
Biletele CFR sunt mai scumpe ca în Italia: Milano – Torino vs. Brașov – București
Ministerul Transporturilor a anunțat recent că propune o majorare a prețului biletelor de tren pe motiv de creștere a TVA, însă scumpirea este mai mare decât ar justifica creșterea TVA, notează Club Feroviar, și, în plus, oricum biletele erau deja mai scumpe decât în Italia, de exemplu.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
Ultima modificare a tarifelor de transport feroviar de călători s-a realizat la data de 15 decembrie 2024 prin ajustare cu indicele de inflație 4,6%, iar măsurile referitoare la majorarea cotei TVA de la 19% la 21% vor genera creșteri semnificative ale cheltuielilor de exploatare.
Noua grilă de prețuri cuprinsă într-o anexă la proiectul de ordin conține însă niște valori mai mari față de ceea ce ar rezulta dintr-o aplicare strictă a noii cote de 21%, scrie clubferoviar.ro.
De exemplu, o călătorie de 200-250 km cu un tren interregio. În vechea grilă prețul este de 73 lei la clasa a 2-a. Aceasta semnifică un preț de bază de 61,34 lei (61,34 x 1,19 egal prețul cu TVA de 73 de lei). Dacă însă s-ar aplica noua cotă de 21% prețul ar trebui să fie de 74,22 lei (61,34 x 1,21) și nu 78 lei. CFR se îmbogățește cu trei lei, în plus față de măririle existente.
La categoria InterCity 351 – 400 km, prețul e acum de 114 lei. Aceasta înseamnă un preț de bază de 95,79 lei la care dacă am aplica cota de 21% ar rezulta un preț nou de 115,91 lei. Or, noul preț este de 121 lei, deci și aici se câștigă prin metoda umflării cu cinci lei.
Chiar și prețurile vechi sunt însă mai mari decât în Italia, de exemplu.
Cel puțin în zona de nord a Italiei (provinciile Veneto, Emilia Romagna, Toscana, Lombardia, Piemont) traficul se derulează cu ajutorul trenurilor regio model Alstom Coradia Stream (aproximativ identice cu cele livrate de Alstom la noi).
Ramele au patru unități, spre deosebire de ale noastre care au șase. Mai trebuie spus că transportul se desfășoară fie cu trenuri regionale, precum cele de mai sus, fie cu FrecciaRossa trenuri de mare viteză (300 km/oră).
Alte categorii intermediare nu sunt. Surprinzător este faptul că o călătorie cu un tren regional dotat cu aer condiționat, toalete impecabile, spații de biciclete, care circulă cu până la 160 kilometri la oră este mai ieftină decât una cu un tren CFR Călători, murdar, fără aer condiționat etc. Astfel, o călătorie Milano-Alpignano (la vest de Torino), parcurgerea a 167 kilometri costă 13,25 euro (66,25 lei vezi foto) în timp ce București – Brașov cu un tren interregio (166 km) costă 67,50 lei. Iar prețul va crește, după mărirea TVA.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
6 comentarii