G4Media.ro

Ciorbea explică de ce nu și-a delegat atribuțiile de sesizare la CCR:…

Ciorbea explică de ce nu și-a delegat atribuțiile de sesizare la CCR: Avocatul poporului este o autoritate publică unipersonală, autonomă și independentă

Avocatul poporului, Victor Ciorbea, susține într-un comunicat de presă, că nu și-a delegat atribuțiile de sesizare la Curtea Constituțională a ordonanțelor de urgență către adjuncții săi pe motiv că instituția pe care o conduce este o autoritate publică unipersonală, autonomă și independentă.

El își fundamentează hotărârea pe o decizie a Curții Constituționale din 2013, potrivit căreia ”Avocatul Poporului are exclusivitatea în privinţa deciziei de a ridica o excepţie de neconstituţionalitate, parte a independenţei instituţionale şi funcţionale de care acesta se bucură (…)”.

Începând cu anul 2014, mai susține Ciorbea, ”s-a exceptat, în mod consecvent, delegarea atribuțiilor privind sesizarea Curții Constituționale”.

”Prin urmare, făcând aplicarea art. 15 alin. (3) din Legea nr. 35/1997 și a considerentelor Deciziei nr. 336/2013 sus-menționate, Avocatul Poporului nu a delegat nici prin Ordinul nr. 190 din 16 octombrie 2018 atribuțiile referitoare la sesizarea Curții Constituţionale cu privire la neconstituţionalitatea legilor, înainte de promulgarea acestora și nici pe cea de sesizare directă cu excepţia de neconstituţionalitate a legilor şi ordonanţelor. Avocatul Poporului consideră că decizia de a nu delega atribuțiile în materia controlului de constituționalitate al legilor și ordonanțelor pe calea obiecției și a excepției de neconstituționalitate este justificată și de faptul că instituția Avocatul Poporului este o autoritate publică unipersonală, autonomă și independentă”, se prevede în comunicatul de presă al Avocatului Poporului.

Ciorbea mai susține că ”aspectele sus-menționate reprezintă o consecință a realităților social-politice și economice ale României, care au determinat legiuitorul constituant să creeze o instituție de tip Ombudsman cu caracter unipersonal”.

”Tipul de conducere unipersonal al instituției, astfel cum reiese din dispozițiile constituționale, în antiteză cu modalitatea de conducere colectivă întâlnită în cadrul altor instituții de tip Ombudsman, conferă Avocatului Poporului putere de decizie și în egală măsură răspunderea personală pentru hotărârile luate. Acestea sunt rațiunile care fundamentează deciziile Avocatului Poporului în delegarea atribuțiilor sale”, se mai arată în comunicat.

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comunicatul integral al Avocatului Poporului:

Prin Ordinul nr. 190 din 16 octombrie 2018 al Avocatului Poporului (pe care îl anexăm prezentului comunicat) au fost delegate unele din atribuțiile acestuia către un adjunct al Avocatului Poporului.

Prin acest ordin s-au exceptat de la delegare atribuțiile prevăzute de art. 15 alin. (1) lit. h), lit. i), lit. k), lit. m) și lit. n) din Legea nr. 35/1997, republicată, potrivit cărora Avocatul Poporului: ”h) poate sesiza Curtea Constituţională cu privire la neconstituţionalitatea legilor, înainte de promulgarea acestora; i) poate sesiza direct Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a legilor şi ordonanţelor; k) angajează salariaţii instituţiei Avocatul Poporului şi exercită dreptul de autoritate disciplinară asupra acestora; m) poate sesiza instanţa de contencios administrativ, în condiţiile legii contenciosului administrativ; n) poate formula cereri de chemare în judecată ori plângeri penale şi poate reprezenta în faţa instanţei de judecată minorul, atunci când acesta a fost victimă a violenţei fizice sau psihice din partea părinţilor, tutorelui sau reprezentantului legal, a abuzului, violenţei şi exploatării sexuale, a exploatării prin muncă, a traficului de fiinţe umane, a neglijării şi exploatării, precum şi a oricărei forme de violenţă asupra copilului, prevăzute şi sancţionate de legislaţia internă şi internaţională la care România este parte”, precum și cele prevăzute de art. 4 alin. (1) lit. a), lit. b)-parțial-, lit. c), lit. e), lit. f) și lit. g) din Regulamentul de organizare și funcționare al instituției Avocatul Poporului, republicat, conform cărora ”a) prezintă celor două Camere ale Parlamentului rapoarte, anual sau la cererea acestora; b) semnează rapoartele,(…) obiecţiile şi excepţiile de neconstituţionalitate, recomandările (…); c) aprobă statul de funcţii şi fişa postului pentru personalul din instituţie; e)numeşte, promovează, eliberează din funcţie personalul, potrivit dispoziţiilor legale; f) aprobă trecerea personalului dintr-un departament în altul; g) aprobă deplasările personalului în străinătate”.

Prin urmare, celelalte atribuții prevăzute de Legea nr. 35/1997, republicată și de Regulamentul de organizare și funcționare al instituției Avocatul Poporului  sunt exercitate de adjunctul Avocatului Poporului delegat prin ordin al Avocatului Poporului, după cum urmează:

  • decide asupra petiţiilor formulate de persoanele fizice lezate prin încălcarea drepturilor sau libertăţilor acestora de către autorităţile administraţiei publice;
  • verifică activitatea de rezolvare legală a petiţiilor primite;
  • solicită autorităţilor sau funcţionarilor administraţiei publice în cauză încetarea încălcării drepturilor şi libertăţilor persoanelor fizice, repunerea în drepturi a petiţionarului şi repararea prejudiciilor;
  • formulează puncte de vedere, la cererea Curţii Constituţionale;
  • aprobă propunerile de sesizare din oficiu;
  • aprobă efectuarea anchetelor și a vizitelor;
  • aprobă notele privind propunerea de soluționare a unor petiții adresate Avocatului Poporului.

 Delegarea atribuțiilor în perioada concediului de odihnă este o instituție juridică permisă de prevederile art. 15 alin. (3) din Legea nr. 35/1997, republicată, potrivit cărora Avocatul Poporului poate delega exercitarea acestor atribuţii adjuncţilor săi sau unor persoane cu funcţii de conducere din cadrul instituţiei.

Dispozițiile art. 15 alin. (1) lit. h) și i) și ale alin. (3) din Legea nr. 35/1997, republicată, se interpretează în lumina considerentelor Deciziei nr. 336/2013 a Curții Constituționale, care a reținut că ”Avocatul Poporului are exclusivitatea în privinţa deciziei de a ridica o excepţie de neconstituţionalitate, parte a independenţei instituţionale şi funcţionale de care acesta se bucură (…)”.

În consecință, începând cu anul 2014, în acord cu aspectele reținute în Decizia nr. 336/2013 a Curții Constituționale, s-a exceptat, în mod consecvent, delegarea atribuțiilor privind sesizarea Curții Constituționale, așa cum reiese din ordinele privind delegarea atribuțiilor, afișate pe site-ul instituției Avocatul Poporului, la secțiunea Latest News/Resurse.

Prin urmare, făcând aplicarea art. 15 alin. (3) din Legea nr. 35/1997 și a considerentelor Deciziei nr. 336/2013 sus-menționate, Avocatul Poporului nu a delegat nici prin Ordinul nr. 190 din 16 octombrie 2018 atribuțiile referitoare la sesizarea Curții Constituţionale cu privire la neconstituţionalitatea legilor, înainte de promulgarea acestora și nici pe cea de sesizare directă cu excepţia de neconstituţionalitate a legilor şi ordonanţelor.

Avocatul Poporului consideră că decizia de a nu delega atribuțiile în materia controlului de constituționalitate al legilor și ordonanțelor pe calea obiecției și a excepției de neconstituționalitate este justificată și de faptul că instituția Avocatul Poporului este o autoritate publică unipersonală, autonomă și independentă.

Avocatul Poporului opinează că aspectele sus-menționate reprezintă o consecință a realităților social-politice și economice ale României, care au determinat legiuitorul constituant să creeze o instituție de tip Ombudsman cu caracter unipersonal.

Tipul de conducere unipersonal al instituției, astfel cum reiese din dispozițiile constituționale, în antiteză cu modalitatea de conducere colectivă întâlnită în cadrul altor instituții de tip Ombudsman, conferă Avocatului Poporului putere de decizie și în egală măsură răspunderea personală pentru hotărârile luate. Acestea sunt rațiunile care fundamentează deciziile Avocatului Poporului în delegarea atribuțiilor sale.

Instituții de tip Ombudsman unipersonale se regăsesc, ca de exemplu, în Portugalia, țară în care Ombudsmanul este asistat de doi adjuncți cărora li se pot delega anumite atribuții (ca de exemplu, efectuarea vizitelor inopinate, a inspecțiilor, efectuarea de anchete, examinarea petițiilor, solicitarea de date suplimentare pentru soluționarea petițiilor, audiențe) însă atribuția de sesizare a Curții Constituționale nu poate fi delegată.

Citește și:

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

43 comentarii

    • Un vierme!
      Si, ca sa aiba legatura si cu boul: un limbric!

    • Era saracu`predispus la metamorfoza dar in halul asta de decadere nu-mi inchipuiam ca se poate. Taranistii vechi se bizuiau pe etica si morala iar asta pe PSD.

  1. Unipersonala!!! Si daca moare ce ne facem?

  2. Avocatul Popurului este o insitutie, bai sclavule!

  3. Mi-a plăcut de Ciorbica la faza asta, le-a dat-o la cioc rezistenților grav! Ahahahahaa

  4. E LA NEPOTI TOV. AVOCAT AL POPORULUI… POATE FI EL DERANJAT CAND MERGE LA NEPOTI ?
    SE DUCE SA MAI IA O PAUZA DE LA NUMARAT BANII DIN SALARII SI PENSIE. CA SE TERMINA LUNA SI NU REUSESTE, VIN IAR. E TARE OBOSIT…

  5. Un om cu un handicap ca al lui Ciorbea nu poate fi numit avocatul poporului. Asta a fost unul din cei mai prosti prim-ministrii care i-a avut Romania, in afara de Dancila proasta satului. L-au umplut astia de bani pe muistul asta chiorbazan si handicapat.
    Eu inca astept sa dea astia ortu popii sa-si revina si tara asta la normal.
    Hai MUIEPSD!

    • Transmiteți-mi măsurile exacte ca să-i pregătesc cazan, nu am in stoc unul pentru așa cap-pătrat si strâmb și o așa față de bou…!

  6. Avocatul poporului este un c…t cu ochi care profita pentru un pumn de bani.

  7. Pai cand il intrebau de ce nu a delegat pe nimeni, nu zicea el suparat: „tu nu auzi ca am delegat, am delegat, taci din gura”

  8. FMM de mincinos.. ia vezi aici:
    http://www.avp.ro/ordine2016/ordin177_2016.pdf
    http://www.avp.ro/ordine2013/ordin72_2013.pdf
    http://www.avp.ro/ordine2016/ordin184_2016.pdf
    DELEGARE DE ATRIBUTII!! Catre acelasi Ionel Oprea… asta e iar ciudat 🙂
    Oricum, un retardar.. ordinul 184 si-a scris inclusiv numele gresit „Victor CIOBEA” :)))

    #MUIEPSD #MUIEUDRM #MUIEALDE #MUIECIORBEA #MUIEBOR

  9. Dacă avea milă de populaţie, la banii lui, isi putea amana concediul. Evita posibila desfiintare a unei institutii percepute ca fără rost in RO.

  10. Bă să ‘nebunești! Chiorbalăul și Ludovic al iv-lea, mânca-ți-a-și! Avocatul Poporului c’est moi, ce plm!

  11. Strambu asta este stramb nu doar la fata ci si la creier si caracter.

  12. Bunicuto,da’ de ce ai capul asa mare ?

  13. Art 10 alin.(3) din Legea nr.35/1997 : „Adjuncții Avocatului Poporului îndeplinesc, în ordinea stabilită de Avocatul Poporului, atribuțiile acestuia în caz de imposibilitate temporară a exercitării funcției”. Ciorbea minte!

  14. Poate verifica cineva, ăsta chiar a dat pe la serviciu măcar cinci zile in iulie și august? De unde dracu atâta concediu in octombrie?

  15. Corneliu Coposu, omul care l-a creditat politic pe Ciorbea: „Am preţuit întotdeauna oamenii cinstiţi şi leali şi am avut strângere de inimă atunci când prin forţa împrejurărilor am fost obligat să lucrez sau să fiu în preajma lichelelor şi a oamenilor fără caracter”.

  16. Domnule Ciorbea, acum ceva vreme, pe cand te dadeai mare taranist din Tara Moților, ziceai ca te consideri mandrul fiu al lui Avram Iancu, al lui Horea, Closca si Crisan. Nu ti-e rusine acum, cand realizezi ce carpa de sluga a infractorilor ai ajuns? Cat de las poti sa fii, sa fugi atunci cand doar tu, prin functia pe care vremelic o detii, rasplatita generos de bandele de infractori ce te conduc, puteai scapa tara de o nenorocire? Te-ai vandut pentru un pum de arginti celor ce inobesc tara asta, ce o distrug si vor sa o dea pe degeaba rusilor si altora asemenea. Mai ai curajul tâmp sa ii mai pomenesti macar pe eroii neamului, de mai sus, care si-au dat viata pentru tara asta, cand tu pui umarul sa o distrugi, prin lasitatea si slugarnicia ta fata de stapani? Cat e orgoliu tâmp, cat e slugarnicie si cat e mizerie morala in fiinta ta? Ai ajuns un limax, o taratura in umbra jefuitorilor si a vanzatorilor de tara. Istoria nu te va ierta, te va pune alaturi de toti marii infractori si de toti tradatorii de neam. Asa sa iti ajute Dumnezeu!

    • @Motul :
      Ciorbea tocmai ce si-a negociat pretul acum cateva zile si s-a vandut lui Dragnea pt unul sensibil marit (primeste vreo 36.000. lei/lunar !

      PS. Slugarel ce mai pare ca s-a vandut ieftin. Deocamdata ! :)))

    • Ai dreptate in ce ai comentat.

    • @ Susufleur 0
      Da, clar ca si asta e unul din motivele pentru care s-a prostituat ca ultima carpa de pe centura. Dar… cum ar fi ca la un moment dat, cei care vor ajunge la putere sa fie politicieni in slujba natiei si sa repare toata tampeniile facute de prostalaii, infractorii si slugile lor de acum (Doamne ajuta!) si sa le taie toate beneficiile tutror limacsilor, slugoilor, sugatorilor astora de la bugetul de stat, colectat de la noi toti, doar ca sa le cante in struna cocalarilor de la varful puterii? Sa se trezeasca brusc chioretele asta (nu obisnuiesc sa fac remarci la defectele fizice, aici ma refer la calitatea morala a individului) cu o pensie asa cum o au toti cetatenii tarii asteia. In plus, sa fie adus in fata Justitiei pentru subminarea puterii de stat, tradare de tara, tradare a interesului national, in fine, sunt sigur ca procurori curajosi ar gasi suficiente incadrari in acest sens. In concluzie: Ciorbea, (ca domn nu pot sa iti spun), merita sa te tavalesti in haznaua mizerabila a infractorilor care s-au catarat la putere?

  17. Sa zicem ca are dreptate, dar cu tehnologia din ziua de astazi se poate orice….semnatura electronica…by the way!

  18. Al dracu zombi! S-a dus la Miami sa filmeze Walking dead, seria 9!…

  19. Ce s-a intamplat cu el ca om ca sa ajunga asa o epava de caracter…sau poate nici nu a avut vreodata? Cu siguranta Corneliu Coposu a avut oarece patriotism, onoare si umanitate in el….unde or fi ele???

    Probabil nu a primit destula iubire ca lider politic si acum se razbuna pe popor….un caracter socant, departe de tot ceea ce ar trebui sa fie Avocatul Poporului intr-o tzara civilizata.

    • Ar fi putut ramane in istorie ca primar al Bucurestiului – parea chiar ca avea oo pentru asta.
      L-a luat ameteala de cand l-au pus primministru si, de atunci ii e din ce in ce mai rau.
      Nu are nicio farama de demnitate.

  20. Trebuia sa se imbarce pentru Soci, dar chioreala l-a facut sa greseasca avionul si uite ca acum il fugaresc rechinii prin apele de la Miami., ca sa-l faca avocat peste poporul lor.

  21. Ce vorbești mă, tu reprezentantul poporului? Care popor mă? Ăla care linge ca și tine, ce curge dela PSD? Păi ăia-s max 5milioane, dar ce facem mă cu ceilalți 13 milioane? Pe ei cine-i apără mă nemernicule. N-ai mă un pic de rușine? Mai ești și mincinos, printre altele. De-acum înainte, avocatul poporului, ar trebui ales de popor, nu de parlamentari.

  22. Politrucule, înseamnă c-ai mințit în ai afiurmat că le-ai delegat, nu ? Avocatul poporului ar trebui ales de popor, nu numit de partidul infractorilor aflat la guvernare. Unipersonală o fi, dar independentă să i-o spui lui mutu.

  23. cum arata fata ăstuia cu un ochi in gura, și la ce scoate pe gura, probabil în cutia craniană are colonul.
    Chiorbea, alaturi de tt și ccr, sunt slugile perfecte.

  24. De ce Avocatul Poporului nu e ales de Popor ci este numit de politruci? Interesele cui le apara Avocatul Poporului? Evident, apara interesele celor ce l-au pus acolo… Ar trebui sa se numeasca Avocatul Parlamentului.

    • Este nevoie de o miscare civica pentru a schimba statutul unor institutii:
      -Avocatul Poporului este ales tocmai de cei ale caror eventuale abuzuri ar trebui sa le monitorizeze. NONSENS- in felul asta nu are cum sa reprezinte Poporul
      -CCR este un for care reflecta majoritatea parlamentara – NU ESTE UN FOR NEUTRU / OBIECTIV; ar trebui ales, selectionat, pe baza de competente si experienta juridica nu prin negocieri politice.
      Si or mai fi: Curtea de Conturi… si nu mai stiu eu cate altele.
      Dar noi face referendum si ne paruim intre noi, pentru sexul sotilor – zicem ca de asta atarna viitorul natiei, nu de faptul ca incet-incet dar ireversibil, natia cade in robia mafiotilor .

  25. Alo, nu s-a vandut pe 30 de arginti; pe mult mai mult; si ar fi acceptat si mai putin, dar lucrurile s-au precipitat, n-a fost timp de negociere.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.