G4Media.ro

Cele mai relevante articole din presa maghiară/ Următorii 12 ani de guvernare…

Cele mai relevante articole din presa maghiară/ Următorii 12 ani de guvernare a lui Viktor Orban/ Două treimi din contractele publice ajung la firme apropiate guvernului/ Cine este cel de-a doilea bogat om din Ungaria

Presa maghiară se ocupă pe larg de mesajele transmise de Viktor Orban cu ocazia investiturii sale în al treilea mandat de prim-ministru. Pagina de știri www.24.hu reține 6 importante mesaje ale lui Viktor Orban. Alte subiecte importante: Reorganizarea serviciilor secrete în noul guvern Orban – ministrul de externe primește un serviciu secret; Două treimi din fondurile din licitații ajung la firme apropiate guvernului; Omul lui Viktor Orban, Meszaros Lorinc, fost primar al localității de naștere a premierului, devine cel de-al doilea cel mai bogat om din Ungaria; Fiecare al treilea elev de liceu se pregătește să își continue studiile în străinătate și Academia Maghiară de Știință – MTA – critică dur politica în educație a guvernului Orban.

Mesajele transmise de Viktor Orban în discursul de investitură:

  1. Finalul iliberalismului. În discursul său de învestitură, premierul Viktor Orban nu a folosit niciodată expresia de iliberalism, aceasta fiind înlocuită cu un nou concept de democrație creștină. Prin această schimbare de discurs, Viktor Orban a anihilat critica liderilor Occidentali, democrația creștină fiind un element mult mai ușor de promovat. Discursul este diferit, dar conținutul rămâne. În tradiția mișcării all right din SUA și a extremei drepte din Germania, Orban atacă democrația cu cele două valori fundamentale ale acesteia: atașamentul față de liberate și de drepturile individuale. Intelectualitatea Occidentală este incapabilă să gestioneze această situație, deși subiectul ar fi extrem de important din perspectiva alegerilor euro parlamentare din 2019, deoarece PPE aproape că a ajuns în situația să nu aibă o altă ofertă electorală decât cea a lui Viktor Orban.

  1. Orban este liderul cel mai coerent din tot spectrul politic intern, opoziția are un deficit de lideri. Nu există niciun lider politic de opoziție care să fie atât de coerent și să aibă o viziune asupra politicii globale pe cât are premierul Ungariei. Orban are capacitatea intelectuală de transmite o viziune globală și coerentă susținătorilor săi și este dispus să muncească pentru realizarea acestei viziuni. Orban este flexibil, oricând capabil să adapteze această viziune la evoluțiile din viața reală.

  1. O viziune flexibilă despre lume. Viziunea asupra politicii externe a fost prezentată încă de acum 4 ani, Orban reușind să integreze perfect în această viziune subiectul migrației.

  1. Orban se pregătește să continue să navigheze între interesele marilor puteri. Viktor Orban consideră că are capacități speciale la nivelul politicii din Europa, el apreciază că este este capabil să genereze soluții politice, pe care alții nu le pot crea. În aceste capacități, se includ: influențarea decisivă a dezbaterii privind viitorul Uniunii Europene, dar și capacitatea de a naviga potrivit intereselor sale printre marile puteri. El a numit trei mari puteri: Germania, Rusia și Turcia. SUA nu întâmplător nu a fost inclusă în această listă, Orban a realizat cu ani în urmă că prezența, atenția SUA în regiune este trecătoare și oscilantă, Washingtonul fiind interesat mai mult de oportunitățile de afaceri și bugetele de apărare, subiecte care ulterior pot genera și conflicte.

  1. Orban nu uită atacurile și jignirile. Se cunoaște despre Viktor Orban că nu uită jignirile care i se aduc. Nu a uitat când un social-democrat dintr-o familie mai înstărită i-a aranjat cravata, nici propaganda la care a fost supus de către socialiști în primul său mandat de premier, când s-a scris despre el inclusiv faptul că și-a bătut soția până ce aceasta a ajuns în spital. Orban a arătat că din cauza acestor instrumente de propagandă, consideră că pentru atingerea scopului, se justifică orice instrument, inclusiv cel al creării de panică și al minciunii. A spus că va lupta cu opoziția cu armele unui cavaler, dar răspunsul său va fi în funcție de comportamentul opoziției.

  1. Orban a declarat deschis că el gândește și proiectează strategii pe un ciclu de zeci de ani. Orban a arătat că el și-a proiectat strategia pe un ciclu de 20 de ani: 2010-2030. El își apără propriul succes și majoritatea calificată obținută prin faptul că partidul său a fost mai mult în opoziție, decât la putere după schimbarea de regim din anii 90. Democrația nu este în contradicție cu proiectarea strategică pe termen lung, iar avantajele strategiilor pe mai mulți zeci de ani nu trebuie lăsate doar regimurilor dictatoriale. (Sursa: www.24.hu)

Reorganizarea serviciilor secrete în noul guvern Orban – ministrul de externe primește un serviciu secret

Potrivit informațiilor cotidianului Nepszava, după alegeri va crește presiunea politică asupra serviciilor secrete, dar chiar și așa, este puțin probabil să se inființeze un nou serviciu în marea de structuri de securitate existentă.

La nivelul Cabinetului Prim-ministrului, se va înființa “doar„ o structură de elită pentru analiza informațiilor, iar în paralel serviciul de informații extern – Agenția de Informații (IH) va trece de la prim-ministru la Ministerul pentru afaceri externe și economice. Prin aceste modificări, Szijjarto Peter devine administratorul celui mai important serciciu de informații.

Schimbările nu au luat prin surprindere pe cei din domeniu, Ungaria intrând în ultimii ani într-o formă de bulă în zona de intelligence. În primul rând, s-au subțiat informațiile primite de la agențiile din Europa de Vest, astăzi acestea conlucrând cu ai lor colegi din Ungaria doar cel mult pe probleme antitero, dar și în aceste cazuri își colectează informațiile necesare prin munca de teren. Reținerea serviciilor din Vest rezultă din faptul că s-a creat imaginea că, ceea ce știu serviciile ungare, știu și serviciile rusești.

În al doilea rând, Agenția de Informații a Ungariei nu îi semnala problemele legate de restricțiile impuse de SUA unor oficiali maghiari și nici nu sesiza schimbarea de direcție a politicii SUA și a Germaniei față de Viktor Orban. O scuză invocată de Agenție a ținut de faptul că ministrul responsabil pentru instituție nu s-a concentrat pe coordonarea efectivă a acesteia, ci pe înlăturarea oamenilor fostului ministru delegat pentru conducerea serviciului, Kover Laszlo.

După eșecul lui Lazar Janos, s-a crezut că Agenția de Informații va trece sub Ministerul Afacerilor Interne condus de Pinter Sandor. Acesta din urmă, dorind să dovedească faptul că este capabil să culeagă informațiile necesare pentru premier, a înființat un Centru de informații antitero și crimă organizată.

Dacă se finalizează trecerea Agenției de Informații la Ministerul Afacerilor Externe și Economice, această decizie va avea două mesaje: guvernul se va concentra pe activități de “intelligence economic„ cu scopul de a explora oportunitățile de afaceri și va crește activitățile clasice de culegere de informații politice. Agenția de informații nu este suficientă pentru a îndeplini cea de-a doua activitate și nici nu este recomandabilă o astfel de misiune pentru instituție. Mult mai eficientă ar fi crearea unei rețea de lobby – au arătat experții pentru cotidianul din Ungaria. (Sursa: www.nepszava.hu)

Două treimi din fondurile din licitații ajung la firme apropiate guvernului

Deși 80% din licitații sunt câștigate de INM-uri, două treimi din fondurile din licitații ajung la firme apropiate guvernului, scrie portalul www.168ora.hu. În anul 2017, guvernul a cheltuit o sumă record prin licitații publice, 9,4% din PIB, 3.400 miliarde de HUF. Doar fiecare a 10-a firmă participă la licitații, potrivit Institutului de Cercetare a Economiei și a Întreprinderilor. Doar 11% din cele 400 de firme intervievate au răspuns afirmativ la întrebarea dacă au participat la licitații anul trecut.

Firmele participă în principal la licitații ale UE și ale guvernului, mai puțin la licitațiile autorităților locale.

Potrivit Cărții negre a corupției din Ungaria întocmită de Transparency International și care prezintă situația corupției între anii 2010-2018, din anul 2009 încoace, în cazul a 30% din licitații există un singur participant, acest procent reprezintă aproape dublul mediei din UE, iar procentul licitațiilor fără anunț este 13%, de trei ori media din UE.

Centrul de Cercetare a Corupției a analizat recent 150 de mii de contracte publice încheiate între anii 2009-2016. Potrivit datelor, licitațiile publice sunt puternic supraevaluate, ceea ce conduce la o pierdere de 2-3 mii de miliarde de HUF pentru societatea ungară. Supraevaluarea are drept explicație lipsa competiției.

Atlatszo (pagina media de investigații) a publicat recent o analiză în care arată că în anul 2017, 10 firme apropiate guvernului au câștigat licitații publice în valoare de 2.115 miliarde de HUF. Marea parte a sumei, 1.963 de miliarde de HUF au aterizat la 5 firme de construcții. (Sursa: www.168ora.hu)

Omul lui Viktor Orban, Meszaros Lorinc, fost primar al localității de naștere a premierului, devine cel de-al doilea cel mai bogat om din Ungaria

După divorțul politic dintre Viktor Orban și omul de afaceri, fost prieten, Simicska Laszlo, premierul ungar și-a construit un nou potentat financiar, în persoana lui Meszaros Lorinc, până săptămâna trecută și primar al localității Felcsut, locul de naștere al premierului.

Potrivit clasamentului anual realizat de www.napi.hu, Meszaros Lorinc a cunoscut o evoluție spectaculoasă în afaceri și în 4 ani a devenit al doilea cel mai bogat om din Ungaria cu o avere de 280 de miliarde de HUF (aprox. 1 miliard de EUR). Primul cel mai bogat om a rămas Csanyi Sandor cu 320 de miliarde HUF.

Cel mai influent om este premierul Viktor Orban, urmat de Csanyi Sandor, Meszaros Lorinc și Matolcsy Gyorgy, acesta din urmă guvernatorul Băncii Naționale. (Sursa: www.napi.hu)

Date îngrijorătoare privind evoluția demografică a Ungariei: 70% din bărbații sub 40 ani nu au copii

Revista săptămânală Heti valasz a publicat o analiză a evoluției demografice din Ungaria. Din cuprinsul studiului reiese că din datele statistice pe anul 2016, 70% din bărbații sub 40 ani nu au copii. Datele sunt șocante la prima vedere dar și 71 din femeile între 25-30 de ani nu au copii. În aceste condiții, nu va fi simplu pentru Viktor Orban să-și implementeze ambițioasa strategie de creștere demografică. Implementarea acestei strategii este îngreunată de scăderea drastică a numărului de mame, dar și a taților. Scăderea numărului celor din urmă, se datorează și numărului mare de bărbați care au emigrează pe piața muncii din țările vorbitoare de germană. O pierdere importantă îl reprezintă numărul mare de maghiari care trăiesc în Marea Britanie, în cazul acestora avem o ușoară majoritate a femeilor. Marea Britanie este un stat-țintă pentru persoanele cu studii, iar cei care trăiesc de mai mult timp în regat, obțin cu succes cetățenia britanică, marea parte a acestora stabilindu-se definitiv în insulă. (Sursa: www.valasz.hu)

Fiecare al treilea elev de liceu se pregătește să-și continue studiile în străinătate

Potrivit unui studiu al portalului specizat pe educație www.edu.hu, mai mult de o treime din absolvenții de liceu doresc să-și continue studiile la universități din Occident. Din studiul Engame Akademia rezultă că în anul 2017 a crescut cu 1000, ajungând la 13.300, numărul elevilor maghiari care studiază în Occident. În acest număr nu sunt incluși studenții din programele de mobilitate (Erasmus sau alte programe).

Universitățile din Austria, Germania și Marea Britanie sunt populare printre elevii maghiari. (Sursa: www.edu.hu)

Academia Maghiară de Știință – MTA – critică dur politica în educație a guvernului Orban

Potrivit portalului www.24.hu, printr-o hotărâre a adoptată în forul de conducere, Academia Maghiară de Știință critică dur politica guvernului Viktor Orban în educație. Criticile MTA vizează scăderea drastică a bugetului destinat educației, deformarea substanțială a structurii educației, scăderea controlului de calitate în educație și creșterea diferențelor între școli. (Sursa: www.24.hu)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează