G4Media.ro

Cum poți ajunge șofer de TIR în UK? Experiența unui șofer român…

foto: gov.uk

Cum poți ajunge șofer de TIR în UK? Experiența unui șofer român împărtășită la G4Media

Potrivit estimărilor, deficitul de șoferi de camioane grele în Marea Britanie este de circa 100.000. Guvernul plănuiește să introducă vize temporare de lucru pentru recrutarea a circa 5.000 de șoferi din străinătate. Între timp însă, interesul pentru angajarea în acest sector a sporit semnificativ printre rezidenții UK, mai ales că și salariile oferite au crescut. Lipsa de șoferi de camioane grele a generat tot felul de penurii, cea mai recentă fiind aprovizionarea cu carburanți a beniznăriilor.

Dan trăiește în UK din 2010, locuiește la Northampton în centrul Angliei și a profesat ca șofer în tot acest timp, dar niciodată ca șofer de TIR. Recent el a făcut pasul de a intra în acest sector de activitate și povestește cum a procedat.

Dan: Deși am carnetul de șofer din 2006, nu am apucat să profesez în sectorul acesta. Așa că am fost nevoit să fac mai întâi niște cursuri – CPC se numesc aici – cinci sesiuni a cât șapte ore, la un cost de 45 de lire sterline pe sesiune.

Inițial ai impresia că nu sunt multe lucruri pe care le poți învăța, dar până la urmă devii conștient de toate riscurile și tot ceea ce trebuie să știi ca să fii un șofer pe clasa I sau II.

După ce mi-am împrospătat memoria și cunoștințele, am căpătat încredere și cu 10 zile în urmă și am început să trimit pe internet cereri de joburi.

N-am fost selectiv, am făcut cerere pentru orice job din zona unde locuiesc în Northampton. Am primit răspuns foarte rapid, unele agenții mi-au răspuns la 2 -3 minute după ce am trimis mail-ul cu CV, nu mi-a venit să cred.

Reporter: Cum a fost testul de angajare pe care l-ai dat?

Dan: După ce treci de amabilitățile și schimbul de formalități, ești întrebat ce experiență ai. Deși conduc în țara asta de 11 ani, am fost nevoit să trec prin toate procedurile: verificarea vehiculului, cuplarea la remorcă, marșarier, condus în afara depozitului pe drumuri principale, întoarcere la bază după 30 de minute, marșarier la încărcare, decuplarea remorcii trailer și parcarea camionului tractant în poziție inițială.

Aceste proceduri diferă de la un depozit la altul și în funcție de gradul de experiență pe care îl acceptă sau dacă sunt dispuși sa investească în tine un pic de training. În mod normal, un șofer de la agenție ar trebui sa fie “gata de start” , dar se mai fac excepții.

Reporter: Cum a fost condusul pe șosele?

Dan: Am plecat de la depozit și de acolo am condus în jurul localității aproximativ jumătate de oră. A trebuit doar să urmăresc instrucțiunile. Neavând experiența conducerii TIR-urilor aici în UK, pot spune că am fost surprins cât de ușor poate să fie condus camionul greu.

În ultimii doi am condus autoutilitare de 3,5 tone și atunci mi-a fost mai ușor. Nu știu cum sunt alți șoferi, dar mie mi s-a părut foarte ușor și sincer să fiu abia aștept să mă sui mâine la volan și să încep lucrul. Trebuie să precizez că înainte de a începe lucrul șoferul trebuie să facă un test de alcoolemie și de droguri, care apoi se repetă prin sondaj sau dacă este implicat într-un accident de circulație.

Reporter: Ce fel de mărfuri vei transporta?

Dan: Este vorba numai de haine, toate preambalate. Pentru transportul de combustibili este nevoie de un alt tip de permis pe care eu nu-l am la ora actuală și nici nu mă gândesc la așa ceva.

Reporter: Cum este plata pentru un conducător de TIR în UK?

Dan: Aș putea spune că sunt un caz norocos. Sunt angajat al companiei și sunt plătit cu £20/oră (de peste două ori salariul minim legal pe economie, care este de £8.91/oră). Eu vin din sectorul de curierat la Londra, unde câștigam £140 – £150 pe zi.

Duminicile ești plătit cu £23/oră, iar în zilele de sărbători legale £36/oră, iar după 45 de ore lucrate într-o săptămână ești plătit cu £27/oră luni până vineri și £29 pe oră sâmbăta și duminica.

Salariile însă au crescut recent, am înțeles că până acum plăteau pentru același job £16 – £17 pe oră.

Reporter: Ai cunoscut și alți șoferi români din UK care au ales să se orienteze către condusul camioanelor grele?

Dan: Da, de exemplu un băiat de 27 de ani care a obținut carnetul de conducere acum vreo patru – cinci ani, a condus autoutilitare prin UK timp de doi – trei ani, acum un an a obținut permis de conducere categoria I și II, iar din vară a reușit să se angajeze, dar nu avea niciun fel de experiență, a rămas cu cunoștințele pe care le-a dobândit la cursuri.

După ce s-a angajat, a fost surprins să vadă cât de ușor se poate adapta și acum lucrează la o companie care se numește Booker, unde este foarte mulțumit.

Mai dau un exemplu: ieri am fost la un alt test, la o companie ale cărei standarde sunt foarte ridicate, de pildă cereau minimum un an experiență în domeniu, iar eu am învățat multe lucruri de la această evaluare.

Acolo mai era un alt român, căruia a trebuit să-i traduc întrebările ca să poată răspunde. În unele locuri e preferabil să cunoști limba engleză, e și normal să cunoști engleza dacă lucrezi în UK. Ce este ciudat la acest coleg că locuiește în UK de 6 – 7 ani, conduce TIR-uri de cinci ani, în ultimii doi ani a fost la o companie numită Stobart, dar eu a trebuit să-i traduc ca să înțeleagă întrebările, iar instructorul mi-a permis să-l ajut și până la urmă a luat jobul.

La urmă m-a luat instructorul englez deoparte ca să mă sfătuiască ce variante aș mai avea eu neavând experiență de conducere a TIR-ului și mi-a zis “Cum este posibil așa ceva, să fii aici de șase – șapte ani și să nu vorbești engleza? Mai am și eu niște prieteni români și când mă duc la ei în vizită, tot timpul se uită numai la televiziuni românești. Păi dar televiziunile noastre britanice nu sunt bune, cum vor să învețe engleza?”

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

4 comentarii

  1. sclav esti peste tot nu numai in uk

  2. Eu sper să se agraveze criza asta a șoferilor. Așa măcar pot și ei să beneficieze de salariile și drepturile cuvenite sau cel puțin sper ca prin așa – zisa criză să se regleze niște lucruri.

  3. Imi aduc aminte de un protest al soferilor de TIR din Germania, din urma cu 10-15, erau nemultumiti ca din cauza intrarii in U.E. si a est-europenilor care sunt angajati ca soferi, salariile lor scadeau de la 4000-4500 euro spre jumatate. Binenteles erau acuzati si soferii pt. ca accepta salarii mici.