Stăpânul tonurilor de apel: Nokia sărbătorește statutul de pop-culture prin deschiderea unei arhive de design
„Toată lumea își amintește de primul Nokia,” spune Mark Mason, citat de The Guardian, care s-a alăturat echipei de design a companiei de telecomunicații în perioada sa de glorie din anii 1990. „Când pronunți numele, acesta evocă o amintire”.
Acest lucru nu este atât de hiperbolic pe cât pare – în 1998, compania finlandeză de electronice de consum era cea mai vândută marcă de telefoane din lume, cu 40% din piața mondială și 70% din piața britanică.
Impactul cultural al Nokia va fi recunoscut în mod corespunzător pentru prima dată în ianuarie, când arhiva de design a companiei va fi expusă. Universitatea Aalto din Finlanda a achiziționat arhiva și o va pune la dispoziție prin intermediul unui portal curatorial online, precum și prin expunerea acesteia în campusul său din Espoo.
În timp ce pentru Finlanda impactul Nokia este incontestabil – Institutul de Cercetare a Economiei Finlandeze (Etla) raportează că a contribuit cu un sfert la creșterea economică a Finlandei între 1998 și 2007 – valoarea culturii pop internaționale a mărcii este, de asemenea, incontestabilă.
„Nokia a fost una dintre primele companii de telefonie care a pus cu adevărat accentul pe design și diferență, cu totul, de la telefoane foarte accesibile până la cele mai recente telefoane de ultimă generație”, spune Jonathan Bell, editor tehnic pentru revista Wallpaper*. „În lumea dinaintea Apple, Google și chiar Samsung, ei au stat deasupra tuturor celorlalți jucători.”
Tonul de apel setat din fabrică de Nokia – Gran Vals din 1902 de Francisco Tárrega – a fost atât de răspândit în anii 1990 și 2000 încât păsările au învățat să îl cânte. În 2009, s-a raportat că melodia a fost auzită de aproximativ 1,8 miliarde de ori pe zi în întreaga lume – echivalentul a 20.000 de ori pe secundă.
Telefonul Nokia 8110 – mai cunoscut sub numele de banana – a avut un rol principal în filmul The Matrix din 1999. Brandul a devenit rapid impregnat cu un cachet cultural.
Jurnalistul de stil Murray Healy a lucrat la revista The Face în anii ’90, în perioada de glorie a Nokia, iar acum este director editorial la revista de modă Perfect. „La sfârșitul anilor ’90, când telefoanele mobile erau niște mini-monolite plictisitoare, serioase, prețioase și scumpe, asociate cu yuppies, a apărut acest telefon mai ieftin, curbat, cu aspect vesel, care arată puțin ca o jucărie”, spune el. „Are dimensiuni de buzunar, bateria durează la nesfârșit și pare indestructibil”.
Healy spune că Nokia 3210 – lansat în 1999 – a fost esențial deoarece a ajutat la introducerea unei culturi a personalizării complete, cu carcasa sa colorată și schimbabilă. „Puteai chiar să imprimi pe el numele formației tale preferate”.
Nokia a fost, de asemenea, primul producător de telefoane mobile care a acceptat trimiterea de mesaje SMS, iar tastaturile telefoanelor erau perfect concepute pentru acest lucru.
„Toți acești factori i-au conferit o atractivitate imediată pentru piața tinerilor, care erau deja obișnuiți să evite costul prohibitiv al apelurilor telefonice prin SMS-uri”, spune Healy.
Mason, care a lucrat la Nokia timp de 20 de ani și este acum expert în design pentru Consiliul de Design din Regatul Unit, spune că a fost o perioadă fantastică pentru creativitate. „Am creat la început un limbaj de design care punea oamenii în centru. Mantra noastră a fost „tehnologia umană”, iar sloganul Nokia a fost „Conectarea oamenilor”. Tot ceea ce am făcut a fost în jurul acestui lucru. Chiar și tastatura era curbată ca un zâmbet Mona Lisa. Când te uitai la ea, îți zâmbea înapoi.”
Arhiva Universității Aalto include imagini de marketing, schițe, profiluri de piață și prezentări care oferă o nouă perspectivă asupra a ceea ce a fost cândva una dintre cele mai inovatoare companii din lume.
Anna Valtonen este cercetător principal al arhivei de design Nokia și fost designer în cadrul companiei. Artefactul ei preferat din arhive sunt casetele audio cu designeri care descriu la ce au lucrat. „În combinație cu materialele vizuale, acestea creează o poveste mai umană. Nu numai că dă culoare documentelor, dar subliniază și ce încercau să realizeze designerii.”
Profitul operațional al Nokia a fost de 4 miliarde de dolari în 1999, dar ascensiunea nu avea să dureze.
Ben Wood, analist șef și director de marketing al CCS Insights, spune: „Este povestea tristă a unei companii care a fost cândva grozavă și care nu numai că a definit, dar a și dominat o industrie timp de peste un deceniu, pentru ca apoi să dispară în uitare mai repede decât și-ar fi putut imagina cineva.”
Declinul Nokia a fost cauzat de o combinație de factori. Complacența a jucat un rol important – compania nu a reușit să accepte noi abordări, în special amenințarea concurențială reprezentată de smartphone-uri cu ecran tactil mai puternice, cum ar fi iPhone.
Din 2007 încoace, valoarea de piață a Nokia a scăzut cu aproximativ 90% și a fost cumpărată de Microsoft în 2013.
Arhiva de design Nokia este o fereastră către o epocă optimistă în care dispozitivele personale și tehnologia erau văzute ca adaosuri pur pozitive la viața de familie și la bunăstare. Dar telefoanele sale greoaie și voluminoase își găsesc acum un nou public în rândul tinerilor ai căror părinți au crescut cu brandul și care acum doresc să le ofere copiilor lor mai puțin acces la rețelele sociale.
Telefoanele Nokia au revenit în producție din 2016, fiind fabricate de Human Mobile Devices – HMD – un producător finlandez independent de telefoane mobile, format în mare parte din foști angajați Nokia.
Valtonen a declarat că lucrul la arhivă i-a oferit mai mult decât un sentiment de nostalgie. „M-a făcut să mă simt mai optimistă – și orientată spre viitor – decât orice altceva. Sunt atât de multe schimbări care au loc în tehnologie într-un ritm atât de rapid încât este minunat să te oprești pentru o clipă și să arunci o privire asupra întregii munci care se desfășoară în spatele scenei. Sper că materialul îi inspiră pe oameni și îi împinge să vadă posibilitățile de inovare.” Speranța lui Mason este mai degrabă nostalgică. „Nu pot să mă entuziasmez îndeajuns despre perioada petrecută la Nokia.
A fost ca o familie și am creat pictograme de design. Sper ca oamenii să-și scoată din sertar telefoanele vechi – probabil că încă mai funcționează. Tăiați-mă și voi sângera pur sânge albastru Nokia.”
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank