G4Media.ro

Convalescența economiei germane se prelungește și în 2020

Convalescența economiei germane se prelungește și în 2020

Primele date statistice publicate la începutul acestui an întăresc sentimentul că economia germană se află într-o convalescență care se va prelungi și în 2020 și va fi marcată de tresăriri legate de dificultățile din industrie. Cifrele lunii noiembrie, publicate joia aceasta, dau mărturie despre această situație pe muchie, a cărei soluționare va depinde de capacitatea industriei germane de a se adapta la normele digitale și ecologice.

(analiză preluată din Les Echos, via Rador)

Producția manufacturieră a crescut cu 1,1% în luna noiembrie grație dinamismului sectorului construcțiilor (+2,6%), dar acest salt nu compensează reculul lunilor precedente: reunind octombrie și noiembrie, producția a scăzut cu 0,7% față de cele două luni precedente și, într-un an, reculul a atins 2,6%. În același timp, exporturile germane au scăzut cu 2,3% într-o lună și cu 2,9% pe an.

«Slăbirea conjuncturală a sectorului industrial nu a fost încă depășită», recunoaște Ministerul Economiei într-un comunicat. Îmbunătățirea indicelui IFO al așteptărilor întreprinderilor nu este suficientă atâta timp cât acest indice rămâne în urmă cu 5,7 puncte, ceea ce înseamnă că lucrătorii din industrie se așteaptă la o scădere a producției în următoarele trei luni.

O anticipare coroborată cu publicarea, miercuri, a unei scăderi cu 1,3% a comenzilor industriale din luna noiembrie, adică o scădere de 6,5% pe an. Foarte atinsă de dificultățile industriei de automobile, a cărei producție a scăzut în 2019 la cel mai scăzut nivel din 1997, sectorul mașini-unelte a înregistrat scăderi de 15% a comenzilor în luna noiembrie și se așteaptă la înregistrarea unei scăderi cu 2% a producției sale în 2020.

Spre deosebire de guvern, instituțiile economice nu anticipează o recesiune, ci mai curând o stagnare a PIB-ului între 0,5% și 1%. «Sectorul serviciilor rămâne dinamic, este robust și susține consumul gospodăriilor, la fel ca politica fiscală expansivă a guvernului», care reprezintă 0,6% din PIB – subliniază Clément Fuest, președinte al Institutului Ifo din Munchen.

Rămâne de aflat cât timp va mai dura convalescența primei economii europene. Dincolo de tensiunile internaționale, sectorul industrial trebuie să își reinventeze modelele economice în era digitală și să se adapteze la noile exigențe de protecție a mediului.

«Răspunsul depinde înainte de toate de angajamentul întreprinderilor, în special al constructorilor de automobile care își afișează mobilizarea», observă Clément Fuest.

Economistul subliniază rolul statului în punerea la dispoziție a unui mediu competitiv. «Germania are una din fiscalitățile cele mai dificile pentru întreprinderi, trebuie de asemenea să adoptăm energetică atractivă, deoarece toate industriile viitorului sunt energofage. Or politica germană face contrariul, renunțând în mod simultan la energia nucleară și la cărbune fără plan alternativ pentru a garanta întreprinderilor prețuri abordabile», regretă Clément Fuest.

În materie de politici digitale, tabloul nu este mai încurajator. Potrivit unei anchete a IFD Allensbach pentru centrul european de competitivitate digitală al ESCP prezentat joi, 91% din cei 500 de lideri economici și politici chestionați estimează că guvernul nu are politici convingătoare și că 67% nu au încredere în niciunul dintre partidele politice. Un semnal cel puțin alarmant pentru atractivitatea economică viitoare a Germaniei.

Articol de Ninon Renaud (corespondent la Berlin) / Traducerea: Ruxandra Lambru

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

12 comentarii

  1. Economia germaniei este ținută în viață doar de politici protectioniste. Dacă ar trebui să concureze liber cu china, ar dispare. Problema lot este de mentalitate, nemții nu dau dovadă că se pot adapta unei economii globale, flexibile, unde creativitatea contează. Le plac mediile controlate, afaceri doar cu parteneri, bazate pe relații, practic cartel.
    E cazul să renunțăm la mitul „mașinii germane” 🙂

    • Zise marele economist!
      Cumpara ti du masina chinezeasca si lasa ne pe noi astia prostii cu masini germane!
      Toata tehnoligia aia de la chinezi e fătată de capetele lor…
      Angajaza te la stat sau la dc news ca vad ca esti un mare economist!

    • Cum zicea Bannon..Free Trade is a radical ideea…defapt fiecare practica un fel de protectionism…chinezii si nemtii is cei mai tari la asa ceva…dar mai toti sau aparat/se apara prin anumite metode…inafara de actuala rromania, incaputa pe maini nasoale.

    • Lol , am dat peste un frustrat deținător de mașină cumpărată de la o bătrînică cu kilometri puțini și ținută în garaj…
      Volvo și Lotus sunt mărci deținute de chinezi. Să nu mai spunem și de Byron 🙂

  2. Zău? Du-te și fă afaceri in mediu necontrolat, îți dau și câteva exemple: Afganistan, Irak, Nigeria… :-)))

  3. Lucrand in industria automotive germana…pentru mine mitul masinii germane nu exista.
    In al doilea rand…inventivitatea si adaptibilitatea firmei sau inginerului neamt lasa enorm de dorit.
    Sunt caldicei, nu stiu sa iasa la bataie, sa cucereasca piata. Sunt etatisti, statul va avea mereu grija de ei.
    Solutiile sunt clare pentru mutti merkel:

    – norme de poluare si mai imposibil de atins, ca doar hartia suporta orice, inginerul trebuie sa faca hocus pocus si sa inventeze un principiu fizic revolutionar, lucrand la programul lui de 7 ore pe zi.
    – impozitare si mai grea, si mai complicata pentru mediul privat.
    – relatii mai stranse cu putinelu.
    – desfiintarea ultimei centrale atomice ramase

    I guess that will do it.

    • A propos de combativitate si inventivitate. Am lucrat la un moment dat intr-o firma in care programau doi frati gemeni. Veneau dimineata la prima ora, se descaltau si isi luau papucii in picioare. La 12:00 isi dadeau papucii jos, se incaltau in pantofi si se duceau in pauza de masa, fix o ora. La ora 17:00 punct, chiar daca la 16:59 faceau debug in cod si rulau un program pas cu pas, ii dadeau sleep la agregat, se incaltau iar in pantofi si plecau acasa.
      Dar altceva am remarcat eu: oamenii din Germania (nemti si straini) sint FOARTE bolnaviciosi de indata ce au un contract de munca fix si nelimitat. Daca lucreaza cu Gewerbe (PFA) sau Freiberufler sau chiar daca au un contract fix (Feststelle) dar pe perioada determinata sint mult mai sanatosi. Cum se vad cu sacii in caruta, cum se pregatesc de pensie, chiar daca au 30 de ani si racesc de 2-3 ori pe an, gripa cel putin o data, daca e munca fizica ii doare spatele, daca lucreaza la calculator se duc sa-si faca o operatie de scos un neg rebel de pe coor sau isi scrintesc piciorul la ski.
      Iar doctorilor le place asta, pbbl ca primesc bani de la casa de ajutor in functie de bolile pe care le descopera, asa ca dau scutiri medicale in prostie.

    • Să înțeleg că în alte părți se muncește pe brânci și în Germania se freacă menta… Mai să fie!
      Nu știu cum se face că unii știu cum merge de fapt lumea.

  4. Morile macina greu in Germania.
    Un Ausbildung de frizer dureaza 3 ani din care primii doi dai cu matura. Doar ca sa se considere ca ai acumulat deja „experienta” dupa ce ai terminat o scoala.
    Guvernul ii protejeaza pe flüchtlinge in conditiile in care locurile de munca dispar de la an la an.
    Cred ca Germania se va inneca in propria ei bunatate si mai cred ca nu mai e mult pana atunci.
    Calitatea germana este intr-adevar un mit caci nu prea ai cum sa faci produse de calitate cu Scheißegal. Insa masinile germane se vand pentru ca sunt frumoase, nu au un design ciudat cum au japonezele si nu sunt urate ca franzuzoaicele.

    • A propos de Ausbildungul de frizer care dureaza 3 ani. Are nevasta-mea o prietena care a ramas fara serviciu, s-a dus la Arbeitsamt (sau Jobcenter, nu mai stiu) si aia au trimis-o la un curs, pe la mama naibii, de facea o ora pe drum si schimba 2-3 autobuze… Curs serios, cu prezenta, cu tot ce trebuie, daca lipsea 2 zile, gata, s-ar fi lins pe bot de ajutoare de somaj sau ce beneficii o fi avut ea de la ei.
      Cum ce curs? Curs de cum sa-ti faci CV-ul.

    • Acum doi ani mi-am cumparat o masina japoneza din germania.
      Am fost la biroul lor de inmatriculari. Mi-a luat 5 ore sa pot sa plec cu niste numere de zoll.
      Nimeni nu vorbea engleza. Aveau o angajata la un birou de informatii cu afisaj in engleza, care nu vorbea, sau nu dorea sa vorbeasca engleza. In schimb vorbea la telefon cu iubi al ei.
      Nu puteai plati taxele decat cu card emis de o banca germana !!! (era anul 2017).
      La unul din cele 2 ghisee deschise, o pensionara lucra cu viteza becului stins, iar la celalat ghiseu era un tanar cu ceva posibile probleme psihice, care avea o mima speriata si se ascundea LA PROPRIU dupa un ficus aflat pe tejghea, ca sa nu vina nimeni la ghiseul lui…
      Un nenica intre 2 varste facea curatenie si spala peretii de sticla din sala de asteptare. Avea pe el 10 feluri de echipamente atarnate de o centura la brau. Facea un balet absolut ridicol si stergea 10 cm de geam, dupa care schimba unealta de la brau. I-au luat 4 ore sa termine de spalat cei 20 de mp. de geam.
      Cum s-a dat pauza de masa, toata lumea s-a repezit de la ghisee, lasandu-i pe nemti sa astepte la niste cozi infernale.
      Visul german, iti vine sa razi.

    • Intrebare: la ghiseu cand ai fost ai fost in Germania sau UK de trebuia sa vorbeasca engleza?
      In UK cand te duci aia ce limba straina vorbesc? Nu toata lumea e obligata sa invete engleza!Dealtfel in EU e libera curculatie ,nu toata lumea trebuie sa stea in Germania sau Austria