G4Media.ro

Asociațiile de magistrați și societatea civilă semnalează că Ministerul Justiției nu a…

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Asociațiile de magistrați și societatea civilă semnalează că Ministerul Justiției nu a publicat proiectele legilor justiției și ale codurilor penale: ”Solicităm să le publice urgent și să le înainteze Comisiei de la Veneția/ Nu se poate justifica sub nicio formă refuzul”

Asociația Forumul Judecătorilor din România (FJR), Asociația Mișcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor (AMASP) și Asociația Inițiativa pentru Justiție (AIJ), organizații profesionale ale judecătorilor și procurorilor, precum și asociațiile Funky Citizens, Declic și Vedem Just, reprezentând societatea civilă, au luat act de anunțul Ministerului Justiției din 18 aprilie 2022 referitor la transmiterea spre consultare Comisiei Europene, în cadrul Mecanismului de Cooperare și Verificare (MCV), a proiectelor legilor justiției și ale Codurilor penale, anunță aceștia printr-un comunicat de miercuri.

Ministerul Justiției a precizat că a finalizat proiectele și că acesta reprezintă un obiectiv prioritar în cadrul Programului de Guvernare, dar și un obiectiv al MCV pe Justiție, prevăzut și în cadrul PNRR, transmit asociațiile de magistrați și ONG-urile.

Asociațiile de magistrați și societatea civilă semnalează că Ministerul Justiției nu a publicat proiectele legilor justiției și ale codurilor penale și cer transparență instituției condusă de liberalul Cătălin Predoiu.

Comunicatul integral

”Suprinzător, proiectele nu au fost publicate pe site-ul Ministerului Justiției, în condițiile în care este bine știut că lipsa transparenţei decizionale, alături de carenţe ale activităţii de reglementare, conduce inevitabil la încrederea scăzută a societăţii în forţa şi importanţa actelor normative. De altfel, transparența decizională și consultarea publică reprezintă de ani buni elemente fundamentale și pentru Strategia Națională Anticorupție (gestionată de Ministerul Justiției).

În plus, jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene și a Curții Europene a Drepturilor Omului, precum și actele întocmite de Consiliul Europei, bazându-se în special pe expertiza Comisiei de la Veneția, furnizează o listă neexhaustivă a principiilor statului de drept și definesc sensul de bază al statului de drept ca o valoare comună a Uniunii Europene, în conformitate cu articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană.

Aceste principii includ legalitatea, care implică un proces transparent, responsabil, democratic și pluralist pentru adoptarea de legi, securitatea juridică; interzicerea caracterului arbitrar al competențelor executive, instanțe independente și imparțiale, controlul jurisdicțional eficient, inclusiv respectarea drepturilor fundamentale și egalitatea în fața legii. Cerințele nu sunt doar formale și procedurale, ci instrumentul pentru asigurarea conformității cu valorile democrației și ale drepturilor omului și respectarea acestor valori.

Prin urmare, Ministrerul Justiției nu poate justifica sub nicio formă refuzul de publicare a proiectele legilor justiției și ale codurilor penale înaintate Comisiei Europene.

Totodată, Comisia Europeană, prin numeroase rapoarte MCV, a solicitat României să țină seama în mod corespunzător de avizele Comisiei de la Veneția.

Potrivit art.11 din Constituția României, Statul român se obligă să îndeplinească întocmai și cu bună-credință obligațiile ce-i revin din tratatele la care este parte. Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern. România a aderat la Consiliul Europei (CE), ca urmare a deciziei de la 4 octombrie 1993, formulată prin Rezoluția nr. 37/1993 a Comitetului de Miniștri al CE. Aderarea la Consiliul Europei, organizație fondată pe principiile respectului pentru drepturile și libertățile fundamentale ale omului, pentru valorile democrației și ale statului de drept, a constituit o etapă obligatorie în promovarea demersurilor României de aderare la Uniunea Europeană (UE) și la Organizația Tratatului Nord-Atlantic (NATO).

Așadar, sesizarea Comisiei de la Veneția cu privire la proiectele legilor justiției și ale Codurilor penale este obligatorie și nu poate fi evitată prin niciun fel de artificiu.

În consecință, solicităm public Ministrului Justiției să publice urgent proiectele legilor justiției și ale codurilor penale și să le înainteze Comisiei de la Veneția, în vederea respectării obligațiilor Statului român ca membru al Consiliul Europei, dar și pentru evitarea unor noi proceduri de infringement, în cadrul Uniunii Europene.

Asociația Forumul Judecătorilor din România

Asociația Mișcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor

Asociația Inițiativa pentru Justiție

Asociația Funky Citizens

Asociația Declic

Vedem Just”.

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

15 comentarii

  1. Pai nu au cum ca n-au terminat interlopii sa le franjureze, trebuie sa il mai intrebe si pe Nutzu’ Camataru’ daca ii convin codurile casei nostra …

    • Predoiu se uita in oglinda si o vede pe Dogioiu asa ca ce are nevoie sa mai publice ceva? Ne spune Dogioiu ca este de vina Stelian Ion si apoi apar niste postaci cu garsoniera in gura. Si gata Justitia.

  2. Robocap și cei 4000 de hoți.

  3. Robocop și cei 4000 de hoți.

  4. Au atacat imprimanta rusii si de aia nu se poate publica….. J I G O D I I

  5. Iar schimbam codurile penale ?
    Primul cod penal a funcționat din 1856 până în 2002, acum urmează să-l schimbam la fiecare 10 ani !
    Doamne ferește !
    Codul penal nu se scrie ca un roman polițist, stimabililor !

    • Pai daca ce avem noi nu-si face treaba? Fapt recunoscut si de ai nostri, din moment ce planuiesc sa le schimbe. Si daca legislatia noastra e depasita, ineficienta, de ce refuzam expertiza unor state decenii de justitie functionala? Ca suntem noi mai dastepti? Sau pentru ca sunt interese politice de a mentine echilibrul puterilor in stat mai pe model de „ferma an i malelor”, cu puterea politica mai egala decat toate?

  6. Au ajuns ONG-urile sa facă legea in Romania. Pentru cine le da atenție, pentru că tonul pe care îl folosesc denotă agresivitate și lipsa de respect față de instituțiile statului.

  7. Pentru mafia USL sunt ideale legile justitiei si SIIJ din vremea lui Draknea, de ce le-ar schimba?
    PNL, UDMR si PSD l-au sabotat pe Stelian Ion si voi vreti ca sa schimbe chiar ei legislatia in defavoarea hotilor? Exclus!

    • Predoiule verificai pe ăsti la dosarele care le au in lucru sa vezi intărzieri și sanctionazăi ca toata ziua stau pe internet care mai de care sa iasa in evidentă.pune inspectia pe ei ca prea iși fac de cap și cere sanctiuni pina la excludere din magistratură.

  8. Daca e poate, va rugam, sunt articole la care, daca se poate, folositi alte imagini.

  9. Sluga mafiei PNL-PSD acest predoiu care a inchis dosarele 10 august si Black Cube

  10. De ce va vaicariti nu voi i-ati votat pe toți nenorociți ăștia?😁😁😁

  11. Aceasta „podoaba”competenta,intr-ale coruptiei,a fost descoperita de Tariceanu,care il privea ca pe o nestemata in „pietrisul cu zgura” al justitiei romanesti.Era perfect,avea origini sanatoase in ce priveste coruptia,stie sa vorbeasca foarte alambicat de te ia ameteala,le are cu avocatura,ce mai,omul potrivit la locul potrivit.
    Aoleo,pai ce-i cer organizatiile astea de magistrati ii da peste cap toata aceasta constructie, tot ce inseamna secretele incheiturilor acestor coduri.Daca le-ar dezveli,s-ar vedea,pentru ca Predoiu a fost membru in comisia de redactare a codurilor,toate golurile din ele,asa cum se vede cu aparatura moderna golurile,umplute cu peturi(pentru a fura cimentul)la o structura de rezistenta al unui bloc turn.

  12. oengeul toxic si anarhist USR se proactiveaza! Dar cand era stelica garsoniera minitru, de ce nu a facut-o?