G4Media.ro

Conflictul președinte-guvern. Cum a tranșat Curtea Constituțională războiul Băsescu-Ponta pe tema atribuțiilor…

Conflictul președinte-guvern. Cum a tranșat Curtea Constituțională războiul Băsescu-Ponta pe tema atribuțiilor președintelui și guvernului în politica externă

Curtea Constituțională a stabilit în 2012, când președintele de atunci, Traian Băsescu, și premierul Victor Ponta au avut un conflict similar cu cel dintre Klaus Iohannis și Viorica Dăncilă, că președintele este titularul politicii externe a României și decide în numele statului și că rolul Guvernului în politica externă este unul mai degrabă tehnic, de execuție. ”Nefiind o putere delegată, ci proprie Președintelui României, reprezentarea statului poate fi delegată, printr-un act de voință expres, de către acesta atunci când consideră necesar”, se mai arată în decizia Curții Constituționale.

Redam mai jos cel mai relevant fragment din decizia Decizia nr. 784/2012

”În motivarea acestei soluții, Curtea a reținut, în esență, că regimul politic consacrat de Constituție trebuie să fie calificat ca fiind unul semiprezidențial și că, potrivit art. 80 alin. (1) din Constituție, Președintele României reprezintă statul român, ceea ce înseamnă că în planul politicii externe conduce și angajează statul. Acest text constituțional îi permite să traseze liniile viitoare pe care statul le va urma în politica sa externă, practic să îi determine orientarea în planul relațiilor externe, ținând cont, desigur, de interesul național. O atare concepție este legitimată de caracterul reprezentativ al funcției, Președintele României fiind ales de cetățeni prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat.

De asemenea, Curtea a mai arătat că, în planul politicii externe, primul-ministru are competența constituțională de a asigura realizarea politicii externe a țării [art. 102 alin. (1) din Constituție], ceea ce înseamnă că, în funcție de orientarea stabilită de reprezentantul statului în plan extern, care este Președintele statului, Guvernul, prin reprezentantul său, urmează să implementeze în mod corespunzător măsurile față de care statul s-a angajat. Prin urmare, Curtea a constatat că rolul Guvernului în politica externă este unul mai degrabă tehnic, el trebuind să urmeze și să îndeplinească obligațiile la care România s-a angajat la nivel de stat.

Curtea observă, cu acest prilej, că acest rol este unul de execuție, așadar, unul derivat, și nu originar, cum este cel al Președintelui României. Astfel, așa cum s-a reținut prin decizia anterior menționată, nefiind o putere delegată, ci proprie Președintelui României, reprezentarea statului poate fi delegată, printr-un act de voință expres, de către acesta atunci când consideră necesar.

Totodată, Curtea a observat că art. 80 alin. (1) din Constituție este un text constituțional de principiu. De aceea, el nu trebuie interpretat restrictiv, ci în spiritul Constituției, respectiv coroborat cu art. 91 și art. 148 alin. (4) din Constituție, acest ultim text prevăzând, în mod expres, că Parlamentul, Președintele României, Guvernul și autoritatea judecătorească trebuie să garanteze „obligațiile rezultate din actul aderării”. Or, una dintre aceste obligații este reprezentarea la cel mai înalt nivel a României în cadrul Consiliului European, respectiv de către autoritatea publică ce are competența de a angaja România la nivel de stat. Altfel, s-ar ajunge la o golire de conținut a dispozițiilor art. 148 alin. (4) din Constituție în privința Președintelui României; or, este de principiu admis că orice normă este edictată în sensul de a produce efecte juridice.”

Decizia nr. 784/2012 a fost pronunțată ca urmare a conflictului dintre fostul președinte, Traian Băsescu, și fostul premier, Victor Ponta, pe tema reprezentării la Consiliul European. Guvernul Ponta a susținut atunci, la fel cum invocă liderii PSD astăzi, faptul că Guvernul, potrivit art. 102 din Constituție, în temeiul programului său de guvernare acceptat de Parlament, asigură realizarea politicii interne și externe a țării și exercită conducerea generală a administrației publice.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

2 comentarii

  1. vasilica nu stie sa citeasca iar pablito dragnea nu vrea sa citeasca.

  2. CCR aceasta curte rusofona care nu face decit rau Romaniei, statului pe care trebuie sa-l slujeasca ca de altfel pe toti cetatenii pe unde or fi ei ..si sa-l apere de deviati psihici, criminali, tradatori de neam si analfabeti. Constitutia Romaniei trebuie modificata astfel incit formulele de guvernare sa fie cele pe care poporul suveran le hotaraste. in 1991 am fost pusi sa votam ce au vrut ei….si daca aduni citi au votat contra + citi au lipsit avem o consitutie care nu a fost inteleasa, dezbatuta si votata de poporul roman(chiar daca intre timp a mai suferit modificari). Ptr Romania o forma de guvernare ar fi cu un presedinte puternic cu puteri executive (gen SUA) ptr ca poporul alege cine conduce si pe ce program si nu politicienii care sint pusi pe o lista de catre 1 persoana de obicei seful partidului. parlamentarii trebuie doar sa creeze cadrul legislativ functie de programul de guvernare iar transhumanta nu se poate face in acelasi mandat iar daca se transfera – nu ar avea voie sa participa la alegeri ptr urmatorul mandat.Oameni buni, ca sa schimbam tara trebuie sa schimbam oamenii si regulile jocului, care sint stabilite la est de granita tarii.