G4Media.ro

Umbrele virtuale: armatele de troli. Cine sunt și cum îi identificăm?

Sursa foto: Pixabay

Umbrele virtuale: armatele de troli. Cine sunt și cum îi identificăm?

În peisajul agitat al politicii contemporane, o forță subtilă și insidioasă își face din nou simțită prezența: armata de troli digitali, agenți ai dezinformării și manipulării din mediul online care sunt aproape imposibil de indentificat. Vă întrebați cine sunt trolii și cum arată ei? Nu vă putem spune cu exactitate, dar știm că un trol poate fi un jurnalist, un bloger, un vloger sau chiar un om simplu cu cunoștinte medii despre tehnologie. Aceste persoane sunt plătite de companii-fantomă să își creeze conturi false de utilizatori, prin care vor inunda forumurile și rețelele de socializare cu mesaje de tip fake-news, activând sub steag fals și sub protecția anonimatului oferit de social media.

Vezi podcastul video G4Media „Tech Trends” realizat de Alex Buzică: Cine sunt trolii și cum îi identificăm? 

Acești indivizi propagă, pe Facebook de exemplu, idei și comentarii menite să disemineze propagandă, dezinformare și manipulare.

Publicitate electorală

De cele mai multe ori, trolii creează zgomot digital și pot da impresia unei susțineri sau opoziții masive față de anumite idei sau candidați politici. Una dintre cele mai periculoase influențe ale armatei de troli este impactul lor asupra procesului electoral, pentru că pot distorsiona în mod semnificativ percepția publică și astfel influența alegerile oamenilor în viața reală.

Folosind tehnici subtile de psihologie și targeting al audienței, pot amplifica tensiunile sociale, pot promova teorii ale conspirației și pot submina încrederea în instituțiile democratice, doar prin prezenta lor în mediul online.

Unul dintre cele mai cunoscute exemple este implicarea trolilor ruși în alegerile prezidențiale din Statele Unite ale Americii din 2016. Dar atenție! Nu există dovezi clare sau concluzii definitive cu privire la faptul că victoria lui Donald Trump a fost atunci direct determinată de acțiunile armatelor de troli. Cu toate acestea, există dovezi că Rusia a intervenit în alegerile americane prin agenți online.

Pentru cei care nu știu încă, un singur trol poate avea sute de profiluri de utilizator, poate genera o discuție online pe un forum, pentru ca mai apoi tot el să își răspundă singur pro și contra. Un singur om cu sute de profiluri false montează o capcană care este menită să atragă tot mai mulți utilizatori într-o discuție ireală sau conspiraționistă.

În momentul de față, rușii au cea mai numeroasă și puternică armată de troli, cu activitate zilnică pe grupurile de social media în care activează utilizatori din UE și Statele Unite ale Americii.

În ceea ce privește utilizarea trolilor și a operațiunilor de dezinformare online, cel mai cunoscut exemplu este Agenția de Cercetare pe Internet (IRA) din Rusia. Iar activitatea acestei agenții este considerată a fi legată de guvernul rus și este asociată cu Agenția de Informații a Rusiei.

Evghenii Prigojin, fostul lider al mercenarilor Wagner, zis „Bucătarul lui Puțin”, decedat anul trecut într-un accident aviatic, a pus piatra de temelie în formarea armatei de troli special antrenată pentru a cuceri internetul.

Între 2015 și 2018, forța cibernetică a lui Prigojin depășea granițele naționale și lucra pe mai multe fronturi. Ulterior a evoluat într-o mare sferă media, lansând un număr de publicații precum Agenția de Știri Federală (RIA Fan), Politics Today și Economics Today. Toate erau diferite, dar de fapt, toate reprezentau același lucru: o rețea de propagandă, troli și boți.

Ca să vă faceți o idee câtă influență au armatele de troli, am realizat un research, iar pe site-ul de statistică LIVE INTERNET am descoperit că aproximativ 90% din consumul de știri online din Rusia vine de la agregatori, însă utilizatorii nu acordă aproape deloc atenție sursei originale a informației. Adică majoritatea victimelor trolilor sunt utilizatorii care nu investighează din mai multe surse dacă o știre este adevărată sau nu.

Tocmai din acest motiv, piața rusească de media este considerată raiul armatelor de troli. Știrile generate de ruși au fost preluate pe site-uri celebre și au ajuns până și pe YahooNews sau Google News.

Înaintea referendumului privind Brexitul din 2016, au existat rapoarte despre campanii care au vizat să influențeze rezultatul votului prin agenți online rusi infiltrați în grupuri politice pe internet. Iar în prezent, ca urmare a războiului cu Rusia, și Ucraina este vulnerabilă la activitatea trolilor digitali.

În întreaga Europă, există acum îngrijorări legate de influența acestor utilizatori falși în contextul alegerilor europarlamentare. Și în România, în 2016 a activat pentru scurt timp o organizație media globală care promova valorile stângii progresiste. Este vorba de site-ul Peace Data, așa cum se arată într-un articol publicat de cei de la romania.europalibera.org.

Și jurnaliștii de la Daily Beast au arătat că site-ul de propagandă rusească Peace Data funcționa în România că o organizație non-profit în urma cu mulți ani.

Jurnaliștii de la Europa Libera au întrebat la Ministerul Justiției dacă în Registrul ONG-urilor (unde se înscriu organizațiile media non-profit) există o astfel de societate sau dacă a existat o cerere în acest sens pentru Peace Data.

În baza verificărilor efectuate s-a constatat că organizația Peace Data nu figura în această evidență – a declarat Ministerul Justiției. Neînregistrat oficial, site-ul de manipulare a funcționat doar câteva luni ilegal pe teritoriul României și a aplicat atunci cele mai noi tactici ale propagandei rusești. Practic, Peace Data a publicat articole scrise de jurnaliști americani de stânga, care există în carne și oase, dar și materiale scrise de persoane fictive. Materialele erau distribuite de conturi false pe Facebook și X și, de asemenea, erau preluate de alte site-uri de știri, fără a fi însă verificate.

Cum identificăm un trol? Foarte greu, pentru că își pot ascunde identitatea și pot folosi tactici subtile pentru a-și promova agenda. Cu toate acestea, există unele indicii și modele de comportament care pot sugera prezența unui trol: are un comportament agresiv sau deranjant în comentariile și postările lui și folosește un limbaj ofensator sau incitant pentru a provoca reacții negative în comunitatea online sau pe forumuri.

Trolii pot coordona atacuri împotriva unui anumit individ, grup sau idee, totul pentru a discredita. Țările care utilizează sau au utilizat „armate de troli” profesioniști sunt Rusia, China, Iran și Coreea de Nord.

În era digitală în care frontierele dintre realitate și virtual sunt fragile, vigilența și educația publicului devin arme esențiale împotriva amenințării reprezentate de trolii digitali și în acest lucru a început să învestească și Uniunea Europeană, dar și alte state democratice din lume. Un lucru este cert, până nu se vor lua măsuri din partea marilor companii de social media, umbrele virtuale ale dezinformării vor exista mereu pe forumuri și rețele de socializare.

Notă: Alex Buzică este reporter la Radio România Actualități și realizatorul emisiunii Internet cafe difuzată în fiecare sâmbătă de la ora 18:10.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...