
Campanii de dezinformare similare cu cele din România asociate cu Călin Georgescu au loc și în Republica Moldova, în preajma alegerilor parlamentare, avertizează experții
Rusia încearcă să influențeze procesele politice din Republica Moldova, prin intermediul unor pagini care promovează dezinformarea pe Facebook, asociate oligarhului fugar Ilan Șor, arată o analiză publicată de Comunitatea WatchDog.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
Experții avertizează că este de așteptat ca agenții Kremlinului să își amplifice campaniile de dezinformare în perioada alegerilor parlamentare din 28 septembrie. Potrivit analiștilor, autoritățile din Republica Moldova trebuie să își amelioreze comunicarea strategică și le recomandă cetățenilor să se informeze doar din surse oficiale, transmite Radio Chișinău.
Potrivit raportului WatchDog, 146 de pagini anonime afiliate oligarhului fugar Ilan Șor sunt utilizate pentru plasarea reclamelor politice. Adițional, încă 315 pagini anonime din aceeași rețea sunt în regim de „stand-by” – nu-și afișează locația, dar sunt pregătite să ruleze reclame.
Paginile anonime ar face parte dintr-o rețea mai largă de cel puțin 2167 de pagini create automatizat pe Facebook de către Kremlin cu scopul de a influența procesele politice din Republica Moldova și alte state europene.
Astfel, comportamentul agenților de dezinformare a devenit mai agresiv și are scopul de a influența alegătorii în contextul alegerilor parlamentare din septembrie, avertizează expertul în politici publice și securitate de la WatchDog, Andrei Curăraru.
„Situația seamănă foarte mult cu cea pe care am văzut-o înaintea campaniei lui Călin Georgescu. Aceste pagini ar putea fi activate pentru a crea un val de dezinformare online care să sprijine anumiți candidați în următoarele alegeri parlamentare și să debusoleze alegătorul printr-o campanie de scară largă, considerând că ceea ce am descoperit noi este doar o parte din această campanie. Alte platforme precum TikTok nu permit astfel de investigații sau accesul la bazele de date legate de publicități, fapt ce ne permite să presupunem doar că sunt implicate și alte platforme.”
Potrivit analistului politic Nicolae Negru, comunicarea strategică a autorităților din Rep. Moldova este deficitară, iar soluția ar fi să comunice direct cu cetățenii țării.
„Autoritățile Republicii Moldova trebuie să se concentreze pe strategia de comunicare, să lupte cu această dezinformare, să combată aceste falsuri. Avem un Centru de comunicare strategică și de luptă împotriva dezinformării. Deocamdată nu prea observăm activitatea acestui centru. Aici eu cred că e cea mai mare problemă.”, a spus Nicolae Negru.
Experții de la Watchdog recomandă autorităților să consulte platforma de reacție rapidă a UE și să elimine paginile care promovează dezinformarea. De asemenea, expertul susține că cetățenii trebuie să se informeze din surse oficial și nu pe rețelele sociale, mai scrie Radio Chișinău.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.