G4Media.ro

Tomac, despre ideea Prutului navigabil: „Trebuie să îl transformăm într-o autostradă verde”

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

2 comentarii

  1. Ideile proaste nu mor niciodata, ele doar par ca pier o data pentru totdeauna, doar ca sa revina la viata si sa ne bantuie, precum un strigoi, cand si cand. A se vedea comunismul, de pilda, sau Tarom, sau-sau-sau.
    Am cunoscut doi oameni care, in perioade istorice diferite, au sustinut frenetic aceasta idee, a Prutului navigabil. Amandurora le-am respectat entuziasmul si altruismul, pe amandoi i-am apreciat din multe puncte de vedere si am avut cu ei relatii cordiale, ultimul dintre ei fiind o persoana publica aproape celebra la un moment dat…
    Niciun gand negativ/urat despre dl. Tomac, chiar niciunul, dar ideea la fel de proasta ramane si astazi. Ba chiar tot mai proasta, pe masura trecerii timpului.
    Argumentele sunt doua principale si mai multe secundare.
    In primul rand, nu exista suficienta apa pe Prut incat sa asigure o navigatie semnificativa dpdv comercial. Ca unul care am copilarit si crescut pe malurile acestui rau (pe malul drept, ca sa fiu mai clar), am constatat cum – urmare partial a unor mari lucrari hidrotehnice din anii ’80, de pe ambele maluri, de altfel – debitul mediu multianual al raului a scazut constant si foarte mult. La nivel empiric, as spune ca debitul actual al Prutului nu depaseste mult 50% din debitul pe care-l avea acum o jumatate de secol.
    Mai mult, schimbarile climatice tot mai accentuate din ultimele decenii au accentuat tendinta de aridizare a zonei. Prutul a avut oricum dintotdeauna afluenti putini si mici, dar in ultima vreme si acestia s-au imputinat, si-au micsorat debitele, unii au secat de tot etc.
    Din aceasta perspectiva, daca dl. Tomac iubeste verdele, cel mai bun lucru pe care ar putea sa-l faca este exact asta, sa ajute cumva la (re)inverzirea Moldovei, mai cu seama a jumatatii ei sudice, ajunsa cea mai despadurita regiune a Romaniei (dupa Bucuresti-Ilfov, care e totusi un caz aparte).
    Al doilea motiv principal pentru care sustin ca ideea Prutului navigabil este o utopie care poate deveni costisitoare este factorul economic. Nu exista combinatia de volum de marfuri x valoare unitara (per tona, sau per metru cub) care sa permita amortizarea investitiilor necesare in construirea si intretinerea acestei cai navigabile.
    Intreaga regiune exporta mai mult marfuri agricole, cu valoare unitara mica, dar oricum nu poate produce si implicit exporta cantitati foarte mari.
    Iar argumentul Ucrainei este unul conjunctural, situatia actuala nu mai poate dura prea multa vrreme. Ori Ucraina pierde razboiul si atunci, cu Rusia pe malul stang al Prutului, e clar cam despre ce dezvoltare de autostrazi verzi mai poate fi vorba, ori Ucraina castiga si atunci traseele de export vor redeveni cele traditionale.
    Deci nu.

  2. Ce frumos. Navighezi pe Prut și culegi cartușe de țigări de contrabandă.