G4Media.ro

Tomac, despre ideea Prutului navigabil: „Trebuie să îl transformăm într-o autostradă verde”

Sursa foto: Wikipedia

Tomac, despre ideea Prutului navigabil: „Trebuie să îl transformăm într-o autostradă verde”

Eurodeputatul român Eugen Tomac readuce în prim-plan ideea transformării Prutului într-un râu navigabil. Politicianul susține că va depune eforturi în acest sens în următorii ani la Parlamentul European, informează tv8.md. Declarațiile au fost făcute miercuri, 27 martie, la TV8.

„Noi trebuie să transformăm Prutul într-o autostradă verde. Rezolvăm și problema cu Ucraina, care are dificultățile ei, rezolvăm și o problemă socială și economică, inclusiv legată de trecerea de o parte și alta a Prutului mai ușor. Noi trebuie să îi dăm Prutului ceea ce așteaptă și anume să îl facem mult mai util din punctul de vedere al schimburilor de o parte și de alta. Asta e convingerea mea și pentru un asemenea proiect oricând am găsi resurse financiare la UE. Eu pentru acest proiect mă voi bate în următorii cinci ani”, a menționat Tomac.

Eugen Tomac a precizat că și-ar dori să existe mai multe căi pentru schimb economic între România și Republica Moldova pentru ca „lucrurile să funcționeze mai rapid, mai natural și mai eficient”.

Eurodeputatul a subliniat în context că după ce România va intra în Schengen, situația se va schimba și pentru Republica Moldova. „De asta spun că avem nevoie de transformarea Prutului astfel încât economic, Republica Moldova să poată face concurență pe piața europeană”, a spus Tomac.

În primăvara anului trecut, Guvernul a aprobat inițierea negocierilor asupra Acordurilor bilaterale moldo-române, care prevăd reconstruirea și reabilitarea podurilor transfrontaliere peste râul Prut. Astfel, podurile rutiere Leușeni – Albița, Cahul – Oancea și Sculeni – Sculeni ar urma să fie modernizate. 

Potrivit proiectului, reconstruirea, exploatarea și întreținerea acestora va fluidiza traficul între cele două state, va facilita comerțul pe piața internă și cea internațională, precum și va ancora statutul Republicii Moldova în calitate de punte între țările Uniunii Europene cu țările CSI.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

2 comentarii

  1. Ideile proaste nu mor niciodata, ele doar par ca pier o data pentru totdeauna, doar ca sa revina la viata si sa ne bantuie, precum un strigoi, cand si cand. A se vedea comunismul, de pilda, sau Tarom, sau-sau-sau.
    Am cunoscut doi oameni care, in perioade istorice diferite, au sustinut frenetic aceasta idee, a Prutului navigabil. Amandurora le-am respectat entuziasmul si altruismul, pe amandoi i-am apreciat din multe puncte de vedere si am avut cu ei relatii cordiale, ultimul dintre ei fiind o persoana publica aproape celebra la un moment dat…
    Niciun gand negativ/urat despre dl. Tomac, chiar niciunul, dar ideea la fel de proasta ramane si astazi. Ba chiar tot mai proasta, pe masura trecerii timpului.
    Argumentele sunt doua principale si mai multe secundare.
    In primul rand, nu exista suficienta apa pe Prut incat sa asigure o navigatie semnificativa dpdv comercial. Ca unul care am copilarit si crescut pe malurile acestui rau (pe malul drept, ca sa fiu mai clar), am constatat cum – urmare partial a unor mari lucrari hidrotehnice din anii ’80, de pe ambele maluri, de altfel – debitul mediu multianual al raului a scazut constant si foarte mult. La nivel empiric, as spune ca debitul actual al Prutului nu depaseste mult 50% din debitul pe care-l avea acum o jumatate de secol.
    Mai mult, schimbarile climatice tot mai accentuate din ultimele decenii au accentuat tendinta de aridizare a zonei. Prutul a avut oricum dintotdeauna afluenti putini si mici, dar in ultima vreme si acestia s-au imputinat, si-au micsorat debitele, unii au secat de tot etc.
    Din aceasta perspectiva, daca dl. Tomac iubeste verdele, cel mai bun lucru pe care ar putea sa-l faca este exact asta, sa ajute cumva la (re)inverzirea Moldovei, mai cu seama a jumatatii ei sudice, ajunsa cea mai despadurita regiune a Romaniei (dupa Bucuresti-Ilfov, care e totusi un caz aparte).
    Al doilea motiv principal pentru care sustin ca ideea Prutului navigabil este o utopie care poate deveni costisitoare este factorul economic. Nu exista combinatia de volum de marfuri x valoare unitara (per tona, sau per metru cub) care sa permita amortizarea investitiilor necesare in construirea si intretinerea acestei cai navigabile.
    Intreaga regiune exporta mai mult marfuri agricole, cu valoare unitara mica, dar oricum nu poate produce si implicit exporta cantitati foarte mari.
    Iar argumentul Ucrainei este unul conjunctural, situatia actuala nu mai poate dura prea multa vrreme. Ori Ucraina pierde razboiul si atunci, cu Rusia pe malul stang al Prutului, e clar cam despre ce dezvoltare de autostrazi verzi mai poate fi vorba, ori Ucraina castiga si atunci traseele de export vor redeveni cele traditionale.
    Deci nu.

  2. Ce frumos. Navighezi pe Prut și culegi cartușe de țigări de contrabandă.