G4Media.ro

Tunelurile pentru urși de pe autostrada Lugoj-Deva, estimate la 1,11 miliarde lei.…

Tunelurile pentru urși de pe autostrada Lugoj-Deva, estimate la 1,11 miliarde lei. Asociația ProInfrastructura: ”Documentația nu este suficient de solidă pentru ca licitația de proiectare și execuție să fie lansată”

1,33 miliarde de lei (circa 279,8 milioane euro). La atât estimează Compania de Drumuri lucrările la cele trei secțiuni (D, E1 și E2) din lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva, scoase în urmă cu un an și jumătate din contractul italienilor de la Salini. Cea mai mică secțiune va fi și cea mai scumpă. Este vorba despre secțiunea E2, unde trebuie realizate celebrele tuneluri „pentru urși”, de fapt structuri care ajută la păstrarea coridoarele de deplasare pentru marile mamifere din zonă, care altfel ar fi fost întrerupte de noua șosea de mare viteză.

CNAIR estimează proiectarea și execuția porțiunii de doar 3,34 kilometri la 1,11 miliarde de lei (circa 232,7 milioane euro). CNAIR nu are suficiente date pentru a scoate la licitație, la pachet, proiectarea și execuția secțiunii E2, avertizează cei de la Asociația Pro Infrastructura. La finalul anului, cele trei secțiuni cu o lungime totală de 13 kilometri ar putea rămâne singurele segmente neconstruite din autostrada Lugoj-Deva.

Lucrările la cei aproape 100 de kilometri ai autostrăzii Lugoj-Deva au început în 2011 cu șantierul deschis de italienii de la Tirena Scavi pentru realizarea primilor 27,6 kilometri din șoseaua de mare viteză. Italienii și-au terminat treaba în decembrie 2015.

Doi ani mai târziu, în martie 2017, aveam o nouă inaugurare pe autostrada Lugoj-Deva. Salini, tot un constructor italian, finalizase 15 kilometri din cei 28,6 din lotul 2 al șoselei de mare viteză. În vara aceluiași an, însă, șefii de la Drumuri anunțau că “în urma constatării mai multor nereguli sesizate la fața locului, s-a decis rezilierea parțială a contractului pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva”.

În afara contractului au rămas 3 secțiuni cu o lungime totală de 13,16 km:

– Secțiunea D – cu o lungime de 4,03 km, cuprinsă între Nodul de la Margina și DC 100. Potrivit celor de la Asociația Pro Infrastructura, această mică porțiune de autostradă a fost scoasă din contractul celor de la Salini, deși este construită în proporție de 90%.
– Secțiunea E1 – cu o lungime de 5,79 km, cuprinsă între DC 100 și limita cu secțiunea E2
– Secțiunea E2 – cu o lungime de 3,34 kilometri care va avea două tuneluri pentru protejarea mamiferelor mari. CNAIR știa că trebuie realizate cele două tuneluri încă din 2013.

225 milioane lei pentru secțiunile D și E1

Potrivit celor de la Asociația Pro Infrastructura, organizația non-guvernamentală care urmărește proiectele de construcție de autostrăzi, nu există nicio logică pentru care cele secțiunile D și E1 din șoseaua rapidă au fost scoase din contractul cu Salini. Decizia luată de foștii șefi ai CNAIR a dus la o situație absurdă, semnalată de deputatul USR, Cătălin Drulă încă din primăvara anului trecut pe pagina sa de Facebook.

Un pasaj care supratraversează drumul județean ce leagă satele din zonă a rămas pe jumătate construit. “Ultimul pasaj peste autostradă nu are decât o rampă construită, iar cealaltă va rămâne abandonată ani de zile probabil, în timp ce drumul județean e deviat „temporar” prin noroaie”, spunea deputatul din opoziție.

De la rezilierea contractului cu italienii de la Salini a trecut un an și jumătate, iar Compania de Administrare a Infrastructurii a făcut abia la începutul acestui an un mic pas pentru reluarea lucrărilor la cele două secțiuni de autostradă – D și E1. A lansat licitația pentru completarea proiectului tehnic și pentru servicii de asistență tehnică pe perioada derulării procedurii de achiziție, cât și în perioada execuției celor două secțiuni. Valoarea contractului este estimată la 605.000 lei.

“Completarea Proiectului Tehnic este necesară pentru realizarea listelor de cantități, a descrierii de prețuri, detaliilor de execuție cu mențiunea “Bun de execuție” pentru secțiunea E1, in vederea demarării procedurii de achiziție publică pentru finalizarea execuției autostrăzii, astfel încât să nu fie nevoie să fie scos la licitație în cadrul unui contract de tip FIDIC Galben, în care Antreprenorul să aibă și calitate de proiectant”, spun oficialii de la CNAIR.

Licitația pentru restul de lucrări rămase de executat pe secțiunea D și pentru construirea de la zero a secțiunii E1 va fi lansată abia după finalizarea proiectului tehnic. 225 milioane de lei (circa 47,1 milioane euro) estimează CNAIR că vor costa lucrările la cele două secțiuni de autostradă cu o lungime de 9,82 km. Nu înseamnă, însă, că acesta va fi și costul final. În urma licitației s-ar putea semna un contract de execuție de lucrări la un preț mult redus.

API: Execuția tunelurilor nu poate fi scoasă încă la licitație

Singura secțiune care avea logică să fie scoasă din contractul cu italienii de la Salini era E2, o porțiune din autostradă cu o lungime de circa 3,34 kilometri, unde acordul de mediu revizuit în decembrie 2013 cere realizarea a două tuneluri pentru protecţia mamiferelor mari.

Legea obligă CNAIR să reliciteze lucrări în contextul în care nu poate încheia un act adițional, iar aceasta poate fi încheiat doar dacă valoarea lucrărilor crește cu până la 10%. Nu este, însă, cazul pentru secțiunea E2. CNAIR estimează proiectarea și execuția acestei secțiuni la 1,11 miliarde de lei. Practic, cele două tuneluri vor costa aproape de două ori mai mult decât întregul contract semnat cu Salini.

Înainte de rezilierea contractului, cei de la Salini au întocmit proiectul tehnic pentru realizarea celor două tuneluri cu lungime de aproximativ 370 metri, respectiv 1.760 metri. Potrivit CNAIR soluțiile tehnice propuse vizează tuneluri forate și tunel executat la zi. Italienii nu și-au primit banii pe proiect, iar încercarea CNAIR de a cumpăra ulterior proiectul întocmit de Salini a eșuat.

Potrivit economica.net, Salini ar fi cerut pentru proiectul tehnic, revendicări și câștiguri nerealizate de peste 190 milioane de lei, iar pretențiile italienilor au fost considerate inacceptabile de CNAIR.

Așa că șefii de la Drumuri spun că vor aplica planul B și vor scoate la licitație laolaltă proiectarea și execuția secțiunii E2 până la finalul acestui an.

Ionuț Ciurea, director executiv al Asociației Pro Infrastructura, îi contrazice. “Nu au o documentație suficient de solidă pentru a lansa proiectarea și execuția secțiunii E2. Studiul de fezabilitate spune că acolo este rambleu, acordul de mediu spune că în zonă trebuie construite tuneluri. CNAIR fie face o revizuire a Studiului de Fezabilitate, fie scoate la licitație doar proiectarea acestei secțiuni și abia apoi execuția lucrărilor”, a declarat acesta pentru G4Media.ro.

Finalizarea celor 13 kilometri din autostrada Lugoj-Deva, care în momentul de față nu au constructor, secțiunile D, E1 și E2, ar putea dura și mai mult de 5 ani. Asta înseamnă, că ani buni de acum înainte între Margina și Holdea șoferii vor circula tot pe DN68A.

Iar DN68A, între Margina și Holdea, este și așa destul de aglomerat deoarece a preluat și o bună bucată din traficului care exista pe DN7, între Ilia și Arad. Într-un interval de 24 de ore, cei de la Drumuri estimează că această bucată de drum național este tranzitată de 14.000-18.000 de vehicule. În perioadele cu sărbători sau concedii, traficul crește până aproape de 24.000 de vehicule într-un interval de 24 de ore.

Iar aglomerația va crește pe măsură ce vor fi deschise traficului și loturile 3 și 4 din aceeași autostradă Lugoj-Deva, respectiv tronsoanele Coșevița-Ilia și Ilia-Șoimuș. Stadiul de execuție al acestora variază între 92% și 95%. CNAIR și constructorii estimează că se va putea tăia panglica pe cele două tronsoane cu o lungime totală de 43 de kilometri până la finalul verii.

Tronsonul filmat, în lungime de aproximativ 4 km, face parte din Autostrada A1 Lugoj-Deva lot 2 și va conecta autostrada finalizată de secțiunea E, cea care conține vestitele „tuneluri pentru urși”.

Foto: Captură Asociația Pro Infrastructură

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

17 comentarii

  1. De ce se foloseste expresia tuneluri pentru ursi? N-au nicio treaba cu ursii, sunt pur si simplu tuneluri pe sub dealurile acelea, cea mai simpla si ieftina solutie.

  2. După cum nota un clasic în veață „Cormoranii fac baie în piscină, aşa cum urşii dirijează circulaţia la munte”

  3. Cum o sa stie ursii ca tunelurile alea sunt pentru ei?

  4. Nu mai pot citi astfel de stiri sau articole.
    Nasol e ca in capitala s-au futut atatea masini din cauza copacilor rupti cazuti peste ele si s-au accidentat atatia oameni care au alunecat pe poleiul ingrozitor. Acuz Primaria Generala si primariile de sectoare de management defectuos in situatia de polei si ploaie inghetata pe ramurile copacilor.
    Daca nu intrerupeau functionarea „masinilor de produs si distribuit abur in atmosfera” ale RADET, nu s-ar fi format atat polei!

    • Nu cumparase Firea un scaner pentru pomi?

  5. Adevarul e ca nu suntem in stare sa facem niste rahaturi de autostrazi nici macar pe banii altora!
    Specialisti de doi bani a caror idei se bat cap in cap basca inghesuiala la spaga daca se poate.
    Adevarul ca si ce era cat de cat bun in tarisoara noastra a crapat sau a plecat.Sa fiti multumiti ca inca mai avem o tara…!

  6. Mama ce preturi! Probabil ca tunelurile alea sint mai largi si mai lungi decit autostrada.

    • Am uitat: dragi psd-isti, aici sint banii dumneavoastra. Si ai nostri, fir-ati ai dracu’ de prosti si hoti!

  7. Bani cheltuiti fara rost , ca unii sa isi umple conturile .

  8. De ce trebuie ca ursii sa treaca prin tunel? S-a estimat cat casta sa se construiasca un tunel ptr. masini? Este o noua sifonare de bani ptr. partidul unic PSD! Banii se regasesc in plantatiile de cafea si in plajele exotice! Ce tampit poate crede ca un urs va merge printr-un tunel? Poate sa hiberneze, dar, cu zgonotul de la autostrada, nu se poate pune problema de asa ceva! Hai ca ne iau astia de prosti si platin sacul de bani din taxele lai Valcov si celalalta gay! Salutare umbra veche!

    • Prin acele tuneluri nu vor trece urșii, ci mașinile. Urșii trec pe deasupra. Nu o sa fie deranjați de zgomot!

  9. 3,34 km costa 234 mil euro cati din bani astia sunt furati de aia de la drumuri e imposibil sa coste ~ 70 mil euro km de autostrada pune aur in loc de asfalt, max 15 mil euro/km costa cu tot cu podurile alea de ursi costa, restu sunt furati

  10. Dar, cu cât era mai ieftin și mai simplu, dacă băgau autostrada prin tuneluri, așa cum au făcut cele mai multe state Europene?

  11. Iar 90% din suma asta , o sa intre in buzunarele lor ? . De 5 ani se caca pe ei ca gate o portiune de autostrada si nu mai reusesc .. si chestia cu „tuneluri pentru ursi ” mi se pare o prostie mai mare decat ei . Se pun copaci , verdeață in acele „tuneluri” ? ?

  12. Tunelul pentru urși e numai numele. Prin tunel vor trece mașinile, urșii deasupra. Deci numele corect ar fi tunel pentru mașini, nu tunel pentru urși. Până acum am crezut că numai cei din Teleorman sunt proști, dar acum văd că nici în Transilvania nu este mai bună situația.

  13. Când s-a făcut recesământul la urșii din zonă? Câți sunt? Cine i-a văzut?
    Puneți camere de luat vederi că merg cu căruciorul să-i văd!
    Felicitări pentru gogoși!