Home » Articole » Profesoara Dana Papadima, critică dură a programei de Limba și literatura română propusă de Ministerul Educației: Mii de adolescenți se vor refugia mai abitir în ficțiunea parșivă a tik-tok-ului și influensărilor

Profesoara Dana Papadima, critică dură a programei de Limba și literatura română propusă de Ministerul Educației: Mii de adolescenți se vor refugia mai abitir în ficțiunea parșivă a tik-tok-ului și influensărilor

Profesoara Dana Papadima, critică dură a programei de Limba și literatura română propusă de Ministerul Educației: Mii de adolescenți se vor refugia mai abitir în ficțiunea parșivă a tik-tok-ului și influensărilor
Foto: Avenor College
Ascultă articolul

Reacțiile din mediul educațional continuă să apară după publicarea în dezbatere a noii programe de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a. Dana Papadima, profesor, editor de manuale, specialist în educație și director educațional al Avenor College, scrie într-o postare publică pe Facebook despre „bubuiala” provocată de proiect și avertizează că documentul riscă să îndepărteze elevii de literatura română, să reactiveze reflexe naționaliste și să ignore complet competențele europene și nevoile reale ale adolescentului din 2025, potrivit Edupedu.ro.

„Am lăsat câteva zile tampon (…) ca să nu dau glas intenției inițiale de bășcălie și sarcasm”, scrie ea, subliniind că reacția sa nu este una emoțională, ci vine „la rece”, din experiență profesională și din îngrijorarea privind direcția în care se îndreaptă predarea limbii române la liceu.

Dana Papadima rememorează felul rigid, exclusiv cronologic, în care se studia literatura în anii ’80 și atrage atenția că noua programă riscă să revină exact la acel model. „Ca orice vlăstar al anilor de final de comunism, am studiat la limba română la clasa a 9-a începuturile considerate relevante a ceea ce consensual considerăm a fi istoria literaturii române. N-am înțeles rostul acestor studii”, spune profesoara.
- articolul continuă mai jos -

Revenirea la o logică strict diacronică, spune ea, riscă să reconstruiască exact tipul de raport problematic cu literatura pe care generațiile de atunci l-au experimentat: memorare mecanică, lipsă de sens și respingerea lecturii.

Autoarea explică din interiorul profesiei cum a evoluat predarea limbii române după anii ’90 și amintește rolul programelor tematice, modernizate: „Printr-o programă modernă, pe criterii tematice și printr-un manual jucăuș și nerușinat de modern, am smintit mințile tinerilor studioși care nu mai știu cum e cu ordinea cronologică a literaturii…”. Dar acele programe – criticabile sau nu – au creat generații de elevi care citesc, dezbat și înțeleg literatura, afirmă ea.

Citește articolul integral pe Edupedu.ro.

Lasă un răspuns

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.
Vă rugăm să țineți cont că folosirea injuriilor, a limbajului instigator la ură, a apelurilor la violență sau trimiterea repetată, în mod abuziv, a aceluiași comentariu pot duce nu doar la ștergerea mesajului, ci și la suspendarea temporară a dreptului de a comenta. Site-ul nostru încurajează dezbaterile aprinse, dar civilizate. Vă mulțumim pentru înțelegere și pentru contribuția la o discuție bazată pe argumente, nu pe atacuri.

Top Articole