G4Media.ro

China reprezintă o amenințare pentru aprovizionarea cu praf de pușcă a Europei…

Sursa foto: SERGEY BOBOK / AFP

China reprezintă o amenințare pentru aprovizionarea cu praf de pușcă a Europei (șeful SAAB)

Europa este prea dependentă de China pentru fabricarea pulberii pentru muniție și riscă o criză de aprovizionare care ar putea amenința securitatea continentului, a avertizat unul dintre cei mai importanți contractori din domeniul apărării din UE.

Într-un interviu acordat POLITICO, directorul general al Saab, Micael Johansson, a cerut guvernelor să reducă normele de mediu pentru a facilita companiilor diversificarea lanțurilor de aprovizionare cu componente militare esențiale.

Beijingul joacă un rol-cheie în aprovizionarea țărilor UE cu materiile prime de care au nevoie pentru industriile lor de apărare, chiar dacă China oferă, de asemenea, un sprijin vital mașinii de război a lui Vladimir Putin în Ucraina.

Când vine vorba de aprovizionarea cu ingrediente pentru praful de pușcă – propulsorul folosit pentru a lansa obuze – firmele occidentale din domeniul apărării ar trebui să își diversifice sursele, a declarat Johansson.

În timp ce termenele de livrare și prețurile pentru unele componente s-au îmbunătățit, Johansson a declarat pentru POLITICO că industria europeană de apărare încă se confruntă cu „blocaje”, în special în ceea ce privește „pulberea și nitroceluloza pentru a crea pulbere”.

„Riscul ca China să deconecteze într-un fel livrările de nitroceluloză pentru a face pulbere în Europa … ar fi dăunător”.

De când a început războiul din Ucraina, companiile de apărare din Europa au fost presate să producă mai multe arme și muniții, și mai repede – atât pentru a sprijini Kievul, cât și pentru a consolida apărarea internă.

Pe măsură ce Ucraina este din ce în ce mai mult depășită de Rusia, eșecul Occidentului de a trimite suficientă muniție la Kiev influențează deja rezultatul războiului.

Până la începutul anului 2026, Comisia Europeană estimează că blocul va produce 2 milioane de cartușe pe an. Însă unul dintre principalele blocaje în calea unei producții mai rapide este lipsa de propulsoare și de pulbere explozivă.

Pudra de propulsie este fabricată, printre altele, din nitroceluloză, care la rândul ei este fabricată din fibre de bumbac care provin în mare parte din China.

Saab este unul dintre principalii producători de armament din Europa, producând arme de luptă terestre, submarine și rachete. Alături de compania franceză Dassault Aviation, compania suedeză este, de asemenea, singurul producător european capabil să realizeze singur un avion de luptă – JAS 39 Gripen.

Comentariile lui Johansson vin în contextul în care Bruxelles-ul promovează, de asemenea, o agendă de securitate economică pentru a reduce dependențele față de Beijing

În ceea ce privește armele, miza dependenței de materiile prime și de componentele chinezești este deosebit de mare. Potrivit serviciilor de informații americane, este probabil ca China să furnizeze nitroceluloză Rusiei pentru a ajuta efortul de război al Moscovei. Este un risc de care Bruxelles-ul este conștient.

Un oficial UE, care a vorbit sub protecția anonimatului, a declarat că producătorii de praf de pușcă din blocul comunitar trebuie să-și diversifice sursele de aprovizionare. Aceștia pot face acest lucru „fie prin identificarea de noi producători – dar al căror bumbac trebuie să fie recalificat pentru fabricarea pulberii, ceea ce necesită timp -, fie prin investiții în soluții noi, cum ar fi celuloza din lemn, ceea ce unii fac deja”, a declarat oficialul pentru POLITICO. „Această activitate este deja în curs de desfășurare”, a adăugat oficialul.

Cu toate acestea, dependența excesivă de China merge dincolo de nitroceluloză, a avertizat Johansson.Normele de mediu trebuie revizuite pentru a facilita diversificarea lanțurilor de aprovizionare pentru companiile europene, a adăugat el.

Producătorii europeni din domeniul apărării „trebuie să se uite la ecosistem și la materiale precum aluminiul și titanul, pentru a vedea ce dependențe avem de China și, într-o anumită măsură, de Rusia”, a spus Johansson.

Înainte ca Moscova să invadeze Ucraina, giganții europeni din industria aerospațială, inclusiv Airbus, erau foarte dependenți de Rusia pentru titan, care este un material cheie pentru industria de apărare, folosit atât pentru construirea de avioane militare, cât și de submarine. Aluminiul poate fi folosit pentru nave de război și vehicule militare.

„Aprobările de mediu necesare pentru a obține aceste materiale din alte părți ale lumii, inclusiv din Europa, durează până la 10 ani pentru a fi aprobate”, a adăugat directorul SAAB. „Nu putem lăsa lucrurile așa dacă vrem să schimbăm acest tip de dependențe în viitor”.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...