G4Media.ro

Shadow sau povestea însoțitorilor de copii cu nevoi speciale din Sibiu spusă…

Foto: Freepik.com

Shadow sau povestea însoțitorilor de copii cu nevoi speciale din Sibiu spusă de o mamă și un psiholog: „Îi este coleg de bancă, îl însoțește peste tot și îl ghidează”

Shadow sau povestea însoțitorilor de copii cu nevoi speciale din Sibiu spusă de o mamă și un psiholog: „Îi este coleg de bancă, îl însoțește peste tot și îl ghidează”, relatează Turnul Sfatului.

Spre deosebire de țările europene, în România „shadow”-ul nu este o meserie, iar găsirea unei persoane potrivite este dificilă. Copiii au nevoie de compatibilitate, iar însoțitorul trebuie să fie empatic, calm și pregătit să învețe. El îi ajută pe copii să înțeleagă lecțiile, să se integreze și să se simtă în siguranță.

Mamele militează pentru o pregătire mai bună a cadrelor didactice și a colegilor de clasă, precum și pentru recunoașterea nevoilor speciale ale copiilor în învățământ.

Școlile din Sibiu își evidențiază „shadow”-ii, însă găsirea și reținerea acestora rămâne o provocare pentru o integrare reală a copiilor cu cerințe speciale.

„Unii părinți aleg să fie ei shadow pentru copiii lor, dar ca să fii asta trebuie să renunți la tine, la serviciu și la viața ta. Apoi este foarte greu să te detașezi din punct de vedere emoțional când ești mamă și percepi altfel cum se poartă fiecare cu copilul tău. Ți se pare că poate învățătoarea a avut un ton al vocii neadecvat sau că un copil i-a răspuns nu știu cum. O persoană care nu este implicată emoțional este mai detașată și este mult mai bine și pentru copil. De aceea am ales să meargă altcineva cu el la școală”, spune o sibiancă.

Dragoș avea un an jumătate când a fost diagnosticat, la București, cu autism. Acum opt ani s-a mutat la Sibiu și pentru a-și ajuta copilul a echivalat studiile de psihologie pe care le avea. Spre sfârșitul masterului s-a decis să ajute și alți copii și și-a deschis un cabinet. Este psiholog clinician, logoped, terapeut ABA și de integrare senzorială.

„Dacă eu îi sun ceva în română el răspunde foarte corect la ceea ce am spus în engleză. A învățat singur să citească mai întâi în engleză și apoi în română. Este un copil care rezonează foarte bine cu această limbă. Cred cu desăvârșire în instinctul de părinte și vreau să-i dezvolt lui Dragoș toate abilitățile necesare. Dacă acesta este punctul lui forte pe acesta vreau să-l duc cât mai sus. În școala de stat mi se părea că-l chinuim pur și simplu, iar în cea privată nu învăța suficient”, povestește Mihaela.

Cele două mame spun că sistemul nostru de învățământ trebuie să integreze acești copii în învățământul de masă fără a avea cadre didactice pregătite pentru așa ceva. În acest context shadow devine un sprijin și pentru cadrul didactic.

Întregul articol poate fi citit în Turnul Sfatului.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...