G4Media.ro

Curtea Constituțională a respins pentru a doua oară modificările aduse Codurilor penale…

Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Curtea Constituțională a respins pentru a doua oară modificările aduse Codurilor penale / Actele normative se întorc din nou în Parlament

Curtea Constituțională (CCR) a respins luni, pentru a doua oară, modificările aduse de PSD, ALDE și UDMR celor două Coduri penale, urmând ca actele normative să se întoarcă din nou în Parlament, au declarat pentru G4Media.ro surse din cadrul CCR.

Potrivit surselor citate, motivul respingerii Codurilor penale a fost necorelarea de către Parlament a textelor din cele două acte normative cu deciziile anterioare ale Curții Constituționale.

Decizia a survenit într-un climat tensionat în justiție generat de cazul de la Caracal, unde au fost ucise două adolescente. Asociația ”Inițiativa pentru Justiție”, o asociație profesională a procurorilor, a avertizat că, în cazul în care modificările adoptate de Parlament ale legislației penale vor trece de testul de constituționalitate, suspectul în cazul crimelor din Caracal nu va putea fi condamnat pe viață și ar putea fi eliberat condiționat  după executarea unei jumătăți  din pedeapsă.

În replică, secția de judecători a CSM a dat publicității un comunicat în care a acuzat Asociația ”Inițiativa pentru Justiție” că ”invocarea unor consecințe presupus negative ale modificărilor aduse legislației penale și procesual penale nu poate reprezenta decât o distorsiune manipulatorie a faptelor și o încercare indecentă de a profita de o situație absolut critică pentru adâncirea stării de conflict din sânul societății românești”.

Pe 27 mai, înainte de reînnoirea Curții Constituționale, surse din cadrul CCR declaraseră pentru G4media.ro că cele două Coduri ar putea fi trimise din nou în Parlament deoarece senatorii și deputații din Comisia specială condusă de Florin Iordache au pus greșit în aplicare deciziile Curții, care a mai respins o dată modificările aduse celor două acte normative.

Concret, unul dintre motivele pentru ar putea fi retrimis în Parlament Codul penal este articolul referitor la prescripția faptei penale. În decizia de anul trecut prin care au respins inițial Codul penal, judecătorii constituționali au explicat că „întreruperea termenului de prescripție, cu consecința curgerii unui nou termen de prescripție, nu poate fi raportată la persoană, ci la faptă, acesta din urmă fiind criteriul care ține de natura prescripției.”

Dar, în urma reexaminării în Comisia Iordache, Parlamentul a preluat forma în vigoare a art. 155 alin. (2) din Codul Penal, ceea ce înseamnă că nu a fost respectată decizia CCR.

Ultima oară când CCR a luat în discuție Codurile penale a fost pe 26 iunie, dar o decizie pe sesizările depuse de PNL, USR și președintele Klaus Iohannis a fost amânată atunci pentru a patra oară.

La termenul precedent, de la începutul lunii iunie, dezbaterea modificărilor aduse celor două acte normative fusese amânată pentru 26 iunie, după venirea noilor judecători la CCR. ”Decizia a fost să se ocupe completul reînnoit de această speță. Cei care-și termină mandatul poate nu mai dau dovadă de interes”, au explicat sursele citate.

Curtea Constituțională a fost înnoită luna trecută cu trei noi judecători: Simina Tănăsescu, numită de președintele Klaus Iohannis, Cristian Deliorga, numit de Senat la propunerea PSD și Gheorghe Stan, numit de Camera Deputaților, tot la propunerea PSD.

Judecător raportor pe Codul penal a fost președintele Curții, Valer Dorneanu, iar pe Codul de procedură penală, fostul șef al DNA, Daniel Morar.

Pe 10 mai, președintele Klaus Iohannis a atacat la Curtea Constituțională modificările aduse la Codul Penal și Codul de Procedură Penală, făcute pe repede înainte de Comisia Iordache și care au fost votate după doar două săptămâni de simulacru de dezbatere. Ambele legi îi fuseseră transmise președintelui pentru promulgare pe 2 mai.

Anterior, și PNL și USR au atacat modificările aduse celor două acte normative la Curtea Constituțională.

Reamintim că PSD și ALDE au introdus în Codurile penale modificări majore care ar echivala cu o amnistie mascată.

Modificările aduse Codului penal și Codului de procedură penală au fost adoptate pe 24 aprilie de Camera Deputaților, forul decizional în acest caz. S-au înregistrat 181 de voturi ”pentru”, 83 ”împotrivă” și o abținere în cazul Codului de procedură penală și de voturi 180 de voturi ”pentru”, 81 ”împotrivă” și 2 abțineri (detalii aici). Cele două acte normative au trecut cu sprijinul deputaților UDMR și de la alte partide, deoarece coaliția PSD-ALDE nu mai are de anul trecut majoritate în Camera Deputaților. În timpul votului pe articole, ministrul PSD al Dezvoltării, Daniel Suciu, a stat în aceeași bancă cu liderul deputaților UDMR, Attila Korodi, cel care indică modul în care votează parlamentarii formațiunii. De altfel, UDMR a votat și în comisia Iordache modificările aduse de PSD și ALDE celor două Coduri penale.

Principalele modificări aduse Codului penal:

Se reduc termenele de prescripție a răspunderii penale (art. 154) astfel:

  • De la 10 ani la 8 ani (când legea prevede pentru infracţiunea săvârşită pedeapsa închisorii mai mare de 10 ani, dar care nu depăşeşte 20 de ani);
  • De la 8 ani la 6 ani (când legea prevede pentru infracţiunea săvârşită pedeapsa închisorii mai mare de 5 ani, dar care nu depăşeşte 10 ani).

Emiterea, aprobarea sau adoptarea de acte normative au fost exceptate de la infracțiunea de favorizare a infractorului (prevedere din OUG 13) – art. 269.

Infracțiunile de dare de mită (art. 290) și de cumpărare de influență (art. 292) au fost dezincriminate parțial: făptuitorii nu se pedepsesc dacă denunță fapta în termen de maximum un an de la producerea ei, cu condiția ca procurorii să nu se fi sesizat înainte. În prezent, nu există limită de timp până la care pot fi denunțate respectivele infracțiuni.

A fost dezincriminată total infracțiunea de neglijență în serviciu (art. 298 se abrogă).

Au fost înjumătățite pedepsele pentru infracțiunile de delapidare (art. 295) și abuz în serviciu (art. 297), dacă autorii faptelor achită prejudiciul până la rămânerea definitivă a sentinței.

A fost abrogat articolul 13 indice 2 din legea 78/2000 privind prevenirea faptelor de corupție: ”În cazul infracțiunilor de abuz în serviciu sau de uzurpare a funcției, dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, limitele speciale ale pedepsei se majorează cu o treime”.

Recomandările Comisiei de la Veneția referitoare la modificările aduse Codului Penal:

  • reconsiderarea și modificarea articolelor care incriminează infracțiunile de corupție, în mod special darea de mită(art. 290) – în forma modificată, prevederea îi descurajează pe cei care dau mită să coopereze cu anchetatorii -, traficul de influență și cumpărarea de influență (art. 291 și 292), delapidarea (art. 295) și abuzul în serviciu (art. 297);
  • reconsiderarea și modificarea altor prevederi cu impact mai general, precum articolele care vizează termenele de prescripție(art. 154 – 155) – forma în care au fost modificate reprezintă un risc uriaș ca multe infracțiuni să fie prescrise înainte de a putea fi investigate și judecate -, mărturia mincinoasă (art. 273) și compromiterea intereselor Justiției (art. 277);
  • reconsiderarea și modificarea prevederilor referitoare la confiscarea extinsă(art. 112 indice 1), definiția funcționarului public (art. 175) și pedeapsa accesorie (art. 65) pentru a le aduce la standardele prevăzute de obligațiile internaționale ale României.

Principalele modificări aduse Codului de procedură penală:

A fost menținută interdicția comunicărilor publice și a declarațiilor, precum și furnizarea de informații, direct sau indirect, despre o persoană urmărită penal sau trimisă în judecată (art. 4). Articolul a fost introdus la propunerea PSD și UDMR și a fost considerat constituțional de către CCR.

Martorul, la fel ca inculpatul, se poate consulta cu avocatul pe tot parcursul audierii și poate astfel întrerupe interogatoriul, deși legea spune că jură pe Biblie să spună adevărul și numai adevărul (1rt. 116). Acest lucru face inutilă audierea având în vedere că ea poate fi întreruptă oricând, deşi esenţa audierii este să fie spontană. Un martor ostil sau mincinos poate acum să pună pauză ori de câte ori întrebările sunt incomode.

Anchetatorii nu pot audia persoanele care au avut relații de conviețuire cu inculpatul (art. 117). Acest lucru face posibil practic să refuze să depună mărturie orice persoană care a avut o relaţie similară celor de familie cu suspectul, indiferent care este obiectul audierii şi permite ca orice martor să poată să se eschiveze de la audiere invocând o relaţie anterioară (legea nu prevede care este durata în care se poate considera că persoanele au stabilit relaţii similare celor de familie) cu suspectul indiferent dacă este adevărat sau nu.

Înregistrarea de către un martor a unei conversaţii purtate de un inculpat cu o altă persoană într-un loc privat nu poate fi folosită în procesul penal deoarece martorul nu este nici parte şi nici subiect procesual principal (art. 139).

Mandatele de securitate națională (MSN) nu se mai pot utiliza în dosarele obișnuite. Cu alte cuvinte, dacă în timp ce monitorizează o persoană pentru infracţiuni de terorism, SRI află că acea persoană sau altele comit şi o infracţiune de corupţie, evaziune fiscală sau un viol, de exemplu, serviciul nu mai poate trimite probele la Parchet pentru ca faptele să fie instrumentate în cadrul unor dosare penale de corupţie, evaziune fiscală sau viol. Doar probele pentru terorism rămân valabile în dosarul de terorism.

Sintagma ”suspiciuni rezonabile” a fost înlocuită cu sintagma ”probe sau indicii temeinice”.

A fost menținută interdicția pentru procurori de a ridica la percheziții probe care dovedesc alte infracțiuni în afară de cea pentru care a fost autorizată percheziția (art. 162).

Au fost limitate denunțurile la maximum un an de la comiterea faptei pentru ca o persoană să beneficieze de dispozițiile referitoare la reducerea limitelor de pedeapsă.

Recomandările Comisiei de la Veneția referitoare la modificările aduse Codului de procedură penală:

  • revizuirea totală a modificărilor aduse actului normativ astfel încât să existe certitudinea că reforma nu va avea un impact negativ asupra funcționării sistemului de justiție penală;
  • în timp ce toate modificările ar trebui revizuite în întregime, trebuie modificate substanțial regulile privind comunicările referitoare la anchetele penale în desfășurare (art. 4), cele privind începerea urmăririi penale(art. 305), supravegherea tehnică (art. 139), consemnarea activităților de supraveghere tehnică (art. 143), obținerea de date privind situația financiară a unei persoane (art. 153), percheziția informatică (art. 168), drepturile inculpatului (art. 83), drepturile avocatului suspectului și inculpatului (art. 93);
  • revizuirea dispozițiilor finale și tranzitorii

Vezi aici integral observațiile finale ale Comisiei de la Veneția asupra modificărilor aduse la Codul Penal și la Codul de Procedură Penală.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

23 comentarii

  1. S-a speriat ccr de furia poporului si le dadu astora,psd-alde-udmr,cu legile peste ochi?

  2. gata, nemernicilor, abandonati-le complet ca distrugeti tara!

  3. Wow. Dar cât ”curaj” din partea CCR! După 7 amânări s-au speriat și au început să gândească.
    Le țâțâie fundul la câte abuzuri au comis. Sper să urmeze răsplata.

  4. Mulțumim, Alexandra!
    Mulțumim, Luiza!
    Hienelor CCR-iste le-a fost frică să îndeplinească ordinul infractorului cu mustață… !
    D-zeu să vă odihnească in pace!

  5. Asta cu neglijenta in serviciu vine manusa unora.

  6. Neclar contextul: prefacerile Curţii Constituţionale din Basarabia, apoi tragedia de la Caracal.

  7. Au gândit mult….

  8. Va este frica nenorocitilor de la CCR.Oamenii sant revoltati.
    Aceasta curte trebuie desfintata si nou constituita cu profesionisti si oameni apolitici.

    Aceasta curte a rusinii, arata foarte clar starea acestei tari.Iohannis a facut ce a putut.
    Presiunea populara impreuna cu presedintele , este singura metoda de a schimba ceva.
    Jos cu ciuma rosie.

  9. Tremură izmenele pe ei după ce e clar că sunt complicii Ciumei Roșii la distrugerea Justitiei si pervertirea Constitutiei pentru a sluji infractorilor cu care sunt înhăitați.

  10. Ați votat ciuma roșie PSD-ALDE ? Aveți ceea ce ați votat în Parlament. Un Ciordache, un șofer de limuzină si un Gargamel corupt v-au făcut legi !
    Acu’ dati-va cu capul de pereți sa rezolvați problema din justiție.

  11. Praf în ochii fraierilor,dacă nu era cazul Caracal nu respingeau nimic…..urmează să le valideze anul ăsta….

  12. Acum sa te vad,PSD-ule,a sunat ceasul.Acum sa vad ce ati inteles voi din 26.mai 2019.Panaramelor ! Deci,unde am ramas ?

  13. conflict in sanul societatii … da aia care vor copii sa fie ucisi si violati reprezentati cu mandrie de csm-savonea si aia are nu vor … si profitul e maxim al asociatiei , profit 100% .. e clar …

  14. Cine oare mai are incredere in aceasta curte complice? A trebuit sa se intample aceasta tragedie pentru ca „jude…catorii” ccr sa dea inapoi. Sa le iasa pe ochi deciziile toate. Sa le stea in gat conjunctura!

  15. Parlamentul stie ce va face ,mici modificari neesentiale si dupa aia le trimite la ficus dupa ce se intoarce de la mare.
    Singura solutie este sa schimbam parlamentul cu unul de dreapta.

  16. Extraordinar! Celebrii judecatori de la ccr au reusit azi sa citeasca la lumina zilei codurile macelarite de alde Ciordache, pricolicea si mahalagiul serban si au vazut, in sfarsit, ca mai sunt multe bube in „creatia” celor trei juristi de cea mai joasa speta. Noroc cu cazul asta nefericit de la caracal, ca au putut pricepe si alde valer and haita lui, consecintele nefaste ale modificarilor operate de pesedei-aldisti in codurile CP si CPP…
    Pana acum nu au observat ca aceste coduri sunt schioape si prost croite? A trebuit ca un criminal decerebrat sa comita niste crime groaznice pentru a se vedea spartura din lege?
    Oare, n-ar trebui pensionati acum unii asa zis judecatori de la ccr, fiindca nu mai corespund misiunii pentru care a fost infiintata Curtea si nici ei n-au corespuns chiar de la inceput, dar au fost trimisi acolo din alte motive???

  17. o fi contat si cazul caracal? nu m-as mira. astia doar de frica mai iau decizii pentru cetateni. in rest, totul pentru infractori.

  18. Nu am nicio indoiala ca un judecator CCR intelege consecintele unui act normativ supus controlului de constitutionalitate si mai ales SCOPUL SI UTILITATEA legii supusa controlului.

    Cred ca, in situatia in care scopul si utilitatea unei legi este acela de a servi intereselor particulare ale cuiva, iar judecatorul CCR intelege asta si, cu toate astea, decide ca legea respectiva e constitutionala, acel judecator TREBUIESA RASPUNDA PENAL.
    Ca sa nu mai existe posibilitatea de a se judeca cu obligatia lui de a decide ce e si ce nu e constitutional…

  19. Asta – datorata Alexandrei!
    Sper sa ii putem fi recunoscatori pentru multe schimbari in statul roman si in societate!

  20. Sobolanilor rosii din CCR le-a fost frica de reacția publica, pe fondul emoției extreme din cazul Caracal.

  21. Nu au de ce sa se mai întoarcă în parlament, acest parlament de interlopi nu mai trebuie să facă legi! A dovedit că nu știe să facă legi pt cetățeni, pt victime, ci doar pt borfași, că face legi care încalcă constituția! Mai ales că au ignorat cu bună știință recomandările CCR anterioare, recomandările și legile europene

    Când referendumul pe justitie nu a putut fi transpus în Constituție, deși se poate transpune în legi prin parlament, pesediștii și Târficeanu au cerut demisia președintelui
    Acum ce ar trebui sa se întâmple?? Dizolvarea Parlamentului?? Chiar daca nu se simt și nu se declanșează alegeri anticipate, să vadă dacă cetățenii îi mai suportă, macar sa fie desființate comisiile care au emis aceste legi! Să se facă alte comisii, cei care au emis aceste coduri și legi neconstituționale sa nu mai aibă dreptul să emită altele! Să se facă și o SS pentru raspunderea parlamentarilor, a celor care se ocupa de ani de zile numai cu asemenea găinarii si pe care cheltuim atâția bani, care duc la prăbușirea statului de drept și a țării
    De ce toată lumea trebuie să răspundă, iar ei nu pt grozaviile pe care le fac?
    Alegeri anticipate, singura soluție pentru ieșirea țării din criză și recăpătarea încrederii cetățenilor în instituțiile statului!

  22. doar nu credeti ca partidul, tzucalarii politici ai mafiei vor renunta ?