G4Media.ro

Sorin Cîmpeanu explică de ce sunt permise angajările în educație, deși acestea…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media.ro

Sorin Cîmpeanu explică de ce sunt permise angajările în educație, deși acestea au fost sistate în tot sistemul bugetar: Nu „se dă liber” la angajări nejustificate, dar cine ar intra la clasă începând cu 5 septembrie? Sau nu mai derulăm proces didactic?

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, precizează, sâmbătă seara, că, prin ordonanța adoptată în urmă cu o zi de Guvern, nu „se dă liber” la angajări nejustificate în sistemul de învățământ și explică de ce este necesar să fie făcute angajări în educație, deși acestea au fost sistate în tot sistemul bugetar de la 1 iulie.

„Titularizarea (angajarea pe durată nedeterminată), dar și angajarea cadrelor didactice pe durată determinată trebuie să se facă înainte de începerea anului școlar, în data de 5 septembrie. Dacă nu angajăm, cine ar intra la clasă, începând cu 5 septembrie? Sau nu mai derulăm proces didactic?”, spune ministrul.

Sorin Cîmpeanu precizează că în sistemul de educație apar înainte de începerea, dar și în timpul anului școlar/universitar,concedii fără plată sau pentru îngrijirea copiilor, pensionări, demisii, decese. În plus, de la 1 septembrie 2022, creșele sunt preluate în sistemul de educație.

„Activitățile corespunzătoare acestor posturi cum ar putea fi acoperite în interesul superior al copiilor/elevilor?”, întreabă ministrul.

Declarația integrală a ministrului Educației:

Referitor la importanța angajărilor în sistemul național de educație, se impun o serie de precizări:

1. Într-un context în care Guvernul trebuie mai mult decât oricând să gestioneze responsabil resursele țării în încercarea de a genera creștere economică, managementul cheltuielilor publice reprezintă o prioritate. Însă, pe de altă parte, suntem cu toții conștienți că educația de calitate depinde de existența, stabilitatea și motivația resursei umane. Copiii noștri au nevoie să se pregătească cu oameni care își doresc sa facă acest lucru într-un cadru pe care noile legi ale educației îl vor asigura în spiritul unei necesare reforme reale. Acesta este contextul general în care Guvernul a adoptat vineri, 15 iulie, ordonanța de urgență prin care se permit angajări în sistemul național de învățământ.

2. Restricțiile de angajare sunt prevăzute prin OUG 80 până la 31 decembrie 2022 pentru diminuarea cheltuielilor bugetare acolo unde este posibil.

3. Prin ordonanța de urgență adoptată de Guvern vineri, 15 iulie, la propunerea Ministerului Educației nu „se dă liber” la angajări nejustificate! Textul OUG precizează: „Prin excepție de la prevederile alin.(1), prin memorandum inițiat de Ministerul Educației și aprobat în ședință de Guvern, se poate aproba organizarea de concursuri pentru ocuparea posturilor didactice, didactice auxiliare și nedidactice, precum și a funcțiilor de conducere, vacante sau temporar vacante din unitățile de învățământ”. Ministerul Educației este în proces de analiză a solicitărilor motivate de asigurare a resursei umane în educație.

4. Sunt absolvenți de învățământ superior (promoția 2022) care doresc să se îndrepte către o carieră didactică. Mulți dintre aceștia nu au reușit să finalizeze până acum procedurile pentru înscrierea la concurs. Ar fi, oare, mai bine să rămână până anul viitor fără un loc de muncă în condițiile în care este nevoie de profesori în școlile românești?

5. Titularizarea (angajarea pe durată nedeterminată), dar și angajarea cadrelor didactice pe durată determinată trebuie să se facă înainte de începerea anului școlar, în data de 5 septembrie. Dacă nu angajăm, cine ar intra la clasă, începând cu 5 septembrie? Sau nu mai derulăm proces didactic?

6. Concursul de directori – Runda a 3-a (20% din posturile de director și director adjunct nu sunt ocupate prin concurs). Vrem sau nu vrem să ne îndreptăm către profesionalizarea managementului școlilor?

7. În sistemul de educație apar înainte de începerea, dar și în timpul anului școlar/universitar, situații de tipul concediilor fără plată din motive personale sau pentru studii/concediilor de îngrijire a copiilor, numiri prin detașare în funcții de conducere, îndrumare și control, dar și situații generate de finalizarea înscrierilor la clasa pregătitoare sau în grădinițe și de preluarea creșelor în sistemul de educație începând cu 1 septembrie 2022, precum și alte situații (demisii, pensionări anticipate, pensionări pe caz de boală, decese titulari). Acestora li se adaugă posturi unice în școli și grădinițe care se vacantează prin pensionare în lunile Iulie-august, spre exemplu. Activitățile corespunzătoare acestor posturi cum ar putea fi acoperite în interesul superior al copiilor/elevilor?

8. Este foarte probabil/personal sunt convins că anul acesta se vor adopta legile educației! Pentru reforma în educație, resursa umană este esențială! Adoptarea legilor educației ar însemna să facem pași importanți către ce ne dorim în educație. Or, imediat după adoptarea legilor, ar însemna să facem tot atâția pași înapoi – prin blocarea recrutării de resursa umană într-un sistem care suferă de mult timp de lipsa unei resurse umane calificate.

9. Guvernul a înțeles atât specificul, cât și importanța educației pentru societatea românească, iar acest lucru este unul foarte bun! Este un lucru care ne dă speranța că legile educației vor putea fi implementate cu succes, după adoptare!

10. Deoarece noile legi ale educației răspund nevoilor educaţionale, socio-emoționale, de incluziune școlară si socială, de atingere şi valorizare a potențialului maxim de către fiecare copil în parte, respectându-i-se particularitățile de vârstă și individuale, confortul și siguranța în spațiul școlar, noi, decidenții, trebuie să le oferim dascălilor un statut demn al profesiei lor, o salarizare motivantă şi contexte de progres profesional.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

7 comentarii

  1. Concursurile de ocupare a posturilor în învățământ încep din ianuarie-februarie, anual, cu publicarea orelor libere și începutul etapelor de mobilitate. Pentru concursul propriu zis de titularizare, înscrierile s-au făcut prin mai, cred.

    Deci tot ce avea de spus omul ăsta era că nu se angajează cu derogare de la ordonanța lor, ci continuă să se desfășoare un concurs deja început. Și gata. Dar cum el n-a dat concurs niciodată, habar n-are cu ce se mănâncă partea astea administrativă de ocupare a posturilor.

    • Cum să renunțe la angajarea pe cel mai liniștit post din lume? Patru luni de vacanță, 10 ore de predare, salariul mediu 9.300 lei. Nu mai pun și șpaga numită „meditații”. Trai nineacă!

    • @mihai de unde ai scos tu salarii de 9300 la profesori? Tu pe ce lume trăiești?

    • @Mihai, de unde 4 luni de concediu?? Sunt profesor și am 20 de zile de concediu vara aceasta! Le folosesc pentru a-mi remedia problemele de sănătate neglijate în timpul școlii, pentru că un profesor nu poate lipsi când dorește. Haideți numai o lună în învățământ, interactionați cu 150 de copii diferiți pe zi, confruntați-vă cu stresul și consumul nervos respectiv, și o să înțelegeți de ce profesorii au mai mult concediu.

  2. Ala e brutul despre care povestea Tâmpeanu în ultimele zile, cică o medie a salariilor din învățământ (poate le-a pus și pe cele din universitar). La 9300 de lei brut, dacă cineva chiar ajunge la așa ceva, trebuie să ai toată vechimea și toate gradele, toate sporurile și gradațiile posibile și imposibile. Chiar și așa, din 9300 de lei brut ar rămâne cu vreo 5500-6000 lei net maxim (dar nu ia nimeni așa un salariu în preuniversitar).

    Ca să-ți faci o idee, la gradul I și vechime 20 de ani, încadrarea e în jur de 4500 brut. Fără dirigenție, la oraș (adică fără spor de zonă), fără ore suplimentare, asta înseamnă vreo 3000 de lei net, maxim. Așa că mai ușor cu pianul pe scări. Pentru începători, salariile sunt și mai mici, doar puțin peste minimul pe economie. După aproximativ 10 ani, când ai timp să iei toate gradele, nu mai crește aproape deloc pentru tot restul carierei, încă 30 de ani.

    Nu se dau meditații decât la discipline de examen, așa că las-o mai încet și cu ”meditațiile”, că nu se predă doar română-mate-limbi străine-info. Iar profesorii din școală fac benevol ore de pregătire gratis cu elevii care merg la examen.

    Școala a început în 13 septembrie și pentru liceele tehnologice, de exemplu, s-a terminat pe 1 iulie. Postlicealele merg până în august. Dacă tu crezi că toată lumea poate să ia 4 luni vacanță, vino te rog în învățământ, să dai tu lecții, că e nevoie de oameni buni la toate și văd că te pricepi.

  3. Bravo Mihai,
    Toată lumea din afara sistemului vede doar „marile avantaje”, adică vacanță cât cuprinde, câteva ore/săptămâna și meditații la greu.
    Nimeni nu mai știe ce reprezinta brutul și netul și nici nu prea se mai socotește.
    Cu liceele tehnologice ai perfecta dreptate. Suntem ocupați pana în miezul verii. Toți cei din jur, din afara sistemului, sunt grozav de mirați când le spunem ca noi încă mergem la scoala, ca pentru noi nu e încă vacanta. Din păcate răspunsul nostru nu ii mai interesează! Și uită repede!
    Meditatii nu prea am auzit sa se dea la TIC și module de specialitate! De asemenea, majoritatea elevilor de la liceele tehnologice muncesc de cum împlinesc 16 ani și nu prea își pot permite meditații. Profesorii ii pregătesc voluntar, în scoala, pentru examene!
    Se pune totuși o mare întrebare: Toți cei atât de încrâncenați împotriva „dascălilor” sunt autodidacți?
    Nu le-a pus nimeni stiloul în mână, nu i-a învățat nimeni sa scrie și sa citească, calificarile și diplomele și le-au dat singuri?

  4. Citez ,,proces didactic”. Poate il ducea mintea la procesul de plagiat al domniei sale care asteapta la rand.