între care rasa, religia, guvernarea, imigrația, terorismul islamic, Brexit etc.

În acest context, Statele Unite continua sa reprezinte un teren fertil pentru campaniile de dezinformare, asa cum arata și un raport realizat la cererea unui comitet al Senatului de la Washington și care afirma ca Rusia ar fi folosit fiecare platformă socială majoră (YouTube, Tumblr, Instagram și PayPal, precum și Facebook și Twitter) pentru a răspândi propaganda și a influența alegerile prezidențiale din 2016 din SUA.

Vorbind despre eforturile Rusiei de a crea neînțelegeri în tarile occidentale prin folosirea unor tactici false care provoacă îngrijorări în rândul populației, The Cipher Brief da ca exemplu Brexit, despre care afirma ca a fost transformat într-un „coșmar politico-economic.” La 10 decembrie, premierul britanic Theresa May a decis să amâne sine die, pe o perioadă neprecizată, votul prevăzut în Camera Comunelor asupra acordului încheiat cu Uniunea Europeană pentru retragerea ţării sale din blocul comunitar, de teamă că deputaţii vor respinge acest acord. În cazul în care Acordul Brexit nu va fi votat de Camera Comunelor de la Londra, va trebui să ne așteptăm la un „Brexit dur,” susțin analiștii. În cele patru luni care au mai rămas la dispoziție Marii Britanii pentru a-și aranja plecarea din UE, o nouă negociere nu ar mai fi posibilă. Timpul ar fi prea scurt, astfel că la 29 martie 2019, Marea Britanie ar urma să părăsească Uniunea Europeană fără niciun acord și fără nicio reglementare.

Deși atât Marea Britanie, cât și UE se confrunta cu opțiuni dificile în ceea ce privește Brexit, problema în sine a fost denaturata și prezentata intenționat greșit în rândul opiniei publice, în mare parte prin operațiuni de dezinformarea prin media sociala. Nu este deloc surprinzător că cercetătorii au descoperit că Rusia a fost puternic implicată în campaniile de dezinformare și de alimentare a discordiei din jurul Brexit. Astfel de campanii, afirma The Cipher Brief, se numără printre armele cele mai utilizate din arsenalul geopolitic al Moscovei. Rusia apelează din ce în ce mai mult la aceste arme împotriva țintelor pe care le vizează, și anume democrațiile occidentale.

Conform analiștilor americani, condițiile pe care Rusia le exploatează în strategia să de influențare a canalelor de media socială există deja în rândul categoriilor demografice vizate de acțiunile sale. Între acestea se numără furia, teamă, rasismul, xenofobia, tribalismul politic, resentimentele și ignoranța. Trolii ruși urmăresc să transforme aceste trăsături existențe în emoții puternice, aproape întotdeauna negative, care influențează perspectiva pe care individul vizat o are în legătură cu o serie de probleme sociale, economice și politice. În timp, impactul unei asemenea strategii are un efect cumulativ.

Odată ce un segment al unei populații crede o afirmație ce este categoric falsă sau, mai important, pune la îndoială un lucru care este categoric adevărat, este ușor pentru ei ca, urmând un plan similar, sa repete acest proces în legătură cu un număr de alte subiecte. Pe măsură ce cei vizați de propaganda devin tot mai angajați și mai implicați în legătura cu un subiect sensibil, ei tind să facă asta cu tot mai multă siguranță și furie, făcând aproape imposibila recurgerea la fapte, date sau dovezi empirice pentru a-i convinge de lucrul contrar. În opinia lor, orice efort pentru a-i convinge că sunt manipulați este doar o „dovadă” a conspirației care încearcă să îi împiedice să fie informați „cu adevărat.” Rezultatul final este continuarea diviziunii politice și dispute extrem de partizane.

The Cipher Brief consideră că eforturile Rusiei de a propagă dezinformare în Occident au avut cel mai mare succes în Statele Unite. Foști oficiali guvernamentali și personalități din media de peste ocean afirmă că președintele Donald Trump răspândește în mod regulat falsuri, adoptând, de asemenea, o atitudine care pune sub semnul îndoielii informații ce au fost deja confirmate. Efectul imediat al acestei abordări, cred analiștii, este acela de a-i încuraja pe cei care încearcă să ascundă adevărul cu privire la o serie de incidente internaționale majore, printre care doborârea aparatului de pasageri MH-17, otrăvirea fostului agent KGB Sergei Skripal în Marea Britanie, invadarea estului Ucrainei și anexarea regiunii Crimeea de către Rusia și existența unei campanii concertate a Moscovei de influențare a alegerilor prezidențiale americane din 2016, printr-o campanie extinsă de dezinformare.

În opinia analiștilor, tarile occidentale sunt în prezent blocate într-o stare de diviziune auto-indusă, din care le va fi dificil să se elibereze fără o conducere politica consecventă și cu o strategie concreta menita sa combată dezinformarea. Este, de exemplu, cazul Marii Britanii, care se confruntă cu perspectiva tot mai realista de a părăsi UE fără un tratat comprehensiv, în parte deoarece așteptările multora dintre britanicii care au votat să părăsească uniunea au fost și sunt încă nerealiste.

Ideea că politicienii pot „obține o înțelegere mai bună” din partea UE este o iluzie impusă de mesajele transmise și amplificate de trolii ruși, care afirma ca compromisul și cooperarea sunt echivalente cu abandonul, iar unitatea și relațiile mutuale sunt conspirații. Strategia Rusiei este ca publicul occidental să creadă că nimic nu este „cunoscut,” injectând apatie în dorința normala de a căuta adevărul. Deoarece sunt consumatori mari de conținut online creat cu intenția de a provoca îndoieli și neînțelegeri, occidentalii nu au făcut altceva decât sa intre în jocul adversarilor lor, asa cum e cazul Rusiei lui Vladimir Putin.

Media sociala, instrument pentru propaganda rusa

Analiza realizata de către experții americani de la The Cipher Brief este confirmata în mare parte de un raport scris la solicitarea unui comitet al Senatului de la Washington și care afirma ca Rusia ar fi folosit fiecare platformă socială majoră (YouTube, Tumblr, Instagram și PayPal, precum și Facebook și Twitter) pentru a răspândi propaganda și a influența alegerile din 2016 din SUA.

Documentul, realizat de Computational Propaganda Project de la Universitatea Oxford și de firma Graphika, care studiază rețelele sociale, a analizat milioane de mesaje postate pe rețelele sociale și oferite de către companiile Google, Twitter si Facebook celor din Comitetul pentru Informații al Senatului Statelor Unite. Raportul sugerează ca YouTube, Tumblr, PayPal și Google+ au fost toate afectate de dezinformare în perioada electorala, iar Rusia a adaptat tehnici de marketing digital pentru a ținti publicul pe mai multe canale sociale.

Comitetul, care încă nu a anunțat dacă susține afirmațiile din raport, intenționează să facă documentul public, împreună cu un alt studiu în aceeași chestiune. În ceea ce privește companiile tech, acestea sunt criticate de autorii studiului pentru „răspunsul tardiv și necoordonat” la campania de dezinformare a Rusiei, deși au existat o serie de semnale care le-ar fi putut atrage atenția (folosirea de ruble rusești pentru cumpărarea de publicitate și semnături electronice care proveneau de la baza de operațiuni a unei fabrici de troli din Rusia).

Ziariștii de la BBC susțin ca raportul realizat pentru Senatul american detaliază o campanie vastă, desfășurata de Internet Reserch Agency (IRA) sau Glavset, o companie rusă care a fost descrisă de comunitatea americana de informații ca o fermă de troli ce are legături cu guvernul de la Moscova (G4Media.ro a scris în mod constant despre operațiunile online de influență în întreaga lume în numele intereselor politice și de afaceri rusești desfășurate de fabrica de troli din St. Petersburg).

Documentul susține ca Rusia a pus un accent particular pe influențarea conservatorilor americani, postând mesaje legate de imigrare, rasă și dreptul de a purta arma. În plus, propaganda rusa ar fi încercat sa submineze puterea de vot a alegătorilor afro-americani, care votează de obicei cu stânga (Partidul Democrat), prin răspândirea de dezinformări despre procesul electoral.

Raportul precizează ca aceste campanii de dezinformare „au căutat în mod clar să favorizeze Partidul Republican – și în mod special pe Donald Trump.”

Jurnalistul rus de investigație Andrey Zaharov a dezvăluit de altfel în urma cu ceva vreme cum mesajele online postate de IRA au ajuns săptămânal la 50 de milioane de persoane. Trolii au organizat și finanțat proteste politice și contra-proteste în Statele Unite, cu scopul de a intensifica tensiunile în societatea americană.” Departamentul de Justiție de la Washington a acuzat IRA că s-a amestecat în alegerile pentru Casa Albă din 2016 pentru a-l favoriza pe candidatul republican Donald Trump. Acesta a câştigat scrutinul în faţa democratei Hillary Clinton. Moscova a negat amestecul în alegerile americane, iar o anchetă condusă de procurorul Robert Mueller investighează în prezent posibilele ingerinţe ale Kremlinului.

Lideri din comunitatea de informaţii din Statele Unite au afirmat si ei în luna august că adversari externi vor încerca să influenţeze alegerile intermediare din 2018 şi 2020 din America, atrăgând atenţia în special în privinţa Moscovei. “Continuăm să observăm o campanie generalizată de mesaje transmise de Rusia pentru a slăbi și a diviza Statele Unite,” a spus la acel moment Dan Coats, directorul Național Intelligence (DNI). Oficialii de la Washington cred că şi alte ţări urmăresc să se amestece în alegerile americane. Întrebat dacă acuză de amestec în alegerile din America doar Kremlinul sau şi persoane din Rusia ce au intenţii ilegale, Coats a replicat atunci că e vorba de “amândouă” cazurile.

Articol publicat în cadrul unui proiect comun G4Media.ro – IPP#StopDezinformare

Surse: The Cipher Brief, BBC, G4Media.ro

Foto: Pexels.com

 

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

7 comentarii

  1. Un succes fulminant, mai ales in tara tuturor prostilor = needucatilor! P.S. Ma refer la R.

  2. We are f*ucked! Doar un trol poate sa lupte cu un alt trol. Daca te uiti la Dancila sau Dragnea si ai lui … tot un fel de troli
    O sa ajungem fiecare in bula lui. Rudele PSD sunt deja acolo.

  3. E penibilă marota asta. Deci pe scurt – cand noi ieșim in stradă suntem tineri frumoși. Cand francezii și germanii ies in stradă, sunt manipulați de ruși. Hai sictir jurnalism ideologic de 2 bani. De parcă francezii nu gandesc cu capul lor că văd zilnic migrațiade masă in formă accelerată, bugetul de migrație al statului francez e 12 miliarde de euro, depășesc deficitul și apoi vin și pun biruri pe capul oamenilor. Păi nu e tot un fel de PSD? Noua stangă nu diferă de vechea stangă, tot utopie finanțată de alții este și tot vine factura.

    • In Franța au fost “descoperite” 600 de conturi de twitter și Facebook cu legături rusești… dacă îmi poate cineva explica modul in care 600 de oameni care scriu pe twitter influentează o națiune întreaga de mărimea Franței sa se revolte sau sa ii ducă popularitatea liderului mondial macron la nivelul de 20% sunt foarte curios… sau cum o masa de troli pot influența gândirea a jumătate din americani iarăși e un mister… din simplul motiv ca nu toți au conturi de twitter și Facebook si majoritatea celor care au le folosesc pentru comunicarea cu familie și postat poze cu pisici, iar PayPal nu e rețea de socializare bai ziaristule. Numărul utilizatorilor Facebook din USA este de aproximativ 200 mil. iar populația de peste 350 mil. Nu toți utilizatorii sunt democrați sau doar republicani. Pana și un jurnalist de stânga ca tine trebuie sa admită ca oamenii au încă posibilitatea sa gândească pentru ei…

    • Manipularea pe social media e doar un factor. Are succes mai mare cand deja exista nemultumiri majore. De ce nu are acelasi success in Norvegia sau Elvetia, comparat ci America, Franta, UK?

      Tot asa si in revolutia romana, serviciile secrete au jucat un rol, dar populatia oricum era pornita impotriva regimului. Cel putin aia mai tineri.

      In cazul alegeriloe americane, am fost martor pe viu cum s-a facut pe Facebook, in care s-au exacerbat anumite nemultumiri, s-a descurajat electoratul de baza a lui Hilary sa voteze prin tot felul de falsitati.

  4. Asistat, Morjan, A310, Sasul mut…
    Romanii totusi nu sumt prosti…

  5. PayPal nu e platforma sociala majora, nici macar nu e platforma sociala.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.