Home » Economie » Cota de piață a mașinilor electrice în țările est-europene, mult sub media vest-europeană / Constructorii cer stimulente și ținte obligatorii pentru realizarea infrastructurilor

Cota de piață a mașinilor electrice în țările est-europene, mult sub media vest-europeană / Constructorii cer stimulente și ținte obligatorii pentru realizarea infrastructurilor

Cota de piață a mașinilor electrice în țările est-europene, mult sub media vest-europeană / Constructorii cer stimulente și ținte obligatorii pentru realizarea infrastructurilor
Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile
Ascultă articolul

Achiziția mașinilor electrice de către consumatori este direct legată de PIB-ul per capita al unei țări, ceea ce indică faptul că accesibilitatea acestor vehicule rămâne o problemă majoră, arată un studiu efectuat de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), care pledează pentru stimulente mai puternice și ținte obligatorii în ceea ce privește infrastructura necesară vehiculelor electrice.

Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -

Mașinile electrice și hybrid au reprezentat 10,5% din vehiculele vândute în UE anul trecut, dar 10 state membre au în continuare o cotă de piață sub 3%.

“Așa cum este cazul pentru distribuția infrastructurilor de reîncărcare, există o fractură evidentă în accesibilitatea mașinilor electrice între Europa Centrală și de Est și Europa de BVest, alături de o divizare pronunțată între Nord și Sud,” aratp Eric-Mark Huitema, director general al ACEA.

Citește integral pe economedia.ro

Comentarii
  • E mai bine, tehnologic vorbind, masinile electrice cu acumulatori sint o fundatura: ele nu vor putea fi utilizate decit cu incarcare lenta, in momentul in care vor deveni dominante pe piata incarcarea rapida nu va putea fi utilizata fara ca reteaua electrica sa cedeze. Si nici nu sint atit de nepoluante pe cit isi imagineaza gugustiucii.
    Masinile electrice cu celule de combustibil, pe de alta parte, promit, dar mai sint multe (spre foarte multe) de pus la punct.

    • Asadar nu le ai nici cu fizica, nu doar cu virusul. Pai consumul de energie e fix acelasi si la incarcarea lenta, si la incarcarea rapida. De exemplu e fix acelasi lucru daca incarci 24 de masini in 24 de ore, simultan, sau incarci 24 de masini fiecare intr-o ora, una dupa alta.

      Hai sa facem altfel, cam cat ar avea nevoie in medie o persoana sa se deplaseze cu masina, zilnic? Statisticile in domeniu sunt undeva pe la 40 km parcursi zilnic in Romania de o masina.

      In Romania sunt cam 9 milioane de masini inmatriculate. Hai sa zicem ca toate vor parcurge 40 km pe zi. De aici rezulta 360 milioane km pe zi in Romania. Cu un kWh mergi cam 7 km. Deci ti-ar trebui cam 50 de milioane de kWh. Sau 50.000 de MWh. Sau 50GWh pe zi, pentru a inlocui benzina si motorina echivalenta. Sau aproximativ 2GW putere extrasa din reteaua de electricitate, continuu, avand in vedere ca ziua are 24 de ore (50/24 ~= 2).

      Intr-un trimestru in Romania se consuma 15 TWh de energie electrica. Adica cam 5TWh pe luna. Adica in jur de 166 GWh pe zi, adica cam 7GW putere utilizata in medie.

      Masinile electrice, cum am calculat mai sus, ar adauga la cei 7GW deja folositi inca 2GW, ducand totalul de putere necesar la 9GW. Adica doar cu vreo 30% mai mult.

      Cand a fost canicula pe 25 iunie s-a ajuns la un varf de 8,43 GW consumati in Romania. Si totusi reteaua electrica nu s-a prabusit, desi consumul a crescut cu 20% peste medie.

      De altfel recordul de putere utilizata in acest an a fost in ianuarie, cu 9,74 GW consumati, iar cel de productie in februarie, cu 9,86 GW produsi (valori instantanee). Deci cu vreo 40% peste media de consum, si totusi reteaua electrica nu s-a prabusit.

      Avantajul major al masinilor electrice este ca pot regla aceste varfuri, prin incarcare inteligenta la orele cand consumul este mic si productia este mare. Deci nota 4, treci la loc, e exact pe dos fata de cum spui tu, ca de obicei.

    • @Vlad - ceva nu se leaga in ce spui tu

      Nu sunt un as al fizicii, dar logica mea spune ca incarcarea lenta consuma mai putini W la un moment dat, dar pentru perioada mai mare, pe cand cea rapida consuma mai multi W la un moment dat, pentru o perioada mai scurta. Intr-adevar, adunati, kWh sunt la fel.
      Dar problema pe care o vad eu este capacitatea retelei electrice de a furniza la un moment dat puterea instantanee necesara incarcarii rapide a zeci de mii de masini electrice. Eu zic ca nu face fata infrastructura din Romania la zeci de mii de masini electrice incarcate la statii rapide, chiar daca nu se incarca toate in acelasi timp.
      Chiar daca in trecut sistemul nu s-a prabusit in urma cresterii consumului cu pana la 40% peste medie, crezi ca ar fi tinut inca 30% peste cei 40%? Ma indoiesc. Mai ales in orasele mari, unde ar trebui sa fie cea mai mare concentratie de masini electrice.
      Eu nu vad cum infrastructura de azi va tine incarcarea unui numar atat de mare de electrice cat sa zicem ca putem renunta la ICE in favoarea EV la scara larga. Si ma gandesc acum doar la cartierele uriase de blocuri cu mii de masini care vor atarna de aceleasi fire de curent pe care le avem si azi.

    • Ideea este ca masinile electrice nu apar brusc, peste noapte. Durata medie de viata a unei masini clasice este cam de 7 ani, dar se poate trage de ea si mai mult. Personal am folosit 15 ani prima mea masina. Deci chiar daca toti romanii ar decide peste noapte ca urmatoarea lor masina va fi electrica, va mai dura minim 7 ani pana cand majoritatea masinilor vor fi electrice.

      In practica probabil trecerea la masini electrice va dura spre 20 de ani, daca nu mai mult, mai ales la noi. Si in 20 de ani se pot schimba multe lucruri, inclusiv aduce imbunatatiri retelei electrice, acolo unde este subdimensionata.

      Capacitatea de productie a energiei electrice continua sa creasca la noi. In vreme ce in anii trecuti mai mult importam, am inceput sa exportam din ce in ce mai mult de cand avem fermele de panouri solare si cele de eoliene. Asadar, decat sa le bagam bani in buzunar producatorilor de petrol, nu mai bine consumam excesul de energie pe care deja il producem incarcand masini electrice?

      Oricum, incarcarea rapida va fi mai mult exceptia decat regula. In cele mai multe cazuri masina e folosita la noi in oras, cateva zeci de km, caz in care e suficienta o incarcare lenta peste noapte.

      Erau si planuri ca reteaua electrica si aceste masini sa comunice, si sa inceapa incarcarea doar cand exista exces de energie produsa, si kilowatt-ul ora e mai ieftin, si sa se opreasca cand situatia se schimba. Asta ar ajuta la echilibrarea automata a varfurilor de productie si consum, deci nu vei mai adauga cei 30% peste cei 40%, pentru ca nu vor fi niciodata simultan.

      Mai mult, se poate face si transmisie de energie in sens invers. Cand e un deficit de productie, reteaua electrica ar putea trage curent din bateriile masinilor. Evident, ar fi ceva mai complicat de implementat, dar multe case cu panouri electrice solare fac deja ceva de genul asta, pot sa si consume curent dar sa si produca, cand au un exces, deci nu ar fi chiar rocket science. Unele modele de masini electrice contin deja circuitele necesare.

      Pana la aceasta automatizare, se poate face si manual ceva de genul asta, facand mai ieftin curentul la orele cand e in general productie mare si consum mic. Automat toti romanii care sunt interesati sa aiba o factura mai mica isi vor pune masina la incarcat la orele cand este mai ieftin.

      Nu sunt total impotriva altor solutii, dar pentru moment pe val sunt masinile electrice cu baterii, si daca alergam dupa 2 iepuri s-ar putea sa fie ineficient.

    • @Vlad - asa are logica

      Da, asa are logica, bine ar fi sa se întâmple asa cum spui – dezvoltarea infrastructurii de producție, transport și distribuție energie electrică pentru a putea acomoda EV pe scara larga. Si in același timp producția”ecologica” de curent electric, altfel dam din lac in put.
      Dar totusi mi-e teama ca EV se va dovedi o mare pacoste pt utilizatori daca nu se face ceva in paralel si cu timpul de încărcare al bateriilor.
      Mi-e greu sa cred ca totul va funcționa ca pe roate si vei putea încărca masina oriunde ai nevoie, oricand ai nevoie. Este de ajuns sa ai o singura masina la coada in fata ta la statia de incarcare ca sa aștepți cateva ore; sau o pană de curent sa îți pună pe butuci mașina fix când ai nevoie de ea.
      E mișto cand stai la casa, statia proprie de încărcat in curte, unde poți planifica sa o incarci inteligent, la orele de tarif minim, sa dai energie in retea daca e cazul etc. Dar ce faci cand stai la bloc si te bati pe statia de incarcare cu alte zeci de mașini? Va fi plin de statii la fiecare colt de strada? Ce faci când pleci in concediu si ai de facut sute sau mii de km si nu găsești loc de încărcare liber când oprești peste noapte?
      E foarte mult drum până la a realiza un sistem eficient care sa te ajute mai mult decat sa te încurce, 20 de ani poate e optimist.

  • Texasul a patit ce a patit pentru ca le-a inghetat toata infrastructura clasica pe gaz care a fost facuta cu costuri minime, pe ideea ca in Texas e cald si nu e nevoie sa respecti regulamentele in domeniu pentru izolarea tevilor de gaz, ca sa scoata profit maxim producatorii.

    De exemplu un regulator de presiune de gaz se raceste foarte mult pentru ca decomprimarea gazului reduce temperatura. Daca mai e si frig afara si acel regulator nu e bine izolat, e garantat sa apara probleme. Cele mai mici urme de vapori de apa din gaz vor ingheta pe suprafata interioara a regulatorului, blocandu-l in cele din urma. Am patit si eu in prima iarna, in blocul meu nou construit, pentru ca regulatorul de presiune nu era izolat cum trebuie, si tot blocul a ramas fara gaz. Dupa ce l-au invelit in vata de sticla, n-au mai fost probleme in iernile urmatoare.

    Asadar in Texas problemele au fost tocmai la centralele clasice, pe combustibili fosili. Care au cam ramas fara gaz exact cand era nevoia mai mare. Si lucrurile ar fi fost mai bune daca macar erau interconectati cum trebuie cu restul SUA, dar evident Texasul e mai cu mot si s-a cam izolat de restul tarii, ca sa nu fie obligat sa respecte reglementarile federale in domeniu, asa ca n-a mai putut importa deficitul.

    Si ca tot vorbeai de tampoane (Nu, Mirela, nu tampoane d-alea. Nici d-alea.), tocmai ca Texasul nu pastrat o rezerva de 15% capacitate ca restul tarii, la fel, ca sa-si maximizeze profiturile producatorii. Ca initial „desteptii” de republicani vinovati pentru aceasta situatie au incercat sa dea vina pe eoliene si solare pentru probleme e alta discutie. In schimb realitatea a fost asta:

    Although state officials including Republican governor Greg Abbott initially blamed the outages on frozen wind turbines and solar panels, inadequately winterized natural gas equipment was the primary cause. Also, Texas had isolated its power grid from the two major national grids in an effort to avoid federal oversight and deregulate its energy sector, making it difficult for the state to import electricity from other states.

  • Doar Tari est Europene???? Italia , Austria ,Spania, Irlanda si ceva tari nordice au aceiasi nuanta pe grafic …alea tot tari est europene sunt jurnalisti de ….

Lasă un răspuns

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.
Vă rugăm să țineți cont că folosirea injuriilor, a limbajului instigator la ură, a apelurilor la violență sau trimiterea repetată, în mod abuziv, a aceluiași comentariu pot duce nu doar la ștergerea mesajului, ci și la suspendarea temporară a dreptului de a comenta. Site-ul nostru încurajează dezbaterile aprinse, dar civilizate. Vă mulțumim pentru înțelegere și pentru contribuția la o discuție bazată pe argumente, nu pe atacuri.

Citește și

Top Articole