G4Media.ro

10 sfaturi pentru întreținerea mașinilor pe timp de iarnă

10 sfaturi pentru întreținerea mașinilor pe timp de iarnă

Anotimpul rece este cea mai dificilă perioadă din an atât pentru mașini cât și pentru șoferi. Chiar dacă ați avut deja contact cu primele probleme ale iernii (drumuri cu polei, parbrize înghețate, etc), nu este târziu să luați anumite măsuri preventive care vor economisi bani și vor facilita condusul indiferent de condițiile de drum.

Următoarele recomandări vă sunt prezentate de către specialiști în autovehicule second-hand din echipa carVertical, cu o expertiză profesională de peste cinci ani.

1. Efectuați reviziile la timp

Toate fluidele mașinii trebuie verificate, completate sau înlocuite după caz, cu precădere în apropierea anotimpului rece.

Uleiul de motor își pierde proprietățile în decursul unui an din cauza temperaturilor variate la care a fost supus, indiferent de numărul de kilometri parcurși. Pornirea la rece este momentul în care piesele sunt cel mai predispuse la uzură și din acest motiv un ulei proaspăt este ideal pentru a evita costuri de reparație mai mari în viitor.
Antigelul trebuie înlocuit complet la fiecare 2-3 ani deoarece punctul de congelare crește odată cu trecerea timpului și astfel există riscuri diverse, de la defectarea radiatorului, vasului de expansiune sau defecte mai însemnate la motor.
Lichidul de frână trebuie verificat cu un tester, iar dacă este contaminat trebuie înlocuit în totalitate. Prețul este de cele mai multe ori unul modic, iar această operațiune trebuie efectuată la un anumit interval de ani/kilometri în funcție de producătorul autoturismului.
Lichidul de parbriz de calitate împreună cu un set de ștergătoare noi va asigura o bună vizibilitate, sporind siguranța pe drum. Utilizarea unui lichid de parbriz de calitate inferioară sau diluarea acestuia cu apă va putea cauza defecțiuni ale instalației de spălare din cauză că acesta va îngheța în vas sau în furtunuri.

2. Înlocuiți anvelopele de vară cu cele de iarnă

Anvelopele de iarnă sunt o necesitate, iar montarea lor este obligatorie atunci când temperatura exterioară este constant mai mică sau egală cu 7°C. Datorită compoziției din care sunt alcătuite, anvelopele de iarnă își mențin elasticitatea în anotimpul rece (anvelopele de vară se întăresc pe vremea rece, dublând sau triplând distanța de frânare și reducând aderența în viraje).

De asemenea, verificați presiunea în pneuri săptămânal sau o dată la două săptămâni. Este normal să existe o pierdere de presiune când temperatura exterioară este scăzută, însă dacă veți circula cu o presiune mai mică decât cea indicată de producător există riscul să deteriorați prematur anvelopa sau să rămâneți în pană.

3. Verificați sistemul de frânare

Capacitatea unei mașini de a se opri este ceva ce nu trebuie niciodată lăsat la voia întâmplării. O mașină care nu pornește când vă grăbiți este mai sigură decât o mașină care nu frânează la timp (tot când vă grăbiți).

Astfel, efectuați o verificare amănunțită a sistemului de frânare al mașinii, de la starea plăcuțelor și a discurilor (sau tamburilor) până la frâna de staționare, integritatea conductelor și calitatea lichidului de frână din instalație.
Desigur, dacă mașina are probleme pe partea de suspensie sau este echipată cu anvelope vechi/uzate, capacitatea acesteia de frânare este redusă, însă un set de plăcuțe și discuri noi vor face diferența pentru început.

4. Circulați cu 50% sau mai mult din capacitatea rezervorului

Pompa de combustibil este responsabilă de transmiterea acestuia prin conducte în motor. Această componentă se încălzește în mers dar este răcită de carburantul în care este imersată. Dacă circulați frecvent cu o cantitate mică de combustibil în rezervor există riscul supraîncălzirii pompei și defectarea ei, lucru ce va duce la imposibilitatea de a porni mașina. Această situație este mai des întâlnită iarna deoarece contrastul dintre temperatura exterioară și temperatura pompei este prea mare.

Costul reparației este mediu dar puteți scuti acest deranj inutil asigurându-vă că aveți întotdeauna 50% sau mai mult carburant în rezervor, pompa fiind astfel imersată suficient și răcită corespunzător.

5. Verificați capacitatea de încărcare a acumulatorului

Pornirea motorului pe timp de iarnă solicită mai mult bateria mașinii din cauza temperaturii scăzute de afară. Acumulatorul se descarcă mai repede și uneori poate pierde cantitatea necesară de curent pentru pornire.
Verificați într-un service capacitatea de încărcare a bateriei și înlocuiți-o dacă este necesar.

6. Preveniți apariția coroziunii

Spălați mașina o dată la două săptămâni sau după un drum mai lung pentru a îndepărta particulele de sare de pe drum. Apoi, cu autovehiculul curățat analizați potențiale locuri ce necesită atenție (vopsea sărită, început de rugină, protecții din plastic ce rețin apa). Remediind la timp rugina și acoperind locurile unde aceasta ar putea să apară veți menține aspectul mașinii și mai ales valoarea de revânzare.

Acordați atenție și părții inferioare (componente ale suspensiei, șasiului sau evacuării) pentru potențiale porțiuni predispuse coroziunii. Este recomandat să înnoiți stratul protector anti coroziune o dată la 3-5 ani.
O altă recomandare este să vă asigurați că pasajele prin care apa trebuie să circule nu sunt înfundate (sub portiere, sub parbriz și lunetă etc). Dacă apa stagnează în acele spații, rugina nu va întârzia să apară, lucru posibil inclusiv la mașini de generație nouă.

Pragurile și aripile sunt printre cele mai predispuse coroziunii, iar cauza acesteia este de multe ori apa, murdăria sau frunzele ce rămân blocate în părțile inferioare ale carenajului roții. Este indicat să curățați la o anumită perioadă de timp spațiile acoperite de protecții din plastic (carenaje, ornamente, etc).

7. Mențineți performanța luminilor

Când circulați pe drumuri umede, o parte din murdărie se depune pe parbriz, o parte pe caroserie dar și pe faruri/stopuri.

Pentru a preveni depunerea stratului de murdărie pe faruri (și implicit scăderea performanței de a ilumina) puteți aplica 1-2 straturi de ceară auto pe suprafața acestora, ulterior spălării. De asemenea, puteți repeta aceeași procedură și pentru stopuri și semnalizări.

8. Verificați funcționarea tuturor luminilor

Este indicat să verificați măcar o dată pe lună buna funcționare a tuturor semnalelor luminoase din dotarea autovehiculului dvs. De asemenea, asigurați-vă că aveți în mașină câteva becuri și siguranțe de rezervă.

9. Depozitați în portbagaj strictul necesar pentru drum

Fie că sunteți pe drum spre un concediu la munte sau faceți naveta, anumite ustensile sunt esențiale pe timp de iarnă. Printre acestea menționăm:
1. lichid de parbriz;
2. lopată;
3. racletă;
4. antigel;
5. ulei;
6. cheie de roți;
7. cric;
8. compresor de aer;
9. pături, apă, provizii și alte necesități particulare.

10. Conduceți prudent

Ultimul dar poate cel mai important sfat este să aveți o conduită rutieră preventivă deoarece iarna pericolele sunt mai frecvente, iar riscurile pe care le presupun anumite manevre uneori se dublează.
Evitați accelerările bruște (mai ales în cazul propulsiei), virajele cu viteză mare sau frânările din scurt. Anticipați traficul pentru a conduce relaxat și a avea un consum rezonabil (consumul pe timp de iarnă tinde să crească și cu 15-20%), dar mai ales pentru a fi în siguranță, atât dumneavoastră cât și pasagerii împreună cu ceilalți participanți la trafic.

Așadar, întreținerea unei mașini pe timp de iarnă se poate dovedi mai dificilă și mai costisitoare însă este absolut necesară pentru asigurarea bunei funcționări și siguranței în orice condiții de drum.

Nota: Articol susținut de CarVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

 

 

 

 

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

4 comentarii

  1. Puneti ceva prelata pe parbriz sa nu trebuiasa sa tot razuiti gheata de pe masina. Aia cu 50% carburant tot timpul in rezervor NU este ok. Benzina este de proasta calitate, se adauga de multe lanturi de benzinarii(cu exceptia unueia) o cantitate mica de vreo 1-5% APĂ in benzina pe langa bioetanol, care in timp se separa de benzina si apar imuritatile mult mai devreme in combustbil ceea ce poate duce la infundarea sistemului de alimentare cu carburant, inclusiv la defectarea pompei. De asemenea sa se evite strazile sarate de deszapezire ca distruge caroseria. La baterie nu strica sa pui una mai mare cand o schimbi pentru a evita descarcarea din cauza frigului. Noi pe masinile de 2.8 si in sus recomandam baterie intre 100 si chiar 150 Ah daca este loc. In rest, nu suntem la gradinita.

  2. Sfaturi utile! Anul acesta iarna îmi provoacă multe probleme. Nu mă așteptam la o vreme atât de rece.

  3. Articol interesant. Apropo (probabil în afara subiectului), observ o mulțime de reclame Carvertical peste tot. M-a enervat puțin, dar din moment ce am încercat, aș putea spune că oamenii TREBUIE să știe despre această oportunitate de a verifica istoricul vehiculului. Ajută la evitarea dealerilor de autovehicule necinstiți.