G4Media.ro

Călătoriile de afaceri sub semnul incertitudinii în 2025: războiul comercial al SUA…

Sursa foto: Photo 104090086 © Boarding1now | Dreamstime.com

Călătoriile de afaceri sub semnul incertitudinii în 2025: războiul comercial al SUA schimbă direcția pieței

Redresarea călătoriilor de afaceri după pandemie, începută acum patru ani, era pe cale să continue în acest an, însă războiul comercial al SUA a tulburat aceste perspective.

Urmărește cele mai noi producții video G4Media

- articolul continuă mai jos -

„Cuvântul de ordine este incertitudine”, a declarat Suzanne Neufang, directorul executiv al Global Business Travel Association (GBTA), care prognozase că cheltuielile globale pentru călătorii de afaceri vor urca la 1,64 trilioane de dolari în 2025, față de 1,48 trilioane estimate pentru 2024. Totalul estimat pentru anul trecut ar marca, dacă se confirmă datele preliminare, prima depășire a nivelurilor pre-Covid ale acestui sector.

Însă pesimismul a crescut brusc pe fondul reducerilor masive de personal în sectorul public și a avalanșei de tarife impuse de președintele Donald Trump. Aproximativ 29% dintre managerii de călătorii corporative din SUA și un procent egal din străinătate se așteaptă la o scădere a călătoriilor de afaceri în acest an, ca urmare a acțiunilor guvernamentale, potrivit unui sondaj recent realizat de GBTA. Grupul estimează că aceste reduceri ar putea duce la o scădere de până la 22% a călătoriilor de afaceri.

Experții din industrie avertizează că, deocamdată, așteptările sumbre nu s-au tradus printr-un colaps al rezervărilor, chiar dacă cererea începe să dea semne de răcire.

„Călătoriile de afaceri nu s-au prăbușit,” a declarat Jonathan Kletzel, lider în domeniul transporturilor și logisticii la firma de consultanță PwC. „Este clar că sunt restricționate acum, dar oamenii vor înceta să mai călătorească? Probabil că nu. Dacă ai o companie axată pe vânzări și nu ieși pe teren să-ți întâlnești clienții, o va face concurența ta.”

Totuși, îngrijorările crescânde privind călătoriile de afaceri apar în același timp cu avertismentele liderilor corporativi, care spun că politicile comerciale ale SUA au injectat incertitudine într-o economie ce părea, până recent, în plină consolidare.

Directorul general al Delta Air Lines, Ed Bastian, a declarat luna trecută pentru CNBC că operatorul aerian și-a revizuit așteptările pentru ceea ce părea a fi „cel mai bun an financiar din istoria companiei”. Cererea de călătorii creștea cu aproximativ 10% la începutul anului, dar între timp a încetinit, parțial din cauza reducerilor de personal federal și a faptului că firmele își reanalizează nevoile de deplasare. Alte companii aeriene au semnalat îngrijorări similare, unele chiar ajustând planurile de creștere sau reducând capacitatea.

Operatorii hotelieri și platformele de rezervări resimt și ei impactul. Expedia a declarat vineri că cererea de călătorii în SUA se răcește. Marriott, Hyatt și Hilton și-au redus fiecare estimările financiare în ultimele săptămâni, Marriott avertizând investitorii despre o „scădere a cererii din partea guvernului SUA care se va menține.”

De când a revenit la conducere, Trump a coordonat valuri de concedieri și reduceri de cheltuieli în întreaga administrație federală, multe dintre aceste măsuri fiind conduse de proiectul Departamentul pentru Eficiența Guvernului, al cărui arhitect este consilierul miliardar Elon Musk. Deși unele reduceri au fost blocate în instanță, agențiile de turism care gestionează călătorii pentru contractori guvernamentali au avut parte de luni haotice.

Global Travel Associates, o agenție din zona Washington D.C. care deservește în principal contractori guvernamentali, a raportat o scădere cu 20% a vânzărilor în primul trimestru. Multe dintre conturile lor aveau finanțare de la Agenția SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID), pe care administrația Trump a redus-o drastic în această primăvară. Potrivit directorului Tom Ollinger, acele conturi au scăzut cu 75%-90%.

Unii clienți ai GTA au început să cumpere doar bilete rambursabile, alții au anulat întâlniri sau au suspendat toate planurile de călătorie pe termen nedefinit. În unele cazuri, angajații aflați în misiuni pe termen lung în străinătate au fost chemați acasă de urgență. „Organizația le-a oferit bilete dus-întors doar pentru întoarcerea acasă,” a spus Ollinger.

„Grupurile guvernamentale nu mai călătoresc,” a declarat Jan Freitag, director național pentru analize de piață la firma de date imobiliare CoStar. Totuși, multe întâlniri de afaceri încă au loc, iar călătoriile individuale sunt ceva mai lente, „dar s-ar putea să fie vorba doar despre rezervări făcute cu mai puțin timp înainte,” a adăugat el.

Cu toate acestea, Freitag a avertizat că „dacă vor fi impuse noi tarife și companiile nu vor avea claritate asupra costurilor, vor începe să taie din cheltuieli. Iar cel mai ușor de redus sunt costurile cu deplasările și trainingurile.”

Navan, o companie de gestionare a călătoriilor de afaceri cu sediul în Palo Alto, California, a declarat că rezervările au crescut în primele patru luni ale anului față de aceeași perioadă din 2024, în ciuda unei ușoare încetiniri în aprilie.

„Există acest sentiment de așteptare a următorului șoc,” a spus Rich Liu, CEO-ul departamentului de călătorii al Navan. Deși directorii generali i-au spus că „simt presiunea” noilor taxe de import și a altor politici, „ei tot trebuie să-și conducă afacerile,” a spus Liu.

Călătorii de afaceri individuali par tot mai neliniștiți. Platforma online de comparare a asigurărilor de călătorie Squaremouth a înregistrat o creștere anuală de 223% a căutărilor pentru polițele de asigurare „anulare din motive profesionale”, iar achizițiile acestor polițe au crescut cu 53%.

„Asta ne arată că oamenii sunt neliniștiți,” a spus Rupa Mehta, CEO-ul Squaremouth. „În vremuri economice incerte, oamenii vor să înțeleagă costul și valoarea unei acoperiri flexibile înainte de a lua o decizie.”

Perspectivele actuale sunt „amestecate,” a spus Lorraine Sileo, fondatoarea firmei globale de cercetare în domeniul turismului Phocuswright. Momentan, „se pare că turismul de agrement va fi mai afectat decât cel de afaceri,” a spus ea, adăugând că „va dura mai mult până când companiile vor simți cu adevărat efectele unei recesiuni decât în cazul turiștilor individuali.”

„Trebuie să adoptăm o abordare de tip «așteaptă și vezi» pentru a înțelege cum vor evolua călătoriile de afaceri,” a spus Sileo. „Dar sunt indicii că 2025 va fi un an lent pentru toate tipurile de călătorii pe piața americană.”

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.