G4Media.ro

Ce trebuie să faci cu un scuter electric nou din momentul în…

Sursa foto: Alex M.

Ce trebuie să faci cu un scuter electric nou din momentul în care l-ai cumpărat și până când ieși cu el pe șosea / „Micul coșmar” prin care a trecut un cumpărător

Ceea ce ar trebui să fie o simplă înscriere a unui scuter electric este, de fapt, „un mic coșmar”, după cum a relatat pentru G4Media un cumpărător, Alex M. Pașii birocratici pe care a trebuit să îi parcurgă sunt numeroși, neclari, autoritățile locale l-au trimis dintr-un loc în altul, iar costurile de înscriere nu sunt nici ele mici, totalul cheltuielilor ridicându-se la 1.380 de lei. Mai jos găsiți o relatare cu informații utile, dar și o poveste relevantă pentru birocrația românească.

Pentru a putea merge legal cu un scuter electric pe drumurile publice, vehiculul trebuie să aibă CIV eliberat de RAR, să fie asigurat, apoi declarat și înregistrat la primărie, care eliberează numărul și talonul.

Alex, care locuiește în Sectorul 3 din București, a cumpărat un scuter Shansu CP-6, produs în Hong Kong și vândut sub un brand autohton pe piața locală. Vehiculul are un motor cu putere de 2.000 W, autonomie anunțată de producător de până la 50 km și viteză maximă limitată la 25 km/h. Prețul de achiziție a fost de aproximativ 9.600 de lei. Cu aceste caracteristici, vehiculul nu necesită permis.

Vânzătorul i-a spus lui Alex că după înregistrarea în circulație poate fi deblocată, la showroom, viteza maximă de 45 km/h care apare în manualul de utilizare. Alex îl poate pilota și în această configurație deoarece are permis auto cu categoriile B și AM.

La capitolul documente, scuterul a fost livrat cu un certificat de conformitate european, factură, manual de utilizare și garanție. Vânzătorul i-a spus lui Alex că trebuie să meargă la RAR cu scuterul, transportat pe un alt vehicul, pentru a obține cartea de identitate (CIV). A adăugat că apoi trebuie să meargă la direcția locală de taxe și impozite pentru a-l declara și ulterior la Poliția Locală pentru a-l înregistra și obține număr.

Alex M. a făcut o rezervare online la RAR Voluntari. A transportat scuterul acolo cu o platformă, iar prețul cerut a fost de 500 de lei. Alex nu știe dacă ar fi găsit un transport mai ieftin. Avea programare a doua zi și a selectat primul furnizor de servicii de transport care i-a confirmat disponibilitatea.

La RAR, operațiunea a fost rapidă, deoarece inspectorii au verificat doar seriile de pe șasiu și motor. După aproximativ 40 de minute de așteptare a fost eliberată Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV), pentru care Alex M. a plătit 331 de lei.

Fiind nou și limitat la o viteză de 25 km/h, vehiculul nu are nevoie de ITP.

A doua zi, Alex M. a mers la Direcția Generală Impozite și Taxe Locale Sector 3 pentru a declara scuterul. Acolo a apărut prima problemă, deoarece inspectorul i-a cerut certificat fiscal și asigurare RCA. „Aveți nevoie de fiscal și o ștampilă de la ei (n.e. – vânzător) pe factură”, i-a comunicat inspectorul. Alex nu a înțeles exact despre ce ștampilă era vorba, dar s-a gândit că va lămuri situația cu vânzătorul. Mai mult, nu era specificat pe site-ul instituției că este nevoie de RCA pentru depunerea declarației de impozit auto.

„A fost un fel de ping pong, în care mă trimiteau de la unii la alții”

Clientul a plecat și a mers la un broker de asigurări, iar acolo problemele au continuat. Angajata i-a spus că nu poate să îi elibereze polița fără ca scuterul să fie declarat la taxe și impozite și înmatriculat. Alex i-a explicat că cei de la taxe și impozite l-au trimis să facă asigurare, că vehiculul este nou, electric și că are o viteză maximă de doar 25 km/h. După ce s-a consultat cu o colegă la telefon, angajata a acceptat să facă asigurarea. „A fost un fel de ping pong, în care mă trimiteau unii la alții, Direcția și asigurătorul. Angajata de la asigurări e clar că nu era familiarizată cu acest tip de vehicule deoarece a bâjbâit la fiecare pas, eliberându-mi polița după o așteptare destul de lungă”, ne-a declarat Alex. Pe un an, RCA-ul pentru scuter, cel mai ieftin disponibil, de la Generali, a costat 425 de lei. A selectat 12 luni deoarece pentru șase luni prețul era de aproximativ 385 de lei.

Cât timp aștepta asigurarea, Alex a sunat la firma care i-a vândut scuterul. Aceștia i-au explicat că nu au ce certificat fiscal să îi elibereze deoarece vehiculul este „nou-nouț” și nu a fost niciodată declarat la taxe și impozite. Mai mult, nici ei nu știau nimic despre obligativitatea vreunei ștampile pe factură în afară de cea care exista deja. Angajatul de la firmă s-a oferit să vorbească personal la telefon cu inspectorul de la taxe și impozite, dacă va fi nevoie.

„Înarmat” cu aceste informații și posesor de RCA, Alex a mers din nou la Direcția de Impozite și Taxe Locale Sector 3, unde, după o altă perioadă de așteptare la rând, i-a povestit inspectorului tot ce i-a spus reprezentantul firmei care i-a vândut scuterul. Inspectorul a acceptat atunci să preia declarația pentru vehicul. Cu această ocazie, Alex a mai aflat ceva. Scuterul nu se înregistrează la Poliția Locală Sector 3, așa cum i-a spus vânzătorul, ci tot la Direcția de Impozite și Taxe Locale Sector 3. „După tot acest stres, aceasta a fost o veste bună pentru mine, deoarece nu mai trebuia să merg în altă zi la Poliție”, a spus Alex M.

Într-un final, proprietarul de scuter electric a reușit să depună toate actele, iar la casieria Direcției a mai plătit, pentru documente și număr, 127 de lei.

În total, pentru a putea folosi legal vehiculul pe străzile publice, Alex. M. a plătit 1.383 de lei și a petrecut aproximativ cinci ore, din două zile, prin instituții. În ciuda tuturor acestor eforturi, numărul nu este eliberat pe loc. Alex va fi contactat „peste câteva zile” și va mai trebui să facă un drum până la Direcție pentru a-l ridica.

Pe larg, iată ce trebuie să faci cu un scuter electric nou din momentul în care l-ai cumpărat și până când ieși cu el pe șosea:

  • Mergi la RAR pentru CIV în cazul în care vehiculul nu are carte de identitate.
  • Închei poliță RCA.
  • Depui declarație de impozit auto la direcția locală de taxe și impozite (pasul poate fi făcut și online).
  • Depui toate actele și cerere de înregistrare, pentru a obține număr, la direcția locală de taxe și impozite/poliția locală.
Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

7 comentarii

  1. Urmeaza CIV la biciclete si ITP la un an. Totul ca cei de la RAR sa se umple de bani.

  2. Statul Rromân birocratic, capitala Europeana, secolul 21.
    Votati partidul coalitia pentru comasare, trebuie sa impiedicam extremistii sa vina la putere.

  3. Pe piata exista biciclete electrice care au aceeasi parametri in materie de viteza si autonomie.

  4. CIV ul ar trebui sa fie obtinut de comerciant , exact cum se intampla la achizitia de masini noi. La fel si niste numere provizorii..
    Faptul ca inmatricularea unei masini noi pare mai simpla se datoreaza faptului ca multi dintre pasi sunt preluati de dealer acum.

    • În 2008 cînd am cumpărat mașina din Germania mi-au dat de la autohaus numere valabile în ”județul” Bremen, fără înscriere la primărie. Cu o vizită de 22 minute la primăria din Rottenburg-Wume am putut pleca cu ea oriunde și pe internațional, cu numere, asigurare și taxă drum.

  5. Se pare ca functionarii publici fie nu vor sa lucreze si atunci inventeaza tot felul de motive sau pur si simplu nu se pricep. Este absolut aberant sa iti ceara asigurare pentru un vehicul nou, fara numere care nu circula.

    • N-are cum, este vorba de sectorul 3, acolo totul merge brici, vad in fiecare seara la televizor reclame cum ca toata lumea vrea sa se mute acolo. Deci clar e facatura articolul.