G4Media.ro

AUR a depus la Senat un proiect de lege privind reintroducerea uniformelor…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

AUR a depus la Senat un proiect de lege privind reintroducerea uniformelor şcolare în învăţământul preuniversitar: „Elimină etalarea ultimei mode, a blugilor ultimul răcnet sau a bluzelor fancy cumpărate din mall”

AUR a depus la Senat un proiect de lege privind reintroducerea uniformelor şcolare în învăţământul preuniversitar. Iniţiativa, denumită „Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr. 35/2007 privind creşterea siguranţei în unităţile de învăţământ”, îi are ca iniţiatori pe deputaţii George Simion şi Lilian Scripnic, anunţă formaţiunea. Iniţiatorii propunerii afirmă că „o uniformă elimină etalarea ultimei mode, a blugilor ultimul răcnet sau a bluzelor fancy cumpărate din malluri, în cazul copiilor ai căror părinţi au posibilităţi financiare, în timp ce alţi copii cu posibilităţi materiale mai modeste să dezvolte complexe de inferioritate în baza a ce au sau nu, ca haine pentru şcoală”, relatează News.ro.

Potrivit iniţiatorilor, în România, uniformele şcolare au o tradiţie neîntreruptă încă din secolul al XIX-lea şi până în zilele noastre. Primele uniforme şcolare de pe teritoriul ţării noastre au apărut la Turnu Severin în 1897. Ulterior, prin reforma la scară largă a învăţământului, implementată de Spiru Haret, obligativitatea purtării uniformelor şcolare s-a extins la nivel naţional.

„În perioada interbelică, purtarea uniformei şcolare era un motiv de mândrie pentru elevii români, datorită sentimentului de apartenenţă la o comunitate prestigioasă de tineri studioşi. Acestui sentiment i se răspundea, din partea societăţii, cu respect şi admiraţie. Ulterior, ca efect al introducerii uniformelor şcolare inspirate din modelul sovietic, sentimentele de mândrie şi de apartenenţă la o comunitate studioasă s-au degradat în timp, astfel că, la sfârşitul anilor ‘80, elevii aveau o atitudine ostilă faţă de uniformă şi conformism”, spun cei de la AUR.

Potrivit parlamentarilor, „în ţara noastră nu au fost efectuate studii sociologice şi pedagogice pe tema uniformelor şcolare. De altfel, chestiunea nu a fost tratată ştiinţific în studii de specialitate pedagogică”.
„Studiile şi sondajele finanţate şi efectuate de-a lungul timpului în ţările vest-europene şi în Statele Unite ale Americii au pus în evidenţă cu predilecţie avantajele purtării uniformei şcolare. Există un studiu desfăşurat de Universitatea Houston care a demonstrat că rezultatele la testele aplicate unei şcoli de fete au crescut cu până la 3 procente după introducerea uniformelor şcolare. Alţi specialişti susţin că «alegerile vestimentare nu mai reprezintă o problemă, deci te poţi concentra pe şcoală, nu pe ce vei purta la şcoală» sau ca «uniformele elimină distragerile şi dramele închipuite şi ajută la concentrarea pe învăţare». Un studiu efectuat de Universitatea Oxford Brooks demonstrează că uniformele contribuie la «un sentiment de mândrie şcolară». Un alt studiu, în care au fost implicate 1000 de şcoli gimnaziale din Texas, a arătat că elevii care poartă uniforme au «o percepţie pozitivă mai puternică asupra faptului că aparţin unei comunităţi şcolare decât cei care nu poartă uniforme». În cadrul Universităţii Syracuse funcţionează un centru de studiere a agresivităţii şi efectelor acesteia, care a demonstrat că purtarea uniformei îi ajută pe elevii care întâmpină dificultăţi să simtă că beneficiază de suportul comunităţii. „Este vorba despre un sentiment de apartenenţă” care se pare că le este de mare ajutor”, spun iniţiatorii în expunerea de motive.

Ei dau exemplul unui studiu american, potrivit căruia 83% dintre profesorii chestionaţi consideră că o uniformă şcolară bine aleasă poate preveni comportament ostil/de excludere şi de luare în derâdere a cuiva pe tema înfăţişării sau a situaţiei economice.

„Profesorii apreciază că portul uniformei şcolare contribuie la disciplinarea elevilor şi la creşterea capacităţii de concentrare a acestora. În cadrul unui studiu efectuat de Universitatea Houston s-a demonstrat că rata medie de absenţă la ore pentru fetele din gimnaziu şi liceu a scăzut cu până la 7% după introducerea uniformelor şcolare. A fost demonstrată şi îmbunătăţirea ratei de absolvire. De asemenea, au remarcat ca «problemele de comportament s-au manifestat prin acţiuni mai puţin grave». În altă şcoală gimnazială, de data aceasta din Albuquerque, referatele legate de disciplină s-au redus de la 1565 în primul semestru, la 405 în al doilea, după introducerea uniformei”, spune AUR.

Potrivit iniţiatorilor, „purtarea uniformei elimină stresul copiilor (dar şi al părinţilor) de a decide zilnic cu ce să se îmbrace, precum şi a tentaţiei de a purta la şcoală o vestimentaţie excentrică, din tendinţa specifică vârstei de a epata în faţa colegilor sau de a se impune în faţa acestora”.

„Un avantaj economic real pentru părinţi îl constituie faptul că cheltuielile legate de procurarea uniformei şcolare au loc, de regulă, o dată pe an, astfel că părinţii nu vor mai fi nevoiţi să reînnoiască frecvent garderoba de şcoală a copiilor. Statistic, în unităţile de învăţământ în care se poartă uniformă şcolară, elevii sunt «mai disciplinaţi, mai atenţi, ascultă mai bine, nivelul de zgomot e mai mic, iar timpul irosit la începutul fiecărei ore, înainte de începerea predării, este redus»”, spun cei de la AUR.

Ei mai arată că „purtarea constantă a uniformei la şcoală contribuie semnificativ la identificarea «intruşilor» care ar putea pătrunde în incintă, altminteri, neobservaţi”.

În plus, purtarea uniformei i-ar împiedica pe elevii mai mari să îşi declare făţiş apartenenţa la un grup (ca sa nu îi spunem „bandă”, care ar putea suna exagerat, dar care devine din păcate o realitate tot mai frecventă şi în învăţământul românesc), lucru ce ar putea genera conflicte, afirmă AUR.

Potrivit parlamentarilor, ”în cadrul unor şcoli din California care au participat la un astfel de studiu, incidentele violente s-au redus cu 34%, atacurile armate au scăzut cu 50%, bătăile între copii s-au redus cu 51%, incidentele cu tentă sexuală au scăzut cu 74%, posesia de droguri s-a redus cu 69%, iar actele de vandalism au fost rărite cu 18% după introducerea uniformei şcolare, conform datelor furnizate de poliţie”.

„În prezent, în ţara noastră, uniforma şcolară pentru elevi nu este obligatorie prin lege, însă fiecare unitate de învăţământ poate impune purtarea ei prin includerea acestei prevederi în regulamentul şcolar. Atunci când un elev poartă o uniformă şcolară, este introdus într-un mediu care încurajează cultura şi promovează valoarea armoniei şi egalităţii între colegii de clasă. În numeroase ţări, uniformele şcolare sunt folosite pentru a aduce laolaltă elevii lor, indiferent de clasa socială, culoare, credinţă şi statut. Într-un fel uniformele obligatorii sunt benefice dacă ne gândim că, astfel, copiii nu sunt marginalizaţi pentru statutul lor şi nici nu se confruntă cu probleme ce nu merită atenţie. Cel puţin la nivel vestimentar, pe durata orelor de şcoală, toţi elevii sunt egali. O uniformă elimină etalarea ultimei mode, a blugilor ultimul răcnet sau a bluzelor fancy cumpărate din mall-uri, în cazul copiilor ai căror părinţi au posibilităţi financiare, în timp ce alţi copii cu posibilităţi materiale mai modeste să dezvolte complexe de inferioritate în baza a ce au sau nu, ca haine pentru şcoală”, spun iniţiatorii.

AUR menţionează că elevii cu uniformă şcolară îşi concentrează atenţia pe ce au de învăţat şi pe relaţia dintre ei, nu neapărat „ce are x sau y pe ea/el astăzi”.

„În acest sens, specialiştii în pedagogie şcolară consideră că uniforma şcolară ar diminua diferenţele de statut economic şi social şi ar contribui la eliminarea situaţiilor penibile în care copiii se simt frustraţi de modul în care se îmbracă. Prin implementarea unor norme care să reglementeze vestimentaţia elevilor pot fi evitate situaţii de un pericol deosebit, precum pătrunderea într-o anumită unitate şcolară a unor persoane străine de aceasta, pentru a ajunge la un anumit elev şi a-l supune unor rele tratamente. Acestea se întâmplă din cauză că mare parte dintre aceste unităţi nu legitimează toate persoanele care intră în incintă. În şcolile din România care au adoptat uniforma şcolară astfel de evenimente lipsesc”, spune AUR în proiect.

De asemenea, ei afirmă că ”uniforma şcolară înseamnă totodată şi o pregătire pentru viaţa profesională, aceasta îi învaţă pe elevi să se îmbrace elegant şi potrivit împrejurărilor”.

„Majoritatea uniformelor au o eleganţă sobră, ceea ce îi pregăteşte pe copii şi pentru viaţa profesională. Există meserii la care este obligatoriu să porţi uniformă, iar la majoritatea locurilor de muncă trebuie să respecţi un anumit cod vestimentar. Elevii liceelor cu tradiţie din România sunt mândri că poartă uniforma specifică şcolii lor”, arată parlamentarii.

AUR precizează că, deoarece propunerea legislativă trebuie să prevadă sursa de finanţare pentru acoperirea cheltuielilor bugetare pe care aplicarea prevederilor le implică, acestea sunt specificate în:

  • Legea nr. 1/2011 a Educaţiei Naţionale care prevede modul de finanţare pentru educaţia naţionale pentru care se alocă anual din bugetul de stat şi din bugetele autorităţilor publice locale minimum 6% din produsul intern brut al anului respectiv.
  • Ordinul nr. 5870 din 22 decembrie 2021 publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 8 din 4 ianuarie 2022, modificat şi completat prin Ordinul nr. 3.073 din 31 ianuarie 2022 publicat în Monitorul Oficial nr. 99 din 31 ianuarie 2022, privind criteriile generale de acordare a burselor elevilor din învăţământul preuniversitar de stat.
  • Ordonanţa de Urgenţă nr. 133 din 7 august 2020 privind unele măsuri pentru sprijinirea categoriilor de elevi cei mai defavorizaţi care beneficiază de sprijin educaţional pe bază de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional acordate din fonduri externe nerambursabile, precum şi unele măsuri de distribuire a acestora.

„La Jocurile Olimpice, fiecare ţară are o uniformă reprezentativă, cluburile de fotbal au o ţinută distinctivă, la fel şi orice altă echipă. Prin promovarea acestei iniţiative legislative, considerăm că şi elevii ar trebui să poarte ceva care să-i diferenţieze de ceilalţi, motiv pentru care vă rugăm să susţineţi adoptarea acestui proiect de lege”, spune AUR în proiect.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

22 comentarii

  1. bravo, haur! in plina criza energetica, de securitate si economica, va ocupati de prioritati! mai lipseste un proiect de lege privind lipitul mucului scobit din nas sub tablia biroului parlamentar. hai ca se poate, inutililor!

  2. Camasi si pantaloni de culaore inchisa cu dunga tricolora si banderola cu crucea ortodoxa simetrica.

  3. Ultimul racnet :))) racnete aveti voi in capetele alea seci de dacopati

  4. Doamne fereste!

  5. Mda, si uniforma sa includa itarii si opincile. Ba chiar putem sa mergem mai in urma cu traditia si sa constatam ca in Tarile Romane scolile nu prea existau.

  6. pașii următori:
    – să se cânte vechiul imn al RSR la prima oră
    – elevii să stea cuminț’ cu mânurile la spate
    – cine-i prins fumând în budă să se prezinte la direcțiune cu tac-su tuns !

  7. Englezii au uniforme la scoala, probabil si aia sunt niste comunisti, soimii patriei.

    • AUR vrea să ascundă faptul că nu are niciun plan pentru reconstruirea Educației în România, sclav de partid ce ești

    • si japonezii au , si multi altii …. si multe alte democratii si scoli de calitate nu au …

      daar cand vine ideea de la niste mizerii umane ca aur-de-la-rusi … fii de comunisti .. cum o cultura comunista … unde uniforma era regula … ca frica si ciocu mic .. punand in context cu violenta(!) celor de la aur-de-la-rusi ce la varf cu a celor doua specimene simion-nunta-cu-barbati(mireasa undeva pe acolo, in fund) si balsoaca (derivat al mizeriei aurist) … iti pui semne de intrebare

      ar fi fost MAI bine sa se zbata si pe chestii reale, gen depolitizare, eliminarea imposturii .. dar na ei se adreseaza celor simpli

      cred ca o gramda de parinti care nu prea au bani , ii vor injura , ca trebuie sa mai dea banii si pe o uniforma,

      dar clar in scoala , intelctul trebuie sa primeze, si aici trebuie sa se axeze, nu pe uniforme

    • Este adevarat. Englezii au uniforme. Dar au si un sistem care sa sustina acest lucru. La englezi abandonul scolar nu este fara limite ca in Romania din cauza saraciei. Statul roman nu este in stare sa livreze manualele scolare. Cu ce bani sa cumpere parintii uniforme in Romania? Aici nu e vorba de cei ce isi permit ci de cei ce nu-si permit. In Anglia uniformele se gasesc peste tot la preturi decente inainte de incepere anului scolar, nu este o mare problema financiara, mai ales ca exista beneficii pentru fiecare copil. Alocatia la noi nu-ti ajunge nici de un crac de pantalon de uniforma scolara. AUR mai intai are de facut investitii masive in sistem ca intreg inainte sa vina cu aceste aberatii care sunt pe principiul hai sa impunem visiunea noastra si in rest sa se descurce.

    • Englezii nu au _o_ uniforma in toate scolile. Au uniforme incepand din gimanziu, dar uniformele sunt specifice scolii. Nici macar nu sunt obligatorii, dar cam tpata lumea le adopta (din motive istorice/de traditie).

      La noi, discutia e o tampenie pura. N-a facut nimeni un studiu care sa lege cumva portul uniformei de performanta scolara. Ori, la capitolul performnta scolara, avem multe de facut inainte sa ne legam de uniforme.

  8. Cel mai mult in anii de scoala am urat uniforma, era un mod de a-ti suprima identitatea, de a creea omul nou obedient si inregimentat.
    Periodic apar nostalgici din astia care cred ca daca exista uniforma se rezolva toate problemele sistemului de invatamant si ale complexelor de inferioritate.
    In clasele primare se poarta aceste uniforme.
    II anunt pe aceasca cale ca elevii oricum vorbesc intre ei si se mai si intalnesc in afara scolii, deci oricum apar complexe de inferioritate! In plus unul vine cu ghiozdan de 50 de lei altul cu unul de 500 deci uniforma nu va rezolva absolut nimic.

    • Dar când pupi cadavre, tablouri plângătoare și ridici incantații către un personaj imaginar – toate făcute în public – nu îți exprimi „identitatea”? Sau o „identitate” aprobată de partidul creștinopato-fascist este bună, iar cealaltă rea? Dublu standard cu afirmarea „identității”, mama lui de prozelitism religios!

    • @naruto
      Tatuaje sub 18 ani doar cu acceptul parintelul, asa e legea si iti garantez ca nu poti sa iti faci chiar daca vrei.
      Cat despre restul, poti merge si beat la scoala nu are legatura cu uniforma!

  9. Uniforma scolara fara nr. matricol ?

  10. Nu uniforma e problema ci intentia adevarata pentru care se pledeaza pentru ele. Averea se poate etala foarte bine si cu uniforma, doar daca nu standardizeaza si ghiozdanele, bratarile, telefoanele si masina lui tata cand te aduce la scoala si interzicerea intalnirilor de dupa ore.

  11. – Frăţiuarie – să mai facă şi firmele dă partid un ban cinstit, şti ce zic? Mănţele-gi! Dacă nu şutim noi banii la elevi, îi şuteşte alţii cu fondul clasei sau cu meditaţi.

  12. Ce idee slaba. Moda si banii părinților se vor vedea oricum, in încălțăminte, ghiozdan, telefon, etc.

  13. Chelului îi lipsește tichia de mărgăritar !
    In America se poarta uniforme doar la școlile private, pe banii părinților. Școlile de stat nu au uniforme.
    In afara de UK, nu exista uniforme la nicio școală de stat din Europa, încă din anii ’70. Exista in schimb un cod vestimentar, care obliga copiii sa nu poarte lanțuri de aur, bijuterii, tatuaje, creste de cocos, telefoane de firma, pantofi de lux, fetele minijupe sau băieții slapi și chiloți, adică este obligatorie o îmbrăcăminte decenta numita „casual”.
    Nu au voie să meargă la școală nici epilați pe picioare sau cu ruj și unghiile vopsite, deci aspectul de bun-simț este de baza, iar nu uniforma.
    Degeaba ai uniforma daca fumezi iarba in curtea scolii până leșini și nimănui nu-i pasă !