G4Media.ro

Avioane pentru Kiev. Cât le-ar trebui piloților ucraineni să învețe să lupte…

Sursa foto: Pentagon

Avioane pentru Kiev. Cât le-ar trebui piloților ucraineni să învețe să lupte pe un F-16

Piloții ucraineni ar avea nevoie de cel puțin șase luni de zile pentru a se familiariza cu manevrarea unui aparat american F-16, acesta fiind însă doar un mic aspect al unui proces extrem de complex prin care ei trebuie să învețe nu doar să opereze, ci și să lupte cu acest tip de aeronavă de vânătoare, afirmă experții. Pe fondul presiunilor din ce în ce mai mare de a furniza guvernului de la Kiev avioane de luptă, Statele Unite și Ucraina sunt încă angajate în discuții privind livrarea de aparate de vânătoare, un moment care ar putea să schimbe radical fața războiului din Europa de Est. Marea Britanie și Franța se numără și ele printre țările care au anunțat că sunt dispuse atât să livreze aparate performante, dar și să antreneze piloții ucraineni.

Presiuni pe occidentali

Senatorul republican Lindsey Graham a cerut Administrației Biden să înceapă „de astăzi” pregătirea piloților ucraineni pentru a opera avioanele de luptă F-16, pentru a oferi Ucrainei aceste avioane de luptă cât mai curând posibil.

Senatorul din Carolina de Sud a declarat duminică, într-un interviu acordat postului ABC, că legislatorii americani care au participat la Conferința de Securitate de la Munchen au fost „aproape în unanimitate” de părere că SUA ar trebui să asigure antrenamentul pentru F-16 și că el crede că decizia președintelui Joe Biden în această privință este „iminentă.”

Graham a îndemnat administrația democrată să nu fie precaută sau să se teamă de președintele rus Vladimir Putin, spunând: „nu vă faceți griji că îl provocați pe Putin, ci pentru a-l învinge.”

Declarațiile senatorului republican sunt printre cele mai directe făcute de un oficial american într-o perioadă în care Administrația Biden este supusă unor presiuni din ce în ce mai mari pentru a furniza Ucrainei aparate de luptă performante. După ce a primit confirmarea livării de tancuri Leopard 2 și Abrams din Germania și SUA, Ucraina și-a reînnoit în ultima perioadă apelurile pentru a obține rachete cu rază lungă de acțiune și avioane de luptă occidentale, în special temutele F-16 americane. Aparatele de vânătoare, extrem de performante, au fost de mult timp pe lista de dorințe a Ucrainei, dar livrarea lor a fost considerată „în afara limitelor” de către aliații occidentali.

În ultimele săptămâni însă, mai mulți oficiali europeni și americani au semanalat că subiectul trimiterii de avioane de luptă în Ucraina nu mai este unul supus interdicțiilor. În ianuarie, ministrul olandez de externe Wopke Hoekstra a declarat că guvernul de la Amsterdam va examina o cerere de a trimite aparate F-16 cu „o minte deschisă,” adăugând că „nu există tabuuri” în ceea ce privește sprijinul militar.

La rândul său, consilierul adjunct pentru securitate națională pentru Casa Albă, Jon Finer, a afirmat că SUA vor discuta ideea de a oferi Ucrainei avioane de luptă „foarte atent” atât cu guvernul de la Kiev, cât și cu aliații. „Nu am exclus nici un sistem specific. Am încercat să ne adaptăm asistența la faza luptelor în care se află ucrainenii,” a spus Finer la MSNBC.

F-16, un avion de luptă supersonic de generația a patra, a fost un produs de export de succes pentru SUA în ultimii ani, ceea ce ridică posibilitatea ca mai multe țări să se unească pentru a oferi Ucrainei aeronavele F-16 – o coaliție similară cu cea care a decis să dea recent Ucrainei tancurile Leopard 2 de fabricație germană.

Declarațiile senatorului Lindsey Graham au fost făcute în acest context delicat. Dar congresmanul american nu este singurul care s-a referit la necesitatea de a demara cât mai rapid pregătirea piloților ucraineni. De partea cealaltă a Atlanticului, un consilier al ministrului francez al Apărării, Sébastien Lecornu, a declarat la sfârșitul lunii ianuarie că Franța ia în considerare cererea Ucrainei de pregătire a piloților pe avioane de luptă.

Aceasta după ce, într-un interviu acordat recent cotidianului francez Le Figaro, ministrul ucrainean al apărării, Oleksii Reznikov, a cerut Parisului să ajute să-și antreneze piloții pe avioanele franceze. „Am auzit mulți experți vorbind foarte bine despre avioanele franceze și piloții lor. Desigur, m-aș bucura foarte mult dacă piloții ucraineni ar putea fi instruiți să piloteze avioane franceze și să folosească această experiență în vederea asigurării victoriei,” a spus oficialul de la Kiev.

Reamintim că președintele Emmanuel Macron a anunțat în luna ianuarie a acestui an că forțele aeriene franceze vor trece la o flotă formată în întregime din avioane Rafale. Potrivit mai multor surse, aceasta înseamnă că avioanele mai vechi, cum ar fi Mirages 2000, ar putea fi disponibile pentru a fi oferite Ucrainei.

De partea sa, premierul britanic Rishi Sunak i-a cerut oficial secretarului Apărării, Ben Wallace, să analizeze ce avioane de luptă ale Royal Air Force (RAF) ar putea fi furnizate Forțelor Aeriene ucrainene, în urma anunțului că Londra se va oferi să antreneze piloți de luptă ucraineni pentru prima dată.

Mișcarea de a transfera avioane de luptă nu pare totuși iminentă după ce Sunak a spus că intenționează să servească drept „soluție pe termen lung, mai degrabă decât o capacitate pe termen scurt.” Dar, cred experții, decizia ar putea marca un moment esențial în lupta împotriva Rusiei prin începerea livrărilor de avioane de înaltă capacitate, fabricate în Occident.

„Pregătirea se va asigura că piloții sunt capabili să piloteze avioane de luptă sofisticate cu standarde NATO în viitor,” a spus biroul lui Sunak.

Flotele de avioane de luptă RAF sunt formate din aparate Eurofighter Typhoon și F-35. Experții consideră că, în mod realist, doar aparatele Typhoon ar putea face parte din considerațiile de antrenament pentru Ucraina, în condițiile în care unele sunt în garaje sau pregătite pentru retragere, în timp ce doar o escadrilă F-35 din Regatul Unit a fost până acum funcțională. Avionul F-35 fabricat de Lockheed Martin, extrem de avansat și extrem de scump, este folosit de mai mulți aliați americani, dar – cel puțin până acum – nu a făcut încă parte dintr-o discuție serioasă pentru Ucraina.

Discuții continue

Vor livra însă americanii faimoasele aparate F-16 guvernului de la Kiev? La sfârșitul lunii ianuarie, președintele Biden părea să excludă complet transferul de aparate de luptă în Ucraina. Întrebat dacă va accepta cererea Kievului, liderul de la Casa Albă a răspuns tranșant: „Nu.”

Situația însă ar putea să se schimbe radical în perioada următoare. Ambasadoarea americană la Națiunile Unite a indicat duminică că Team Biden și-ar putea revizui atitudinea anterioară de a refuza furnizarea de avioane F-16 Ucrainei.

„Încă avem discuții pe teren cu ucrainenii,” a declarat Linda Thomas-Greenfield la CNN, adăugând că Washingtonul lucrează „foarte strâns și direct” cu Kievul pentru a identifica „care sunt nevoile lor și când au nevoie de ele.”

Thomas-Greenfield s-a referit la cererile anterioare de arme făcute de Kiev, spunând că „nu ajută” dacă SUA furnizează sisteme de arme pe care forțele ucrainene nu sunt în măsură să le folosească și să le întrețină.

„Trebuie să ne asigurăm… că au pregătirea necesară și capacitatea de a folosi sistemele de arme pe care le oferim,” a spus ambasadoarea. „Discuțiile vor continua pe parcursul următoarelor săptămâni și luni, pe măsură ce vom stabili cum să îi susținem cel mai bine.”

De asemenea, generalul Christopher Cavoli, șeful Comandamentului European al SUA, le-a spus congresmenilor de la Washington că furnizarea de aparate F-16 Ucrainei, alături de drone și rachete cu rază lungă de acțiune, ar putea ajuta Kievul să obțină avantaje în față de forțele rusești.

La rândul său, publicația Politico a raportat că un grup bipartizan de legiuitori americani a solicitat președintelui Biden să trimită avioanele la Kiev, deoarece acestea „s-ar putea dovedi decisive pentru controlul spațiului aerian ucrainean în acest an.”

Conduși de democratul Jared Golden, cei cinci congresmeni au scris: „Furnizarea unor astfel de aeronave este necesară pentru a ajuta Ucraina să își protejeze spațiul aerian, în special în condițiile ofensivelor rusești și având în vedere creșterea așteptată a operațiunilor de luptă la scară largă… Avioanele F-16 sau avioanele similare de luptă din a patra generație ar oferi Ucrainei o platformă extrem de mobilă de pe care să ținteze rachetele aer-aer și dronele rusești, pentru a proteja forțele terestre ucrainene în timp ce se confruntă cu trupele ruse, precum și pentru a lupta împotriva aparatelor rusești pentru superioritatea aeriană.”

Livrarea de aparate de vânătoare Ucrainei, o decizie care altădată era considerată imposibilă, este așadar în cărți în acest moment, iar Statele Unite ar putea anunța în viitorul apropiat transferul acestor avioane. În ciuda refuzului ferm exprimat de președintele Biden luna trecută, posibilitatea ca americanii să livreze aparate Ucrainei pare să câștige teren. Deși guvernul de la Washington ar putea să nu fie dispus să doneze el însuși F-16, SUA ar putea aproba ca o ală țară care folosește aceste aparate, cum ar fi Olanda, să le trimită la Kiev. Desigur, F-16 ar putea fi oferit alături de un alt tip de aparat, dar consolidarea la un singur tip de aeronavă ar fi foarte utilă pentru antrenament și susținere pe termen lung, cred experții.

Luni de pregătire

Așa cum am precizat anterior, până în acest moment, Ucraina nu a primit o ofertă solidă pentru avioane de luptă occidentale necesare ca să îmbunătățească capacitățile forțelor sale aeriene. Cu toate acestea, dintre tipurile disponibile de aparate, se pare că unul a fost în mod constant luat în calcul de cancelariile occidentale și de guvernul de la Kiev – F-16. Potrivit blogului de apărare War Zone, acest lucru se datorează în primul rând disponibilității sale, ușurinței suportului și infrastructurii logistice extinse, capacității de a antrena piloții să-l msnevreze și capacității sale multi-rol extrem de adaptabile.

Reamintim că, în acest moment, Kievul folosește patru tipuri de avioane din epoca sovietică, deținând o flotă mică de avioane de luptă MiG-29 și Su-27 și avioane de atac Su-24 și Su-25. Ucraina își folosește avioanele de război pentru misiuni de interceptare și pentru a ataca pozițiile rusești. Uneori, aparatele folosesc arme occidentale, cum ar fi racheta anti-radiații de mare viteză AGM-88 (HARM). Cu toate acestea, Rusia păstrează atât un avantaj numeric, cât și tehnic în domeniul aerian.

Cât de fezabil și cât ar dura însă pregătirea unor piloții nu doar să zboare, ci și să lupte la bordul unui aparat de vânătoare Made in USA? Oficialii de la Kiev s-au declarat convinșă că piloții lor au nevoie de circa șase luni pentru a învăța să manevreze un F-16. Purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene, Iuri Ihnat, a declarat: „Piloții spun că nu este o problemă să zboare cu F-16, ar putea învăța în câteva săptămâni. Să lupți cu aceste avioane este un lucru foarte diferit, să folosești toate tipurile de arme.”

„Piloții spun că ar putea învăța în aproximativ jumătate de an,” a afirmat el. Ihnat a afirmat că două escadrile de avioane de 12 avioane, plus rezerve, ar fi suficiente, cel puțin la început, pentru a ajuta la întoarcerea situației împotriva puterii aeriene ruse. Oficialul a adugat că, pe lângă piloți, inginerii de aviație și alți specialiști ar avea și ei nevoie de pregătire.

Potrivit lui Ihnat, Ucraina are cel puțin 30 de piloți cu cunoștințe suficiente de limba engleză, precum și mecanici, gata să călătorească în Statele Unite pentru antrenament dacă se poate ajunge la un acord legat de F-16.

„Va dura câteva săptămâni pentru a învăța prima etapă de decolare, de aterizare și zbor de la punctul A la punctul B, dar pentru a învăța cum să lupți pe el, să înveți cum să folosești rachete, va dura aproximativ șase luni,” a afirmat oficialul.

Ucraina a început deja lucrările în diferite regiuni pentru a-și adapta aerodromurile la avioanele occidentale, a spus el. (https://www.thedrive.com/the-war-zone/ukraine-situation-report-kyiv-improving-airfields-anticipating-modern-jets)

Oficialul de la Kiev a adăugat că F-16 ar putea fi cea mai bună opțiune pentru un avion de luptă multi-rol pentru a înlocui flota actuală de avioane de război a țării, care sunt mai vechi decât Ucraina modernă însăși.

La rândul lor, piloții ucraineni și unii lideri militari din țară au spus că opțiunea lor preferată este ca Kievul să primească F-16 second-hand. Viper este văzută ca o alegere realistă având în vedere toate calitățile menționate mai devreme. (Numele oficial al F-16 este Fighting Falcon, dar Viper este folosit în mod obișnuit de piloții și echipajele sale datorită asemănării cu o viperă.)

„În cazul F-16, aveți o mulțime de opțiuni pentru diferite programe de antrenament, diferite contramăsuri electronice, diferite motoare, diferite alte componente – este ca Lego,” a declarat pilotul ucrainean identificat ca ‘Juice’. „Capacitățile tehnice sunt foarte apropiate; în general, nu spun că F-16 este mai bun ca avion în sine, dar poate fi cea mai realistă alegere pentru Ucraina, având în vedere capacitatea, disponibilitatea, accesibilitatea și, cel mai important, sustenabilitatea sa.”

War Zone a precizat că F-16 este relativ ușor de operat în siguranță, așa că piloții ucraineni ar pute aînvăța relativ ușor să îl manevreze: „În câteva luni este posibil ca un aviator care nu cunoaște aparatul să fie în siguranță într-un avion precum F-16. Sistemele sunt ușor de operat, avionul este ușor de zburat și este foarte intuitiv de învățat. Viper este o tranziție ușoară pentru un pilot de luptă experimentat dintr-o perspectivă pură a zborului, indiferent de tipul de avion pe care l-a pilotat până acum.”

„Pornești aparatul, împingi accelerația în sus, mergi și zbori. Sistemul de control al zborului neutralizează orice greșeală mare, într-adevăr nu poți suprasolicita avionul decât dacă încerci cu adevărat să faci asta. Nu îl poți scoate cu ușurință din zborul controlat – există o mulțime de cazuri în care aparatul are grijă de tine cu un nivel de siguranță până la care chiar și un operator neeficient poate zbura în siguranță – unele dintre acestea includ sisteme îmbunătățite de avertizare de proximitate a solului (EGPWS). Acesta este primul pod pe care (piloții ucraineni) trebuie să-l traverseze.”

Cursul de bază F-16 Basic Course, cunoscut și sub numele de B-Course sau Cursul B, este de obicei un proces de nouă luni pentru piloții proaspăt ieșiți din etapa de pregătire a piloților. În general, Cursul B constă în ore teoretice, perioade petrecute în simulator și zboruri live. Pe lângă Cursul B, unitățile de formare formală (FTU) organizează și cursuri de tranziție pentru piloții cu experiență în alte avioane – acestea sunt de obicei mult mai scurte decât Cursul B.

În cazul Cursului B, primele patru săptămâni teoretice îi învață pe studenți despre sistemele F-16 și procedurile de urgență. Aceasta este urmată de aproximativ opt sesiuni de antrenament în simulatoare care acoperă zborul cu instrumente de bază și experiența practică a diferitelor proceduri de urgență înainte ca piloții să treacă la patru zboruri live la bordul unui aparat F-16D cu două locuri. Ulterior, urmează o primă misiune solo.

Următoarele zboruri sunt concepute pentru a construi experiență înainte de un zbor de verificare cu un instructor, în timpul căreia studenții trebuie să îndeplinească standardele pentru zborul cu instrumente și gestionarea situațiilor de urgență. În acest moment, noul pilot este considerat a fi calificat pentru a pilota F-16 în toate condițiile meteorologice și poate trece la zborul de noapte cu ochelari de vedere pe timp de noapte.

War Zone a precizat că piloții-studenți trec printr-o fază aer-aer, care include manevre de bază de luptă, manevre de luptă aeriană și interceptări tactice înainte de a intra în faza aer-sol cu zbor la altitudine joasă și tactici de atac la suprafață. Există aproximativ 60 de zboruri în curs, împărțite între fazele de tranziție, aer-aer și aer-sol.

Experții consideră că, pentru piloții de luptă ucraineni cu experiență, o conversie de tip la F-16 ar putea să semene cu un curs tipic de conversie a tranziției FTU, cunoscut sub numele de TX. Acest lucru se aplică în mod tradițional echipajelor aeriene care se deplasează de la un tip de avion de luptă la altul, sau poate ofițerilor superiori care trebuie să zboare mai multe tipuri de aparate. Un curs de tranziție personalizat, care încorporează o pregătire în sistemele occidentale și proceduri de operare standard (SOP), ar putea fi tipul de programă de care ar avea nevoie un viitor pilot ucrainean de F-16 care vine de pe MiG sau Suhoi.

O sarcină deloc ușoară

„Pentru un pilot cu aproximativ 500 de ore de experiență într-un avion de luptă occidental, dar care nu a zburat niciodată anterior cu F-16 – cineva care trece de la un F/A-18 Hornet, de exemplu – fără pauze, care să lucreze și în în weekend etc., are nevoie de 69 de zile pentru a învăța totul ca să manevreze în siguranță aparatul Viper în misiuni aer-aer și aer-sol,” a comentat un instructor F-16 experimentat.

„Asta presupunând că (piloții) vorbesc bine engleza, deoarece aceasta este limba în care predăm. Aceste 69 de zile includ șase zboruri care te învață să zbori cu avionul și să-l aterizezi; aproximativ 15 zboruri aer-aer, dar dacă au făcut multe din acestea înainte, ar putea fi reduse la 10; între șase și nouă misiuni aer-sol, care ar include un antrenament de bază de a folosi bombe ghidate prin laser (LGB) și muniții de atac ghidate de GPS (JDAM). Acest lucru le-ar oferi o înțelegere de bază, la nivel de pilot de susținere, și asta presupunând că sunt deja familiarizați cu armele complexe, cum ar fi AIM-120 AMRAAM sau rachetă aer-aer cu rază medie avansată,” a adăugat el.

„Ar trebui, de asemenea, (ca piloții) să participe la 210 de ore de studii academice și 10-20 de evenimente pe simulatoare. Nu poți face asta repede – chiar și a face două simulări pe zi înseamnă 10 zile consecutive. Nu poți face așa ceva rapid. Deci, acele 69 de zile ar însemna că pilotul ar putea folosi avionul în siguranță într-un mediu de antrenament tactic. Zborul în condiții de luptă este o cu totul altă poveste… Să lupți împotriva unui Su-35, chiar și a unui Su-27 în spațiul aerian contestat – acum vorbim despre ani de experiență. Nu poți face asta cu un tip nou-nouț care a văzut totul o singură dată! Puteți avea toate capacitățile avionului, dar dacă pilotul nu știe cum să-l folosească corect, atunci este inutil. Deci, pentru un pilot care vine de pe un MiG-29, care trebuie să învețe un PVI (interfață pilot-vehicul) nou-nouț, în care totul arată diferit, să folosească arme despre care doar au citit vreodată, pentru a le oferi un antrenament de trei luni și apoi să îi arunci direct în luptă – un lucru greu de realizat!”

Instructorul a spus că trecerea de la un MiG-29 la un aparat occidental precum Viper nu este un pas mare în performanță, dar este un salt uriaș în tehnologie – arme și avionică. „Chiar și după 69 de zile de antrenament intens, aceasta este doar o calificare de pilot de susținere, așa că cine va conduce misiunea? Îl trimiți ca pe un avion solitar pentru a încerca să doboare orice prinde? Pentru a fi super eficient, ai nevoie de cel puțin patru aparate, iar pentru a conduce o astfel de operațiune ai nevoie de cel puțin un an de pregătire intensivă – atunci poți zdrobi adversarul.”

Soluția oferită de instructorul de F-16? „Răspunsul ar trebui să se bazeze inițial pe construirea unei noi programe bazate pe nevoile specifice ale Ucrainei și pe scenariile de amenințare, iar pentru a o lua apoi în luptă ar fi nevoie între șase și 12 luni de pregătire. Ar fi în continuare riscant, dar asta ar putea depăși recompensele.”

War Zone a precinct că multe țări care operează F-16 aleg să-și trimită piloții în SUA pentru formarea inițială de calificare. De exemplu, piloți din Polonia și România efectuează antrenamente pentru F-16 cu unitatea 162nd Wing a Gărzii Naționale Aeriene la baza Gărzii Naționale Aeriene Morris din Tucson (Arizona). Acesta ar putea servi drept un loc ideal pentru antrenamentele de conversie pentru aviatorii din Ucraina.

Un alt pilot F-16 a comentat pentru War Zone că Forțele Aeriene ale SUA ar putea integra cu ușurință între 6-12 piloți ucraineni într-un curs FTU Viper într-o perioadă relativ scurtă și să le ofere o programă țintită care să le ofere abilitățile specifice de care vor avea nevoie în teatrul de război.

În sfârșit, experții cred că rolurile de luptă dorite pentru piloții ucraineni de F-16 ar trebui luate în considerare cu atenție. Un avion de luptă modern, cu un singur loc, multirol ar putea fi ușor de manevrat din perspectiva pură a pilotajului, dar numeroasele seturi de misiuni disponibile înseamnă o sarcină de lucru mare pentru pilot. De aceea ar putea dura mulți ani pentru crearea unei escadrile de luptă multi-rol cu capacitate completă – chiar și cu un tip de avion performant cum este F-16.

Concluzia. Chiar dacă Statele Unite i aliații lor ar oferi rapid Ucrainei aparatele de vânătoare cerute de guvernul de la Kiev, situația nu s-ar schimba foarte mult pe termen scurt. Piloții ucraineni ar avea nevoie de luni de zile de pregătire pentru a fi capabil să zboare în misiuni de luptă și să confrunte aparatele ruse.

În plus, o forță aeriană ucraineană performantă care să opereze eficient pe aparatele produse în occident – obiectivul final cel mai important – este o misiune delicată, care poate dura ani de zile. Deocamdată, cancelariile vestice nu au ajuns la un acord pentru a livra Ucrainei avioanele moderne. Piloții ucraineni încă așteaptă undă verde de la politicieni pentru a schimba aparatele sovietice actuale cu manșa aeronavelor de vânătoare vestice și de a încerca să modifice radical situația de pe teatrul de război.

Surse: CNN, ABC, Reuters, Politico, The Drive, Breaking Defense, Air Force Magazine

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...