G4Media.ro

Amendă de 6,7 milioane de euro pentru Emag. Consiliul Concurenței a sancționat…

Sursa: emag.ro

Amendă de 6,7 milioane de euro pentru Emag. Consiliul Concurenței a sancționat promovarea propriilor oferte în detrimentul ofertelor de la parteneri în marketplace. CEO-ul companiei: ”Viteza cu care am dezvoltat eMAG nu a fost lipsită de erori, însă am învățat de fiecare dată din ele”

Consiliul Concurenței a sancționat compania Dante International SA cu 32,28 milioane lei (aproximativ 6,7 milioane euro) pentru abuz de poziție dominantă pe piața serviciilor de intermediere prin platforme online de tip marketplace, potrivit unui comunicat al instituției. Consiliul Concurenței, instituție condusă de Bogdan Chirițoiu, a impus companiei mai multe măsuri corective pentru a restabili mediul concurențial normal și pentru a preveni apariția unor astfel de fapte.

Astfel, în urma investigației declanșate la sfârșitul anului 2017, Consiliul Concurenței a constatat că Dante International SA, în calitate de deținător și administrator al platformei online eMAG Marketplace (www.eMAG.ro) a abuzat de poziția sa dominantă, în perioada ianuarie 2013 -iunie 2019, în special, prin poziționarea și afișarea mai favorabilă a propriei oferte de produse în detrimentul ofertelor partenerilor care comercializau pe platformă și cu care se afla în concurență directă.

În acest fel, s-au limitat ofertele partenerilor afiliați eMAG.ro, ceea ce a condus la afectarea concurenței reale între ofertele de produse prezentate pe această platformă. Potrivit Consiliului, compania a recunoscut fapta anticoncurențială și a beneficiat de o reducere a amenzii.

Pentru ca aceste fapte să nu se mai repete, autoritatea de concurență a impus companiei să adopte o serie de măsuri privind algoritmii utilizați de platformă, Dante având obligația să informeze complet și corect comercianții parteneri asupra modului de funcționare a algoritmilor, cum ar fi cei de listare, cei de poziționare a produselor pe platformă și să limiteze intervențiile manuale în funcționarea algoritmilor relevanți.

În același timp, compania trebuie să dezvolte modificări ale structurii organizaționale, să creeze un sistem de gestionare a datelor colectate și stocate prin intermediul platformei, astfel încât accesul la aceste date agregate să se realizeze în mod nediscriminatoriu. Totodată, Dante trebuie să-și îmbunătățească politica de soluționare a plângerilor, prin crearea unui set de bune practici în administrarea relației cu participanții la platformă.

UPDATE: Poziția eMAG privind rezultatul investigației Consiliului Concurenței

eMAG și Consiliul Concurenței au ajuns la o înțelegere comună privind faptele investigate, aferente perioadei 2013 – iunie 2019. eMAG a colaborat cu autoritatea de concurență pe tot parcursul investigației și a pus la dispoziție, în mod transparent, dincolo de obligația legală de a coopera, toate datele și informațiile privind modul de funcționare a platformei Marketplace pentru o înțelegere completă a acestui nou model de comerț electronic.

Platforma eMAG a funcționat în primii 12 ani de activitate doar cu vânzare directă. Apoi, treptat, prin platforma eMAG Marketplace, partenerii au avut posibilitatea să își vândă produsele, în baza unor reguli care au fost adaptate din mers, pe măsura ce platforma a evoluat. Concomitent cu plata amenzii, compania și-a asumat voluntar o serie de măsuri în fața autorității de concurență, prin care regulile și algoritmii vor fi mult mai transparenți. Astfel, perspectivele de dezvoltare ale partenerilor vor crește prin predictibilitate, acces la date și o soluționare rapidă a problemelor.

„Viteza cu care am dezvoltat platforma eMAG nu a fost lipsită de erori, însă am învățat de fiecare dată din ele și ne-au ajutat sa adaptăm modelul. Procesul de dezvoltare a platformei a presupus de multe ori soluții rapide în interesul clienților, dar unele dintre ele au fost impredictibile pentru alte părți implicate în platformă. Deși izolate, aceste situații au generat îngrijorări ale autorității de concurență, împreună cu care am depus toate eforturile pentru identifica un mod foarte predictibil, transparent și echilibrat prin care toate părțile să poată beneficia de avantajele unei platforme de comerț online, iar clientul să rămână prioritatea noastră. Chiar dacă am primit o sancțiune, luăm partea bună din aceasta experiență: am învățat cum să oferim un serviciu foarte bun în același timp și clienților, și partenerilor din Marketplace, printr-un sistem de reguli și algoritmi îmbunătățiți permanent, bazându-ne pe tehnologie. Astfel, clienții beneficiază de servicii inovatoare care le salvează timp și bani, iar partenerii beneficiază de oportunități majore de dezvoltare, în România și în țările din jur,” a declarat Iulian Stanciu, CEO eMAG.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

22 comentarii

  1. I-a fript că lumea.

  2. Asa se invata sa fii civilizat, prin pedepsirea nerespectarii legilor si regulilor !

  3. Daca eu am o piata unde vand legume si fructe si iti inchiriez si tie 2 tarabe sa vinzi legume si fructe, cu ce gresesc daca pun un afis in care imi laud fructele si legumele mele?

    • Vezi ca uiti sa spui ca in contractul de inchiriere spune clar ca fructele celorlalti vor primi aceeasi vizbilitate. Naspa …

    • Nu e chiar atat de simplu dar pastrand analogia ta…
      De fapt PIATA EMAG inchiriaza tarabe la mai multi vanzatori contra cost.
      Unul dintre vanzatorii astia este TARABA EMAG care conform legii nu trebuie sa aiba alt avantaj decat cel dat de pret sau stoc.

    • Ar puea fi OKay daca le-ai spune de la inceput clientilor tai ca au sanse cu 50% mai mici ca clientii sa ajunga la produsele lor decat sa ajunca la ale tale.
      Dar chiar daca le-ai spune asta, acest lucru incalca legea concurentei adica faci o concurenta neloaiala (exact cum de exemplu facea Microsoft cand instala implicit IE ca browser default. MS nici macar nu-ti vindea ci iti dadea ceva gratis.)

  4. Cine plm mai cumpara de la emag ? Nu vreau sa il finantez pe Sebastian @ Ghita

    • Se cumpără dar în special la oferte. Altfel au prețuri mari spre foarte mari.

    • Nimeni 🙂
      De aia are o cifra de afaceri de 4.6 miliarde (nu milioane) lei in 2019 !

  5. Asa nu-mi plac stirile astea… cu detalii lipsa.
    Emag va contesta in instanta decizia, nu?
    Un judecator va stabili (mult) mai tarziu valoarea reala… care (poate) va fi platita daca ANAF… someaza, daca… sau daca…

    Emag va plati anul asta la stat un impozit pe venit micsorat cu valoarea de acum a amenzii, nu?

    G4Media, ne explicati daca asa e?… intrebati la Emag

    • Cu 6,7 milioane de euro mai importa acum niste laptopuri cu 100$ si ni le vinde cu 500 de euro si uita si de amenda.

  6. Se aplica stilul Amazon.
    Te lasa sa vinzi ce vrei prin intermediul site-ului, apoi, daca ai vanzare mare, isi aduc acelasi produs si il dau mai ieftin.
    Sau il baga in fata la cautari.
    Riscul e minim in felul asta, pentru ca au un istoric al vanzarilor partenerilor, iar ei nu se baga la produse neprofitabile.
    Capitalism pe algoritmi.
    Beszos cum a devenit miliardar, muncind?

    • Ai uitat sa spui de cashflow-ul reinvestit, orice…

    • Nea Gică,
      Ai uitat să spui că nici comisionul pe care ți-l percep până la momentul la care decid să te lase cu buza umflată (cum au procedat cu importatorul Dyson) nu e nici el de colea, ci e de cca 26 -29%…Jaf la drumul mare, nu glumă…

    • Bezos este un capitalist exploatator !
      Numai cei care muncesc fara sa gandeasca au dreptul sa se inscrie in Intenationala Socialista !

  7. Sper sa fie doar prima din multele amenzi pe care le va primi si pe care le merita mizeria numita eMag.

  8. Toate marile firme profită de poziția dominantă pe piață și de naivitatea clienților. Cred că EMAG nu a contribuit la campania electorală pentru cine trebuie .

  9. Emag are o pozitie care se apropie de monopol in multe categorii de produse. Trebuia reglementat de mult timp.

  10. Nici Google nu stă prea bine cu controlul AI-ului și algoritmii, inclusiv pe partea de „search”, vezi articolul „The way we train AI is fundamentally flawed” pe technologyreview.com. La ce minuni să te aștepți atunci de la mioriticul Emag?
    E bine totuși că CC-ul stă cu ochii și pe ei, și CEO-ul este suficient de matur încă să ia amenda ca pe un „feedback” / sugestii de imbunătățire.

  11. …și ne pică drobul de sare în cap…
    Da cine va pune, stimați hateri emag sa cumpărați de la ei?
    Puteți cumpăra de la f…lanco, cu termen de livrare peste 3 săptămâni. Si la preț mai mare.
    Sau același produs, de la blamatul vostru, cu cost transport de 75 lei! Cost final: identic ambele!
    Sau puteți lua de chineji, cu plată în avans…
    Freeweel!
    Sau aveți, totuși, un pic de siguranță, dată de brand?
    Hai siktir, ipocriților!! Ce e pont, raport calitate preț, e pe eMag!
    PS. De pe Amazon, va las pe voi… etc și alții…
    PPS. dacă plătesc amenda, înseamnă că și-o asumă.
    Ceea ce nu cred. 😜