G4Media.ro

Canadienii vizitează în număr mare Statele Unite, în ciuda apelurilor de a-l…

Canadienii vizitează în număr mare Statele Unite, în ciuda apelurilor de a-l boicota pe Trump

Turiştii canadieni continuă să viziteze în număr mare Statele Unite în ciuda apelurilor repetate făcute în ultimele luni de a boicota Administraţia Donald Trump după ce liderul de la Casa Albă a fost acuzat că a declanşat un adevărat război comercial împotriva vecinilor din nord. Disputele publice dintre liderul american şi premierul canadian Justin Trudeau, ajunse la apogeu în timpul reuniunii G7 desfăşurate în Canada, nu au afectat aproape deloc turismul dintre cele două ţări, canadienii continuând să reprezinte cei mai mulţi turişti străini în SUA. Datele privind trecerile de la frontiera comună indică faptul că numărul maşinilor canadiene care s-au întors din America în luna iunie a fost mai mare cu 12,7% față de aceeaşi perioadă din anul trecut, ceea ce reprezintă o creștere semnificativă.

La începutul verii, după ce Trump a anunţat tarife de 25% pentru oțel și 10% pentru aluminiu la importurile din Uniunea Europeană, Canada și Mexic, mulţi canadieni au anunţat că vor boicota produsele Made în SUA şi au declarat că-şi vor anula vacanţele programate în America (un sondaj Nanos Research făcut în iulie la cererea CTV News şi The Globe and Mail indica că 57% dintre canadieni afirmau că nu vor mai merge în Statele Unite ca răspuns la acţiunile lui Trump). Acest lucru nu pare însă că s-a şi întâmplat în realitate. Numărul canadienilor care se îndreaptă spre America a crescut constant în acest an, iar disputa dintre Trump și Trudeau după summitul G7 din Quebec nu a schimbat acest trend. Potrivit agenţiei Associated Press, datele privind trecerile de la frontiera comună indică faptul că numărul maşinilor canadiene care s-au întors din America în luna iunie a fost mai mare cu 12,7% față de aceeaşi perioadă din anul trecut, ceea ce reprezintă o creștere majoră. Datele au fost obţinute analizând un sistem de scanare a plăcuțelor de înmatriculare, utilizat de guvernul canadian. În Vermont, de exemplu, autorităţile au înregistrat 289.235 de vehicule care au trecut frontiera din Canada între lunile aprilie și iunie, în creștere cu 6,4% față de aceeași perioadă din 2017.

Agenţia de presă notează că disputa comercială dintre cele două ţări nu pare să aibă niciun efect asupra turismului, iar canadienii continuă să meargă în Statele Unite în număr mare. Departamentul Comerțului din Statele Unite a precizat de altfel că Canada se află pe primul loc în ceea ce priveşte numărul anuali de vizitatori internaționali în SUA, cu peste 20 de milioane de persoane. Aceştia au pompat aproape 20 de miliarde de dolari în economia Statelor Unite în ultimul an. Proximitatea geografică, prietenia de durată și comerțul dintre cele două țări reprezintă principalii factori pentru care America reprezintă o destinaţie de vacanţă preferată de canadieni.

AP dă ca exemplu staţiunea Old Orchard Beach din statul Maine, populară printre turiştii canadieni din Quebec. Numărul vizitatorilor canadieni în zonă rămâne important, în ciuda disputelor verbale dintre Trudeau şi Trump din iunie şi a embargoului neoficial susţinut de unii canadieni. Mostefa Azizi, un turist din Montreal, a declarat că este încrezător că războiul cuvintelor dintre cei doi lideri se va sfârși și că „rațiunea va învinge.” „Pentru mine, este doar o chestiune de timp”, a spus el. „Disputa se va rezolva. Trudeau și Trump trebuie să găsească o soluție la această problemă. ”

Allison Wallace, reprezentanta agenţiei de turism Flight Centre Canada, a spus că boicotul anunţat de canadieni la începutul verii nu s-a materializat, iar Statele Unite „rămân o destinaţie foarte populară” pentru canadieni. Canadienii preferă să meargă în Florida, precum şi în New England, unde numeroasele plaje şi staţiuni de vacanţă sunt o destinaţie favorită pentru cei din Quebec şi provinciile atlantice. Foarte puţini canadieni şi-au anulat vacanţele programate în Vermont, Maine sau Virginia Beach. O situaţie similară se înregistrează în zona centrală, unde canadienii din Ontario continuă să viziteze în număr mare Michigan şi alte state americane din regiunea Marilor Lacuri (conform datelor prezentate de Tourism Economics din Michigan, numărul turiştilor canadieni a crescut cu 10.1% în ultima perioadă, iar prognozele indică o creştere de până la 16.5% până în 2022).

De altfel, aşa cum a remarcat recent şi reporterul G4Media.ro, în multe restaurante şi magazine din zona New England atârnă drapelul canadian, meniurile sunt şi în franceză, iar turiştii pot servi specialităţi canadiene, precum poutine. Mii de maşini cu numere de înmatriculare din Canada pot fi observate în parcările din zonă, inclusiv la centrele comerciale din New Hampshire şi Maine, locuri de cumpărături preferate de canadieni.

Claire Beaulieu, proprietara motelului Kebek 2 din Old Orchard Beach, a spus pentru AP că turiştii canadieni continuă să viziteze regiunea, ei reprezentând 95% dintre clienţii săi. „Pentru turism, vizitatorii sunt mai interesați de dotările oferite decât de politică, chiar dacă mulți sunt derutați de acțiunile președintelui american,” a declarat ea. Stella Bigras, o turistă din regiunea canadiană Laval, a afirmat că disputa comercială și războiul vorbelor se desfăşoară între cei doi lideri politici, nu între cetăţenii obișnuiți, care se înţeleg bine. „Noi suntem prieteni. Suntem vecini. Sper că vom rămâne prieteni, iar Trump și Trudeau se vor liniști. Cred că toți vom fi aici întotdeauna pentru SUA, chiar dacă avem dispute stupide. Cred că şi SUA vor fi mereu aici pentru noi. Sunt destul de sigură că vom trece prin aceasta împreună.” Aceeaşi opinie a fost oferită şi de Fred Kennedy, proprietarul Aoulette Beach Resort, care a afirmat că rezervările la hotelul său sunt robuste, în ciuda dolarului canadian slab. Kennedy a prezis că relațiile dintre cele două țări se vor îmbunătăți. „Cred că cearta va trece. Până la anul pe vremea aceasta, lucrurile se vor rezolva.”

De altfel, fragilitatea dolarului canadian pare să fie cea care ar putea crea probleme turiştilor canadieni şi nu cearta dintre Trump şi Trudeau. Dolarul canadian valorează în prezent doar 76 de cenţi americani, lucru care are efecte mai importante pentru turism şi schimburile comerciale dintre cele două ţări. De altfel, revista Maclean’s a scris recent că, printre lucrurile cele mai căutate de internauţii canadieni în Google, nu se află cele legate de boicotul anti-Trump, ci „rata de schimb” între dolarii americani şi canadieni. Acest lucru ar sugera, în opinia analiştilor, că turiştii canadieni îşi programează vacanţele în primul rând în funcţie de starea dolarului şi nu de diferendul dintre politicieni.

Cum a început conflictul

La 1 iunie, SUA au impus tarife de 25% pentru oțel și 10% pentru aluminiu la importurile din Uniunea Europeană, Canada și Mexic. Negocierile pe marginea acestor taxe suplimentare impuse de Washington celor mai importanţi aliaţi au dominat de altfel agenda discuţiilor Grupului celor şapte ţări puternic industrializate (Statele Unite, Canada, Marea Britanie, Germania, Franţa, Italia şi Japonia) desfăşurate recent în localitatea canadiană La Malbaie. Deşi părea iniţial că e gata să accepte comunicatul final pregătit de Canada, preşedintele Trump s-a răzgândit. Aflat deja în avion, în drum spre Singapore, liderul american l-a descris pe premierul Trudeau ca fiind „necinstit și slab,” „moale şi umil” și și-a retras accordul pentru semnarea comunicatului. După câteva ore, Larry Kudlow, principalul consilier economic al preşedintelui Trump, a spus că şeful Guvernului de la Ottawa este responsabil de eşecul summitului G7 deoarece “ne-a înjunghiat pe la spate.” Kudlow s-a referit la conferinţa de presă pe care Trudeau a ţinut-o la finalul G7, în cadrul căreia premierul canadian a spus că taxele impuse de SUA „sunt insultătoare” faţă de istoria dintre cele două ţări şi a confirmat că va adopta represalii comerciale în iulie. „Canadienii sunt politicoşi şi rezonabili, dar nu vom fi trataţi ca nişte nimicuri,” a afirmat Trudeau.

Declaraţiile lui Trudeau constituie “o trădare,” a replicat atunci consilierul economic al lui Trump, explicând motivele pentru care liderul american şi-a retras sprijinul faţă de comunicatul final al summitului. “Este o trădare. Ne-au păcălit. Nu doar pe preşedintele Trump, dar şi pe ceilalţi membri ai G7,” a adăugat Kudlow. Trump afirmase de altfel că decizia de retragere a acceptului american s-a bazat pe „declarațiile false” ale lui Trudeau și pe faptul că „Canada aplică tarife masive pentru fermierii, muncitorii și companiile noastre din Statele Unite.”

Ca răspuns, biroul lui Trudeau a emis o declarație în care a declarat că „ne concentrăm pe tot ce am realizat la summitul G7. Premierul nu a spus nimic în plus faţă de ce a spus şi înainte, atât în public, cât și în conversații private cu președintele.”

Ofensiva americană nu s-a oprit însă aici şi a continuat cu o declaraţie a lui Peter Navarro, consilierul comercial al Casei Albe, care a spus că „există un loc special în iad pentru orice lider străin care se angajează în diplomație de rea-credință cu președintele Donald J. Trump și apoi încearcă să-l înjunghie în spate pe drumul spre ieşire.” Trump a mers şi el mai departe cu războiul declaraţiilor, avertizând că afirmațiile agresive ale lui Trudeau faţă de tarifele americane vor costa Canada „o grămadă de bani.”

Retorica oficialilor americani – şi în special avalanşa de mesaje tweet belicoase ale lui Trump – a provocat confuzie şi nedumerire printre canadieni. Dintr-un aliat principal al Americii, Canada s-a transformat aproape peste noapte într-un stat paria, arătat cu degetul şi făcut răspunzător pentru eşecul unui summit despre care se va vorbi multă vreme de acum înainte. Supărarea canadienilor nu a durat însă mult. În presă, în Parlament sau pe forumurile de socializare, aceştia au pornit contraatacul împotriva Statelor Unite, care nu sunt doar cel mai important aliat politic şi militar, dar şi principala piaţă de desfacere pentru produsele canadiene (70% dintre exporturile Canadei ajung în America).

În replică la acţiunile americanilor, canadienii – indiferent de culoarea lor politică – au făcut scut în jurul Guvernului lui Trudeau. Executivul de la Ottawa a pregătit o listă cu propriile taxe suplimentare impuse americanilor, în valoare de 12.7 miliarde de dolari, care a intrat în vigoare de la 1 iulie. De asemenea, Ottawa a depus plângeri la Organizația Mondială a Comerțului, deşi rezolvarea acestora ar putea dura ani de zile. În plus, mai multe publicaţii au cerut canadienilor să-l lovească pe Trump „acolo unde îl doare” şi să boicoteze afacerile sale şi ale familiei sale. Ziariştii au publicat o listă de companii deţinute de familia Trump sau în care familia preşedintelui american are interese de afaceri, îndemnându-i pe canadieni să le boicoteze, să le trimită mesaje pe paginile de Twitter şi Facebook pentru a-şi manifesta nemulţumirea şi să-şi încurajeze prietenii să le urmeze exemplul. Printre companiile vizate se numără: Amazon, Bon-Ton, DSW, Bloomingdale’s, Kushner Companies, Bluefly, Lord & Taylor, Dillard’s, Macy’s, Perfumania, Scion Hotels, hotelurile Trump din Chicago, Vancouver, Las Vegas sau New York, Walmart, Whole Foods sau Zappos.

Jurnaliştii canadieni au alcătuit chiar şi un „ghid al patriotului pentru cumpărături în timpul războiului comercial dintre Canada şi Statele Unite.” Canadienii au fost îndemnaţi să cumpere produse realizate în Canada, în detrimentul celor americane (care sunt poate mai cunoscute şi de mai bună calitate), lucru care însă va impulsiona producătorii din Canada. Unii canadieni intervievaţi de televiziunile locale au declarat că vor boicota produsele americane şi că îşi anulează vacanţele planificate în America în această vară.

E greu însă de crezut că intenţile canadienilor, deşi nobile, vor reuşi să afecteze foarte mult economia americană sau să schimbe dramatic opinia Administraţiei Trump în chestiunile comerciale. Şi aceasta dintr-un motiv foarte simplu: comerțul cu SUA contează mai mult pentru Canada decât invers. În plus, experţii cred că un război comercial ar fi devastator pentru numeroase ramuri ale economiei canadiene, mai ales după ce Trump a ameninţat cu tarife industria laptelui şi cea auto. Analiştii au avertizat că disputa dintre Trump şi Trudeau ar putea fi primul pas spre recesiune în Canada, în special dacă americanii îşi vor pune în practică ameninţările împotriva industriei auto canadiene.

Surse: AP, Global News, Maclean’s, National Observer

Foto: G4Media.ro

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

1 comentariu

  1. Trudeau este un personaj de desen animat. Nu-l ia nimeni in serios in cercurile diplomatice. Uitati-va la filmarile de la G7, intruniri NATO etc. E ca un baiat cu apa pe acolo. Zici ca s-a pierdut.