
Comercianții și artizanii indieni de încălțăminte profită de mândria națională stârnită de „scandalul sandalei” Prada
Vânzătorii și artizanii indieni de încălțăminte profită de valul de mândrie națională stârnit de „scandalul sandalei” Prada pentru a stimula vânzările de papuci etnici, care au o istorie ce datează din secolul al XII-lea, oferind speranțe pentru revitalizarea unei meșteșugării aflate în declin, conform Reuters.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
Vânzările au crescut puternic în ultima săptămână pentru sandalele „Kolhapuri”, care au atras atenția la nivel global după ce Prada a stârnit controverse prezentând modele similare la Milano, fără a credita inițial originea acestor încălțări.
După ce fotografii virale de la o prezentare de modă au provocat critici din partea artizanilor indieni care realizează sandalele — numite după orașul istoric Kolhapur din statul Maharashtra — Prada a fost nevoită să recunoască faptul că noul său model de încălțăminte cu vârf deschis a fost inspirat de designuri tradiționale indiene.
„Prada 0: Kolhapur 1”, a scris un cont de Instagram al site-ului de comerț electronic Shopkop, al cărui fondator, Rahul Parasu Kamble, a trimis o scrisoare deschisă către Prada, explicând că sandalele sunt „impregnate de tradiție”, postare redistribuită de 36.000 de ori pe rețelele sociale.
„Am văzut controversa ca pe o oportunitate de a promova Kolhapuri”, a spus Kamble, 33 de ani, care a înregistrat vânzări de sandale provenite de la artizani locali în valoare de 50.000 de rupii (584 USD) în trei zile, de cinci ori mai mult decât media obișnuită.
Rețelele sociale au fost pline în ultimele zile de critici și meme-uri ironice, iar politicienii, artizanii și o asociație profesională au cerut recunoașterea moștenirii indiene.
Prada a declarat că va organiza întâlniri suplimentare cu artizanii. Într-o declarație pentru Reuters, compania italiană a adăugat că intenționează să producă sandalele în India, în colaborare cu producători locali, dacă va decide să le comercializeze.
Reclame îndrăznețe și reduceri mari
Piața luxului în India este mică, dar în creștere, bogații cheltuind pe mașini Lamborghini și ceasuri scumpe. Prada nu are niciun magazin fizic în India, iar produsele sale sunt rezervate de obicei celor foarte bogați — sandalele bărbătești din piele încep de la 844 USD, în timp ce Kolhapuris pot costa chiar și doar 12 USD.
Totuși, asocierea numelui Prada cu sandalele Kolhapuri, realizate de aproximativ 7.000 de artizani, reprezintă o oportunitate de afaceri pentru unii.
Compania din Mumbai, Ira Soles, rulează noi reclame pe Facebook și Instagram în care proclamă: „Kolhapuris artizanale de 32 USD tocmai au defilat la Prada… Stoc limitat. Spotlight global. Deține o piesă pe care întreaga lume o aplaudă.”
Site-ul de comerț electronic Niira oferă reduceri de până la 50% la sandalele Kolhapuri, pe care le descrie ca fiind „rădăcinate în tradiție”. Vânzările lor pentru sandalele de 18 USD, similare cu cele prezentate de Prada la Milano, s-au triplat, potrivit fondatorului Nishant Raut.
„De ce să nu devină un brand indian Kolhapuri la fel de mare ca Birkenstock?”, a spus el.
Realizate manual în ateliere mici, sandalele Kolhapuri, sau „chappal”, așa cum sunt numite în hindi, sunt adesea purtate alături de îmbrăcăminte tradițională indiană. Designuri similare se vând și în marile magazine ale Bata India și Metro Brands, dar și pe Amazon și Flipkart (deținut de Walmart).
În 2021, guvernul Indiei a declarat că sandalele ar putea atinge exporturi de 1 miliard USD anual. Deși nu există estimări recente, artizanii spun că afacerea a avut de suferit, deoarece consumatorii optează tot mai mult pentru încălțăminte modernă, mai sofisticată.
Totuși, controversa Prada insuflă un nou suflu unui meșteșug pe care Lalit Gandhi, președintele principalului grup de lobby industrial din Maharashtra, îl descrie ca fiind „o artă pe cale de dispariție”. Gandhi a declarat că se află în discuții cu Prada pentru a dezvolta o sandală co-branded, ediție limitată.
Artizanul din Kolhapur, Ashok Doiphode, în vârstă de 50 de ani, își pune speranțele într-un impuls de la Prada. El coase manual sandale timp de nouă ore pe zi, dar vinde o pereche pentru doar 400 de rupii (5 USD).
„Dacă vin companii mari precum Prada, artizani ca mine ar putea obține un preț bun.”
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.