G4Media.ro

Traficul cu acte auto, ultima găselniță a samsarilor: Cumpărători sunt cei care…

Traficul cu acte auto, ultima găselniță a samsarilor: Cumpărători sunt cei care vor să treacă în ”legalitate” o mașină furată, una făcută din piese provenite din dezmembrări sau una cu grave probleme tehnice

Am maşină, dar nu am acte de provenienţă. Aşa ar putea fi descrisă pe scurt cererea pe piața noii „afaceri” care pare să câştige tot mai mult teren în România. Asta pentru că mai nou, pe multe dintre site-urile de anunţuri online, actele auto se vând la vedere, ca pâinea caldă. Trebuie să se potrivească modelul, anul şi eventual motorizarea şi culoarea. Samsarii spun că „nu este obligatoriu”.

La o simplă căutare pe internet, găsim repede un anunţ. Sunăm şi dăm peste o doamnă care se prezintă ca fiind din Urziceni, ne spune că a avut o maşină Hyundai Sante Fe din 2002, pe care în momentul de faţă, nu o mai are. De ce? Nu ne-a mai zis. Cel mai probabil fie a fost accidentată grav, fie a fost dezmembrată pentru valorificarea pieselor. Are în schimb, actele originale. Este dispusă să le vândă la pachet cu numerele de înmatriculare, contra sumei de 1.500 lei. Din cele trei poze ale anunţului, putem observa cartea de identitate şi numerele maşinii: IL 03 ZDT.

Potriviti specialiştilor din domeniu, cumpărătorii care ajung să achiziţioneze astfel de acte de pe internet, o fac pentru a ascunde o serie de nereguli. „Spre exemplu, maşina respectivă vine din afara Uniunii Europene, nu corespunde normei de poluare şi nu se poate omologa. Sau maşina are o problemă de legalitate. A fost furată, a fost pierdută sau contestată în instanţă şi nu are drept de proprietate. Nu au acte la maşina respectivă pentru că a fost făcută din dezmembrări”, a declarat pentru G4Media.ro, Valentin Ciobanu, reprezentantul unei platforme online de verificare a autenticităţii auto (autodna.ro).

În ceea ce-i priveşte pe cumpărătorii de bună credinţă care se pot alege cu o maşină măsluită, acestora li se recomandă să ţină cont de câteva sfaturi. „Primul lucru pe care ar trebui să îl facă este sa verifice pe site-urile de istoric de date modul în care a fost configurată maşina, după seria de caroserie. Este greu de crezut că „noua” maşină este identică cu vechea maşină. A doua metodă este să soliciţi Registrului Auto Român (RAR), deşi nu este obligatoriu, să i se facă autentificarea. Este una dintre cele mai sigure metode. Al treilea lucru pe care poţi să îl faci cu maşina respectivă când există suspiciuni că ar avea o problemă din punct de vedere legal, este să apelezi la entităţile europene care se ocupă de maşinile cu probleme de legalitate”, a mai explicat Ciobanu.

Numărul de identificare care se găseşte în talonul maşinii sau în cartea de identitatea a acesteia, trebuie să corespundă cu seria pansonată pe plăcuţele din aluminiu care se află pe caroserie sau pe motor. Pentru a fi cât mai credibil în încercarea de a păcăli inspectorii RAR sau ITP, mulţi dintre samsari încearcă să înlocuiască aceste plăcuţe, în aşa fel încât să corespundă cu seria din „noile acte”.

Reprezentanţii RAR au explicat pentru G4Media.ro că în majoritatea cazurilor, inspectorii îşi dau imediat seama dacă plăcuţa din aluminiu pe care este bătut numărul de identificare a fost schimbată sau modificată. „Nu are sens să cumpărăm nişte acte pe care am dori eventual să le împerechem cu un vehicul pentru care nu au fost emise aceste acte. Registrul Auto Român are suficiente pârghii de a opri acest fenomen. Este pueril să credem că putem să păcălim RAR-ul prezentând o carte de identitate aparţinând unui alt vehicul. Eu aş exclude această posibilitate. Cei care fac astfel de tranzacţii o fac doar în ideea în care nu se prezintă la RAR şi circulă cu respectivul vehicul fără inspecţie tehnică, în speranţa că nu îi prind filtrele Poliţiei Rutiere sau cele ale Registrului Auto Român”, a declarat pentru G4Media.ro, directorul tehnic al Registrului Auto Român (RAR), Cristian Bucur.  

Totuși, admite Bucur, procentul maşinilor depistate cu probleme de identificare grave se situează în jurul a 2%. „Cele care nu trec, se blochează în sistemul nostru informatic şi nu mai pot primi niciodată, nici documente de la RAR, nici de la staţia de inspecţie tehnică să primească un eventual ITP (inspecţia tehnică periodică).  Cam 2 % sunt blocate definitv. Trebuie dezmembrate”, a explicat el. 

Câţiva poliţişti de la Brigada Rutieră, cu care G4Media.ro a stat de vorbă, au explicat că cei care vând acte auto pe internet, cât şi cei care le cumpără, nu ar putea fi traşi la răspundere în niciun fel. Deocamdată. Asta pentru că atât vânzătorii cât şi cumpărătorii ar putea fi consideraţi… drept colecţionari.

Lucrurile se complică dramatic însă dacă poliţiştii îi depistează în trafic pe şoferii care prezintă alte acte decât cele originale ale autoturismului pe care îl conduc. Potrivit Codului Rutier, punerea în circulaţie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul neînmatriculat sau neînregistrat, se pedepseşte cu închisoarea de la unu la trei ani sau cu amendă. În cazul în care sunt depistaţi cu numere de înmatriculare false, pedeapsa cu închisoare este de la unu la cinci ani sau amendă. 

Potrivit poliţiştilor, cele mai întâlnite cazuri de utilizare a documentelor auto cumpărate de pe internet au legătură cu maşinile furate.  Atunci când sunt prinşi, făptaşii află de fapt că au comis de trei infractiuni în același timp: furt auto, punere în circulație pe drumurile publice a unui autovehicul neînmatriculat şi fals material în înscrisuri oficiale. Pedeapsa în astfel de cazuri poate ajunge și la 10 ani de închisoare.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

2 comentarii

  1. mai este o „varianta” pe care autorul articolului NU a luat-o in „calcul”…aceste acte+placute auto se folosesc in programul „rabla” unde oricum autoturismul e predat la fier vechi….aduci alceva la schimb(sau nu,dar spaga) si folosesti actele „cumparate !?

  2. La programul rabla ai nevoie si de certificatul de distrugere al masinii,poate ca cu spaga o poti cumpara si pe aia,dar sa dai o caruta de bani pe acte false,mai degraba gasesti o masina veche cu acte in regula, pe care sa il predai si iesi si mai ieftin.