G4Media.ro

Semne de întrebare legate de reprezentarea statului român în conducerea Șantierului Naval…

Semne de întrebare legate de reprezentarea statului român în conducerea Șantierului Naval Mangalia: un secretar de stat a devenit membru în Consiliul de Supraveghere în absența unui memorandum aprobat de guvern

Bogdan Andronic, secretar de stat în Ministerul Economiei, a devenit în noiembrie 2018 membru în conducerea companiei Damen Shipyards Mangalia fără a avea o decizie în acest sens a guvernului, potrivit surselor G4Media.ro. Pentru a deveni membru al al Consiliului de Supraveghere al companiei în care statul român este acționar, Bogdan Andronic avea nevoie de o aprobare expresă a Guvernului, potrivit legislației care reglementează incompatibilitățile funcției de secretar de stat.

Problema legală. Fostul ministru al Economiei, Dănuț Andrușcă, a întocmit în luna noiembrie 2018 un memorandum adresat guvernului prin care cerea aprobarea mandatului pentru Bogdan Andronic, dar memorandumul nu a fost adoptat de guvern, potrivit surselor G4Media.ro.

Întrebat de G4Media.ro dacă are cunoștință despre această situație, noul ministru al Economiei, Niculae Bădălău, a spus că nu știe speța și a indicat Agenția Națională de Integritate (ANI) drept instituția care ar putea rezolva situația.

Secretarul de stat Bogdan Andronic a refuzat să răspundă la întrebările G4Media.ro și ne-a indicat să contactăm biroul de presă al Ministerului Economiei. G4Media.ro a adresat ministerului o serie de întrebări încă de săptămâna trecută, dar până la ora publicării articolului nu a furnizat nici un răspuns.

Bogdan Andronic a devenit membru în Consiliul de Supraveghere al șantierului naval în condițiile în care, înainte de a deveni secretar de stat, a condus Departamentul pentru Privatizare și Administrarea Participaţiilor Statului (DPAPS), adică exact departamentul ministerial care gestionează participațiile statului în diverse companii, printre care și Damen Shipyards Mangalia. În plus, ca secretar de stat a avut în 2018 printre prerogative supravegherea activității DPAPS.

Potrivit Legii 161 din 2003, membrii Guvernului pot fi membri în adunarea generală a acționarilor ori ca membri în consiliul de administrație ai companiilor doar în urma aprobării de către Guvern. Or, potrivit surselor G4Media.ro, în acest caz nu există o asemenea aprobare formală din partea Guvernului.

Damen Shipyard Mangalia, miză mare pentru industria navală. În compania Damen Shipyard Mangalia, statul român deține 51% din acțiuni, iar compania olandeză Damen – 49%. Dar compania olandeză exercită managementul, în urma unei decizii din iulie 2018, prin care Guvernul Dăncilă a cedat prin OUG companiei olandeze Damen managementul în schimbul a 2% din acțiuni, pachet cu care statul român ajunge la 51%. Ordonanța, despre care G4Media.ro a în premieră, a fost adoptată în ciuda opoziției șefei direcției juridice din Ministerul Economiei.

OUG inițiată de ministrul Economiei de la acel moment, Daniel Andrușcă, aduce o excepție la regula guvernanței corporatiste a companiilor de stat, special pentru șantierul din Mangalia.

Compania coreeană Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering a decis în 2017 să vândă către firma olandeză Damen Shipyards Group pachetul de 51% din acțiunile firmei care deține șantierul. Restul de 49% dintre acțiuni sunt deținute de statul român, prin Ministerul Economiei.

În luna ianuarie 2018, când premier era Mihai Tudose, iar Gheorghe Șimon era ministru al Economiei, guvernul a decis să-și exercite dreptul de preempțiune asupra pachetului de acțiuni de 51% pe care Daewoo vor să-l vândă. Aceasta ar fi dus la deținerea întregului pachet de acțiuni de către statul român, iar una dintre justificări era posibilitatea ca statul să construiască sau să modernizeze nave militare pentru Ministerul Apărării. ”Trebuie să facem niște fregate și poate le facem noi”, a declarat în 10 ianuarie Mihai Tudose într-o ședință de Guvern.

Între timp însă, odată cu schimbarea guvernului s-a schimbat și strategia legată de șantierul din Mangalia. În locul naționalizării întregului șantier, formula aleasă a fost ca Guvernul să aprobe tranzacția dintre Daewoo și Da­men. În schimb, Damen urma să cedeze statului român 2% din acțiuni, astfel încât statul să fie acționar majoritar cu 51%, iar Damen să rămână cu 49%. Acționarii Damen au și aprobat în iunie această tranzacție.

UPDATE: Departamentul pentru Privatizare din Ministerul Economiei arată într-un răspuns pentru G4Media.ro că ”în ceea ce priveste existența unui Memorandum aprobat de Guvernul Romaniei, in vederea numirii domnului Bogdan Constantin Andronic, menționăm faptul că, potrivit opiniei ANI din această speță, nu este necesar a fi aprobat un memorandum.

Mai mult, sursa citată arată că ”prin aceeași adresă, ANI opinează că deținerea simultană a funcției de secretar de stat și a calității de membru al Consiliului de Supraveghere al Societății Damen Shipyard Mangalia nu generează o situație de incompatibilitate”.

Citește aici răspunsul integral al Departamentului pentru Privatizare 

Foto: Bogdan Andronic (Sursa: Ministerul Economiei)

Doneaza prin PayPal paypal icon
Donatie recurenta

Doneaza lunar pentru sustinerea proiectului G4Media

Doneaza prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Doneaza prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

1 comentariu

  1. Ar fi interesant daca nu este in aceasta situatie si Radu alt secretar de stat in ceea ce priveste conducerea CA Arme Cugir?

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.