G4Media.ro

A devenit religia în Europa noua Cortină de Fier?

Foto: Pexels.com

A devenit religia în Europa noua Cortină de Fier?

Cu cât societăţile sunt mai educate, cu atât secularizarea lor avansează, iar aderenţa oamenilor la religii slăbeşte, se crede, adesea, în vest. Estul e de altă părere, se arată într-un comentariu publicat de postul de radio Deutsche Welle.

Nu pare întâmplător defel că guvernele vest-europene sunt, în genere, de cu totul alte păreri decât cele central- şi est-europene pe teme contemporane cheie, cum ar fi, de pildă, migraţia şi refugiaţii sau parteneriatele homosexuale. În fond, şi est-europenii de rând se deosebesc substanţial în sfera convingerilor şi definiţiei propriei identităţi de vest-europeni, după cum reiese dintr-un recent studiu al Institului Pew.

Conform Pew Research Center, toleranţa faţă de oamenii de alte culturi şi religii diferă substanţial în est faţă de vest. Astfel, net mai mulţi occidentali admit căsniciile homosexuale şi intruziunea musulmanilor în propriile familii decât acceptă oamenii din centrul şi răsăritul Europei.

Înrudirea cu musulmani sau evrei este acceptată de aproape o treime (29%) din români şi 32 la sută din bulgari, dar de 74 la sută în Spania, de aproape 7 din 10 finlandezi şi de peste jumătate din adulţi în alte state din vest. Cei mai puţin dispuşi să se încuscrească, la rigoare, cu credincioşi islamici sunt cehii, balticii şi ungurii. Investigaţia, realizată în 24 de state ale Uniunii, scoate în evidenţă şi alte deosebiri în materie de semnificaţii atribuite religiei, minorităţilor şi problemelor sociale în  genere.

Pare că aderenţa disjunctă la religie exprimă diferenţe identitare majore. Potrivit studiului în discuţie, net mai mulţi est-europeni decât scandinavi, olandezi, germani şi membri ai popoarelor gintei latine din Apus îşi consideră rădăcinile creştine de importanţă crucială pentru propria identitate. Aproape toţi românii, în speţă 98 de procente, se identifică drept creştini. Mult mai puţini spanioli (în speţă 66%) afirmă acelaşi lucru, deşi 92 la sută dintre ei recunosc că au beneficiat de o educaţie creştină.

La fel, substanţial mai mulţi răsăriteni decât apuseni şi, nu în ultimul rând grecii, dar şi majoritatea românilor îşi consideră propria cultură superioară altora. Pe locul întâi în materie de egocentrism cultural se situează grecii. Succesorii genialei civilizaţii elene sunt urmaţi în statistica publicată de Pew Research Center de bulgari şi de români, apoi de polonezi şi cehi.

Or, le-ar fi în principiu mai uşor moştenitorilor unei mari culturi internaţionale, precum cea spaniolă, să-şi justifice eventualul şovinism decât, să zicem, bulgarii.

Există o corelaţie între religiozitatea unei societăţi şi educaţie, iluminism ori gradul ei de modernizare? S-a crezut un timp, în siajul lui Max Weber, că democraţiile nu se simt prea bine decât în zone impregnate de protestantism. S-a mai presupus, aiurea, că modernitatea ar împinge credinţele către extincţie. Or, societăţi occidentale foarte moderne şi avansate, precum cea americană, s-au arătat, ca şi cea israeliană, perfect compatibile cu o religiozitate puternică. Sau chiar ascendentă.

În disputa cu privire la religii, a căror importanţă pentru viaţa oamenilor şi pentru identitatea lor e, potrivit studiului Institului Pew, mult mai mare în Răsărit decât în Apus, au toate şansele să câştige esteuropenii. Pe măsură ce imigraţia musulmană, una eminamente religioasă, ia proporţii în vest, sporeşte inevitabil şi rolul religiei în secularizatele societăţi occidentale. Această aserţiune e valabilă indiferent dacă religia în chestiune este cea importată mai nou, de la Soare Răsare, sau e vorba de revitalizarea reactivă a celei transplantate, din acelaşi Orient, cu două milenii în urmă.

Din păcate, studiul în discuţie prezintă o lacună serioasă. Căci nu doar religia, agnosticismul şi ateismul ori naţionalismele, care tind să ia amploare odată cu religiozitatea, au ţesut, identitar, noua Cortină, cea interioară, alcătuită din convingeri, credinţe şi emoţii, care, invizibilă, spre deosebire de cea „de Fier,” dar nu mai puţin polarizatoare, desparte estul Europei de vest.

Ci şi disjuncta memorie a totalitarismelor care au desfigurat in corpore Bătrânul Continent, dar s-au întipărit cu totul altfel în amintirea europenilor victimizaţi, în est, de comunismul de extracţie sovietică, decât în cea a occidentalilor distruşi, ori cotropiţi de nazism.

În timp ce americanii şi englezii i-au salvat pe occidentali de cataclismul hitlerist, est-europenii au încăput sub cizmă sovietică şi i-au aşteptat în zadar pe anglo-saxoni. În imperiul minciunii comuniste, o utopie cvasireligioasă, dar seculară, militând sever, agresiv şi tenebros, nu arareori criminal, pentru un Weltanschauung marxist, în speţă ateu, religia le-a devenit multora un ultim refugiu, o oază de lumină şi adevăr. Ceea ce nu înseamnă că intensitatea religiozităţii esteuropene (una foarte inegală, de altfel, şi la polonezi, pe de o parte şi cehi sau estgermani, pe de alta) e pur şi simplu efectul absenţei postbelice din zonă a americanilor şi a democraţiei reconstruite de ei în vest.

Ţine de hybrisul occidental amplificat subit şi masiv de prăbuşirea Imperiului comunist şi de slăbiciunea economică şi tehnologică, instalată în faza de tranziţie postcomunistă, în estul şi centrul Europei, că vestul a omis să realizeze din timp deosebirile interioare uriaşe dintre societăţi.

În loc să le analizeze şi să acţioneze spre a reduce şi a elimina divergenţele, vestul, anemiat de relativism, progresism dogmatic, hipertoleranţă şi corectitudine politică a contribuit la amplificarea lor, fără să înţeleagă natura şi resorturile celor manifestate în ultimii ani, indirect, în raportările tot mai critice ale francezilor şi germanilor la unguri şi polonezi, de pildă.

Ar fi oare posibil ca, paradoxal, criza, nu în ultimul rând identitară, provocată în Apus de globalizare, digitalizare, terorism şi migraţie, să declanşeze un proces de reflecţie în stare să vindece rana redeschisă şi sângerândă a rupturii est-vest? Greu de spus. Tangoul se dansează în cuplu.

În fond, nu doar vest-europenii au omis să-şi facă lecţiile în ultimele decenii. Corijenţe grave, în materie de memorie, de asumare a fascismului şi comunismului, precum şi restanţe nu mai puţin deplorabile în sfera reformei religioase grevează extrem de puternic şi lumea est-europeană.

(Sursa Foto: Pexels.com)


Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

14 comentarii

  1. Autorul articolului pare să insinueze ca Islamul este o nouă religie care ne parvine din Orient, omițând modul în care acest proces a avut loc, care este complet diferit. Nu în ultimul rând uita ca tocmai confruntarea istorică cu Islamul si marxismul, care acum vine din Vest este de fapt sursa respingerii acestuia în Est, experienta de care Vestul nu a beneficiat si pe care tocmai începe să o recupereze. Ideea din spatele comentariului conform căreia socialismul ateu ar fi o formă de progres al societății este pur si simplu ineptă, după cum s-a putut vedea în perioada comunista. Locul religiei este luat de superstiție iar socialismul este prin definiție falimentar. Cei care se mai agata de ideile propovaduite de stânga occidentală de astăzi nu dovedesc nici cea mai mică urmă de educație sau superioritate intelectuală ignorând o sumedenie de fapte și factori cât se poate de obiectivi, ei regresand în superstitia unor lozinci care sunt infirmate atât de istorie cât și de ce ce întâmplă astăzi pretutindeni.

    • Le cam amesteci. Ateismul nu are treabă cu marxismul, socialismul, comunismul și nicio altă ideologie. Iar secularizarea statului nu ține de socialism și nici de ateism, ba este chiar o idee creștină („să dăm Cezarului…”). Socialismul nu este clar o formă de progres a societății, poate nici ateismul (debatable), dar secularizarea cu siguranță este.

    • @Cosmin: dă-mi voie să te contrazic: deși ateismul are rădăcini în Grecia antică, sursa ateismului vest-european provine cel mai probabil din Iluminism/Masonerie și a culminat cu regimul terorii în Franța, al proto-bolșevicilor iacobini.

      „să dăm Cezarului…” se referă la distincția dintre autoritatea civilă și autoritatea divină, căreia îi este subordonată. În consecință, creștinii și-au plătit taxele dar au refuzat să recunoască divinitatea împăratului roman.

  2. Religia a ajuns o mafie de danşii inventată.

    • Gresit! Religia a fost mereu inventia mafiei politice. Si asa este peste tot in lume, indiferent de povestea scornita.
      Iar comentariul cum ca esticii au avut de-a face cu musulmani, nu sta in picioare. Balticii n-au avut in istorie razboaie cu turcii, si cu toate astea sunt cei mai islamofobi.

  3. Citind comentariu nu am vazut nimic de faptul ca Islamul in sud estul Europei este o religie prezenta, ca Bulgarii, Romanii si cei din zona Balcanilor au rezolvat acest clivaj religios prin toletranta si ca exacerbarea asta vine dinspre Vest. Din pacate comunismul a dus aceasta toleranta spre zona de intoleranta. Analiza este un gunoi, de 15 ani zic ca noi ca romani suntem o rasa alba, iar tiganii sunt de-ai nostrii, fiind crestini pe care noi ca stat nu am stiut sa-i integram!

  4. Titlu tendențios, nu face citibil articolul. Ar trebui sa scrieti despre situația creștinei hindu din Pakistan, achitata de Curtea supremă pt acuzația de blasfemie dar pe care masele isterizare o vor moartă. Italienii Rai tv au arătat.

  5. Sa vedem cati romani se vor mai declara ortodocsi la urmatorul recensamant dupa apropirea BOR de PSD din ultimul timp, culminand cu acel referendum penibil. Eu unul o sa ma declar fara religie sau agnostic, inainte ma declara ortodox pentru ca asa eram din familie si ca un fapt de identitate nationala. Insa acum, nu mai vad sensul, nu merg la biserica, nu sunt practicant, deci de ce sa ma afiliez unei religii?

    • Religia are rolul și rostul ei dar, că orice lucru bun, poate fi uzurpat de ticăloși. Cu atât mai importantă e religia strămoșească, bine temperată de imxtiunile fanatismului. Problema e că, dacă nu ținem la religia noastră, care vrem nu vrem face parte din identitatea noastră, devenim pradă ușoară pt Islamul militant. Vezi Cat Stevens care și a pus turbanul in cap și.mintea in cui

    • @Maniu Sa mori tu ?! Deci nu ne putem impotrivi islamului militant decat daca suntem crestini? Oamenii non-religiosi n-au voie sa se dea cu parerea? Pt tine crestinismul inseamna o scuza pt a uri oamenii care nu sunt ca tine . Ce atitudine frumoasa si deloc surprinzatoare din partea ipocritilor crestinopati

  6. Nu contează adeziunea, ci inima îndreptată spre Dumnezeu!

    • Basme cu zei si printese, inimi nemuritoare si draci impielitati. Schimba pe Libertatea, Can Can, etc…

  7. ”inima indreptata spre dumnezeu”!
    asta este la nivel de ev mediu timpuriu!

    • „asta este la nivel de ev mediu timpuriu!”
      Ce vrei sa spui?
      Ca tot ce a fost in evul mediu a fost gresit? Ca omenirea a „ievoluat”? Imbecili, jigodii si bestii exista si acum, stai linistit! Iar cele mai mari atrocitati omenirea le-a cunoscut in ultima suta de ani, de departe. Si nici viitorul nu suna prea bine.
      Ca NU exista Dumnezeu? Trebuie sa ai nitica minte ca sa-ti dai seama ca si asta este tot un fel de credinta.