Donează aici. Susține o presă liberă.
Funcționăm ca organizație non-profit, iar banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt destinați integral finanțării proiectului G4Media.
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
Reacțiile din mediul educațional continuă să apară după publicarea în dezbatere a noii programe de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a. Dana Papadima, profesor, editor de manuale, specialist în educație și director educațional al Avenor College, scrie într-o postare publică pe Facebook despre „bubuiala” provocată de proiect și avertizează că documentul riscă să îndepărteze elevii de literatura română, să reactiveze reflexe naționaliste și să ignore complet competențele europene și nevoile reale ale adolescentului din 2025, potrivit Edupedu.ro.
„Am lăsat câteva zile tampon (…) ca să nu dau glas intenției inițiale de bășcălie și sarcasm”, scrie ea, subliniind că reacția sa nu este una emoțională, ci vine „la rece”, din experiență profesională și din îngrijorarea privind direcția în care se îndreaptă predarea limbii române la liceu.
Revenirea la o logică strict diacronică, spune ea, riscă să reconstruiască exact tipul de raport problematic cu literatura pe care generațiile de atunci l-au experimentat: memorare mecanică, lipsă de sens și respingerea lecturii.
Autoarea explică din interiorul profesiei cum a evoluat predarea limbii române după anii ’90 și amintește rolul programelor tematice, modernizate: „Printr-o programă modernă, pe criterii tematice și printr-un manual jucăuș și nerușinat de modern, am smintit mințile tinerilor studioși care nu mai știu cum e cu ordinea cronologică a literaturii…”. Dar acele programe – criticabile sau nu – au creat generații de elevi care citesc, dezbat și înțeleg literatura, afirmă ea.