G4Media.ro

Un lot din autostrada Sebeș-Turda și centura Mihăileștiului riscă să rămână fără…

Un lot din autostrada Sebeș-Turda și centura Mihăileștiului riscă să rămână fără constructori. CNAIR ar putea termina lucrările la centură în regie proprie

Grecii de la Aktor și spaniolii de la Copisa Constructora ar putea rămâne fără contracte. Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a anunțat că nu este deloc încântat de cum evoluează lucrările nici la cei 24 de kilometri de șosea rapidă dintre Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud, parte din autostrada Sebeș-Turda, nici la cei 3 kilometri de centură a Mihăileștiului. Luni sunt chemați ambii constructori pentru discuții. În caz de reziliere, lucrările la centura Mihăileștiului vor finalizate de CNAIR cu proprii muncitori.

Contractul pentru realizarea celor 3,18 kilometri de centură a Mihăileștiului a fost semnat în iulie 2016. Spaniolii de la Copisa Constructora s-au angajat să realizeze lucrarea pentru 31,35 milioane lei. Potrivit CNAIR, din 2016 și până acum spaniolii au realizat doar o treime din lucrări.

„Ei au avut termen de începere în iulie 2016 şi termenul de executare a fost de 12 luni. Nu există probleme cu exproprierile decât într-o zonă mică, care nu le afectează restul lucrărilor. Progresul lor fizic din 2016 până acum este undeva la 30%. Stadiul financiar este de 34%, deci nu sunt probleme cu plăţile din partea noastră. Cu această firmă am avut probleme şi la centura Târgu-Mureş. Nu au resurse financiare, nu au resurse umane”, a declarat directorul general al CNAIR, Narcis Neaga.

„Ei invocă faptul că nu am plătit la zi. Însă plăţile sunt la zi. Ei invocă o clauză contractuală, o formulă de escaladare a preţurilor. Timp de 12 luni compania nu a considerat normal să aibă o formulă de actualizare a preţurilor şi, din acest motiv, nu a fost introdusă în contract. Ei şi-au asumat această situaţie şi au semnat contractul. Nu vii după trei ani să spui că nu ai formulă de escaladare a preţului când tu pe şantier ai 10-15 oameni”, a continuat oficialul CNAIR.

Probleme cu exproprierile și evacuarea apelor pluviale

Problemele nu țin, însă, doar de mobilizarea constructorului, după cum reiese chiar dintr-un document din această lună privind stadiul proiectelor aflate în derulare aflat pe site-ul Companiei de Administrare a Infrastructurii (CNAIR).

„La data prezentei Antreprenorul (constructorul, n.r) întâmpină mari dificultăți în execuția lucrărilor de relocare utilități la sensul giratoriu km. 0+000. Motivul este refuzul moștenitorilor de drept ai proprietarului Făsui Dumitru de a părăsi proprietatea. Moștenitorii suștin că vor elibera proprietatea în momentul când vor încasa drepturile bănești cuvenite prin Decizia nr.493/04.05.2017”, se arată în documentul citat.

În mai anul trecut, Ministerul Transporturilor a redactat un act normativ pentru actualizarea Hotârârii de Guvern prin care se aprobau exproprierile necesare pentru realizarea centurii. „Actualizarea HG-ului a fost returnată având în vedere că acesta nu a ajuns la promulgare în Guvern, până la finele anului 2018”, se arată în documentul CNAIR. Abia acum va fi repus pe circuitul de avizare acel proiect de act normativ.

În plus, proiectul centurii a suferit modificări. Contructorul a întocmit un nou Proiect Tehnic de deversare a apelor pluviale pentru care nu a întocmit deocamdată detaliile de execuție.

„Intenţia noastră este de a rezilia contractul”, a declarat sâmbătă șeful CNAIR, Narcis Neaga. Dacă intenția va deveni realitate, Narcis Neaga spune că lucrarea va fi finalizată de CNAIR în regie proprie.

Ministrul Transporturilor îi amenință cu rezilierea și pe grecii de la Aktor care construiesc în ritm de melc lotul 2 din autostrada Sebeș-Turda

În pericol de reziliere este și lotul 2 din autostrada Sebeș-Turda. Grecii de la Aktor avansează greu cu lucrările. În patru ani, grecii au realizat doar 49% din lucrare. Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, s-a arătat nemulțumit de mobilizarea acestora. Au pe șantier undeva la 50 de muncitori și 70 de utililaje.

Valoarea contractului este de 549,33 milioane lei, fără TVA.

Critici privind mobilizarea celor de la Aktor au venit și de la Asociația Pro Infrastructura.

„În tot anul 2018 avansul fizic a fost de, atenție, doar 5 puncte procentuale, de la 44% la 49%! Mai grav, constructorul tot nu reușește să se mobilizeze. De la finalul lunii octombrie 2018 și până acum câteva zile, «progresul» este insesizabil! Zone întregi sunt NEATINSE! Înțelegem că a fost și iarna la mijloc, dar chiar și așa, șantierul arată dezolant: utilaje răzlețe pe 24 de km, cele mai multe parcate și câțiva muncitori pe ici, pe colo. Tronsonul are ZERO șanse să fie gata în 2019, în ciuda promisiunilor iresponsabile ale autorităților! Chiar și finalul lui 2020 este problematic”, au scris pe Facebook cei de la API în urmă cu două zile.

Ministrul Transporturilor i-a amenințat pe constructorii care nu se pun pe treabă că va da înapoi din a le rezilia contractele.

„Unde nu sunt mobilizaţi, pleacă acasă şi trei ani nu mai au ce căuta în România, le dăm certificat constatator negru şi am încheiat discuţia. Ce tot stăm atâta să le zic de fiecare dată când mă duc pe şantiere. Le-am zis că nu voi mai anunţa când plec, voi anunţa presa cu o oră jumate-două înainte să ajung pe şantier. Nu mai am de ce să anunţ dinainte. Să văd acolo cum aduc 20 de utilaje, cum am văzut la cei de la Aktor, în condiţiile în care plouase cu o zi înainte? Despre ce vorbim? Aici este o problemă de asumare. Înţeleg că sunt un consorţiu mare, dar nu pot să înţeleg că vin în România să ia nişte bani şi nu-i muncesc şi mai fac şi «claim-uri» pe deasupra. Păi românii noştri de ce nu fac «claim-uri», de exmplu?!”, a declarat acesta.

Grecii de la Aktor au câștigat recent și contractul pentru realizarea a 16,3 kilometri din Autotrada de Centură Sud a Capitalei. Contractul în valoare de 853,42 milioane lei (fără TVA) nu s-a semnat, încă, pentru că grecii întârzie cu aducerea actelor.

Foto: Autostrada Sebeș-Turda (sursa: Ministerul Transporturilor)

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

3 comentarii

  1. Cristina mamă, era greu să scrii „lotul 2 al autostrăzii Sebeș- Turda, între Alba Iulia și Aiud”? Cine naiba a auzit în țară de Pârâul Iovului? Pentru informația ta, ăla chiar e un PÂRÂU. Doar un pârâu.

  2. Fii tare Cuc!
    Fa-i varza si pe ăstia.
    Sa aducându la partid.

  3. Bun, sunt absolut de acord că firma aia spaniolă e de kkt. Dacă n-au fost în stare să termine 3 km de drum în trei ani, înseamnă că sunt de kkt, clar.
    Dar: vine Cuc și spune că au mai avut probleme cu firma respectivă la centura ocolitoare de la Tg. Mureș. Bine frate, atunci de ce p.ulpa mea ați mai semnat contracte cu ei, în 2016 ? Știați că n-au muncitori, n-au scule, n-au,n-au,n-au. Și atunci ? Hai Cuc că ai mai fost ministru la Transporturi și înainte , spune-ne !
    Dacă CNAIR poate face lucrarea în regie proprie, de ce a fost nevoie de contracte cu neica nimeni ?
    Cu grecii de la Aktor la fel. Deci?