G4Media.ro

Cum modifică războiul geografia comerțului exterior al Republicii Moldova: România rămâne principala…

Sursa foto: Pixabay

Cum modifică războiul geografia comerțului exterior al Republicii Moldova: România rămâne principala piață, iar Ucraina ajunge pe locul doi

Analiză Radio Chișinău, citată de Rador:

Scumpirea semnificativă a resurselor energetice și războiul din Ucraina, pornit de Rusia au adus cu sine o serie de schimbări în comerțul exetrior al Republicii Moldova, arată datele Biroului Național de Statistică. Astfel în prima jumătate a acestui an exporturile de mărfuri au crescut de 1,7 ori și au însumat 2,29 miliarde de dolari.

România rămâne principala piață, iar Ucraina ajunge pe locul doi

Cu un volum de 664,1 milioane dolari, în creștere de 1,8 ori față de aceeași perioadă din 2021, România rămâne cel mai important destinatar al exporturilor Republicii Moldova, având o pondere de 29% din totalul mărfurilor plecate la export, în perioada ianuarie – iunie 2022, scrie mold-street.com.

Pe locul doi a urcat Ucraina, cu o cotă de 10,8% și un volum de 6,7 ori mai mare, decât în prima jumătate din 2021, când țara vecină era doar pe locul opt ca destinație a livrărilor de mărfuri moldovenești.

Creșterea spectaculoasă se explică prin reexporturile de produse petroliere, dar și alte mărfuri. Or, ca urmare a războiului, a fost afectată o mare parte din infrastructura de transport din Ucraina, și respectiv o parte din mărfuri sunt acum importate prin intermediul țării noastre.

O creștere de 6,8 ori au înregistrat și exporturile în Bulgaria, în special ca urmare a livrărilor de ulei de floarea soarelui și cereale. De altfel Bulgaria a ajuns pe locul 7 în top 10 state destinație a exporturilor din Moldova. În schimb livrările în Rusia au scăzut cu 9%, iar această țară a coborât de pe locul trei pe locul 6 în clasamentul principalelor piețe de desfacere, având o cotă de doar 5%.

Printre cele mai spectaculoase evoluții se numără și creșterea de peste două mii de ori a exporturilor în Iran, de 3,5 ori în Elveția și de 2,1 ori în Italia.

India ajunge pentru prima dată în top 10 furnizori în Moldova

Datele statistice arată că în ianuarie-iunie 2022 importurile de mărfuri au însumat 4,35 miliarde dolari, nivel superior celui realizat în perioada similară din anul 2021 cu 33,1%.

Și la importuri România se menține lider, cu un volum de 702,5 milioane dolari în creștere de 1,8 ori, față de prima jumătate a anului 2021. Dar aici datorită prețurilor uriașe la gaze, Rusia s-a apropiat foarte mult înregistrând o creștere de 2,1 ori a exporturilor, până la 663,6 milioane dolari.

În schimb China a coborât pe locul trei, chiar dacă importurile au crescut cu 6%.

În top 10 a ajuns India, care datorită unei creșteri de cinci ori a exporturilor în Republica Moldova a urcat de pe locul 21 în prima jumătate din 2021, pe locul 9 în aceeași perioadă din acest an.

Menționăm că au fost înregistrate creșteri importante ale importurilor de mărfuri din Ucraina, Turcia, SUA. Țările de Jos, etc.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează